Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ubiquity of Ruckus of ?

Pagina: 1
Acties:

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:52
In de nabije toekomst schakelen we over op Unify telefoon centrales en gaan alle DECT toestellen vervangen worden door smartphones. De reden hiervoor is het elektronisch zorgdossier. Op deze manier kunnen we verhinderen dat de zorgkundigen / verpleegkundigen meerdere toestellen op zak moeten hebben.

Hierdoor is een goed wifi netwerk must. Eveneens moeten we met de nieuwe wifi installatie jaren verder kunnen zonder nog al te grote investeringen te doen.

Ruckus heb ik al even in de gaten, maar deze zijn erg prijzig. Gezien we hier een dekking moeten halen op 3 tot 4 verdiepingen en in 2 gebouwen, zullen er redelijk wat accesspoints voorzien moeten worden.

Van Ruckus ben ik er kwazie zeker van dat de toestellen hun werk zullen doen (dat mag ook wel voor de prijs...) echter ben je hier nog eens verbonden aan service contracten + dedicated controller en licenties.

Hierdoor neig ik dan meer naar Ubiquity, maar vraag ik mij af of dit merk zich al heeft bewezen in de enterprise wereld en ben ik opzoek naar mensen die hierover ervaringen hebben als tot waarom we het wel en waarom we het beter niet zouden doen. Ik vertrouw niet graag op reviews die niet spreken over langdurig gebruik en wil daarom beroep doen op echte ervaringen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met wireless is het zo dat je het goed moet doen of niet. Er is een reden waarom enterprise AP's duur zijn. Als je geen geld wil uitgeven aan een fatsoenlijke wireless sitesurvey en enterprise AP's blijf dan gewoon DECT gebruiken. Gezien je geen ervaring hebt met enterprise netwerken zou ik het uitbesteden. Ik weet niet of er zorgdosiers op de smartphones komen te staan, maar als dat het geval is moet je ook kijken naar een stukje Mobile Device Management (MDM)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• ShaneV
Bl@ckbird schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:22:
Met wireless is het zo dat je het goed moet doen of niet. Er is een reden waarom enterprise AP's duur zijn. Als je geen geld wil uitgeven aan een fatsoenlijke wireless sitesurvey en enterprise AP's blijf dan gewoon DECT gebruiken. Gezien je geen ervaring hebt met enterprise netwerken zou ik het uitbesteden. Ik weet niet of er zorgdosiers op de smartphones komen te staan, maar als dat het geval is moet je ook kijken naar een stukje Mobile Device Management (MDM)
Er is idd een reden waarom enterprise AP's duur zijn, wij zullen echter geen 100'en apparaten op WIFI zitten hebben. Maximaal 50 toestellen verspreidt over alle verdiepingen en gebouwen. Hierdoor lijkt het mij niet nodig om tot 1000 euro per accesspoint te besteden.

DECT is geen optie! Het moet allemaal wifi worden vanwege, oproepsysteem, voip en elektronisch zorgdossier. Een smartphone is the way to go..

Het is gewoon belangrijk dat roaming goed uitgevoerd wordt. Hierdoor denk ik dat we toch een stuk verplicht zijn om naar Ruckus over te stappen, maar heb moeite met de licentiekosten verbonden aan Ruckus.

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Al naar Aruba gekeken? Dat is in mijn ogen wel enterprise grade, maar nog wel kosten effectief. Let wel: bij ons is wifi meer een aanvullende dienst en geen primaire. Bij jou is het business critical, dus kan mij voorstellen dat je dan niet op een euro meer of minder moet letten.

En wat Bl@ckbird zegt: een eenvoudige site survey gaat je betere dekking opleveren en waarschijnlijk nog wel een APtje of twee schelen. En MDM lijkt mij evident

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Zelfs met de aller duurste apparatuur kan je WiFi nog belabberd zijn als het niet goed ingeregeld is. Alle controller software, auto tuning, etc ten spijt, er zijn altijd situaties waardoor iets niet goed werkt.

