Network switch verzoorzaakt lag?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
Het probleem
Sinds kort heb ik thuis last van lag tijdens het gamen/internetten nadat ik een wijziging in mijn netwerk heb doorgevoerd.

De wijziging
De PC waarop ik game was voorheen altijd via een LAN kabel (cat5e) aangesloten op de ziggo router. Dit gaf nooit problemen. Sindskort heb ik mijn server ook naar het kantoortje verplaatst samen met een access point.
Nu hangen mijn PC, server en AP via een switch aan het netwerk. Dit is erg laggy. Met gamen wordt ik vaak uit de game gekicked. Als ik de kabel weer direct in mijn PC stop heb ik nergens last van.

Reeds geprobeerd:
a) Server en AP loskoppelen van de switch helpt niet. In deze situatie fungeert de switch eigenlijk alleen als verlengstuk maar ondanks dat maakt het geen verschil. De server en AP heb ik bij de volgende punten ook losgekoppeld gelaten.
b) LAN kabel tussen PC en Switch vervangen. Helpt ook niet. De kabel tussen de router en switch heb ik niet vervangen, deze doet het immers prima als deze direct is aangesloten op de pc. (wel zitten hier 2 verlengblokjes tussen).
c) PC aansluiten via Wifi > AP aan de switch. Helpt ook niet.
d) TP-Link TL-SG1005D vervangen voor Cisco SE2800 8-port switch. Het resultaat hiervan is helemaal vreemd. Met de TP-Link gaat het gamen lagg vrij maar heb je om de paar minuten (of minder) een kick/connection lost. Met de Cisco switch wordt je niet gekicked/connection lost maar heb je tijdens het gamen continue vertraging.

Een extra kabel trekken is helaas geen oplossing meer, wellicht een powerline adapter setje. Maar ik wil graag begrijpen waar de lag vandaan komt. Kan de switch niet goed communiceren met mijn Ziggo router? (cisco epc3928)

Op internet lees ik dat het eigenlijk onmogelijk is dat de switch de lag veroorzaakt omdat ik nooit het max. aantal packages zou halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Redbaard op 10-02-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
ruikt meer alsof je ethernet kabel richting je modem niet helemaal fris is (ja die je niet wil vervangen die :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Kan ik de snelheid/signaalsterkte/kwaliteit daarvan meten? Gek dat ik er geen last van heb als ik direct ben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Simontjee schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:29:
Gek dat ik er geen last van heb als ik direct ben aangesloten.
Dit komt wel vaker voor met netwerkkabels. Sommige netwerkkaarten zijn net wat gevoeliger voor 'slechte' kabels of aansluitingen dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
rens-br schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:38:
[...]

Dit komt wel vaker voor met netwerkkabels. Sommige netwerkkaarten zijn net wat gevoeliger voor 'slechte' kabels of aansluitingen dan andere.
Zal het dan eerst eens testen met een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 13:45

Eboman

Ondertitel

wat ik ook mis, kun je in die switch of ziggo router zien, hoe je snelheid en duplex onderhandeld wordt ? Zit je dus bijvoorbeeld niet op 10mbit/half duplex ? Wat zegt een speedtest met of zonder switch?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Kijk anders even naar de instellinge van je netwerkkaart, idd duplex ens nelheidsinstellingen. Als het goed is moet je op de switch ook de linkspeed van alle aansluitingen kunnen zien.

Ik heb ook wel eens gezien dat sommige switches niet goed samenwerken, je zou wellicht een andere switch kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mijn ervaring verteld dat verlengblokjes tussen kabels vrijwel nooit een goede oplossing is.
Zijn dit simpele plastic koppelstukjes of zijn ze shielded?
Zeker als je er 2 hebt kan dat in combinatie met een netwerkkaart die wat gevoeliger is zoals rens-br beschrijft een probleem veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je hem wel volgens de cat5 specs aangesloten of is het een kant en klare patchkabel?

Heb wel eens iemand meegemaakt die de kleurtjes naast elkaar aan de ene kant had gedaan en de witte aan de andere kant en die vond het gek dat er na 20 meter geen signaal meer over was :P

Edit: Ow wacht, ik lees verlengblokjes.... I rest my case.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 10-02-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 10:38
Voordat je een andere switch gaat proberen zou je ook eerst eens een nette kabel kunnen leggen van router naar switch, dus zonder (storingsgevoelige) koppelstukjes.
(tijdens typen al door BasRR genoemd)

BF1 Stats, GoT - System Specs

• Redbaard
Bedankt voor jullie reacties!
Eboman schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:18:
wat ik ook mis, kun je in die switch of ziggo router zien, hoe je snelheid en duplex onderhandeld wordt ? Zit je dus bijvoorbeeld niet op 10mbit/half duplex ? Wat zegt een speedtest met of zonder switch?
Deze optie heb ik nog niet gezien. Zal morgen kijken.
borft schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:21:
Kijk anders even naar de instellinge van je netwerkkaart, idd duplex ens nelheidsinstellingen. Als het goed is moet je op de switch ook de linkspeed van alle aansluitingen kunnen zien.

Ik heb ook wel eens gezien dat sommige switches niet goed samenwerken, je zou wellicht een andere switch kunnen proberen.
Heb al die Cisco switch geprobeerd. Maar ik zie geen IP adres van de switch staan. Deze is ook unmanaged dus volgens mij heb ik dan weinig opties.

• Redbaard
Heb gisteravond aardig wat tests uitgevoerd en denk toch dat het probleem ligt tussen de kabel van de router en de switch.

Opties:
-Cat6 Kabel direct tussen Router en PC: 1Gbps
-Cat6 kabels met de 2 verbindingsblokjes tussen Router en PC: 1Gbps
-Cat6 kabels met de 2 verbndingsblokjes tussen Router en switch en dan PC: 1Gbps

Toen ik dit zag dacht ben ik de verschillende kabel segmenten gaan testen.

-1e kabel + Cat6 kabel: 1Gbps
-1 en 2e kabel + Cat6: 100Mbps
-1, 2 en 3 kabel: 10Mbps

-3e segment + Cat6: 1Gbps
-2e segment + Cat6: 100Mbps

Lijkt er toch op dat ik de boel open moet gaan gooien en dan maar direct 2 a 3 lan kabels ga neerleggen.
Wel vreemd dat het 3e stuk kabel alleen 1Gbps geeft maar er wel voor zorgt dat het naar 10mbps gaat als de input hiervan niet goed is vanuit het 2e stuk.

De poort gaf eerst 1Gbps aan aangezien dit de snelheid was met de switch, de werkelijke snelheid was dus 10Mbps.

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Zijn de verbindingsblokjes wel voor CAT 5 / 6? De gele plastic dingen zijn vaak voor ISDN en dan zijn deze problemen heel goed verklaarbaar.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Hoe lang is die kabel in totaal eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:48:
Hoe lang is die kabel in totaal eigenlijk?
20M
Brabix schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 17:09:
Zijn de verbindingsblokjes wel voor CAT 5 / 6? De gele plastic dingen zijn vaak voor ISDN en dan zijn deze problemen heel goed verklaarbaar.
Heb met de 20M kabel + 2x 1M kabel + 2 blokjes getest, geen lag. Heb de oude kabel bekeken en een beschadiging gevonden. Zie ook koperdraad glimmen maar het is allemaal zo klein ;P
Ga de kabel vervangen voor 1 lange Cat6 kabel. Plan is om hem aan de oude kabel vast te maken en dan zo de nieuwe er door heen te trekken als ik de oude weghaal.

[ Voor 63% gewijzigd door Redbaard op 12-02-2016 10:03 ]

Pagina: 1