Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
Ik heb hier een Areca 1222 met daarop 8x2TB. Dit geheel draait in een Windows 2012 R2 machine.
Sinds vanmiddag piept de controller, nou ja dat is meestal foute boel.

De Raid set #000 geeft ook aan dat de Volume State "Degraded" is. Nou ja een schijf kapot kan altijd gebeuren, maar het is RAID6 dus ik heb 2 schijven op "Free" staan die zouden als hot spare moeten dienen.

In het overzicht van welke schijven er onderdeel zijn van de RAID set zie ik ook duidelijk dat Slot#2 en Slot#4 "Free" zijn. Dit is altijd zo geweest dus prima lijkt mij. Echter de Raidset Hierarchy geeft aan dat jij die 2 schijven "FAILED" zijn. Dat er twee schijven tegelijk stuk gaan kan natuurlijk alhoewel die kans wel klein is, en zeker als het dus de Hot Spare schijven betreft.

Ik durf niet zomaar schijf 2 en/of 4 los te trekken omdat ik niet helemaal helder heb wat er aan de hand is.

Gezien de hoeveelheid data heb ik helaas geen backup mogelijkheid, dus als ik alles kwijt ben dan is alles ook daadwerkelijk weg. En dit zou wel heel heel vervelend zijn.

Iemand een suggestie wat ik zou kunnen proberen? Ben begonnen met "Mute the Alert Beeper" dat leek mij een prima start ;)

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:45

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zo heel heel vervelend dat zich de investering in 2 schijven van 6 TiB loont?

Een backup maken zul je toch een keer moeten, dus het lijkt me wel het moment om te starten. Stel je voor dat iemand de magische truc weet om alle foutmeldingen weg te krijgen en alles in de lucht te krijgen. Slaap je dan nog rustig, of wacht je op het volgende incident?

Ik zeg: bijt door die zure appel heen en begin met de aanschaf van een backup-mogelijkheid.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 16:19
Inderdaad, zo snel mogelijk kijken voor een backup oplossing want RAID != backup. Raid zorgt voor een verhoogde snelheid en continuiteit bij het uitvallen van een schijf. Backup zorgt voor security van jouw data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Operations schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:42:
Gezien de hoeveelheid data heb ik helaas geen backup mogelijkheid, dus als ik alles kwijt ben dan is alles ook daadwerkelijk weg. En dit zou wel heel heel vervelend zijn.
Dus bij een controller failure, gebruikersfout, virus/cryptolocker, corruptie door memoryproblemen, eigenlijk alles behalve uitval van disks, heb je niets om op terug te vallen ? Je loopt enorme risico's zo als je data enige waarde heeft.

Anyway. ik zou een leesactie starten en dan dmv de activiteit van de schijven kijken of je op het goede spoor zit mbt slots, spares en actieve schijven. Als je set nog compleet is, de vrije schijven er eens uit halen en er weer in doen, en dan kijken of die nog steeds foutmeldingen geven.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08
Backup argument is uiteraard juist. Was daar ook al mee bezig, moest nog 2 schijven verzamelen.

Heb nu schijf 2 losgetrokken en weer aangesloten, controller is nu aan het rebuilden. Ik kijk wel even hoever ik hier mee kom, voor nu dan.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je wel schijven met TLER? Welke schijven heb je in gebruik? Anders kan een schijf met bad sector je array zomaar degraded maken. Controleer ook de SMART van je disks. Dit kan op meerdere manieren, via de Areca BIOS, via de Areca command line utility en via de ingebouwde webserver van Areca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxim1969
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09-2019
ik had hetzelfde probleem ,maar deze post heeft mij geholpen,

door de kabels los te halen, raid controller aanzetten, darna weer aan met sata kabels aangesloten.

http://forums.storagerevi...ow-to-set-back-to-normal/

nu is de controller weer aan het rebuilden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 21:26
maxim1969 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:16:
ik had hetzelfde probleem ,maar deze post heeft mij geholpen,

door de kabels los te halen, raid controller aanzetten, darna weer aan met sata kabels aangesloten.

http://forums.storagerevi...ow-to-set-back-to-normal/

nu is de controller weer aan het rebuilden
Ik denk dat na een jaar het issue wel opgelost is. Goedaardig of kwaadaardig.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
De redundantie die RAID-6 geeft bestaat niet uit hotspares die automatisch inspringen wanneer er schijven problemen vertonen. Alle schijven worden actief gebruikt voor parity doeleinden, en zodoende zullen ze niet als "free" aangeduid worden. Je kunt wèl hotspares aan een RAID-6 toewijzen, maar deze zullen de RAID-set niet beinvloeden mochten deze problemen hebben.

Hier heb je een screenshot van mijn RAID-6 als voorbeeld:

Areca RAID

Weet je zeker dat het in jouw geval om een RAID-6 gaat?

In ieder geval is het tijd om een goede backup te trekken. Mocht er echt een rebuild nodig zijn dan is de kans op uitval van nog een schijf best wel hoog, dit vanwege de verhoogde activiteit van alle schijven tijdens dit proces... helemaal als ze allemaal of meerdere uit dezelfde batch komen.

[ Voor 18% gewijzigd door brederodekater op 16-02-2017 12:41 ]

Pagina: 1