"...20.000 euro voor de gouden tip"

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56
Ik zit al enkele dagen met mezelf te filosoferen :')

Je leest het wel eens in persberichten, soms bij opsporing verzocht op tv; de politie beloont de gouden tip(gever) met een soms fors bedrag. Ik vraag me dan steeds een paar dingen af.
Als ik belastende informatie zou hebben, lees de gouden tip, ben ik dan zelf sowieso al niet schuldig :?
Ik bedoel, ben je niet vanzelf al op zijn minst shady als je er bij stond, of iemand/de dader heeft het ooit tegen je gezegd?
En als ik niet shady ben, had ik dan een verdachte situatie überhaupt al niet gedeeld destijds met de politie? belangeloos! Want als ik ga wachten tot er jaren later een beloning wordt uitgereikt voor 'mijn' informatie, dan ben je automatisch weer 'fout'. Right?

Ik kan me gewoon geen enkele situatie bedenken waarin ik na 4 jaar, op die regenachtige dinsdag in maart nog helder voor de geest kan halen dat die grijze bestelbus enz enz enz. Dat MOET dat ene ontbrekende stukje informatie zijn waar de politie nu die beloning voor geeft! :o
En als ik dat wél kan, dan had datgene hoogstwaarschijnlijk al reden genoeg geweest om destijds te melden :?

Waarom dan die beloning? Vindt justitie het OK dat een ongure figuur belastende informatie verstrekt in ruil voor geld? En neem je dan op de koop toe dat, net als bij een nog niet geclaimde loterijprijs, er van allerlei fantasten komen teneinde die beloning op te strijken? En als dat zo is: dan zou je dus ook mensen onterecht tot verdachte kunnen maken.

ik kan er met mijn snappertje nog niet bij ;(

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
Je kan best iets hebben gezien/gehoord waarvan je dacht dat niet verder niet belangrijk was, maar later wel belangrijk blijkt te zijn.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Beloning is gewoon om nogmaals in de media te komen. Je zult er versteld van staan hoe weinig mensen regelmatig het nieuws volgen.... Veel mensen zullen dus niet eens weten dat ze nuttige informatie hebben, en kunnen daar dus ook niet vrijwillig mee naar de politie stappen.

That said, die geldbedragen worden zelden uitgekeerd, dus zo gek is je snappertje nog niet ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 11:44
Ik denk dat wat je zegt klopt, het is een beetje een laatste strohalm om mensen over te halen om toch iets te zeggen. Wellicht dat mensen op dat moment iets gezien hebben maar zelf vinden dat het niet goed uitkomt dat ze op dat moment daar waren (criminele activiteit, affaire, bezoekje aan een dame, whatever) maar wat na een periode niet meer zo belangrijk is om te beschermen. Lijkt me dat de reden om de tip destijds niet aan te geven veelal eigen of andermans lijfsbehoud was. In een enkel geval misschien toch die toevallige getuige zonder radio of televisie ervaring ;-)

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:26:
That said, die geldbedragen worden zelden uitgekeerd, dus zo gek is je snappertje nog niet ;)
Neem aan dat ze ook niet zo happig zijn om dat geld uit te keren, dat je genoeg escapes heb om 'gouden tips' om te zetten naar vage aanwijzingen waarmee de experts toch iets hebben kunnen doen.

Zoals ze ook in dat bericht zetten:
Zaterdag zei een woordvoerder dat de tip die leidde naar de schuilplaats van S. niet meer was dan een ‘puzzelstukje dat hielp om ons beeld compleet te maken’.