Als WiFi bedrijfskritisch wordt (en met smartphones icm patientendossiers is dat zo), dan zou ik zeggen dat je een professionele site-survey moet afnemen. Het kost wat maar daarmee bespaar je een hoop hoofdpijn achteraf!!! Ik heb dit zelf namelijk meerdere malen gezien helaas, geloof me! :) Denk maar eens aan AP's die te dicht op elkaar zitten waardoor kanalen snel overlappen, een Atrium waar alle wifi signalen lekker bouncen en je client dus overwhelmed wordt met beacons, veel beton in de ene muur en een dun wandje aan de andere kant... genoeg problemen te verzinnen! :)

Als je WiFi goed ingeregeld wordt dan denk ik niet dat er heel veel verschil tussen Ubiquity of Ruckus zit, mits ze beide de gewenste features hebben.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ShaneV schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:31:
[...]

Er is idd een reden waarom enterprise AP's duur zijn, wij zullen echter geen 100'en apparaten op WIFI zitten hebben. Maximaal 50 toestellen verspreidt over alle verdiepingen en gebouwen. Hierdoor lijkt het mij niet nodig om tot 1000 euro per accesspoint te besteden.

DECT is geen optie! Het moet allemaal wifi worden vanwege, oproepsysteem, voip en elektronisch zorgdossier. Een smartphone is the way to go..

Het is gewoon belangrijk dat roaming goed uitgevoerd wordt. Hierdoor denk ik dat we toch een stuk verplicht zijn om naar Ruckus over te stappen, maar heb moeite met de licentiekosten verbonden aan Ruckus.
Wanneer netwerk connectiviteit de levensader van je bedrijf is moet je er niet op bezuinigen...
Huur aub een bedrijf in, laat ze een site survey uitvoeren en het netwerk opbouwen.
Dan weet je precies waar je aan toe bent, en doet het netwerk wat je wilt.

Wanneer je zomaar wat AP's ophangt en verwacht dat je een goed netwerk hebt, zit je verkeerd...

• ShaneV
Gravit0n schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:08:
[...]

Wanneer netwerk connectiviteit de levensader van je bedrijf is moet je er niet op bezuinigen...
Huur aub een bedrijf in, laat ze een site survey uitvoeren en het netwerk opbouwen.
Dan weet je precies waar je aan toe bent, en doet het netwerk wat je wilt.

Wanneer je zomaar wat AP's ophangt en verwacht dat je een goed netwerk hebt, zit je verkeerd...
Je veronderstelling dat er zomaar wat AP's zullen worden opgehangen en er vanuit gegaan wordt dat daarmee de kous af is, ben je toch bij het verkeerd adres...

Ik vraag in dit topic niet meer en niet minder dan ervaringen met apparatuur over lange termijn en echte ervaring van de mensen die ermee gewerkt hebben. Een bedrijf dat Ruckus, Cisco of Aruba verkoopt, vertelt mij echter niets over de effectief goede werking van de producten. Dat bedrijf kan gewoon willen verkopen en mss slechte service verkopen nadien. Het kan ook volledig het omgekeerde verhaal zijn en dat alles super gaat.

Ervaring met bepaalde leveranciers en onderhoudscontracten heeft ons geleerd om niet zomaar nog een bedrijf aan te spreken zonder zelf onderzoek te hebben gedaan naar de producten en hun betrouwbaarheid. Los daarvan, budget is altijd een issue in WZC's. Iedere euro moet goed gespendeerd worden.

Op dit ogenblik worden accesspoints van Engenius gebruikt. Sommige draaien al 1,5 jaar zonder reboot en zonder storingen.. Ik heb er echter iets minder vertrouwen in als er ook voice over moet gaan vanwege seamless roaming.

