Afhandeling garantie Asus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 23:01
Een van mijn klanten heeft ruim een jaar geleden een Asus laptop gekocht. Omdat die laptop regelmatig niet kon opgestart worden, heb ik die naar Asus opgestuurd. Een week later kreeg ik de laptop terug met de melding dat het moederbord vervangen werd. Netjes dacht ik, ware het niet dat het probleem niet opgelost was...

Ik heb dan maar de laptop opnieuw opgestuurd en na een week of 2 kreeg ik de melding dat de laptop onherstelbaar was en vervangen zou worden door een vergelijkbaar model. Weeral netjes dacht ik. Nadat ik laten weten hadden dat ik akkoord ging, kreeg ik echter de melding dat de voorgestelde laptop niet met een Belgische toetsenbordindeling kon geleverd worden. De eigenaar van de laptop vond dit niet aanvaardbaar.

Ik heb ondertussen zelf al een paar voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen (ander model, tussenkomst in kosten voor nieuwe laptop, bijvoegen van toetsenbord met de juiste indeling die ik er dan zelf zou inzetten) maar Asus blijft doof voor mijn voorstellen.

Kan iemand mij vertellen wat hieromtrent mijn rechten zijn aub? Of heeft iemand een idee over wat ik aan Asus kan voorstellen om toch tot een oplossing te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er online wel een 'Belgische versie' van de laptop die Asus biedt te vinden? Bijvoorbeeld via de Pricewatch?
Als die er wel is, dan kun je Asus er natuurlijk mee om de oren slaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Ik neem aan ("een van mijn klanten") dat je in deze zakelijk handelt.

Jouw klant heeft recht op een conform product, die "de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten". Het lijkt me dat de toetsenbord-indeling daar onder valt.

Jouw klant heeft recht op herstel of vervanging door een gelijkwaardig product (met een ander toetsenbord lijkt mij niet gelijkwaardig) en dat is jouw verantwoordelijk. Indien dit niet mogelijk is (of onredelijk duur) kan je klant de overeenkomst onbinden (en krijgt hij geld terug).

De kosten die je hiervoor moet maken kun je terugvorderen op Asus (art 7:25 BW).
Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld.
Dit is dwingend recht, en Asus kan hier niet van afwijken (in bijv. algemene voorwaarden of een andere overeenkomst).

[ Voor 5% gewijzigd door Tom-Z op 10-02-2016 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hebben we het hier over een Belgische of Nederlandse zakelijke dienstverlening?

Boek 7 van het Nederlandse BW citeren heeft niet zoveel zin als de overeenkomsten onder Belgisch recht vallen...

Mocht je het willen nazoeken in het Belgisch BW, dan zoek je het best in titel III: http://www.ejustice.just....1804032133&table_name=wet

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is inderdaad onduidelijk of het hier om zakelijk of consument gaat. Tittah maakt het ook meer verwarrend door het over een "klant" te hebben, maar dan te zeggen "mijn rechten".

Het zou helpen als Tittah dit minder verwarrend zou brengen. Svp duidelijkheid over deze punten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittah
Bedankt voor de antwoorden.

Het gaat inderdaad over een laptop van 1 van mijn Belgische klanten. Ik ben zelfstandige in bijberoep en verkoop zo'n 30 tot 40 pc's/laptops per jaar.

Als ik over 'mijn' rechten sprak, dan is dat omdat ik ervan uitging dat mijn rechten en die van mijn klant dezelfde of minstens vergelijkbaar zijn.

Asus stelt een X450LC/R409LC voor. Het is mij niet duidelijk of dit nu 2 identieke modellen zijn of niet. Ik vind er niet heel veel informatie over. Ik had op asusparts.eu wel een toetsenbord gevonden, maar Asus heeft geantwoord dat dit TB niet kan worden geleverd. Een duidelijke reden werd niet gegeven.

