USB-C naar USB-A Asus MB169C+

Pagina: 1
Acties:

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hallo,

Ik heb 2 Asus MB169C+ monitoren met USB-C aansluiting.
Op mijn laptop heb ik maar 1 USB-C aansluiting.

Ik dacht ik sluit hem aan met een verloop van USB-C naar USB-A 3.0, dit werkt echter niet.
Het is trouwens wel een USB-C naar USB-A female en daar dan weer een male ingeprikt.

Misschien kan iemand mij vertellen of ik dit wel of niet aan het werk kan krijgen met een USB-C verloop?
- Zal het wel werken met een directe USB-C naar USB-A, ipv met een female ertussen?
- Zal een USB-C naar HDMI werken, USB-C in monitor en HDMI in laptop. Of werkt dit alleen maar van USB-C laptop naar HDMI scherm/tv?

Ik weet dat er ook een gewone USB 3.0 variant van de monitor bestaat, maar die is net iets anders en heb graag 2 dezelfde.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
S_tef schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:37:
Misschien kan iemand mij vertellen of ik dit wel of niet aan het werk kan krijgen met een USB-C verloop?
- Zal het wel werken met een directe USB-C naar USB-A, ipv met een female ertussen?
- Zal een USB-C naar HDMI werken, USB-C in monitor en HDMI in laptop. Of werkt dit alleen maar van USB-C laptop naar HDMI scherm/tv?

Ik weet dat er ook een gewone USB 3.0 variant van de monitor bestaat, maar die is net iets anders en heb graag 2 dezelfde.
Note: Dit is allemaal theorie.

Het lijkt me sterk dat er ook maar een van de verloopjes zal gaan werken. USB-C(3.1) is namelijk ontworpen om meer vermogen te kunnen sturen (tot 100 W geloof ik). USB2.0/3.0 poort op een laptop zijn ontworpen om maximaal 2,5W uit te sturen. Er wil nog wel eens een speciale laadpoort op zitten, maar die stuurt dan maximaal 5 tot 10W uit.

Het kan dus goed zijn dat je schermen meer vragen dan 5W, waardoor dit niet zal werken.

Verder lijkt het me ook sterk dat USB-C -> HDMI kabel gaat werken, je scherm wordt ook gevoed vanuit de USB-poort en door HDMI kabels gaat geen power.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 11-02-2016 14:48 ]

• S_tef
  • Nu online
Klopt is allemaal theorie.
Ik krijg trouwens de melding op het scherm: Dispayport no signal (of ik nu 1 of 2 usb's aansluit).

• rens-br

rens-br

S_tef schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:50:
Klopt is allemaal theorie.
Ik krijg trouwens de melding op het scherm: Dispayport no signal (of ik nu 1 of 2 usb's aansluit).
Is die melding er ook bij het scherm wat wel goed is aangesloten?

Ben even iets verder in het scherm gedoken en zie dat er ook een USB3.0 versie is. (Had je zelf ook al aangegeven) Je zou dan inderdaad verwachten dat het scherm ook werkt met USB3.0 een converter.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 11-02-2016 14:55 ]

• S_tef
  • Nu online
Nee de melding is er via een gewone USB-C kabel niet.
De USB 3.0 versie van het scherm verbruikt trouwens 5 watt.

[ Voor 36% gewijzigd door S_tef op 11-02-2016 14:54 ]

• rens-br

rens-br

S_tef schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:53:
Nee de melding is er via een gewone USB-C kabel niet.
De USB 3.0 versie van het scherm verbruikt trouwens 5 watt.
Misschien dat de USB-C versie meer vermogen gebruikt? Ik kan eigenlijk alleen de aankondiging vinden van het scherm en meer niet.

Bedenk me net het volgende. Je krijgt wel beeld dus aan het vermogen ligt het niet. Dus ga ik denken aan een slechte converter / kabels. Wat voor converter gebruik je?

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 11-02-2016 14:56 ]

• S_tef
  • Nu online
Nee ik kan er idd ook niet meer over vinden.
Ik gebruik gewoon een USB-C naar USB-A en daar dan weer een USB-A in.
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1341557-0/usb-c-naar-usb-3.0-a-kabel-0.2-meter-0.2-meter.jpg
Omdat ik geen directe kabel van USB-C naar USB-A kon vinden heb ik het zo gedaan, ik heb er nu wel een op internet gevonden, maarja werkt dat he...

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Er is zoiets als displayport over USB-C. Dit is niet een 'converter'-achtige situatie zoals de oude displaylink-gebaseerde usb-monitors, maar echt een ander protocol wat specifiek over USB type C werkt. dat gaat met een converter dus nooit werken. niet een power issue, maar echt een protocol wat een anders dan type C poort sowieso niet ondersteunen zal.

