Welke MacBook Air of Pro?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Hallo,

Ik heb al even wat rond gekeken op het forum.Maar ik kan het niet echt vinden.Ik wil een macbook gaan kopen, maar ik heb geen idee welke een air of een pro.En dan heb ik het nog niets eens over welke modellen er zijn.Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor photoshop en illustrator.Is er iemand die me een tip kan geven waar ik eventueel op moet letten ? Al het advies is welkom.Of als er al een ander forum post is met de zelfde vraag excuus hiervoor.Dan graag een linkje met de post.

Met vriendelijke groet,

Mitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vaak wordt in jouw geval (grafische werkzaamheden) een Macbook Pro gebruikt. Die is sneller en heeft een retina scherm (meer pixels en hogere dpi). 13" is leuk voor draagbaarheid en vaak prima als je er een extern scherm aan gaat hangen. 15" heeft een groter scherm maar is ook zwaarder en duurder. Kijk maar naar benchmarks voor prestatieverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je aankoopadvies wilt, is het handig om ook je budget aan te geven. Je kunt nl. Photoshop en Illustrator prima draaien op de goedkoopste MacBook Air of de duurste MacBook Pro, maar daar zit dan wel een prijsverschil tussen van ~€2600,-

Dat gezegd hebbende; je kijkt naar twee uitlopende modellen met verschillende doelgroepen. Waarom twijfel je tussen de MacBook Air en de MacBook Pro?

[ Voor 24% gewijzigd door Daedalus op 10-02-2016 16:52 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Als kleurweergave belangrijk is moet je het afschuwelijke scherm van de air niet willen. Dan moet je echt voor de pro gaan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
Thanks voor de reacties zover.Cubix ik heb inderdaad de benchmark verschillen bekeken.Maar ik heb altijd windows gebruikt.Dus voor mij zeggen die benchmarks me niet heel veel.Tuurlijk zie ik dat de ene beter is als de ander.Maar het gaat er dus ook om hoeveel ram geheugen en i7 of i5 processor.Verder ga ik hem niet extern koppelen.Dat is althans niet mijn insteek.

@Daedalus een air is makkelijker voor reizen vanwege het gewicht.De pro is zwaarder maar heeft betere prestaties.Ik heb ongeveer een budget van €1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Geen enkele twijfel, ga voor de Pro. Ja hij is iets duurder, maar je specifieke grafisch gebruik vraagt gewoon om de power van de Pro en het allerbelangrijkste: het Retina-scherm! Voor alleen wat mailen in de trein zou ik een Air aanraden, maar in jouw geval duidelijk niet.

Ik zie dat je nu je budget toe hebt gevoegd. De 13" Pro is standaard 1450. Ja, de upgrades zijn duur, maar achteraf niet (makkelijk) meer te doen. Heb je over enkele jaren ook nog genoeg aan 8 GB RAM? Of is 128 GB SSD voldoende? Die keuze is aan jou. Is het voor school? Apple geeft dan korting: http://www.apple.com/nl/s...mpaigns/education_pricing

[ Voor 40% gewijzigd door TKroon op 10-02-2016 17:34 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 19:34

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Macbook 12" mischien iets? Perfecte middeweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
@Tkroon Oke, het is me duidelijk, het wordt een pro.Nee het is helaas niet voor school.Is die 128 of 256gb ook echt het vrije geheugen, of gaat daar ook nog is de software vanaf ? Ik neem aan dat 8 gb ram 1866ghz snel genoeg is,want een upgrade is inderdaad vrij prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die 128 GB of 256 GB is de grootte van het opslaggeheugen. Een deel daarvan wordt altijd ingenomen door het besturingssysteem en eventueel voorgeïnstalleerde software. Zie ook Hoe OS X en iOS de opslagcapaciteit melden. 8 GB aan RAM lijkt me voldoende. Let er wel op dat dit na aanschaf niet meer uit te breiden is, aangezien het tegenwoordig vastegesoldeerd is. SSD opslag is mogelijk nog wel uit te breiden, alhoewel dat ook een kostbare aangelegenheid is, omdat Apple z'n eigen connectors hiervoor gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Daedalus op 10-02-2016 18:09 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Geheel andere benadering: waarom wil je eigenlijk een MacBook? Je geeft aan dat je altijd Windows gebruikt hebt, maar ben je daar ontevreden over of werkte dat eigenlijk wel prima? De Adobe tools gaan op zowel Windows als OSX prima werken, dus keuze voor Windows of OSX maak je puur omdat het ene besturingssysteem je beter ligt dan het andere.