Ik had ondertussen al een mail gestuurd naar asus om te zeggen dat ik wat teleurgesteld was in de weinig constructieve houding en heb net een maaltje terug gekregen. Ik kan nu kiezen uit 3 opties. Toch de laptop met een verkeerde toetsenbordindeling aanvaarden, wachten tot er een ander alternatief beschikbaar komt of crediteren. Die laatste 2 opties had ik zelf al voorgesteld, dus ik weet niet of dit de normale procedure is. Maar al bij al ben ik wel tevreden over de reactie van Asus. Alleen spijtig dat er weer meer dan week tijd is gepasseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als jij de laptops verkoopt, dan ben jij de verkoper aansprakelijk voor de garantie-afhandeling, en heeft de klant niets te maken met Asus. Het is wat anders als jij alleen advies geeft en ze zelf de laptops kopen, maar dan heb jij niets met de garantie-afhandeling te maken.

Dus hoe heb je het opgezet?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittah
Ik ben de verkoper, dacht dat ik dat ondertussen duidelijk had gemaakt ;-)

Dus, ik ben aansprakelijk voor de garantie afhandeling naar mijn klant toe. Ik veronderstel dat ik er toch niks verkeerd mee doe om de laptop naar asus te sturen om op die manier een oplossing voor mijn klant te zoeken? Dat lijkt mij toch de eerste logische stap? Pas als Asus niet thuis geeft, dan zal ik met mijn klant bekijken hoe we tot een oplossing komen.

Dan blijft de vraag nog wat mijn rechten als verkoper van de laptop zijn ten opzichte van Asus. Misschien niet onbelangrijk is dat ik de laptop zelf afgenomen heb bij BAS Distribution, die ondertussen failliet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
Is jouw klant een zakelijke of een consument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tittah schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:56:
Ik ben de verkoper, dacht dat ik dat ondertussen duidelijk had gemaakt ;-)

Dus, ik ben aansprakelijk voor de garantie afhandeling naar mijn klant toe. Ik veronderstel dat ik er toch niks verkeerd mee doe om de laptop naar asus te sturen om op die manier een oplossing voor mijn klant te zoeken? Dat lijkt mij toch de eerste logische stap? Pas als Asus niet thuis geeft, dan zal ik met mijn klant bekijken hoe we tot een oplossing komen.
Nou nee, jij hoort onafhankelijk van Asus het probleem op te lossen, je mag dat niet laten afhangen van hoe Asus reageert.
Dan blijft de vraag nog wat mijn rechten als verkoper van de laptop zijn ten opzichte van Asus. Misschien niet onbelangrijk is dat ik de laptop zelf afgenomen heb bij BAS Distribution, die ondertussen failliet is...
Die van een zakelijke partner en niet die van een consument. Je probeert nu de consument direct te linken aan Asus en dat klopt niet. Als je hem bij BAS Distribution hebt gekocht is het niet direct het probleem van Asus.

Ik krijg een beetje het idee dat je je niet helemaal hebt gerealiseerd wat je verplichtingen zijn als verkoper zijn, en nog als een consumentenkoper denkt :)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 10-02-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij moet het voor je klant oplossen, Asus hoeft helemaal niets meer. Als ze nog mee willen helpen Is dat alleen mooi meegenomen. Neem gewoon dat ruilding, en zet er op eigen kosten een ander keyboard in.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 01:29
Ten overstaan van je klant :

Ik zou de credit nemen, de klant de waarheid vertellen, en de klant gewoon een andere voorstellen.
Bedoeling moet blijven dat je klant tevreden is! Zelfs al kost het je deze keer geld. Je klant gaat dit zeker begrijpen en appreciëren en zal later weer voor andere dingen bij je terugkomen.

Ten overstaan van Asus :

In sommige gevallen kan het zijn dat iets gewoon "niet gaat". Geen onderdelen, geen stock, misschien
nog een 10-tal andere redenen. Het kost in grotere bedrijven soms iets meer tijd om tot een oplossing te komen. Een week gaat nog imho, en een credit lijkt me geen slecht voorstel. Hier eventueel moeilijk over
gaan doen gaat niet veel zoden aan de dijk brengen vrees ik.
Pagina: 1