[ Voor 10% gewijzigd door ShaneV op 11-02-2016 14:41 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ShaneV schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:30:
Je veronderstelling dat er zomaar wat AP's zullen worden opgehangen en er vanuit gegaan wordt dat daarmee de kous af is, ben je toch bij het verkeerd adres...
Dat gebeurt in de praktijk wel vaak. En vervolgens zit men te klagen dat het niet werkt. Of bijvoorbeeld dat een site survey wordt uitgevoerd in een leeg magazijn, alles werkt, het magazijn wordt gevuld met stellingen en pallets en vervolgens is het hele wifi ruk omdat de hele RF omgeving verandert is.
Ik vraag in dit topic niet meer en niet minder dan ervaringen met apparatuur over lange termijn en echte ervaring van de mensen die ermee gewerkt hebben. Een bedrijf dat Ruckus, Cisco of Aruba verkoopt, vertelt mij echter niets over de effectief goede werking van de producten. Dat bedrijf kan gewoon willen verkopen en mss slechte service verkopen nadien. Het kan ook volledig het omgekeerde verhaal zijn en dat alles super gaat.
Wat je zoekt is een goede review van een goede partner die Wifi snapt. Producten zijn ondergeschikt. Ik weet dat er ziekenhuizen zijn die hartbewaking willen doen over Wifi. Maar die weten echt waar ze mee bezig zijn.
Ervaring met bepaalde leveranciers en onderhoudscontracten heeft ons geleerd om niet zomaar nog een bedrijf aan te spreken zonder zelf onderzoek te hebben gedaan naar de producten en hun betrouwbaarheid. Los daarvan, budget is altijd een issue in WZC's. Iedere euro moet goed gespendeerd worden.

Op dit ogenblik worden accesspoints van Engenius gebruikt. Sommige draaien al 1,5 jaar zonder reboot en zonder storingen.. Ik heb er echter iets minder vertrouwen in als er ook voice over moet gaan vanwege seamless roaming.
Je kan infrastructuur niet alleen zien als iets wat geld kost, maar ook als iets wat geld oplevert. (Mits je hier slim mee omgaat.) Bij een site survey wordt er rekening gehouden dat er voice over het wifi gaat. AP's worden dan wat dichter mij elkaar geplaatst zodat roaming van clients beter gaat. Wil je location tracking van assets, (zoals waar insuline pompen zich bevinden, of monitoren dat medicijnen niet onder een bepaalde temperatuur komen) dan worden AP's meer in een ruit opgehangen zodat je 3 puntsmeting kan doen en de locatie kan peilen.

Je kan ook eens kijken naar de 1830 / 1850 AP's van Cisco. Deze zijn goedkoper dan vergelijkbare AP's van Aerohive of Ruckus. De WLAN controller zit hierbij op het AP. Een ander optie is Meraki. Meraki heeft ook MDM. Hier heb je niet per sé een Meraki netwerk voor nodig en de eerste 100 licenties zijn gratis.

Cisco en Meraki kan je ook in een leaseprogramma stoppen. Cisco/Meraki partners gebruiken dit om een soort Wifi-as-a-Service aan te bieden waar je een fixed bedrag per maand voor betaald. Naast hardware zitten hier dan ook aanvullende diensten in, zoals het uitvoeren van een fatsoenlijke site survey, troubleshooting bij problemen, etc. Voor jou als klant is het dan zaak dat je goede SLA's afspreekt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik zou kijken naar enterprise ap's zoals
Zebra wing en aruba

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Even vanuit een andere hoek, en ik weet dat ik hiemee mensen tegen de schenen schop,

Waarom koop je niet een aantal ubiquity ap's en maak je daar een test case mee?

