Router of switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-07 19:36
Mijn internet (telenet) komt in de kelder toe. Daar hangt een modem van telenet en daar heb ik een (oude)switch hangen met 4 poorten.
2 poorten zijn aangesloten aan mijn pc in de bureau en 2 gaan er naar de living . Aan de aansluiting van de living hangt een D-Link DIR-868L router. Deze is aangesloten aan mijn NAS, Sat decoder, TV, en levert ook een draadloos netwerk voor de smartphones en dergelijke.
Die router in de kelder hangen heeft geen nut, want dan heb ik geen wifi signaal in de rest van het huis.

Nu wil ik het systeem in de kleder uitbreiden omdat daar ook nog netwerkkabels komen van de keuken en de slaapkamers. Wat plaats ik dan best in de kelder na de modem van telenet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

een switch. Met xxx aantal poorten die jij nodig vindt.

Je kan een goedkope 10/100 Mbps nemen, of duurdere Gbit switch. Het is alleen de vraag of je die Gbit nodig hebt, want ik denk dat Telenet geen snelheden boven 100 Mbps kan leveren.

Maar je kan ook tweede hands professionele switches kopen op Marktplaats, bijvoorbeeld HP Procurve switches zijn zeer goed, en hebben levenslange garantie (ook zonder bon te claimen).

Hier: zelfs gratis:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Deze heb ik zelf getest en ingezet bij een klant. Ik haal gewoon 96 Mbps download (van de 140 Mbps die de kabel ISP levert). De switch is een 10/100 variant. Het is een managed switch, maar je kan hem ook als unmanaged gebruiken.

Hier een Gbit variant:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Let wel: Die oude HP switches maken veel lawaai (ventilator). Maar als deze in de kelder komt te staan, en daar komt (bijna) nooit iemand, zal dat geen probleem zijn. Ze vreten wel meer stroom dan de versies zonder ventilator.

Als je aan 8 poorten genoeg hebt, dan volstaat een Netgear ook wel:

http://www.marktplaats.nl...sPage=VIP_SIMILAR_LISTING

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 10-02-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 10:55

Nox

Noxiuz

Een 8 poorts gigabit switchje is prima, kost je 5 tientjes ofzo. Misschien niet eens.

Heb je de router wel als AP ingesteld? Je telenet modem heeft ook een router volgens mij.

Een refurb enterprise 10/100 zou ik doen voor grotere netwerken met wat complexe scheidingen enz. Voor thuis is het een stroomvreter (een nieuwe gigabit unmanaged is in 2 jaar max terugverdiend).

[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 10-02-2016 19:54 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-07 19:36
Is het niet zo dat er na die telenet modem/router een router moet die ik zelf kan instellen (ip adressen)en dan daarna een switch met xxx aantal poorten en de huidige router in de living te laten staan voor wifi? Sorry als dit dom klinkt, heb maar beetje opgezocht op internet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ligt er aan of jij nu een modem hebt van telenet, of een router.

Philips Hue Secure Contact sensor Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doe een goed bod en hij is van jou. Houd het wel leuk, geen onzinbiedingen ajb.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik heb deze voor 5 euro laatst gekocht op Marktplaats. Exact hetzelfde. Alleen in de mijne zat nog een fibre module (SC) in. Patch kabel gekocht voor 3 euro en heb ik nu een Gbit uplink naar mijn Mikrotik en met twee VLAN's de switch verdeeld.

Maar als je goed zoekt, kan je wel onder de 10-15 euro wel uit komen.

Nadeel: die dingen maken lawaai, en vreten wat stroom. Als je daar geen probleem mee hebt, dan zijn het mooie kasten.

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 19:35
Timmy269 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:39:
Mijn internet (telenet) komt in de kelder toe. Daar hangt een modem van telenet en daar heb ik een (oude)switch hangen met 4 poorten.
Zo'n switch?

Welke modem heb je? Kijk eventueel even in mijn.telenet voor een typenummer.
  • Een HGW (4 ethernet aansluitingen, 2 telefoonaansluitingen, wifi)
  • modem only (1 ethernet, 2 telefoon)
Aan de aansluiting van de living hangt een D-Link DIR-868L router
Staat deze op het netwerk als een router? of als switch + draadloos AP?
Nu wil ik het systeem in de kleder uitbreiden omdat daar ook nog netwerkkabels komen van de keuken en de slaapkamers. Wat plaats ik dan best in de kelder na de modem van telenet?
Eenvoudigste gaat zijn om gewoon de oude switch te vervangen voor een nieuwe switch met meer poorten. Maar het hangt ook een beetje van het type modem af en of het 1 groot netwerk moet worden of niet.
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:57:
Je kan een goedkope 10/100 Mbps nemen, of duurdere Gbit switch. Het is alleen de vraag of je die Gbit nodig hebt, want ik denk dat Telenet geen snelheden boven 100 Mbps kan leveren.
Heb een 240/20 verbinding, die ik effectief volledig haal. En intern is het sowieso interessant(er) om gigabit te hebben, dat tientje meer maakt het nu ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tronic op 11-02-2016 11:27 ]

Pagina: 1