Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-02-2024
Hallo,

Voor thuisgebruik overwegen wij met het gezin een NAS aan te schaffen. Deze zal primair gebruikt worden voor het maken van Time Machine backups van twee verschillende Apple computers. Daarnaast misschien af en toe een film streamen naar een Samsung tv (7000 serie). Op dit moment worden er op beide Apple computers backups gemaakt met externe hdd's. Niet erg handig want er zit geen regelmaat in en eigenlijk is de capaciteit ook net te klein waardoor er bij 1 computer regelmatig foutmeldingen komen. Kortom een NAS die is gekoppeld met Time Machine zorgt ervoor dat we hier niet meer naar om hoeven te kijken.

Ik zoek een?
NAS die primair gebruikt gaat worden voor Time Machine backups vanaf twee computers die op OSX draaien.

Wat is je budget?
+/- 400 euro. Echter is een stuk goedkoper ook prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf al zitten kijken naar de Synology DS216play en DS215j in combinatie met 2x WD RED 3tb in RAID 1 opstelling.

Mijn concrete vraag/ twijfels
In eerste instantie zou een simpele NAS volstaan daar de reden voor aanschaf het backuppen is met Time Machine (ter vervanging van de externe hdd's die we nu gebruiken). Bijvoorbeeld een WD My Cloud 3TB. Echter als er toch geld wordt uitgegeven voor een NAS en door iets meer uit te geven veel meerwaarde ontstaat vinden we dit het waard. Waar ik zoal aan denk is het streamen van films naar de tv en downloaden van torrents.

Kortom; zal een simpele WD My Cloud volstaan of is het het geld waard om toch voor een luxere Synology te gaan met meer opties? En welke opties geven dan echt een meerwaarde in mijn geval?

• theophillius
Hallo,

Voor thuisgebruik overwegen wij met het gezin een NAS aan te schaffen. Deze zal primair gebruikt worden voor het maken van Time Machine backups van twee verschillende Apple computers. Daarnaast misschien af en toe een film streamen naar een Samsung tv (7000 serie). Op dit moment worden er op beide Apple computers backups gemaakt met externe hdd's. Niet erg handig want er zit geen regelmaat in en eigenlijk is de capaciteit ook net te klein waardoor er bij 1 computer regelmatig foutmeldingen komen. Kortom een NAS die is gekoppeld met Time Machine zorgt ervoor dat we hier niet meer naar om hoeven te kijken.

Ik zoek een?
NAS die primair gebruikt gaat worden voor Time Machine backups vanaf twee computers die op OSX draaien.

Wat is je budget?
+/- 400 euro. Echter is een stuk goedkoper ook prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf al zitten kijken naar de Synology DS216play en DS215j in combinatie met 2x WD RED 3tb in RAID 1 opstelling.

Mijn concrete vraag/ twijfels
In eerste instantie zou een simpele NAS volstaan daar de reden voor aanschaf het backuppen is met Time Machine (ter vervanging van de externe hdd's die we nu gebruiken). Bijvoorbeeld een WD My Cloud 3TB. Echter als er toch geld wordt uitgegeven voor een NAS en door iets meer uit te geven veel meerwaarde ontstaat vinden we dit het waard. Waar ik zoal aan denk is het streamen van films naar de tv en downloaden van torrents.

Kortom; zal een simpele WD My Cloud volstaan of is het het geld waard om toch voor een luxere Synology te gaan met meer opties? En welke opties geven dan echt een meerwaarde in mijn geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanne
  • Laatst online: 27-08 00:18
Hi,

Heb zelf enkel ervaring met Synology (DS415Play), maar die is dan ook top.
Mijn vriendin heeft een mac en maakt perfect backups naar de NAS, ook mijn windows pc en zelfs de android en iphone telefoons doen dit zonder problemen.
Bijkomend gebruiken we de NAS voor het downloaden van torrents via Sickrage en Download Station.

Ik draai ook Plex server, maar die draait op de laptop gezien de NAS niet krachtig genoeg is om via Plex te transcoden (wel via de eigen Video Station app).

Voorts heeft DSM een goede user interface en is de support goed.

