iMac vs win. aanschaf Ps desktop

Pagina: 1
Acties:

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik moet een desktopje bouwen voor schoonmoeders. Serieuze fotografie hobby. Er wordt buiten verwachting veel geshopt en dit gebeurd momenteel op een nog niet eens 1jr oude laptop. i5 8GBram geen SSD. Significant lager geklokt dan de desktop varianten en.. kortom huilen met de pet op.
Echt een drama en vooral verkeerde aankoop.
affijn de keuze is gevallen op deze iMac. Mede omdat deze op cameranu.nl wordt aangeboden. Ik heb uitgelegd dat dit niet per definitie betekend dat dit dan automatisch een monstermachine is voor de uit te voeren werkzaamheden. Wel heeft ze de lokale applestore bezocht en verliefd op het 4K retina scherm. Of ik er iets vergelijkbaar vervangends van kan maken!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Photoshop! En dan vooral heel veel fotobewerking.
Overige bezigheden van browsen tot office en administratie. niks syteembelastends.
Er wordt niet op dit systeem gegamed! met uitzondering van browsergames.

Wat mag het systeem gaan kosten?
de iMac kost bij cameranu 1700 euro. Dat is wel een maximaal uitgangspunt. Er wordt al wel wat van uit gegaan dat een win. desktop iets goedkoper kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Komt van laptop dus geen! (tobo en muis erg persoonlijk en laat ik haar zelf uitkiezen, suggesties dan ook niet nodig)
wel een 2TB schijfje die ik hier zelf over heb!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
I5 cpu, 4k display, 16GB ram.
gpu???

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
amd komt er niet in! (op zoek naar stil en koel)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
systeem moet bovenal stil zijn. natuurlijk voldoende koelen.
zuinig als het kan, niet noodzakelijk

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zit voornamelijk met het 4k display te stoeien. Is het verstandig een gpu in dit systeem te plaatsen? kan dit nog op de igpu? of is dat een nogo?
Welke klasse gpu moet ik evt naar kijken? 950? 960?
Er wordt met win10 gewerkt (licentie aanwezig) ik neem aan dat een nieuw os als win10 klaar is voor 4k en dat dit allemaal goed werkt op 4k met evt scaling etc
Voor het gemak en prijsindicatie heb ik eerst een 960 in het lijstje gezet!

Zijn er overige op of aanmerkingen? zie ik iets over het hoofd of juist niet?
bedankt voor de genomen moeite!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,95€ 229,95
1Asus B150-PRO€ 99,99€ 99,99
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 175,95€ 175,95
1Fractal Design Define S€ 79,-€ 79,-
1Dell P2415Q Zwart€ 446,90€ 446,90
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 79,-€ 79,-
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.358,64

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Verwijderd

Een pricewatch: Zotac GeForce GTX 950 2GB AMP! Edition zal het niet minder doen dan een GTX 960 en schurkt tegen dezelfde prestaties aan.

De Fuma is rete overkill. Een pricewatch: Scythe Kotetsu koelt een non k net zo goed en net zo stil.

Geheugen kan je iets op besparen door pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 te nemen zonder verschil in prestaties.

De voeding zou je icm een GTX 950 kunnen wijzigen in een kwalitatief erg goede en zuinige pricewatch: Seasonic G-series 360 watt. Wil je toch een 960 kan je kiezen voor een pricewatch: Gigabyte GV-N960OC-4GD icm met die voeding vanwege de 6 pins voeding van de gpu.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2016 23:04 ]

• Leijenaar
okay noticed. neem dan wel een MSI 950. Zotac ken ik niet.

Die Kotetsu had ik ook al gezien maar er stond geen dB opgave bij...Zal de farbikant website eens bezoeken. scheelt idd weer een tientje :)

Ik houd het toch bij de iets ruimere voeding. Ik weet niet wat er over 3-5 jaar met de pc moet gebeuren. Ik weet wel dat ik het over 3-5 jaar weer moet oplossen dus vandaar de CM 450

Weet iemand nog iets te vertellen over de monitor? Bevalt dat ding en komt het in de buurt van de iMac retina displays?

edit, wenslijst even geupdate!

[ Voor 3% gewijzigd door Leijenaar op 10-02-2016 08:36 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Naar mijn weten gebruiken zowel DELL als Apple de zelfde LG panelen, dit was al zo bij de 1440p displays en ik geloof dat het nu nog steeds zo is. De DELL hoeft ook echt niet onder te doen voor de Apple variant en tenzij jij ze naast elkaar gaat zetten zie je het verschil niet.

Ook heeft die iMac een trage 5400rpm hdd alleen daarom zou ik hem al niet willen hebben, koop je een machine van €1700 met de performance van de laptop en daar schiet je dus eigenlijk helemaal niets mee op. Dan zou je minimaal voor de variant met een fusion drive moeten gaan (zijn vaak 100 tot 150 euro duurder) en dan heb je nog een halve oplossing.

Verder heb je nu het voordeel van hardware acceleratie in photoshop icm de nVidia kaart iets dat je op de iMac ook zou moeten missen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Leijenaar
Goed om te weten. Ik wil vooral een goede koop doen mbt het scherm. Dit moet wel even meegaan.

Dat die iMac geen hoogvlieger was had ik al gezien. Dat is bijna geld stelen :(

• Leijenaar
Dat artikel bevat een hoop feiten inderdaad. In vergelijking met mijn build ook een hoop overeenkomsten dus niks nieuws.
evenwel toch bedankt. Bevestigd dat ik in ieder geval goede keuzes maak met deze build.

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 15:33
http://tweakers.net/revie...l-of-niet-investeren.html

Misschien ook handige om te lezen.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Waarom niet even op V&A of marktplaats zoeken naar een 2014/2015 imac? Kun je zelfs kijken naar een 27 inch model mocht dit toelaatbaar zijn in het budget.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 17:25

RoyK

Hobby tekenaar

Wat ik nog even mee wil geven aan de topic starter: Als je voor een iMac gaat omdat Apple en de grafische sector een lange geschiedenis samen hebben, is dat anno 2016 al een poosje niet meer zo. Apple kiest al een tijd voor een AMD setup terwijl veel grafische programma's waaronder Photoshop CUDA versnellers hebben. Het glimmende scherm die in een iMac zit ziet er prachtig uit, maar het is ook vaak rete irritant. Apple is opgeschoven naar een computer voor de mainstream en niet meer gericht op grafische toepassingen.

Zelf werk ik nu 4 jaar op mijn huidige iMac en die gaat dit jaar de deur uit. Ik zal terug moeten gaan naar de PC omdat ik daar de hardware beter kan afstellen aan de behoefte van Photoshop. Denk aan een hele snelle CPU, veel geheugen en een Nvidia videokaart.

Het is overigens niet zo dat je een slechte aankoop doet met een iMac. Zolang je maar weet dat het geen grafische wondermachine is. Die tijden zijn voorbij.

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1