Ik kan persoonlijk niet met Windows overweg. Dat ligt niet zozeer aan Windows, want Windows 10 is een heel acceptabel OS, maar het past simpelweg niet bij mijn gewenste workflow. Als je prima met Windows overweg kunt en je wilt een beest van een machine om Adobe software op te draaien zou ik absoluut naar de Dell XPS 13 en/of 15 kijken.

De Dell XPS13 past ruimschoots in je budget. Het 'instapmodel' van 1299 EUR biedt je een dualcore Core i5, 8GB werkgeheugen (gesoldeerd), een 256GB solid-state schijf, een Full HD (1920x1080) IPS anti-glare beeldscherm, en Intel HD graphics. Je hebt dan een 13" notebook die mede door de dunne randen om het scherm qua formaat eerder op een 12" lijkt. Voor 1599 EUR krijg je een dualcore Core i7 i.p.v. de i5, betere Intel Iris graphics en een QHD+ (3200x1800) IPS touchscreen.

Als je liever nog wat meer schermruimte hebt kan je ook naar de Dell XPS15 kijken. In grote lijnen is de XPS15 simpelweg een grotere versie van de XPS13, en veel eigenschappen zijn dan ook hetzelfde. Maar er zijn een paar verschillen. Voor 1599 EUR heb je het 'instapmodel' van de XPS15, met een quadcore Core i7, 8GB geheugen (niet gesoldeerd en dus later te upgraden), een 256GB solid-state schijf, een Full HD (1920x1080) IPS scherm, en een NVIDIA GTX 960M grafische kaart met 2GB videogeheugen.

Als OSX geen eis is zou ik momenteel voor Adobe apps absoluut de XPS15 kopen, of de XPS13 als draagbaarheid belangrijker is dan performance.

Als OSX wél een eis is, zou ik 50 EUR bijleggen en voor 1649 EUR de 13" retina MacBook Pro kopen met de Core i5, 8GB werkgeheugen en 256GB Flash opslag.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
@Daedalus Oke, dat is dan hetzelfde als bij windows qua opslag van het besturings systeem.Ik dacht dat daar eventueel verschil in zou zitten aangezien ze kleine harde schijven gebruiken.Bedankt voor de link, eigenlijk vanzelf sprekend.Dit was ook een domme vraag als ik er zo over nadenk.

@Whieee Het is puur intresse omdat, iedereen om mij heen die grafisch werkt een mac heeft.Ik ben de enige die op me vaste (gaming pc) photoshop draait.Het gemakt van de mac is dat ze klein zijn en toch goed als ik mijn vrienden mag geloven.Als ik zo je reactie lees, zijn windows er laptops met ongeveer dezelfde specs.Nu werkt het gewoon prima op windows, maar zou apple ook wel is een keer een kans willen geven.
En het komt een beetje doordat mijn vrienden dus zeggen koop een mac.De 256gb opslag zou ik zelf inderdaad ook voor kiezen.En dat is puur omdat ik denk det 128gb toch echt te weinig is.Ongeacht ik alleen photoshop en illustrator wil gaan draaien.Er komt altijd meer bij uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k1NG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 21:56
Ik ben zelf sinds kort een trotse eigenaar van een Macbook Pro 13". Hiervoor alleen Windows computers/laptops gehad(bouw zelf ook computers). Het OS is eventjes wennen maar dat moet geen enkel probleem zijn als je daar voor openstaat. Naast een Macbook pro heb ik ook naar andere merken gekeken aangezien ik een Ultrabook wilde voor school. De enige reden waarom ik uiteindelijk voor een Macbook pro heb gekozen is omdat de batterij duur toch een stuk beter is t.o.v. andere Ultrabooks in dezelfde prijsklasse en omdat het scherm en het touchpad ook wel echt fijn is om op te werken.

