Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Coax naar Coax&ethernet splitten? Coax naar internet in huis

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 13:59
Aloha guys,

tl;dr: Hoe zet ik een coax-signaal om in ethernet voor het instellen van een Access Point?

M'n oom is pas verhuisd en ik ben altijd zijn punt voor IT-vragen. Normaal weet ik alles, maar nu heb ik toch even vraagtekens bij deze kwestie. Het punt is:

Het betreft een huis uit de jaren 70 (3 verdiepingen totaal) en er is in de woonkamer & zolder coax aangelegd. De internetprovider is Ziggo en op zolder zit het kantoor waar op dit momenteel de router is geplaatst voor maximale snelheid op zolder/kantoor. In de woonkamer staat een met-coax-aangesloten Ziggo Horizon mediabox. Helaas is WiFi op zowel de router als mediabox tegelijkertijd geen optie. (AFAIK..)

Het probleem: In de woonkamer en de eerste verdieping is er rúk WiFi. Hoe kan hier (beter) ontvangst worden verkregen/Ethernet(+AP) worden geplaatst?

De gewenste situatie: Een Switch/AP in de woonkamer met dezelfde netwerknaam voor automatisch overschakelen, waardoor automatisch de eerste verdieping is gecoverd van WiFi en LAN-mogelijkheden voor een Media player & smart TV.

Een aantal mogelijke oplossingen (aannames).
  1. 1x WiFi repeater op de eerste verdieping gekoppeld aan de Ziggo router & 1x in de woonkamer gekoppeld aan de andere WiFi repeater
  2. De Horizon mediabox als switch gebruiker a.d.h.v. de LAN-poorten en hierop een AP aansluiten. (maar is dit mogelijk, zonder verlies van router-functionaliteit op zolder?)
  3. In de meterkast een Coax->Coax&Ethernet splitter (bestaat dit?) plaatsen en vervolgens een AP in de woonkamer plaatsen.
  4. Zoals 3. maar dan een Coax splitter plaatsen en op 1 van de twee splitsingen een Coax->Ethernet plaatsen (ipv coax->Coax&Ethernet)
De eerste optie is sowieso een go, maar met een NAS + Video/Plex in aantocht dit jaar is ethernet in de woonkamer een betere keus dan het 'onstabiele' WiFi. Vandaar de voorkeur voor optie 2-4, maar ik weet niet of dit mogelijk is/bestaat.

Een Ethernet-kabel tussen woonkamer/meterkast en zolder trekken is een optie, maar op dit moment even het minst wenselijk gezien de moeite. Of is dat toch de enige echte mogelijkheid..?

Adviseer mij/ons!

[ Voor 10% gewijzigd door Sjeefr op 09-02-2016 21:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou als ik jou was de modem plaatsen op de plek waar je coax 't huis in komt. Vanaf daar trek je een ethernetkabel naar je bovenverdieping en daar hang je een AP neer. Moeilijk doen met COAXsplitters zou ik niet gaan doen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Als snelheid niet echt een issue is kan je ook homeplugs gaan gebruiken.

Meh ...

• Sjeefr
TERW_DAN schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:41:
Ik zou als ik jou was de modem plaatsen op de plek waar je coax 't huis in komt. Vanaf daar trek je een ethernetkabel naar je bovenverdieping en daar hang je een AP neer. Moeilijk doen met COAXsplitters zou ik niet gaan doen.
Dat is eigenlijk wat ik onderaan mijn OP schreef; een kabel trekken van beneden naar boven. Dat is zeker een optie, maar op dit moment het minst wenselijk. Het liefst zoek ik daarom een alternatief, mits dat mogelijk is.
Twarp schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:43:
Als snelheid niet echt een issue is kan je ook homeplugs gaan gebruiken.
Ligt volledig aan wat het eindresultaat is wanneer het signaal van zolder naar de woonkamer is geleid. In mijn eigen huis veranderde dat van 100Mb naar zo'n 15Mb en dat is not-done. Daarnaast vraag ik mij af of powerline/homeplugs een beter idee is dan WiFi repeaters. Bij mij ligt er daarom een kabel (dan wel mooi weggewerkt) langs de trap naar zolder toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjeefr op 09-02-2016 21:46 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Blackvibes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:46:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik onderaan mijn OP schreef; een kabel trekken van beneden naar boven. Dat is zeker een optie, maar op dit moment het minst wenselijk. Het liefst zoek ik daarom een alternatief, mits dat mogelijk is.

