Vraag

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb een probleem met een computer die ik heb overgenomen van een familielid.

De computer werkt perfect, alleen heb ik last van een vervelend geluid. Het enige waarmee ik dit geluid kan vergelijken is het geluid van krekel. Het is redelijk luid en behoorlijk vervelend.

Ik heb geprobeerd om dit geluid op te nemen met mijn telefoon, maar dat is niet gelukt.

Nu zijn mij een aantal dingen opgevallen.

Allereerst, het geluid doet zich alleen voor als ik een spel opstart, als ik uit dit spel alt - tab dan verdwijnt het geluid. Dit heeft bij mij het vermoeden doen ontstaan dat dit veroorzaakt wordt door mijn videokaart, dat is deze pricewatch: Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om te achterhalen waar dit geluid vandaan komt. Ik heb alle fans in mijn kast nagelopen of er wellicht iets aanliep, dit was niet het geval.

Herkent iemand dit probleem? En mocht het de videokaart zijn, kan ik hier dan garantie voor claimen?

Ik ondervind namelijk behoorlijk wat hinder van dit geluid, het is zelfs zo luid dat als ik een spel speel met een redelijk volume, dat dit geluid nog steeds duidelijk hoorbaar is.

Alle reacties

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 21:40
Het zou ook je voeding kunnen zijn. Soms bij bepaalde belastingen kunnen deze dit soort geluid gaan maken. En tijdens een game gebruikt je videokaart een stuk meer vermogen. Wat voor setup gaat het om, is de voeding groot genoeg voor je kaart?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Lodo
De voeding is een pricewatch: Corsair HX750i

Het moederbord is een pricewatch: Asus Z97-A en de kast waar het in zit is een pricewatch: Corsair Carbide 500R Black

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 12:05
Had dit probleem in het verleden met een videokaart. Beetje nagellak op de coils en het was opgelost...

• Lodo
Pascal.A schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:27:
Had dit probleem in het verleden met een videokaart. Beetje nagellak op de coils en het was opgelost...
Heb je hier wellicht een uitleg voor?

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Probeer de GPU een wat te underclocken met MSI afterburner (of eventueel bijgeleverde sofware).
Vsync zou het geluid ook kunnen terugbrengen naar een acceptabel niveau.

Volgens mij verschilt het per fabrikant/leverancier of je er garantie voor kan claimen, maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 42% gewijzigd door Morocius op 11-02-2016 15:56 ]

• Lodo
Morocius schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:48:
Probeer de GPU een wat te underclocken met MSI afterburner (of eventueel bijgeleverde sofware).
Vsync zou het geluid ook kunnen terugbrengen naar een acceptabel niveau.

Volgens mij verschilt het per fabrikant/leverancier of je er garantie voor kan claimen, maar niet geschoten is altijd mis.
Bedankt voor je bijdrage.

Ik heb v-sync al aan en uit gezet, dat maakte nou niet echt een verschil. Via de Asus GPU tweak tool heb ik geprobeerd om de kaart op zo'n laag mogelijk voltage te laten draaien, dit maakte geloof ik ook niet echt een verschil. Ik zal het underclocken nog proberen.

Wellicht is het dan toch de PSU.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 19:34

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Het klinkt heel simpel.. Maar zou je eens kunnen proberen om een game op te starten.. De kast open te maken en doormiddel van je oren te achterhalen waar het geluid ongeveer wegkomt.

Is het trouwens coil whine achtig geluid waar we over spreken ? of meer een gezoem / geratel ?
Tegenwoordig word bijna elk geluid coil-whine genoemd terwijl er natuurlijk meer mogelijkheden zijn.

• Lodo
Temujin schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:51:
Het klinkt heel simpel.. Maar zou je eens kunnen proberen om een game op te starten.. De kast open te maken en doormiddel van je oren te achterhalen waar het geluid ongeveer wegkomt.

Is het trouwens coil whine achtig geluid waar we over spreken ? of meer een gezoem / geratel ?
Tegenwoordig word bijna elk geluid coil-whine genoemd terwijl er natuurlijk meer mogelijkheden zijn.
Ja ik heb dat geprobeerd, maar ik kan het niet echt lokaliseren, daarvoor zitten mijn videokaart en mijn PSU te dicht bij elkaar om hier echt onderscheid tussen te kunnen maken.

Zoals ik het beschreef, het klinkt exact als een krekel. Ik heb gegoogled op coil whine, maar ik kan niet echt het geluid vinden wat ik heb, zoals een krekel.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:32
Luister door een rietje, dan kun je veel beter horen waar het vandaan komt.
Als je de betreffende componentjes gelocaliseerd hebt, schijnt het idd vaak op te lossen zijn met een druppeltje nagellak of lijm oid.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 12:05
Lodo schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:42:
[...]

Heb je hier wellicht een uitleg voor?
Werkt als een dunne lijm die de overbrenging van trilling op de coil stopt en dus ook het geluid. Althans dat is mijn verklaring en die lijkt volgens Google wel ok. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Ik heb een update, ik heb geprobeerd om met een rietje te traceren waar het geluid vandaan kwam.

Dat is niet echt gelukt haha.

Nu heb ik via device manager (windows 10) mijn GTX980 gedisabled en een game opgestart. Toen bleef ik hetzelfde geluid horen, dit doet mij vermoeden dat het toch de voeding is...

Kan iemand confirmeren dat de videokaart dan echt uit staat, of moet ik dat via de bios doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Probeer het uit Tweaker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik zou zeggen, haal je videokaart er gewoon uit. Dan ben je er 100% zeker van.

[ Voor 14% gewijzigd door Lawwie op 15-02-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:20

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Kan het dan ook niet zijn dat de voeding minder belast wordt en er geen coil whine optreed? Welke game probeer je?

[ Voor 11% gewijzigd door ETzPliskin op 15-02-2016 11:21 ]

Pagina: 1