Dus zelfs als jij precies weet waar die gezochte man zit, maar blijkbaar niet genoeg voor een gouden tip?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wat betreft de fantasiën en onschuldige mensen verdacht maken: er wordt natuurlijk pas uitgekeerd als er duidelijke aanwijzingen zijn, of misschien zelfs wel pas na een veroordeling. Dus je kan niet zo maar een politiebureau binnen stappen, iemand beschuldigen en dan verwachten dat er een zak geld jouw kant op geschoven wordt :)

Wat betreft de tijdsduur: Het kan natuurlijk zijn dat een dader pas na een paar jaar op begint te scheppen over wat hij/zij misdaan heeft, waardoor het een lange tijd kan duren voordat er iemand naar de politie toe kan stappen met de tip om eens met die en die te gaan praten. Of als meerdere daders onderling ruzie krijgen, kan het zijn dat er 1 naar de politie stapt.

En ja, met boeven vang je boeven. Als je zelf ergens vanaf weet, ben je in principe verplicht om dat te melden. Maar justitie snapt ook wel dat mensen soms bang zijn, of gewoon niet willen. Een geldbedrag kan die mensen dan wel over de brug halen. Justitie zou in principe kunnen vervolgen, maar de kans op een veroordeling is klein (iemand hoeft bij de rechter maar te zeggen "dat was ik vergeten" en dan zal al snel vrijspraak volgen), bovendien schrikt dat weer anderen af die ook informatie hebben waar Justitie iets aan heeft.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Filosoferen we even door. Ik weet dat de eerste auto van mijn vriend een opgevoerde verlaagde witte golf is, ik heb er één keer in gezeten en enkele weken later was die auto total loss - daar was ik niet bij en hoe het gebeurd is weet ik ook niet meer. Nu zit ik 8 jaar later televisie te kijken omdat ik me toevallig verveel en zie ik daar een foto van precies dat model auto en zoeken ze de bestuurder van een witte verlaagde golf die iemand heeft doodgereden. Iets wat wel opgevallen moet zijn omdat er enorme schade geweest zou moeten zijn. Auto is enkele malen gezien in omgeving Zwolle (in die omgeving woonde ik 8 jaar geleden). Beloning gouden tip: € 20.000

Ben ik shady als ik dan nu naar de politie stap? Ik heb niet bewust gewacht. Ik weet het niet zeker. Ik weet alleen iemand die aan de criteria voldoet. Geen enkele garantie dat die vriend het ook echt gedaan heeft. En 8 jaar geleden was er voor mij geen enkele reden om naar de politie te stappen. Ik kan met gemak 5 mensen noemen die tussen hun 18e en 20e een auto total loss hebben gereden....

Leuke laatste zinnen uit het artikel wat hierboven is geplaatst:
"De officiële cijfers over beloningen voor gouden tips gelden niet voor mensen uit het criminele circuit. Zij worden op incidentele basis betaald als ze zich bereid tonen kennissen, handlangers of concurrenten te verraden. In de praktijk keert Justitie veel meer geld uit aan deze groep tipgevers dan aan eerzame burgers."

[ Voor 15% gewijzigd door Tehh op 10-02-2016 14:15 . Reden: Toevoeging over artikel ]

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
De politie onderzoekt je tip echt wel voordat ze je vroegere vriend van bed gaan lichten. En je kunt ook nog misdaad anoniem bellen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Aan de titel te lezen dacht ik dat ik hier 20.000 euro kon verdienen met een gouden tip... maar helaas.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Hierboven wordt gesteld dat als je informatie hebt over een misdrijf, dat je verplicht bent deze te melden. Is dit een morele plicht of wettelijke plicht? Ben je strafbaar als je het niet doet?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Volgens mij bestaat die plicht niet. Ook de politie heeft geen plicht, alles blijft naar eigen oordeel.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
Laatst gehoord, volgens mij dichtbij het vuur vandaan, maar waarheidsgetrouw weet ik dus niet:

Mensen die reageren bij opsporing verzocht e.d. worden standaard direct gecheckt als zijnde mogelijke verdachte :X

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mag je hieruit opmaken dat misdaad loont? Welwillende burgers ontvangen zelden wat, misdadigers worden vaker betaald. :X

