Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik overweeg over te stappen van een all-in-one pakket naar alleen een glasvezel-internetpakket. Bellen doe ik toch vooral mobiel, en televisie kijk ik erg weinig. Toch wil ik wel de mogelijkheid houden om van alles op mijn tv te bekijken, zoals bv. Youtube, Uitzending Gemist, enz. Dat wil ik dan doen via wifi (router tot max 300 mbits/s).

Nu heb ik 4 vragen, waar ik zelf het antwoord niet op kan vinden na allerlei gegoogle.

1. Als ik een nieuwe tv koop met internetbrowser, heb ik dan iets aan die browser als ik geen tv in mijn abonnement heb? Oftewel, betrekt die browser op mijn tv zijn gegevens vanuit mijn internet-abonnement of vanuit een tv-abonnement?

2. Als ik gebruik wil maken van ChromeCast, welke bandbreedte (down/up) heb ik dan nodig om goed te kunnen kijken naar live-tv / Uitzending Gemist enz. dat vanuit mijn glasvezelmodem via mijn wifi-router en laptop/mobiel/tablet naar de televisie wordt gestreamd? (laptop en mobiele devices zijn max. 3 jaar oud. Op dit moment iig een Samsung Nexus 10 en een Samsung Galaxy S3)

3. In die laatste configuratie (vraag 2): Zijn er mogelijkheden om iets op te nemen, bv. op een eigen externe disk (via USB/HDMI vanuit de tv) ? Of kan het opnemen van digitale tv alleen maar als dat echt via het televisiekanaal je huis in komt?

4. In mijn woonplaats zit een aanbieder die 1000/1000 mbts/sec aanbiedt. Onwaarschijnlijk snel natuurlijk, maar heb ik daar echt iets aan als ik een heel normale gebruiker ben (geen games, gewoon wat surfen en tv-kijken, wel soms op 4 devices tegelijk)?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Bedankt alvast!

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-02-2016 21:16)

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 21:51
1. Ja je moet je tv dan op internet aansluiten, dan kan je van de smart tv functies gebruik maken.

2. Chromecast streamt direct van het internet en niet vanaf je pc/laptop (tenzij je je scherm streamt). Ik gok dat je aan zo'n 10mbit down wel genoeg hebt.

3.Snap ik niet? Je wil kanalen digitaal opnemen terwijl je geen internet abbo hebt? Dat kan niet.

4. Daar heb je dan niks aan. Voor dat gebruik glasvezel kun je 50/50 of 100/100 nemen (al is 100 al een flinke overkill voor jouw gebruik). Ga je hoger moet je er ook op letten dat al je apparatuur en kabels geschikt is voor gigabit internet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 21:51
1. Ja je moet je tv dan op internet aansluiten, dan kan je van de smart tv functies gebruik maken.

2. Chromecast streamt direct van het internet en niet vanaf je pc/laptop (tenzij je je scherm streamt). Ik gok dat je aan zo'n 10mbit down wel genoeg hebt.

3.Snap ik niet? Je wil kanalen digitaal opnemen terwijl je geen internet abbo hebt? Dat kan niet.

4. Daar heb je dan niks aan. Voor dat gebruik glasvezel kun je 50/50 of 100/100 nemen (al is 100 al een flinke overkill voor jouw gebruik). Ga je hoger moet je er ook op letten dat al je apparatuur en kabels geschikt is voor gigabit internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus...

1. Met een smart tv en slechts een internet abonnement kan ik alles wat ik wil op internet bekijken? Besturing loopt dan dus geheel via tv/ afstandsbediening? Geen verdere mobiele device en/of apps nodig?

2. Heb ik dan geen Chromecast meer nodig? Is Chromecast dan alleen nodig/geschikt voor tv's die geen ingebouwde internetbrowser hebben? En is voor Chromecast de snelheid up niet van belang?