Misschien werkt het beter dan je denkt, en dan kan je investering laag zijn

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• pvar02
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01-2024
Wat Shure-fan zegt, hebben wij zelf geprobeerd binnen onze organisatie. We hebben wat Ubiquity AP's gekocht en getest. Met 4 tot 5 AP's ging het eigenlijk goed tot zeer goed, zeker gezien de prijs. Daarom gingen we over tot de aankoop van 15 bijkomende AP's die we ook allemaal ophingen in een eerste gebouw. Kort nadat we het nieuwe netwerk in gebruik namen begonnen de problemen met dekking, mensen die wel verbinding maakten maar toch niet op internet konden, mensen die wel AP's op volle sterkte konden zien maar niet konden verbinden ... Het meeste was redelijk snel opgelost, maar we kregen toch heel wat gebruikers die ongelukkig waren met het netwerk.
We hebben toen een site survey laten doen door een Ruckus partner en een demonstratie gekregen van hun beamflex technologie. Beamflex is geen theorie, Ruckus AP's werken echt super goed en super stabiel. We hebben sindsdien een Ruckus controller met 50 AP's aangekocht en zelf (met hulp van de leverancier) geconfigureerd en we hebben enkel tevreden gebruikers.
Is Ruckus duurder? Ik denk het wel, hoewel je met een sitesurvey heel wat AP's kan uitsparen (met Ubiquity hadden we zeker het dubbel aantal AP's nodig). Is Ruckus beter? Volgens mij zeker wel, en het zorgt dat jij je als beheerder kan bezighouden met andere dingen want Ruckus AP's werken zeer stabiel. Ook het upgraden van de controller en en firmware van de AP's is heel eenvoudig en betrouwbaar, doen we altijd op vrijdagavond, kost een kwartier tot halfuur downtime en kan je doen vanachter je laptop thuis (als je wil). Zou ik opnieuw Ruckus kiezen? Zonder twijfel, maar misschien niet als ik het zelf moest betalen.
We hebben dagelijks tussen de 300 en 500 simultane gebruikers op onze site, zonder enig probleem.Enkel onze internetverbinding werkt nu als flessehals :-D
De Ubiquity AP's hebben we in kleinere zustersites nog kunnen inzetten, daar doen ze hun ding wel goed met een lage dichtheid en (veel) minder gebruikers.
Ah ja, voordien hadden we Lancom. Minder gekend, maar degelijk en Duits. Enkel de configuratie van hun AP's en controllers vonden wij minder gebruiksvriendelijk.

Misschien trap ik nu heel wat mensen op hun hart, maar dat is onze ervaring.

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Lijkt me onmogelijk om dit goed werkend te krijgen met UniFi. Hiernaast lijkt me het dus totaal niet wenselijk om via WiFI te gaan bellen als SIP client.

Er is geen 1 smartphone die 1 gehele dag z'n accu vol houd zodra je deze als SIP client in het netwerk zet. Hiernaast moet jou netwerk echt 100% werken om dit zonder problemen te laten werken.
Wat wij hiervoor toepassen is een een eigen "Private GSM" netwerk bouwen op de locatie of een Mobile integratie (VPN koppeling direct vanaf de PBX op locatie naar een operator). Daar is immers de mobiele telefoon voor uit gevonden.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:34

Nox

Noxiuz

Gaaf, smartphones gebruiken voor voip over wifi. Leuk als ze door de gang lopen/rennen en dan moeten roamen. Kijk asjeblieft goed uit met deze problemen die je tegen gaat komen. Ondanks dat Ruckus roaming ondersteund werkt dit niet altijd zo snel en zonder packetloss als je wilt. Ik weet dat Cisco switches levert welke icm hun AP's erg snel kunnen roamen (thans, dat zeggen ze).

Ruckus heeft speciale spectralink support, schijnt erg goed te werken maar geen idee of spectralink smartphones heeft. Het werkt feilloos schijnt maar het zijn net dect-toestellen en prijzig.

Dus zoek even een partner uit met ervaring van deze dingen. En kijk niet raar op als je WiFi-installatie een halve ton kost. Doe het goed of doe het niet en spreek duidelijk af wat de eisen zijn, dan kan je partner daar rekening mee houden.

Neem ook toekomstige wensen zoals location tracking met badges mee, niet dat je over 2 jaar weer een halve ton kan uittrekken voor een upgrade/vervanging.
ShaneV schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:31:
[...]