Dat past ook heel goed met de "displayport no signal" melding die TS krijgt.

• S_tef
  • Nu online
Daar was ik al bang voor.
Dus wat voor kabel ik ook gebruik, het gaat niet werken enkel alleen met USB-C naar USB-C?

• iceheart
Correct.

Overigens ,zelfs al zou je het scherm apart voeden, een USB-HDMI converter (type C of niet doet er niet toe) zet alleen een van af de PC komend signaal om naar HDMI, niet andersom. Dat zal dus ook niet werken.

Sorry, maar ik ben bang dat je echt met twee net andere schermen zult moeten werken.

NB. Naar wat ik zo snel kan vinden is het niet onwaarschijnlijk dat de betrokken standaard(en) het wel mogelijk zullen maken een USB-C hub te gebruiken om twee DPoUSB devices aan te sluiten (al zal ik niet met zekerheid stellen te weten dat dit kan!), maar zoiets is in elk geval nog niet op de markt.

• S_tef
  • Nu online
Hmm oke.

Ja of met 2 verschillende, of dan toch maar 2 USB 3.0 schermen nemen.

• iceheart
DPoUSB is wel echt een 'sneller' protocol wat bij bewegende beelden IMO nog steeds zichtbaar superieur is/zal zijn aan een USB3 aangesloten monitor. Gewoon volledig niet-compressed 60hz 4:4:4 chroma i.t.t. een usb3 monitor, welke best de nodige compressie zal moeten toepassen / een lagere framerate/refreshrate halen zal.

Of je jezelf dat wil aandoen om niet een net íets andere behuizing te hebben om één van beide schermen, tja dat is jouw keuze - maar ik zou lekker met die twee net andere schermen blijven werken ;)

• rens-br

rens-br

iceheart schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:00:
Er is zoiets als displayport over USB-C.

[...]

Dat past ook heel goed met de "displayport no signal" melding die TS krijgt.
Kijk weer iets geleerd vandaag!

@TS wat je nog zou kunnen proberen is twee USB-3.0 monitoren aan te schaffen en bij eentje aansluiten met USB-3.0 -> USB-C, als je heel graag je USB-C poort wilt benutten.

• iceheart
@rens-br
google maar eens verder, er is een heel scala aan al-dan-niet supported protocollen over USB. Alleen al voor mass storage devices zijn er meerdere protocollen mogelijk, die ook echt heel erg in performance uitmaken. Volkomen transparant voor de eindgebruiker - en daarmee ook des te ellendiger te troubleshooten :+

Overigens blijf je met jouw advies wel het probleem houden dat je ook dan uiteraard een aanzienlijk mindere kwaliteit signaal aan je monitor doorgeeft.

• S_tef
  • Nu online
iceheart schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:15:
DPoUSB is wel echt een 'sneller' protocol wat bij bewegende beelden IMO nog steeds zichtbaar superieur is/zal zijn aan een USB3 aangesloten monitor. Gewoon volledig niet-compressed 60hz 4:4:4 chroma i.t.t. een usb3 monitor, welke best de nodige compressie zal moeten toepassen / een lagere framerate/refreshrate halen zal.

Of je jezelf dat wil aandoen om niet een net íets andere behuizing te hebben om één van beide schermen, tja dat is jouw keuze - maar ik zou lekker met die twee net andere schermen blijven werken ;)
Hmm wist niet dat die verschillen zo groot waren, is het overwegen waard idd!
Bedankt voor de input!

• iceheart
Het is zeker niet zo'n 'ramp' als met USB-2 - daar kon je gewoon al nauwelijks desktopwerk op doen IMO, een film kijken was gewoon volstrekt onmogelijk! - maar het blijft substantiëel. Als je de kans hebt te experimenteren met het verschil, probeer in elk geval op een USB3 scherm eens met veel bewegende elementen (video, scrollen in een complexe/drukke webpagina, verzin het maar) of je je cursor snel genoeg vind bewegen en, heel belangrijk, of tekst zo scherp is als je wil.
Wellicht is het kwaliteitsverlies voor jou niet significant (genoeg) om zwaarder te wegen dan esthetische overwegingen :)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
S_tef schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:37:
Het is trouwens wel een USB-C naar USB-A female en daar dan weer een male ingeprikt.
Dat is een OTG-kabel, die is bedoeld om een randapparaat aan te sluiten op een apparaat met USB-C (bijvoorbeeld een muis op een tablet). Andersom werkt het niet.
Pagina: 1