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• segil
  • Laatst online: 17:25
Tehh schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:12:
Filosoferen we even door. Ik weet dat de eerste auto van mijn vriend een opgevoerde verlaagde witte golf is, ik heb er één keer in gezeten en enkele weken later was die auto total loss - daar was ik niet bij en hoe het gebeurd is weet ik ook niet meer. Nu zit ik 8 jaar later televisie te kijken omdat ik me toevallig verveel en zie ik daar een foto van precies dat model auto en zoeken ze de bestuurder van een witte verlaagde golf die iemand heeft doodgereden. Iets wat wel opgevallen moet zijn omdat er enorme schade geweest zou moeten zijn. Auto is enkele malen gezien in omgeving Zwolle (in die omgeving woonde ik 8 jaar geleden). Beloning gouden tip: € 20.000

Ben ik shady als ik dan nu naar de politie stap? Ik heb niet bewust gewacht. Ik weet het niet zeker. Ik weet alleen iemand die aan de criteria voldoet. Geen enkele garantie dat die vriend het ook echt gedaan heeft. En 8 jaar geleden was er voor mij geen enkele reden om naar de politie te stappen. Ik kan met gemak 5 mensen noemen die tussen hun 18e en 20e een auto total loss hebben gereden....

Leuke laatste zinnen uit het artikel wat hierboven is geplaatst:
"De officiële cijfers over beloningen voor gouden tips gelden niet voor mensen uit het criminele circuit. Zij worden op incidentele basis betaald als ze zich bereid tonen kennissen, handlangers of concurrenten te verraden. In de praktijk keert Justitie veel meer geld uit aan deze groep tipgevers dan aan eerzame burgers."
Helder verhaal... maar dan vraag ik mij af: vanwaar de beloning? Zijn mensen meer bereid mee te werken als een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld? Of kijk je pas naar een dergelijke "opsporing verzocht" melding als geschermd wordt met een beloning? Dus als ik jouw voorbeeld mag quoten en aanpassen:
.........
Nu zit ik 8 jaar later televisie te kijken omdat ik me toevallig verveel en zie ik daar een foto van precies dat model auto en zoeken ze de bestuurder van een witte verlaagde golf die iemand heeft doodgereden. Iets wat wel opgevallen moet zijn omdat er enorme schade geweest zou moeten zijn. Auto is enkele malen gezien in omgeving Zwolle (in die omgeving woonde ik 8 jaar geleden). Beloning gouden tip: € 0,00
......
Wat doe je dan?

• Tehh
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 18:28:
[...]

Helder verhaal... maar dan vraag ik mij af: vanwaar de beloning? Zijn mensen meer bereid mee te werken als een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld? Of kijk je pas naar een dergelijke "opsporing verzocht" melding als geschermd wordt met een beloning? Dus als ik jouw voorbeeld mag quoten en aanpassen:

[...]

Wat doe je dan?
Tjah, dan wordt het wel een beetje een moreel dilemma. Ga ik tijd stoppen in het aangeven van een vriend omdat hij heel misschien iemand heeft doodgereden? Ik denk dat ik in dat geval eerder geneigd ben om een gesprek met die vriend aan te gaan en hem op de man af te vragen of hij hier meer van weet en hem er dan van te overtuigen zichzelf aan te geven (afhankelijk hoe goed onze vriendschap nog is na al die jaren).
Als de vriendschap voorbij is dan bel ik sowieso wel denk ik, al zou de drempel wel hoger zijn. Ik moet immers tijd en energie ergens in gaan stoppen zonder enige incentive.
Zo'n beloning voor de gouden tip is dus niet alleen een aandachtstrekker maar ook een soort 'arbeidsloon'.

Beetje op de volgende manier:
Je wordt geacht de ouderen in de samenleving te helpen door bijvoorbeeld de oprit sneeuwvrij te maken. Nu doet iedereen met oudere buren dat hopelijk.
Dan komt er een nieuwsitem op tv. Er is ergens in Nederland een oudere met een besneeuwde oprit. Maak jij de juiste oprit sneeuwvrij dan krijg je euro's. Moet jij kijken hoeveel meer opritten er sneeuwvrij zijn.