Licentiekosten zijn alleen support voor je zonedirector, de licentiekosten voor support op een AP zijn er volgens mij niet meer en de support-kosten voor AP's voor next day vervanging bij defecten moet je niet nemen. Neem 1 of 2 AP's extra af en gebruik die als spare. Dat is veelal goedkoper en bij een defect heb je vaak met 2 weken een nieuwe.

Je zegt dat je met maar een paar apparaten op het netwerk zit, maar de apparaten die je erop hebt moeten het goed doen. Juist daar komen enterprise wifi AP's bij kijken.

Als je minder dan 25 AP's hebt kan je nog Ruckus Unleashed AP's kopen zonder controller of kijken bij de X-Claim AP's. Laatstgenoemden zijn ook van Ruckus maar wat goedkoper - ik zou ze echter afraden voor jullie toepassing.

[ Voor 43% gewijzigd door Nox op 15-02-2016 23:36 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pvar02 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:04:
Wat Shure-fan zegt, hebben wij zelf geprobeerd binnen onze organisatie. We hebben wat Ubiquity AP's gekocht en getest. Met 4 tot 5 AP's ging het eigenlijk goed tot zeer goed, zeker gezien de prijs. Daarom gingen we over tot de aankoop van 15 bijkomende AP's die we ook allemaal ophingen in een eerste gebouw. Kort nadat we het nieuwe netwerk in gebruik namen begonnen de problemen met dekking, mensen die wel verbinding maakten maar toch niet op internet konden, mensen die wel AP's op volle sterkte konden zien maar niet konden verbinden ... Het meeste was redelijk snel opgelost, maar we kregen toch heel wat gebruikers die ongelukkig waren met het netwerk.
We hebben toen een site survey laten doen door een Ruckus partner en een demonstratie gekregen van hun beamflex technologie. Beamflex is geen theorie, Ruckus AP's werken echt super goed en super stabiel. We hebben sindsdien een Ruckus controller met 50 AP's aangekocht en zelf (met hulp van de leverancier) geconfigureerd en we hebben enkel tevreden gebruikers.
Is Ruckus duurder? Ik denk het wel, hoewel je met een sitesurvey heel wat AP's kan uitsparen (met Ubiquity hadden we zeker het dubbel aantal AP's nodig). Is Ruckus beter? Volgens mij zeker wel, en het zorgt dat jij je als beheerder kan bezighouden met andere dingen want Ruckus AP's werken zeer stabiel. Ook het upgraden van de controller en en firmware van de AP's is heel eenvoudig en betrouwbaar, doen we altijd op vrijdagavond, kost een kwartier tot halfuur downtime en kan je doen vanachter je laptop thuis (als je wil). Zou ik opnieuw Ruckus kiezen? Zonder twijfel, maar misschien niet als ik het zelf moest betalen.
We hebben dagelijks tussen de 300 en 500 simultane gebruikers op onze site, zonder enig probleem.Enkel onze internetverbinding werkt nu als flessehals :-D
De Ubiquity AP's hebben we in kleinere zustersites nog kunnen inzetten, daar doen ze hun ding wel goed met een lage dichtheid en (veel) minder gebruikers.
Ah ja, voordien hadden we Lancom. Minder gekend, maar degelijk en Duits. Enkel de configuratie van hun AP's en controllers vonden wij minder gebruiksvriendelijk.

Misschien trap ik nu heel wat mensen op hun hart, maar dat is onze ervaring.
Frappante gedeelte is toch wel 50 Ruckus APs vergelijken met 15 (+5?) Ubiquitis, of gaat dit om twee niet gelijke locaties?

De densiteit die op beschrijft zou zeker voor ubnt geen probleem moeten vormen, concentreer je de client devices meer dan ga je naar duurdere merken moeten kijken waar xirrus koning is.

[ Voor 3% gewijzigd door analog_ op 15-02-2016 23:39 ]

• pvar02
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01-2024
De ubiquity ap's hebben we in één gebouw getest, ruckus bedekt nu de hele campus.
Pagina: 1