Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 20:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Mijn werkgever waar ik inmiddels 2 jaar parttime werkte is kort geleden failliet verklaard :/ ik heb er nog wel aan het werk en er is aangegeven dat het UWV de loonbetaling overneemt. Heeft iemand ervaring met deze situatie? Hoelang moet ik nog op mijn geld wachten denken jullie? En is het slim om er überhaupt te blijven werken?

Ik ben student en begin over een week aan mijn stage (waar ik vrijwel niks voor betaald krijg) De planning was dat ik naast mijn nog 10 uur per week bij mijn huidige (inmiddels dus failliet verklaarde) werkgever zou blijven werken om zo net alles te kunnen betalen. Omdat ik door mijn stage alleen s'avonds beschikbaar ben en maar 10 uur kan werken is werk vinden heel moeilijk. Veel mensen geven mij aan dat als ik definitief moet stoppen bij mijn huidige werkgever ik een uitkering zou kunnen krijgen? Is dit zo? Als student zijnde vindt ik dit heel raar, ik dacht dat studenten namelijk geen WW uitkering krijgen. Ik krijg overigens al lang geen ''gratis'' stufi meer en leen al extra bij DUO.

Bedankt voor jullie reacties! :)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Beste antwoord (via spartacusNLD op 10-02-2016 22:56)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:42

Robtimus

me Robtimus no like you

Je bent officieel nog in dienst, dus opzeggen kan alleen bij de werkgever. Dat is op dit moment de curator. Die zal je mogelijk niet direct laten gaan, zeker niet als er nog een kans op een doorstart is. Dat betekent namelijk dat hij opeens voor 10 uur per week aan mankracht te kort komt.

Verder heb je je hopelijk al gemeld bij het UWV. Die neemt de betalingsverplichting naar de werknemers over, vanaf het moment dat de failliete werkgever het niet meer kon. Hier zit alleen meestal een vertraging van een paar weken in.

Je hebt daarnaast ook nog recht op een WW uitkering voor de 10 uur per week die je nu verliest, alleen daar blijft waarschijnlijk niks van over aangezien je nog niet zo lang hebt gewerkt en het aantal uren beperkt is. Maar ook hiervoor meld je je bij het UWV.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Al ge-googled?
http://www.uwv.nl/particu...ver-mij-niet-meer-betaalt

Verder lijkt het weekend mij een optie om te werken?

Een uitkering krijg je inderdaad niet. WW mogelijk wel, daarvoor moet je ook bij het UWV gaan vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 10-02-2016 21:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Je bent officieel nog in dienst, dus opzeggen kan alleen bij de werkgever. Dat is op dit moment de curator. Die zal je mogelijk niet direct laten gaan, zeker niet als er nog een kans op een doorstart is. Dat betekent namelijk dat hij opeens voor 10 uur per week aan mankracht te kort komt.

Verder heb je je hopelijk al gemeld bij het UWV. Die neemt de betalingsverplichting naar de werknemers over, vanaf het moment dat de failliete werkgever het niet meer kon. Hier zit alleen meestal een vertraging van een paar weken in.

Je hebt daarnaast ook nog recht op een WW uitkering voor de 10 uur per week die je nu verliest, alleen daar blijft waarschijnlijk niks van over aangezien je nog niet zo lang hebt gewerkt en het aantal uren beperkt is. Maar ook hiervoor meld je je bij het UWV.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Robtimus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:26:
We zouden een faillissementsuitkering krijgen van het UWV. Dit zou automatisch gaan zegt mijn werkgever. Toch maar is UWV bellen morgen..

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Toen een vorige werkgever failliet ging hebben we met zijn allen in de kantine de formulieren ingevuld. Als jullie dat ook hebben gedaan dan zou dat volgens mij genoeg moeten zijn voor de betaling. Zonder formulieren zou ik er niet vanuit gaan dat er ook maar iets automatisch gaat.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
Robtimus schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:37:
Toen een vorige werkgever failliet ging hebben we met zijn allen in de kantine de formulieren ingevuld. Als jullie dat ook hebben gedaan dan zou dat volgens mij genoeg moeten zijn voor de betaling. Zonder formulieren zou ik er niet vanuit gaan dat er ook maar iets automatisch gaat.
Klopt deze bijeenkomst gaat binnenkort plaatsvinden. Hoeveel tijd zat er tussen het invullen van het formulier en het ontvangen van loon via UWV? (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij mij zat er ongeveer 6 weken tussen, in totaal heb ik dus zo'n 8 weken moeten wachten op m'n salaris.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Toevallig ook net in deze situatie terecht gekomen. 22 Dec officieel failliet verklaard, vorige week mijn laatste deel gehad (loon over het opzegtermijn).
Het eerste deel kwam eind januari, een goede maand verder.
Let wel op, ik had dus niet alles compleet waardoor het langer duurde (paspoort was verlopen), deze heb ik op 11 januari ingeleverd.

Bij de bijeenkomst moet je alles ingevuld bij je hebben, deze geef je in 1 pakket aan de UWV medewerker.
Deze zorgt dat alles direct bij de juiste afdeling komt.

De medewerker van het UWV melde ons het volgende:
UWV krijgt wettelijk van het rijk 6 maanden de tijd om alles te regelen, UWV zorgt er alleen intern voor dat alles binnen 2-4 weken is geregeld.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb dit ook meegemaakt, UWV neemt de uitbetaling van het loon over, en dit ging eigenlijk best vlot (paar weken). Voor nu ben je gewoon nog in dienst bij de curator. Het is nu dus ook niet handig om het dienstverband op te zeggen, want volgens mij heb je geen recht op een uwv uitkering als je zelf het dienstverband stopzet.