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 10:37
Tehh schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:27:
[...]

Tjah, dan wordt het wel een beetje een moreel dilemma. Ga ik tijd stoppen in het aangeven van een vriend omdat hij heel misschien iemand heeft doodgereden? Ik denk dat ik in dat geval eerder geneigd ben om een gesprek met die vriend aan te gaan en hem op de man af te vragen of hij hier meer van weet en hem er dan van te overtuigen zichzelf aan te geven (afhankelijk hoe goed onze vriendschap nog is na al die jaren).
Als de vriendschap voorbij is dan bel ik sowieso wel denk ik, al zou de drempel wel hoger zijn. Ik moet immers tijd en energie ergens in gaan stoppen zonder enige incentive.
Zo'n beloning voor de gouden tip is dus niet alleen een aandachtstrekker maar ook een soort 'arbeidsloon'.

Beetje op de volgende manier:
Je wordt geacht de ouderen in de samenleving te helpen door bijvoorbeeld de oprit sneeuwvrij te maken. Nu doet iedereen met oudere buren dat hopelijk.
Dan komt er een nieuwsitem op tv. Er is ergens in Nederland een oudere met een besneeuwde oprit. Maak jij de juiste oprit sneeuwvrij dan krijg je euro's. Moet jij kijken hoeveel meer opritten er sneeuwvrij zijn.
Dus je vriendschap is 20 duizend waard?

• Tehh
  • Niet online
Joostje123 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Ik zou niet zomaar een vriend aangeven, ook al staat er potentieel een hoge beloning tegenover. In het voorbeeld is er geen enkele garantie dat die vriend het heeft gedaan hé. Zie ook dit deel uit mijn voorlaatste reactie:
"Ben ik shady als ik dan nu naar de politie stap? Ik heb niet bewust gewacht. Ik weet het niet zeker. Ik weet alleen iemand die aan de criteria voldoet. Geen enkele garantie dat die vriend het ook echt gedaan heeft. En 8 jaar geleden was er voor mij geen enkele reden om naar de politie te stappen. Ik kan met gemak 5 mensen noemen die tussen hun 18e en 20e een auto total loss hebben gereden...."

Hoeveel mijn vriendschap in euro's waard is weet ik niet. Ik zou niet voor € 20.000 zonder vrienden willen leven. Aan de andere kant: vriendschappen eindigen en beginnen ook als je verhuisd. Er zijn genoeg topics hier op GoT waarin mensen zich afvragen of ze wel 100km verderop moeten wonen omdat ze bang zijn vrienden te verliezen.
Maar op het moment dat iemand een strafbaar feit heeft gepleegd (in dit voorbeeld iemand heeft doodgereden) dan vind ik dat diegene daarvoor berecht moet worden. Of het nou mijn vader, vriend of vrouw is (en met berecht bedoel ik dus niet dat diegene de gevangenis in moet, het kan immers een ongeluk zijn).

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-11 18:58
Joostje123 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Ik vind dit geen terechte opmerking. Een vriendschap is veel meer waard, maar ook als mijn beste vriend iemand heeft doodgereden verwacht ik dat diegene hier netjes en eerlijk over is. Als ik dat namelijk 'weet', en hij/zij meldt dit niet bij de instanties (c.q. rijdt door), dan zou dit de rest van mijn leven tussen ons in blijven hangen. Overigens zou ik daar geen beloning bij nodig hebben, dus wat dat betreft een beetje off-topic.

De beloning is er geloof ik vooral om mensen uit 'dat cirquit' over te halen hun mond open te doen. Die wegen hun opties:
- Ik meld het bij de politie, krijg er niets voor terug, maar heb wel kans dat 'ze' doorhebben dat ik het heb verteld --> No way
- Ik meld het bij de politie en krijg 20.000, omdat er een kans bestaat dat 'ze' doorhebben dat ik het heb verteld. En tja, ik heb het geld wel nodig voor huur/drugs etc. --> Het overwegen waard
Pagina: 1