Ik heb zelf een 128GB genomen met een speciale actie een tijdje terug.. Als ik jou was zou ik wel voor een 256GB gaan.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
[b][message=45814773,noline]...Ik ben de enige die op me |:( MIJN vaste (gaming pc) photoshop draait.Het gemakt van de mac is dat ze klein zijn en toch goed als ik mijn vrienden mag geloven...
Nog een andere benadering, waarom wil je perse een laptop? Als je nu tevreden bent met werken op een vaste pc dan gaat geen enkele macbook/laptop de zelfde performance geven als een desktop pc. Ook niet voor 1600 euro. Als het puur is om af en toe wat op school te doen maar je gaat thuis toch weer werken op je desktop zou ik eerder een 2e hands macbook halen(air 2011/12 model bijv) en de rest van je budget opmaken aan upgrades voor je dekstop (ips dell monitor/nieuwe videokaart ect)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Blaxxster
@MenN De reden dat ik een geen vaste desktop wil kopen.Dat is omdat ik die niet mee kan nemen ;)
Een macbook/laptop is gewoon makkelijker te vervoeren.En ik heb op mijn werk ook redelijk wat vrije tijd.Lastig om mijn desktop mee te nemen in mijn tas.Ik zal hem veel meenemen voor onderweg.Als ik dan iets koop doe ik het liever meteen goed.En zou ik niet gaan voor een ouder model.
Thanks voor de reacties ben veel wijzer geworden in ieder geval.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Als ik jullie nog een advies mag geven. Pak die 16GB als je denkt dat je het later nodig gaat hebben. Kijk even goed naar wat je wil hebben, en ga vervolgens even hier in de VenA sectie. Ik kan je zo in contact brengen met een tweaker die ze nieuw in doos verkoopt met fikse kortingen. Ook Femme heeft bij hem een macbook gekocht.

Het grootste voordeel is dat de pro 2 Thunderbolt aansluitingen heeft (lig de 15"). De 13" heeft er eentje en ilv veel geld uitgeven aan een extra grote SSD zou ik een thunderbolt schijf ergens vandaan halen. Ik heb momenteel zelf drie macs (Mini 2012, MBP 15,6" '15, air 11,6" '14) en heb een Lacie Little big disk Thunderbolt edition 2TB gekocht voor een prikkie bij Afuture. beste aankoop ever. Ding zit nu bijna helemaal vol en wordt binnenkort overgezet naar de nas omdat er nu toch alleen back-ups en media op staan en daarna wordt ie gebruikt om een aantal VM's op te hosten met daarin build-servers, gitlab en ander materiaal wat veel ruimte inneemt en toch moet performen. Op deze manier maakt het niet uit met welke machine ik hem gebruik. Alles is gewoon draagbaar.

Maar wat is ongeveer je budget?

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:01
Dit :9
Blaxxster schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:30:

@Daedalus een air is makkelijker voor reizen vanwege het gewicht.De pro is zwaarder maar heeft betere prestaties.Ik heb ongeveer een budget van €1600.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Oker dan zou ik niet moeilijk doen, even doorsparen en deze alvast reserveren: V&A aangeboden: MacBook Pro 15,4" Retina Mid 2015 | 2,2GHz | 256GB

Ik heb de iets geüpgrade versie en liep laatst tegen een beetje lag aan. Kwam er achter dat ik 150 tabbladen open had staan in safari met op iedere pagina een vrij groot javascript ding (voor m'n stage), een Youtube film (20 stuks allemaal flash) verspreid over 12 spaces aan safari vensters. Daarnaast Database instanties, Apache server zelf geschreven services in Java (5 stuks), een aantal presentaties, word documenten en excel sheets van 250MB. En dat allemaal met maar 5% CPU load met af en toe een spike naar 20 (met 1 core vol in de turbo). Met 25 spaces kreeg ik een beetje last van Lag met mission control. de rest liep allemaal vloeiend en dat moet je hebben van zulke machines. Ze geven geen *** onder welke omstandigheid dan ook. Ja ze thermal throttlen wel, maar dat is met name in windows. Ik heb het op OSX nog niet meegemaakt dat ik het daadwerkelijk terug zag in m'n CPU gebruik.

Mocht je overigens toch echt een 13" willen, dan zou ik eens naar deze kijken: V&A aangeboden: 13" MBP Retina van 09-2014 | 128GB | Inc MS Office | ZGAN! aa...

Niet nieuw meer, maar nog steeds capable genoeg om de meest uitdagende dingen te doen. De 2015 is eigenlijk alleen een nieuwer touchpad en snellere SSD bij de 15" en bij de 13" ook een iets betere/zuinigere CPU en sneller RAM. Het maakt elkaar vrij weinig terwijl er wel een groot prijsverschil zit tussen nieuw en 2de hands.

[ Voor 23% gewijzigd door supersnathan94 op 11-02-2016 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
Iedereen bedankt voor de reacties.Mijn keuze gaat naar een macbook pro.Ik zal alleen nog eventjes door moeten sparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Blaxxster schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:10:
Iedereen bedankt voor de reacties.Mijn keuze gaat naar een macbook pro.Ik zal alleen nog eventjes door moeten sparen ;)
Goede keus, daar zal je geen spijt van hebben :).
Pagina: 1