Oke ga er maar even voor zitten, ga mijn ervaringen proberen uit te schrijven hier. (Voor de 43" specifiek, maar waarschijnlijk is dit voor allemaal ongeveer gelijk.)
Zodat mensen die twijvelen een gedege keuze kunnen maken!
HDMI 2.0 ondersteuing:
Aller eerst, ik las hierboven dat deze tv/Monitor geen HDMI 2.0 heeft.
Ik zal proberen dit te ontkrachten met de middelen die ik voorhanden heb, voornamelijk de handleiding (
link):
- P8: Rechts in de pagina spreken ze duidelijk over een Highspeed kabel te gebruiken, die 4K ondersteund
En zorg ervoor een HDMI-kabel te gebruiken die hoge definitiesignalen kan verwerken zoals dit bij 4K beeldinhoud noodzakelijk is voor een probleemloze signaaloverdracht.
- P11: Stelt onder het kopje "Bronnen" het volgende:
Om 4K-beelden te bekijken van een HDMI-bron moet de betrokken broninstellingen
ingesteld worden als Enhanced als het verbonden apparaat HDMI 2.0 compatibel.
- P12: Tabel rechts, geeft aan 4096x2160 60Hz ondersteund met HDMI. (HDMI 1(.4) gaat toch tot de helft maar?)
*Correct me if i am wrong please, ik zie het nergens echt beschreven als HDMI 2.0 verder.*
Ervaring:
Heb het toestel nu sinds Donderdag in huis en enkel nog het volgende bekeken, dus lang niet alles getest:
- KPN interactieve TV gebruikt
- Blue-Ray's gespeeld, via een Blue-Ray speler. (The Hobbit en JB 007 Specter)
- 4k demo/video's gedownload en via een USB 3.0 afgespeeld
Ik zal bij het begin beginnen, ik was eigenlijk van plan de Samsung UE43j6000 aan te schaffen.
Had erge twijfels door sommige reviews en ben langs een kleine speciaal zaak gegaan in de buurt en hier het verhaal uitgelegd.
Toen kwam hij met de melding dat hij de HUMAX UHD binnen zou krijgen die middag, als showmodel.
Daarna naar huis gegaan en geprobeerd een gedegen onderzoek te doen naar deze TV/Monitor, echter zoals je begrijpt was dat redelijk lastig. (Gezien hij nog niet lang op de markt is)
Toen deze binnen was en opgezet, heb ik deze meen ik naast een samsung ue40j6500 gezien. (zelfde segment als eerder genoemd wat ik begreep.)
Hierbij vielen enkele dingen direct op bij het vergelijken van deze displays, bij het zien van dezelfde video. (Beide displays op default settings):
- Geluidskwaliteit uit de boxen, er zat meer inhoud in het geluid. (niet blikkerig, als andere LCD's zonder klankkast)
- Scherpte van het beeld, alles leek net even scherper weergegeven als je van dichtbij keek.
- Dynamiek van het beeld, niet echt uit te leggen. (was mijn beleving)
- Kleuren, Zwart leek echt zwart en de kleuren in ramen en weerspiegelingen kwam realistisch over.
Al deze punten waren beter voor de HUMAX, dit zal deels een beleving zijn en kan natuurlijk per persoon verschillen.
Bij Blue-Ray is het beeld natuurlijk iets minder mooi dan 4K, maar het ziet er erg goed uit zowel in een donker als lichte kamer. (Licht reflectie vond ik soms wel een issue, weet niet of dit door het IPS paneel komt?)
Beelden vanaf de USB 3.0 (Transcend 32GB), waren meer als prachtig. (Ik kwam van een HD Ready TV, dus dit is misschien niet objectief)
Overal waar je hem stil zetten en in spiegeling/ramen keek, water/surfers kwamen allemaal soepel en mooi over.
(kleine) Minpunten:- De afstandbediening is best waardeloos vind ik, vaak moet je als een draaien en richten tot hij werkt.
- Geen aan/uit knop op de tv, Zit er dus wel op!
Ik heb zelf KPN Interactief, waar de TV bijna 100% op werkt. (Via LG code)
Echter kan ik de TV niet aanzetten met de KPN afstandsbediening, al het andere werkt wel. (Misschien moet ik opnieuw binden?)
Conclusie:
Zelf was ik niet opzoek naar een SmartTV en gebruikte ik geen Scart/Antenne aansluitingen.
Beeld kwaliteit is voor zover ik kan beoordelen erg mooi/scherp/helder.
De afstandbediening kan beter, ondersteuning voor de afstandbediening van KPN is niet 100%.(maar of dat bij HUMAX of KPN ligt is dan de vraag natuurlijk.
Dacht schrijf alvast
(kort) mijn ervaringen hier op, omdat de TV nog zo nieuw is en veel mensen mogelijk vragen hadden.
Mocht je vragen hebben of iets getest willen hebben, zal ik kijken of ik dit kan. (Heb nog geen 4k apparatuur of media spelers)
Hopelijk hebben mensen hier wat aan!