Vraag: Hulp nodig voor een klein project met raspberry pi 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-07 11:04
Hallo mede-tweakers,

Graag wil ik van jullie tips/ervaringen verwelkomen, omdat ik ergens vastloop. Ik ben namelijk bezig met een hobby-project waarbij ik met de Raspberry PI 2 een 0 t/m 10v output wil gaan realiseren.

Hiermee wil ik doormiddel van Raspberry PI digitale data omzetten in Analoge data (dus een DAC), zodat als bijvoorbeeld als mijn douchebak volloopt tot 80%, dat de raspberry pi een klepje kan besturen.

Alleen loop ik tegen de beperkingen van de Raspberry PI 2 aan, omdat deze jammer genoeg geen 0 t/m 10V output kan genereren. Ik heb paar dagen op het internet opgezocht, maar jammer genoeg geen een "shield" gevonden die makkelijk met de raspberry pi samen kan werken(met makkelijk bedoel ik, zonder soldeerwerk en hele schakelingen bouwen enz. Ik ben niet echt iemand die elektro-technisch is, maar meer informatica kant).

Nu was mijn vraag, weten jullie een oplossing die makkelijk te realiseren is? Oftewel een Digital-to-Analog converter voor Raspberry PI die 0-10V output heeft?. En of er hiervoor ook makkelijke "tutorials" te vinden zijn.

De volgende zaken zijn door mij zelf gevonden, maar is door de kostprijs niet echt een keuze geweest.(namelijk de UniPI, Gertboard, 4-20 mA (Current Loop) Sensor Board Raspberry Pi).

Alvast dank ik voor jullie tijd en moeite :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
Ik gebruik als A/D een PCF8591 en die heeft ook een D/A. Alleen de output weet ik niet, maar ik gok dat die ergens in de range 0-5 V ligt (of lager, zoals bij de Pi, vanwege de 3V3 voeding). Als jij naar 10V wilt, zul je dus, gok ik, een level shifter op een I2C lijn moeten zetten en dan zoeken naar een I2C chipje die dit kan.

Maar waarom 0-10v waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:54
Er007 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:18:
...
Hiermee wil ik doormiddel van Raspberry PI digitale data omzetten in Analoge data (dus een DAC), zodat als bijvoorbeeld als mijn douchebak volloopt tot 80%, dat de raspberry pi een klepje kan besturen.
...
Wellicht handig om iets duidelijker te vertellen wat je nu eigenlijk precies wil doen? Is bovenstaande wat je wil bereiken (douchebak 80% vol, klepje openen) of is dat meer een voorbeeld -> waarom heb je specifiek analoge output van 0-10V nodig?

Bij jouw genoemde voorbeeld (klepje openen) zou ik toch eerder denken aan een relais om een klepje (dat al elektrisch te bedienen is) te schakelen of een servo om een of ander klepje open of dicht te doen. In beide gevallen heb je geen DAC nodig in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:04

Rmg

Industriele kleppen hebben vaak analoge 0v-10v sturing. Niet geweldig voor dit soort toepassingen maar goed.

https://www.adafruit.com/...J2C2faruL4CFQqPfgodr4gAog een DAC, dan heb je digitaal naar 0-5v.

En dan een non inverting opamp erachter. http://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_3.html

Qua voeding kom je dan uit op 12v.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 10-02-2016 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo'n RPi heeft van zichzelf toch een analoog uit? Die kan je idd met een opamp versterken.

En een andere optie is een PWM uit met daarachter een RC filtertje die er een gelijkspanning van maakt, dan kan je met een FET of transistor 10v PWM regelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-07 13:21
memphis schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:56:
Zo'n RPi heeft van zichzelf toch een analoog uit? Die kan je idd met een opamp versterken.
Ik heb hem nog niet gevonden. ;) Toevallig in de war met Arduino?

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-02-2016 15:40 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Blijkbaar....

Maar PWM is wel mogelijk, maakt het heel makkelijk:
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=37&t=41647

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 16:38
Hier wordt PWM uitgelegd en een klein voorbeeldje hoe te gebruiken ism WiringPi(WiringX zou dus ook moeten werken).
http://www.instructables....Modulation-Demonstration/

[ Voor 26% gewijzigd door Vuikie op 12-02-2016 08:48 ]

Pagina: 1