Ik hoop dat het helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Dubbel met NAS voor backup + streamen. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
Hi Twanne,

Bedankt voor je reactie. Als ik alles zo samenvat van wat ik heb gelezen en gehoord (ook op andere fora) kom ik tot de volgende conclusie:

– Als we alleen willen backuppen met Time Machine is de WD My Cloud 3tb meer dan voldoende.
– Willen we echter meer doen zoals downloaden en streamen naar de TV is er meer kracht nodig en zal een Synology DS216Play een mooie keuze zijn.

De genoemde Synology setup is ongeveer €475,- en de WD is zo’n €150,- wat een verschil oplevert van €325,-. Vraag: vinden wij in het gezin die €325,- extra het waard om dan films te kunnen streamen en te downloaden op de NAS?:)

Zijn er nog meer voordelen/ nadelen van de een of de ander die ik nu over het hoofd zie? (ohja de raid 1 opstelling in de Synology geeft een fractie meer zekerheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
De Synology is zeer uitgebreid qua mogelijkheden. Persoonlijk zou ik het prijsverschil er zeker voor over hebben. Ook voor de toekomst, met 5 jaar updates etc. Je weet niet wat je gebruik is over een paar jaar, maar de Synology kan het zeker!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Laatst online: 27-08 00:18
theophillius schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:30:
Hi Twanne,

Bedankt voor je reactie. Als ik alles zo samenvat van wat ik heb gelezen en gehoord (ook op andere fora) kom ik tot de volgende conclusie:

– Als we alleen willen backuppen met Time Machine is de WD My Cloud 3tb meer dan voldoende.
– Willen we echter meer doen zoals downloaden en streamen naar de TV is er meer kracht nodig en zal een Synology DS216Play een mooie keuze zijn.

De genoemde Synology setup is ongeveer €475,- en de WD is zo’n €150,- wat een verschil oplevert van €325,-. Vraag: vinden wij in het gezin die €325,- extra het waard om dan films te kunnen streamen en te downloaden op de NAS?:)

Zijn er nog meer voordelen/ nadelen van de een of de ander die ik nu over het hoofd zie? (ohja de raid 1 opstelling in de Synology geeft een fractie meer zekerheid).
De WD MyCloud kan blijkbaar ook streamen via DLNA (zoals eerder aangegeven heb ik zelf geen ervaring met de WD, misschien iemand anders die hierover meer input heeft?)
zie hier: http://setup.wd2go.com/?mod=howTo&device=mc
Naar de TV denk ik niet dat dit veel problemen geeft, naar devices (iPad bijvoorbeeld) gaat hij echter moeten transcoden. Zoals aangegeven gaat de Synology dit met zijn eigen app wel kunnen, maar voor Plex ga je zowizo een krachtigere machine nodig hebben (zoals ik doe via de laptop).

Uiteindelijk is het inderdaad een afweging die je zelf moet maken. Is het nodig om meer geld uit te geven aan de Synology? Waarschijnlijk niet, maar je krijgt er wel meer functionaliteit en flexibiliteit voor terug .
Je kan de drives upgraden naar grotere volumes (tot max 2X6TB), er zijn veel meer applicaties beschikbaar voor het Synology platform en ze beloven ook 5 jaar lang software upgrades (dit kost ook wel wat natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om de Synology links te laten liggen. De extra functionaliteit zullen onvoldoende gebruikt gaan worden en dan is de meerprijs in verhouding een stuk te hoog.

Goed een WD MY Cloud van 3tb dus. Of toch de Seagate Personal Cloud van 3tb? Qua prijs zitten ze erg dicht bij elkaar. Ik kan nergens echt goed de voor- en nadelen op een rijtje vinden. Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Heb zelf de WD MY CLoud EX 2 daar kan je zelf de schijven in doen die je wilt. Wat ik echter wel jammer vindt is dat het apparaat niet krachtig genoeg is om een volle 1 Gbit lijn te benutten. Maar we kunnen op 3 apparaten tegelijk 1080p streamen dus ja in dat opzicht is het snel genoeg. Maar downloaden\kopieren naar het apparaat en stream tegelijk is een duidelijk no-go. In mijn opzicht is de synology daar een stuk krachtiger in.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theophillius
Dank voor de reactie Joenino. Gezien het gebruik en de kosten wordt het nu toch echt een ‘budget NAS’ zoals hierboven uitgelegd.

Het is dus of een WD My Cloud 3tb of de Seagate Personal Cloud 3tb. Qua prijs zitten ze dicht bij elkaar en qua specs zie ik ook geen verschillen. Behalve dat de Seagate iets nieuwer is.
Pagina: 1