Vraag

• VincentK
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 12:25
Mijn vraag is de volgende: bij het starten van mijn 2 jaar oude pc krijg ik sinds deze week 2 x 3 piepjes te horen. Als ik vervolgens de reset knop indruk, dan start de pc meestal normaal. Soms komen de piepjes nogmaals terug en bij nog eens op de resetknop drukken start de pc normaal op.

De pc is een 2 jaar oude zelfbouw pc, wordt in het dagelijks leven met name gebruikt voor internet en Office door m'n 2 dochters en voor Minecraft door mijn zoontje. 1 of 2 keer eerder is de pc bij het spelen van Minecraft vastgelopen met een BSOD.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
kast: Cooler Master Silencio 352
geheugen: Kingston HyperX blu - 4 GB : 2 x 2 GB..
processor: AMD A serie A8-5600K - 3.6 GHz
SSD: Kingston SSDNow V300 - Solid state drive - 120 G..
PSU: Be quiet! System Power 7 350W - Voeding ( intern..
DVD: Samsung SH-224DB - DVD±RW
moederbord: ASRock FM2A75M Pro4+

Bios: Ami - 1.6, alles op standaard of auto.
....

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- naspeurwerk in de verschillende topics op GoT over de piepjes - geen resultaat
- geheugenbanken verwijderd en opnieuw geplaatst,
- geheugenbanken omgedraaid
- alle kabels losgemaakt en opnieuw vastgezet
- Asrock gemaild over de piepjes -> reactie: RAM probleem met oorzaak in geheugenbanken, cpu of mobo
- Windows geheugentest gedraaid, geen fout in RAM
- CPU tijdje volload laten draaien met HeavyLoad, geen probleem.

Wat zie ik over het hoofd voordat ik een nieuw mobo ga aanschaffen?
...

Beste antwoord (via VincentK op 16-02-2016 07:46)

Anoniem: 660294

Probeer eens met 1 stick in verschillende ram sloten. Dit met beide sticks proberen, 1 tegelijk.

Het BIOS is met versie 1.6 ook aan de oude kant, er is nu een 2.3. Versie 2.2 bijvoorbeeld zorgt voor verbeterde compatibiliteit van de onderdelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 11-02-2016 09:24 ]

Alle reacties

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:32

ResuCigam

BOFH

Die Windows geheugentest zegt niet zoveel, probeer eens Memtest86+ en laat die voor minimaal 8 uur draaien.

We do what we must because we can.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Of kijk eens op: http://www.bioscentral.com/ of je daar je beepcode terug kunt vinden.
Ik vermoed een gehuegen probleem (ram of videoram)

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Als het moederbord piepjes geeft en je mailt ASRock support, zij geven aan dat het probleem ligt aan het ram, dan wil jij het moederbord vervangen?

Hmmm... Ik zou eerst het ram vervangen en kijken of pc opstart zonder videokaart. Kijk ook even of je cpu fan is aangesloten en of dat je cpu mogelijk een probleem heeft met koeling of iets dergelijks

Kijk ook of je ram wel in de juiste ram-slots zitten, anders wordt het mogelijk niet herkend

[ Voor 14% gewijzigd door donderdraak op 11-02-2016 09:17 ]

• VincentK
ResuCigam schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:03:
Die Windows geheugentest zegt niet zoveel, probeer eens Memtest86+ en laat die voor minimaal 8 uur draaien.
Memtest86+ opgehaald. Ga ik vannacht proberen.
rdfeij schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:08:
Of kijk eens op: http://www.bioscentral.com/ of je daar je beepcode terug kunt vinden.
Ik vermoed een geheugen probleem (ram of videoram)
Hele topic al doorgespit inderdaad. Niets gevonden. Zoals gezegd wel reactie van Asrock (binnen 3 uurtjes _/-\o_ ) dat deze piepjes op een geheugenprobleem wijzen.

De processor is een AMD A6-5600 met ingebouwde gpu. Deze maakt inderdaad gebruik van het 4gb RAM als geheugen en neemt hier ruim 1gb van in beslag.
donderdraak schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:15:
Als het moederbord piepjes geeft en je mailt ASRock support, zij geven aan dat het probleem ligt aan het ram, dan wil jij het moederbord vervangen?

Hmmm... Ik zou eerst het ram vervangen en kijken of pc opstart zonder videokaart. Kijk ook even of je cpu fan is aangesloten en of dat je cpu mogelijk een probleem heeft met koeling of iets dergelijks

Kijk ook of je ram wel in de juiste ram-slots zitten, anders wordt het mogelijk niet herkend
Video is onboard bij de AMD APU. Alle fans draaien, alle stof is verwijderd. Slotenchek ram ga ik doen. Temp van de CPU ga ik checken.

Vervangen mobo omdat ik eerder de condensatoren van Asrock niet vertrouw dan het geheugen. Je hebt gelijk, als je niets weet, heeft vervangen ook geen zin.

[ Voor 29% gewijzigd door VincentK op 11-02-2016 09:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Probeer eens met 1 stick in verschillende ram sloten. Dit met beide sticks proberen, 1 tegelijk.

Het BIOS is met versie 1.6 ook aan de oude kant, er is nu een 2.3. Versie 2.2 bijvoorbeeld zorgt voor verbeterde compatibiliteit van de onderdelen.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 11-02-2016 09:24 ]

• VincentK
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:17:

Sticks afzonderlijk geprobeerd in verschillende sloten: in beide gevallen zelfde probleem ook na herhaaldelijk opstarten.

