Random black screen erro's door CPU schade?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• beholderkickz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10-2025
Hallo mede Tweakers,

Sinds een tijdje heeft mijn PC last van crashes op totaal willekeurige momenten. Soms gebeurt het een paar dagen niet en soms een paar keer op een dag.

Nou weet ik bijna zeker dat dit komt omdat de CPU niet helemaal meer in orde was (een hoekje was licht gebogen tijdens een gestopte delid poging).

Mijn vraag is toch zijn die random black screen crashes inderdaad te relateren aan slecht contact tussen het moederboard en de CPU? Temperaturen van de CPU zijn eigenlijk prima en stresstests doorstaat die ook gewoon, dus wilde ik dit graag checken voordat ik er geld in ga investeren.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Kevin

Alle reacties

Verwijderd

Even voor de beeldvorming, uit welke onderdelen bestaat je pc?

• beholderkickz
De specs:

Moederbord: MSI Z87-G45 Gaming
CPU: i5 4670K
PSU: Corsair CX750M
GPU: R9 290
RAM:Corsair Dominator Platinum (8G)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je eens een foto posten van de schade? Kijk zeker ook eens je socket na en controleer of alle pinnetjes nog recht zijn. Kromme pinnen kunnen leiden tot slechte communicatie tussen geheugen en de geheugencontroller.

Verder zal je de gebruikelijke troubleshooting moeten uitvoeren. Ik zou zeker ook eens je geheugen controleren met memtest86+. Probeer ook eens te werken met zo weinig mogelijk hardware. Update je drivers. Kijk eens in het Windows logboek na een crash.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
(een hoekje was licht gebogen tijdens een gestopte delid poging).
Bedoel je een hoekje op de aluminium heatspreader? Kan waarschijnlijk niet zo veel kwaad, de chip zit meestal ergens in het midden onder dat ding met relatief aardig wat ruimte eromheen. Foto zou wel handig zijn om uitsluitsel te geven. Kromme pinnen zul je waarschijnlijk niet hebben op de cpu, die dingen hebben contactjes tegenwoordig.

Op wat voor voltage draait je Dominator geheugen? In mijn ervaring heeft die meuk vaak net wat meer prik nodig, misschien is dat een issue?

• beholderkickz
Bedankt voor de tips alvast, ik zal morgen avond kijken of ik nog een foto kan maken van de CPU. Maar het gebogen stukje was echt het PCB maar wel zo'n klein stukje dat het niet in de buurt van een connector was (maar dan zouden er alsnog wat transistoren en optater gehad kunnen hebben).

Wat betreft de RAM, PC heeft eigenlijk 1,5 jaar voordat ik deze delid deed perfect gedraaid dus kleine kans dat het de RAM is dacht ik. Ook heb ik nog een tijdje zowel met als zonder X.M.P profiel gedraaid dus neem aan dat ik dan de hogere voltages al heb gebruikt(had geen effect helaas).

Ik voer ook meteen de overige test en updates uit om te kijken of die effect hebben.

• Righthere
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:59
De RAM controller zit in de CPU.
Als je een RAM test uit voert, dan test je de controller ook. De connectie naar je RAM ondervindt de meeste problemen bij een "slechte" verbinding. Omdat deze bus de hoogste snelheid heeft en dus heel gevoelig is voor impedantie mismatching.

[ Voor 48% gewijzigd door Righthere op 13-02-2016 16:20 ]

• beholderkickz
Even een update.

Ik heb bij het zoeken naar nieuwe drivers een paar interessante hardware onderdelen gevonden die updates nodig hadden. Deze zijn inmiddels uitgevoerd.

Ook heb ik de memtest86+ 3 volledige runs laten doen zonder enige vorm van erros tegen te komen. Ik heb echter nog geen foto van de CPU kunnen maken omdat ik er achter kwam geen koel pasta meer te hebben dus daar wacht ik eerst nog op.

EDIT: Ik heb nog een crash gehad en heb nu een event kunnen vastleggen

Kernel-Power Event ID (41) Task Catagory(63)

[ Voor 29% gewijzigd door beholderkickz op 17-02-2016 08:49 ]

Pagina: 1