Geheugen controller impact opIntern geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cynenza
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Allen,

ik ben niet helemaal thuis in de processor geheugen controller. Zo zie ik dat bijvoorbeeld de i5-6600K max DDR4 2133 mhz ondersteund. Betekent dit dat intern geheugen van >2133mhz geen meerwaarde heeft? En heeft sneller geheugen voor met name gaming uberhaupt meerwaarde?

Die vraag kan ik met een beetje googlen toch niet beantwoord krijgen. Het valt me namelijk op dat veel processors deze limiet hebben, terwijl moederborden en intern geheugen verkrijgbaar zijn voor DDR3200 of zelfs meer. What to do?
Ben namelijk beetje aan het kijken of ik een leuke configuratie kan samenstellen..980 GTX Ti uiteraard :) :) maar processor en geheugen moeten toch ook toekomstbestendig zijn. Dank voor de antwoorden alvast.

Beste antwoord (via Cynenza op 11-02-2016 10:35)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even heel theoretisch bekeken, heeft sneller geheugen normaliter geen meerwaarde.
Echter, de controller in de CPU kán wel meer aan dan dat.
De aangegeven snelheid komt overeen met o.a. bussnelheid en verzorgt een bepaalde hoeveelheid bandbreedte (Gigabytes per seconde).
Dat is het minimum wat de processor nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

Meer kan prima, en het geheugen zal zelfs ook netjes op de opgegeven snelheid aangestuurd kunnen worden. De PC zal ook netjes zien hoe snel het geheugen kan werken door middel van de SPD chip en geeft jou de optie om die snelheid te kiezen in de BIOS. Sommige balkjes geheugen hebben zelfs een XMP chip. Dat staat voor eXtreme Memory Profile. Als je geheugen dat heeft, en je BIOS ondersteunt het, dan kan je zelfs op hogere snelheden draaien dan wat de normale SPD chip aan opties aanbied.
Je krijgt dan extra gigabytes per seconde bandbreedte.

Echter, de grote vraag is: maakt je PC daar ook echt gebruik van?
De praktijk wijst uit dat een i5/7-6xxx zelfs nog prima met DDR3 uit de voeten zou kunnen, en sneller DDR4 opzich al nauwelijks tot geen performance boost bied.

Waar het wel interessant voor kan zijn, is als je gaat overklokken. Ik ben niet zo heel thuis in de Skylakes, maar voor vorige generaties gold nogal eens de regel dat de geheugensnelheid omhoog ging als je de bussnelheid verhoogt.
Met sneller geheugen weet je dan in ieder geval zeker dat je niet door het geheugen tegengehouden gaat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2016 23:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-01 21:17
Volgens mij heeft >2133 geen meerwaarde zoals je al zegt. Echter zou ik zoiezo ook geen ram kopen met een hogere snelheid dan 2133 omdat dit vrij weinig echt "voelbare" impact geeft.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even heel theoretisch bekeken, heeft sneller geheugen normaliter geen meerwaarde.
Echter, de controller in de CPU kán wel meer aan dan dat.
De aangegeven snelheid komt overeen met o.a. bussnelheid en verzorgt een bepaalde hoeveelheid bandbreedte (Gigabytes per seconde).
Dat is het minimum wat de processor nodig heeft om zijn werk te kunnen doen.

Meer kan prima, en het geheugen zal zelfs ook netjes op de opgegeven snelheid aangestuurd kunnen worden. De PC zal ook netjes zien hoe snel het geheugen kan werken door middel van de SPD chip en geeft jou de optie om die snelheid te kiezen in de BIOS. Sommige balkjes geheugen hebben zelfs een XMP chip. Dat staat voor eXtreme Memory Profile. Als je geheugen dat heeft, en je BIOS ondersteunt het, dan kan je zelfs op hogere snelheden draaien dan wat de normale SPD chip aan opties aanbied.
Je krijgt dan extra gigabytes per seconde bandbreedte.

Echter, de grote vraag is: maakt je PC daar ook echt gebruik van?
De praktijk wijst uit dat een i5/7-6xxx zelfs nog prima met DDR3 uit de voeten zou kunnen, en sneller DDR4 opzich al nauwelijks tot geen performance boost bied.

Waar het wel interessant voor kan zijn, is als je gaat overklokken. Ik ben niet zo heel thuis in de Skylakes, maar voor vorige generaties gold nogal eens de regel dat de geheugensnelheid omhoog ging als je de bussnelheid verhoogt.
Met sneller geheugen weet je dan in ieder geval zeker dat je niet door het geheugen tegengehouden gaat worden.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2016 23:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cynenza
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Dank voor de antwoorden. Hier kan ik wat overbodige opties mee weg strepen.