3. Heb dan dus juist wel internet abbo maar geen tv abbo. Kan ik dan opnemen op externe harddisk, bv Uitzending gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij zo'n smart tv kun je vaak alleen maar van bepaalde bronnen opnemen,
de interne analoge of dvb-c/ -t/ -s tuner. Maar niet van HDMI of andere (smart) bronnen.
Uitzendinggemist is een app/ softwarematige videoplayer waar je niet van kunt opnemen.
(En waarom zou je dat willen?) Net als YouTube e.d.

De besturing loopt dan inderdaad via de afstandsbediening. (of bluetooth toetsenbord)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:52:
Dus...

1. Met een smart tv en slechts een internet abonnement kan ik alles wat ik wil op internet bekijken? Besturing loopt dan dus geheel via tv/ afstandsbediening? Geen verdere mobiele device en/of apps nodig?
Het blijft een smart TV en geen computer. Tot op zekere hoogte zal het wel lukken.
2. Heb ik dan geen Chromecast meer nodig? Is Chromecast dan alleen nodig/geschikt voor tv's die geen ingebouwde internetbrowser hebben? En is voor Chromecast de snelheid up niet van belang?
Chromecast is wat breder en beter ondersteunt dan een smart TV. Je kan het eerst zonder proberen.
Wat zou de Chromecast moeten uploaden? ;)
3. Heb dan dus juist wel internet abbo maar geen tv abbo. Kan ik dan opnemen op externe harddisk, bv Uitzending gemist?
Waarom zou je iets willen opnemen van uitzending gemist. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp:

- kan ik zowel met een smart-tv als met Chromecast maar heel weinig internet-content opnemen
- heb ik voor een goed gebruik van Chromecast niet veel meer dan 10 mbits/sec down nodig
- en kan ik dus beter een Chromecast kopen in plaats van een smart-tv

Trouwens, Tazzios, iets opnemen van Uitzending Gemist kan handig zijn omdat sommige dingen er maar kort op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Ik heb 50/50 glasvezel en dat is snel zat voor jouw gebruik.

Daarnaast via glasvezel kan je ook tv kijken. Alleen internet is een 10 tje goedkoper dan een all in one abbo. Is dat alle heisa je waard?

Tuurlijk kan je alleen internet nemen en dan via uitzending gemist kijken.

Maar voor live dingen grijp je snel mis.

Maar aan de andere kant is overstappen vanaf alleen internet zo gedaan. Want de apparatuur is dan toch al door de leverancier in je huis gebracht.

Zou jezelf eens goed verdiepen in de huidige smart tv's het meeste verschil zal hier gemaakt worden. (Die werken trouwens wel met app's meestal) Niet in de internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik betaal nu 600 euro/jaar voor 50/50. En zie andere aanbieders die 20/20 aanbieden voor 282 per jaar (alleen internet) of 354 per jaar (all-in-one). Dat scheelt dus inderdaad niet zoveel per maand om er tv bij te nemen: 72 euro per jaar oftewel maar 6 euro per maand!

Hetzelfde geldt voor 50/50: het verschil is maar 6 euro per maand. En voor 50/50 betaal ik 9 euro per maand extra ten opzichte van 20/20. De vraag welke snelheid ik moet nemen is dus interessanter dan de vraag of ik wel/niet tv moet nemen. Dat is eigenlijk een verrassende conclusie.

Is het zo dat ik met glasvezel 20/20 per definitie een stuk langzamer kan surfen dan met glasvezel 50/50? Is 50/50 echt 2,5 keer zo snel of heb ik met 50/50 sowieso al overcapaciteit? En maakt het dan nog uit of ik met 1 device op internet zit of met een paar tegelijk?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

20/20 is theoretisch voldoende voor basis internetten.

Maar als je bv HD gaat streamen op je TV en daarnaast nog wat andere zaken op je telefoon kan het wat krap worden.

Anders zoeken naar een provider waar je kan "upgraden" dus als 20/20 niet bevalt dat je kosteloos (behalve extra abonnementsgeld natuurlijk) naar 50/50 kan.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank allemaal. Ik ga er nog eens goed over nadenken!
Pagina: 1