Nieuwe HDD enclosure, problemen met 3TB schijven?

Pagina: 1
Acties:

• Anthares
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste Twealers,

Wegens aanschaf van een kleinere kast wil ik mijn HDDs graag in een externe behuizing zetten. Pas geleden een Sharkoon Swiftcase Pro aangeschaft.

Nadat ik een Seagate ST3000DM1 (tikkende tijdbom, dat weet ik) in de behuizing had gestopt en aangesloten had, viel het mij op dat de schijf niet goed herkend wordt. Bij willekeurige andere schijven werkt dit wel prima.

Afijn, met testdisk de partition table geporbeerd te fixen, aagezien de computer de schijf als raw data herkende, in plaats van NTFS. Lukte niet. Schijf toch maar in de kast gegooit en de partition table teruggezet.

Volgends Sharkoon zou de enclosure schijven tot en met 8TB moeten ondersteunen. Nu heb ik de schijf niet geformatteerd terwijl deze in de enclosure zat, aangezien ik de gegevens niet gemakkelijk kan overzetten naar een ander medium.

Enige suggesties? Vaker voorgekomen?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-12-2025
Kijk even met crystaldisk wat die aangeeft wat de status is van de hdd. Als deze goed aangeeft moet je toch al richting een data recovery denken. Er is dan toch iets gebeurt waarbij de hdd in raw is gegaan. Indien hij aangeeft waarschuwing of slecht heb je je antwoordt waarom die in RAW staat. Eventueel bij belangrijke data kan je de hdd overklonen naar een andere en daar dan een data recovery proberen uit te voeren.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Veel USB(2)-Sata converters zullen bij een disk >2TiB een 4KiB logische sectorgrootte geven, terwijl dezelfde disk over Sata een 512B logische sectorgrootte geeft. Dit heeft als gevolg dat de partitietabel niet compatible is.

In theorie kun je dat met low-level tools manueel herstellen, als de partities op 4KiB aligned zijn. In de praktijk weet ik niet of het NTFS filesysteem intern nog iets met de sectorgrootte doet.

Ik heb geen informatie over USB3, maar je probleem omschijving past wel.