BIOS is idd aan de oude kant, alleen pruts ik daar nooit teveel aan zolang het apparaat goed loopt (nu dus ff niet). En aan bios updaten begin ik al helemaal niet bij dit soort foutmeldingen.

Zojuist ook getest met geheugen uit de pc van de buurvrouw (2 x 4gb), geen probleem bij starten :*) Zowel bij 1 als 2 sticks meteen een vloeiende start...

Zouden beide geheugensticks defect zijn? Memtest86+ draait nu, wellicht dat daar iets meetbaars uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 14:20
Voor het duidelijkste resultaat draai je memtest86+ wanneer er maar 1 van de 2 geheugenreepjes in zit. Als er nu errors komen weet je nog niet welke van de twee reepjes (of allebei) problemen heeft.

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Ik had een soortgelijke probleem met mijn a10-5800k, bleek dat een ram slot op mijn vorige mobo kapot was. Ik zou als als ik jou was elke slot met telkens een ander reepje proberen

• VincentK
Vizzie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:59:
Voor het duidelijkste resultaat draai je memtest86+ wanneer er maar 1 van de 2 geheugenreepjes in zit. Als er nu errors komen weet je nog niet welke van de twee reepjes (of allebei) problemen heeft.
Memtest86+ loopt. geheugenstick 1 in sloten 1 en 3: geen fouten (bij 1 pass - ca 12 minuten). Geheugenstick 2 met geplaatst (en ja, weer met die piepjes). Ik word er gek van...

Echter bij verplaatsen van geheugenstick de genoemde piepjes bij het opstarten. Als ik vervolgens de pc reset en boot van USB met Mettest86+ worden geen errors gevonden (bij 1 pass)?

Wordt het gedeeld geheugen met de video wel getest? Ik zie dat in beide gevallen 1458 memory wordt getest, terwijl de modules toch echt 2048 mb zijn.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Begrijp ik nu goed dat je alleen problemen hebt met geheugenstick 2? Dan is het toch vrij duidelijk dat die niet goed meer is en je die beter vervangt. Geheugen is momenteel vrij goedkoop, je zou een 8GB DDR3 set kunnen kopen voor ongeveer €40.

Geeft Kingston trouwens geen garantie op dat HyperX geheugen (http://www.kingston.com/us/wa/warranty_nl)? Controleer best of je daar nog documentatie van hebt liggen, maar je zou levenslange garantie moeten hebben, ook al is de wettelijke 2 jaar nu verstreken.

• VincentK
MacPoedel schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:53:
Begrijp ik nu goed dat je alleen problemen hebt met geheugenstick 2? Dan is het toch vrij duidelijk dat die niet goed meer is en je die beter vervangt. Geheugen is momenteel vrij goedkoop, je zou een 8GB DDR3 set kunnen kopen voor ongeveer €40.
Niet helemaal. Zowel stick 1 als stick 2 geven bij Memtest86+ geen problemen. Het geheugen is een set en werkt als dual channel. Als er iets defect is, gaat het terug. Alleen kan Memtest het defect niet uit de sticks halen.
MacPoedel schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:53:
Geeft Kingston trouwens geen garantie op dat HyperX geheugen (http://www.kingston.com/us/wa/warranty_nl)? Controleer best of je daar nog documentatie van hebt liggen, maar je zou levenslange garantie moeten hebben, ook al is de wettelijke 2 jaar nu verstreken.
Garantie van leverancier (Azerty) is levenslang op geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 06:34

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

Memtest zul je toch echt een uur of 8 moeten laten draaien om tot een betrouwbaar resultaat te komen.

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn vaste prik is:
-BSOD code opzoeken en kijken of ik daar meer wijs van wordt (BLueScreen viewer oid)
-Memtest
-HDD test

Indien bovenstaande geen resultaat oplevert Nuke ik de HDD (niet bij SSD doen!) met DBaN en zet ik er een verse OS install op.

Als ook dat niets oplevert laat ik meestal het moederbord testen of gaat die direct retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentK
Memtest86+ heeft vannacht met 1 geheugenstick gedraaid. Geen problemen gevonden. Vannacht gaat de 2e stick erin.

Omdat er een APU van AMD (A8-5600) in zit geeft Memtest86+ aan dat er van de 2048 mb per stick 1536mb wordt getest. De rest gaat direct naar het videogeheugen - APU.

Wel heb ik op aanraden van ACB2401 het bios geupgrade van versie 1.6 naar 2.3. Het systeem lijkt wel iets stabieler te draaien nu...

Update: afgelopen nacht 2e stick erin en ook geen foutmeldingen. Aankomende nacht draai ik Memtest86+ met beide geheugensticks. Sinds de upgrade van bios naar versie 2.3 geen piepjes meer gehoord overigens :)

Laatste update: weekend opnieuw getest en beide geheugensticks geven geen foutmelding. De piepjes bij het booten zijn overigens ook verdwenen.

Wat heb ik nu veranderd? Niet zo veel. Ik heb ca 30 keer de geheugensticks in en uit het moederbord gehaald om allerlei posities te testen. Andere geheugensticks geven geen problemen. Mijn vermoeden is dat een van 2 punten heeft geholpen:

1) update bios van versie 1.6 naar 2.3
2) veelvuldig verwisselen van de geheugensticks zorgde ervoor dat alle stof (eerder al weggeblazen met stofzuiger) nu ok echt weg is.

Probleem is verholpen (toekomst moet dit nog wel laten blijken). Dank voor alle hulp _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door VincentK op 16-02-2016 07:45 . Reden: Test gedraaid ]

Pagina: 1