Nieuwe videokaart icm voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• at00mb0m
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-02-2023
Goedendag,

Momenteel bezit ik :

AMD phenom 970BE 3.5ghz
6870HD shaphire radeon.
OCZ ModXStream Pro 500w

Nou wil ik graag de huidige videokaart upgraden naar een r9 380.
Ik heb hier en daar op het internet gekregen naar de PSU eisen maar kan nergens een duidelijke antwoord vinden.

Ik zou graag willen weten of de voeding een r9 380 kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07 13:54
Deze voeding trekt een R9 380 prima. Met een 350 watt zou dat zelfs te doen zijn.
Alhoewel het niet de allerbeste voeding is, redt ie het ruim. Zelf zou ik de processor eventueel nog upgraden met een FX 6300 oid. Dit vermindert de bottleneck die er gevormd gaat worden met de Phenom 970 Black Edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
at00mb0m schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:13:
Ik heb hier en daar op het internet gekregen naar de PSU eisen maar kan nergens een duidelijke antwoord vinden.
Ik neem aan dat je momenteel de volgende onderdelen hebt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 970 BE Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 79,24€ 79,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 79,24

Je hebt denk ik niet goed genoeg gezocht:
Je nieuwe videokaart gebruikt volgens de pricewatch maximaal 225W. Je CPU verbruikt maximaal 125W volgens de specificaties. Samen is dat 350W, tel daar nog 50W aan overige apparatuur bij op en je zit aan maximaal 400W.

Kort antwoord: Je huidige voeding voldoet.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 10-02-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• at00mb0m
Beiden bedankt de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Graag gedaan. Mocht je helemaal geen specificatie kunnen vinden van het vermogen van een videokaart, dan kan je dit ook gemakkelijk zelf uitrekenen:

Een PCI slot levert maximaal 75W en de videokaart in kwestie heeft één 8 pins aansluiten, welke maximaal 150W kan leveren. Die twee opgeteld is dus maximaal 225W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Gezien de leeftijd van de voeding, de niet geweldige kwaliteit en het feit dat op 12v slechts 432w geleverd kan worden, of wat daar nu stabiel van over is, zou ik een nieuwe adviseren. pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

JaapN schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:29:
Zelf zou ik de processor eventueel nog upgraden met een FX 6300 oid. Dit vermindert de bottleneck die er gevormd gaat worden met de Phenom 970 Black Edition.
Kans is groot gezien de leeftijd dat het een AM3 bord is, dus geen AM3+, dan wordt een FX hem niet. Investeren in AMD CPU's en borden is nu nogal weggegooid geld. Wachten op Zen, dan Zen of Intel nemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
nelizmastr schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:21:
[...]

Kans is groot gezien de leeftijd dat het een AM3 bord is, dus geen AM3+, dan wordt een FX hem niet. Investeren in AMD CPU's en borden is nu nogal weggegooid geld. Wachten op Zen, dan Zen of Intel nemen.
Dat klopt, maar de meesten AM3 moederborden ondersteunen vaak (dmv een bios update) ook FX processoren. Een maat van me had een FX 4130 op een AM2+ bord geprikt, deed t prima.

Alhoewel het inderdaad twijfelachtig is om nu te upgraden op een AMD platform met AMD Zen incoming eind dit jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JaapN schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:56:
Een maat van me had een FX 4130 op een AM2+ bord geprikt, deed t prima.
Helaas u gaat niet door voor de koelkast, deze stelling is onjuist.

Een AM2+ moederbord heeft sowieso DDR2 geheugensloten anders is het geen AM2+ moederbord, maar een AM3 of AM3+ moederbord als het alleen maar DDR3 geheugensloten heeft. Een AM3 CPU had nog wel een DDR2 en DDR3 geheugencontroller en kan dus op beide werken, een AM3+ CPU zoals de FX4130 heeft echter alleen een DDR3 geheugencontroller.

In theorie zou je wel een AM2+ moederbord kunnen maken met DDR2 en DDR3 geheugensloten, waarbij je AM3+ CPU's kunnen werken met alleen DDR3. Maar standaard gaat het zo niet werken en zo'n moederbord bestaat ook niet. Simpelweg omdat AM2+ al heel oud was toen de AM3+ CPU's uitkwamen. Waarom zou je als moederbord fabrikant een AM2+ moederbord maken met ondersteuning voor AM3+ CPU's? Het gaat je veel geld kosten en je bent er zeker van dat niemand het moederbord gaat kopen.

Voeding zou ik trouwens nog gewoon behouden en upgraden naar een betere (met individuele spanningsregulatie) bij een nieuwe CPU, mobo en geheugen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• JaapN
-The_Mask- schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 00:19:
[...]

Helaas u gaat niet door voor de koelkast, deze stelling is onjuist.

Een AM2+ moederbord heeft sowieso DDR2 geheugensloten anders is het geen AM2+ moederbord, maar een AM3 of AM3+ moederbord als het alleen maar DDR3 geheugensloten heeft. Een AM3 CPU had nog wel een DDR2 en DDR3 geheugencontroller en kan dus op beide werken, een AM3+ CPU zoals de FX4130 heeft echter alleen een DDR3 geheugencontroller.

In theorie zou je wel een AM2+ moederbord kunnen maken met DDR2 en DDR3 geheugensloten, waarbij je AM3+ CPU's kunnen werken met alleen DDR3. Maar standaard gaat het zo niet werken en zo'n moederbord bestaat ook niet. Simpelweg omdat AM2+ al heel oud was toen de AM3+ CPU's uitkwamen. Waarom zou je als moederbord fabrikant een AM2+ moederbord maken met ondersteuning voor AM3+ CPU's? Het gaat je veel geld kosten en je bent er zeker van dat niemand het moederbord gaat kopen.

Voeding zou ik trouwens nog gewoon behouden en upgraden naar een betere (met individuele spanningsregulatie) bij een nieuwe CPU, mobo en geheugen.
Of het moet dan toch een AM3 mobo zijn geweest, is immers al wel een tijdje geleden. En als ik het me goed herinner zijn de AMD Sockets backwards compatible. Maar inderdaad, de voeding gewoon behouden totdat er een grotere upgrade aankomt

• at00mb0m
nelizmastr schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:21:
[...]

Ik heb een ASRock 870 Extreme3 R2.0 met AM3+. Vraag me wel af of ik nou fx moet nemen of beter wachten op zen processor.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een FX neemt, neem dan een tweedehandsje van de V&A. Dan is het nog niet zo'n punt. Sowieso niet nieuw kopen. Dan kan je beter de Phenom houden. Let wel, de FX4xxx serie is doorgaans langzamer dan de Phenom. Je moet dan eigenlijk een FX6300 pakken.

I reject your reality and substitute my own

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
at00mb0m schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:58:
[...]

Ik heb een ASRock 870 Extreme3 R2.0 met AM3+. Vraag me wel af of ik nou fx moet nemen of beter wachten op zen processor.
Het VRM is eigenlijk niet echt geschikt voor energiehongerige FX CPU's. Daarnaast zijn het sowieso niet echt geweldige CPU's. Ik zou het dus niet doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 07:36
Mee eens, daarnaast is de 970 x4 een 'goede' quadcore processor.
Singlethreaded (en dus ook tot 4 cores) nagenoeg net zo snel als een FX6300.
http://www.anandtech.com/bench/product/699?vs=186
Pagina: 1