Verder geen ervaring met het verdere UWV verloop: Ik kreeg een aanbieding van de nieuwe partij met betere voorwaarden dan ik in eerste instantie had.

Tips:
-Shop rond bij andere werkgevers.
-Zet je schouders er nog even onder. Dit vergroot mogelijk je kans om ook een aanbod te krijgen van de eventuele nieuwe partij.
-Denk ook even aan je failliete werkgever. Ik kende mijn werkgever half persoonlijk, en het heeft hem naar eigen zeggen goed gedaan dat ik hem NIET weg aan het zetten was als de lul die zijn bedrijf liet klappen, en hem had laten weten dat ik niet van plan was om het werk neer te leggen en bij de pakken neer te gaan zitten. 3 keer raden welke naam dan als eerste wordt genoemd als de overname partij vraagt welke personeelsleden het beste over kunnen?

[ Voor 39% gewijzigd door ongewoongewoon op 12-02-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

spartacusNLD schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 00:04:
[...]

Klopt deze bijeenkomst gaat binnenkort plaatsvinden. Hoeveel tijd zat er tussen het invullen van het formulier en het ontvangen van loon via UWV? (ongeveer)
Ik heb het even nagekeken, en ik had in dat jaar 1 volle maand geen inkomen. Ik geloof dat het faillissement vlak voor salarisdag was uitgesproken, dus ga uit van 4-6 weken. Ik hoop voor je dat je zonder 1 maand salaris kan (om dat later weer aan te vullen).

Trouwens nog iets: je gaat dit mogelijk ook voelen in de belastingaangifte van volgend jaar. Ik had nog een paar weken aan vakantiedagen die ik later dat jaar wou opnemen. Dat ging dus niet door, en het UWV heeft ze allemaal uitbetaald. Daar hebben ze blijkbaar wat fout gedaan met de belastingschijven, want het jaar erop mocht ik ruim 200 euro terugbetalen waar ik normaal geld terug kreeg.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Ik ben geen expert op dit gebied, maar het UWV neemt die betalingsverplichting maar 6 weken over. Dat is ook de tijd dat de curator heeft om (delen van) het bedrijf te verkopen voor een doorstart.
Kortom, als je denkt dat er weinig kans is op een doorstart, ga dan nu al solliciteren.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De betalingsovername nà uitspraak faillissement is inderdaad maximaal 6 weken. Maar ze nemen ook de betaling 13 weken voorafgaand aan het faillissement over.

Die 6 weken kan verkort worden, want de curator kan op korte termijn mensen ontslaan of ontslag laten nemen. Als het langer is, dan moet de curator het salaris weer doorbetalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:59
Ardana schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:23:
De betalingsovername nà uitspraak faillissement is inderdaad maximaal 6 weken. Maar ze nemen ook de betaling 13 weken voorafgaand aan het faillissement over.

Die 6 weken kan verkort worden, want de curator kan op korte termijn mensen ontslaan of ontslag laten nemen. Als het langer is, dan moet de curator het salaris weer doorbetalen.
Of het korter kan dan 6 weken weet ik trouwens niet, toen ik in deze situatie zat kregen wij direct op de dag van de uitspraak faillissement ontslag aangezegd door de curator, zonder het verzoek door te werken daar onze dienstverlening niet doorgezet kon worden, waardoor ook de kans op een overname nihil was. Wij kregen toen echter wel te maken met een schijnbaar wettelijke opzegtermijn (zo werd het iig gemeld) van 6 weken die door het UWV betaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08
Of je nu ontslag aangezegd wordt of het zelf neemt, je houdt je contractuele opzegtermijn van (doorgaans) een maand waarin je gewoon moet blijven werken als je werkgever (en op dat moment is dat de curator) dat wilt. In de meeste gevallen zal alles in die periode gericht zijn om zoveel mogelijk lopende klussen af te ronden om zo nog een aantal facturen te kunnen versturen.

Toen mijn werkgever 4 jaar geleden failliet raakte betaalde het UWV al vrij snel een voorschot op het loon. Maar ik geloof wel dat de afgelopen jaren het UWV het veel te druk heeft waardoor het nu inderdaad wel eens wat langer kan duren. Wat vakantiedagen betreft, het UWV betaald deze maximaal uit voor het aantal wat je normaal in één jaar opbouwt. Wat je meer aan vakantiedagen nog had staan kan je die als schuldeis bij de curator neerleggen, maar je komt onder aan de stapel, oftewel je krijgt daar waarschijnlijk niets meer voor. Wijze les voor de toekomst, niet te veel vakantiedagen laten staan!

Belasting betaal je normaal over je te verwachte loon in een jaar. Bij een faillissement kan het best zijn dat je een tijdje minder inkomen hebt (WW) en dus te veel belasting betaalt hebt gedurende het jaar, of je nieuwe baan levert meer inkomsten op zodat je te weinig belasting betaalt hebt gedurende het jaar en daarnaast worden er een stapel vakantiedagen en dergelijke uitbetaald waar je ook nog eens belasting over moet betalen. In ieder geval zit het er dik in dat je aan het eind van het jaar nog wat te verrekenen hebt met de belastingdienst (meestal wel als er iets veranderd aan je inkomstenstroom). Houd hier dus een paar honderd euro reserve voor over!
Pagina: 1