[...]

Ligt volledig aan wat het eindresultaat is wanneer het signaal van zolder naar de woonkamer is geleid. In mijn eigen huis veranderde dat van 100Mb naar zo'n 15Mb en dat is not-done. Daarnaast vraag ik mij af of powerline/homeplugs een beter idee is dan WiFi repeaters.
Als je goeie UTP kabel gebruikt haal je gewoon de max snelheid.

CAT6A UTP haalt bij mij over een afstand van ongeveer 20 meter gewoon de max ( 1000 mbit / 125 Mb ) en dat zal hij ook bij 40 meter doen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blackvibes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:46:
[...]

Als er al Coax ligt, dan kun je MoCa overwegen.

• Twarp

Twarp

just grin...

Tja dat hangt van een hoop factoren af. Je kan wellicht een setje aansluiten en eens testen wat je haalt. Ik heb rond de 300 Mbit wat voor mediastreaming meer dan voldoende is. Tja en anders leg je in het huis van je oom een kabel aan toch?

Meh ...

• Sjeefr
geforce5_guy schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:48:
[...]

Als je goeie UTP kabel gebruikt haal je gewoon de max snelheid.

CAT6A UTP haalt bij mij over een afstand van ongeveer 20 meter gewoon de max ( 1000 mbit / 125 Mb ) en dat zal hij ook bij 40 meter doen :)
Ik wist al dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over kwaliteit van het signaal bij gebruik van een enkele UTP-kabel ;) Alleen een kabel trekken tussen 3 verdiepingen afstand is niet bepaald gemakkelijk, vandaar dat de meest gewenste situatie een alternatief is.
TERW_DAN schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:49:
[...]

Als er al Coax ligt, dan kun je MoCa overwegen.
Kan jij mij hierin iets meer informeren? In principe hoeft alleen het coax signaal omgezet te worden in een UTP-signaal, zodat ik in de woonkamer een switch kan plaatsen. Wat heb ik hiervoor nodig?
Twarp schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:50:
Tja dat hangt van een hoop factoren af. Je kan wellicht een setje aansluiten en eens testen wat je haalt. Ik heb rond de 300 Mbit wat voor mediastreaming meer dan voldoende is. Tja en anders leg je in het huis van je oom een kabel aan toch?
300Mbit is rúím voldoende, zelfs voor 4K. En is dat tussen 3 verdiepingen afstand? (c.q. 2e -> 1e -> beganegrond). Welk setje heb jij? Het verbaast mij dat je met powerline zo'n geweldig ontvangst nog kan krijgen. Zeker gezien mijn eigen eerdere resultaat. Alhoewel dat 100MBit KPN powerlines waren van 5 jaar geleden..

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 09-02-2016 22:13 ]

• Twarp

Twarp

just grin...

Zit op dezelfde groep en het is een setje van TP-link 500 serie. (kan ook de 600 zijn, ik heb er meerdere)

Meh ...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Oke, even heel simpel, powerline= gewoonweg niet doen... De JUISTE oplossing word hier ook genoemd... Moca is perfect voor jou situatie, 2x een moca adapter aansluiten (1x bij je aop,(waar ook je modem staat) andere kant op zolder (aan je wireless router voor kantoor dekking)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blackvibes schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:30:
[...]

Helaas is WiFi op zowel de router als mediabox tegelijkertijd geen optie. (AFAIK..)
Hoe kom je hierbij?

Je kunt prima de Horizon Mediabox als AP gebruiken. Er staat zelfs op www.ziggo.nl een howto:
https://www.ziggo.nl/klan...stellen-als-access-point/ 8)7

Lijkt me in eerste instantie verreweg beste optie aangezien je er niets nieuws voor hoeft te kopen en de relevante apparaten al op gewenste plek staan.

Oslik blyat! Oslik!

• Sjeefr
dion_b schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:37:
[...]

Hoe kom je hierbij?

Je kunt prima de Horizon Mediabox als AP gebruiken. Er staat zelfs op www.ziggo.nl een howto:
https://www.ziggo.nl/klan...stellen-als-access-point/ 8)7

Lijkt me in eerste instantie verreweg beste optie aangezien je er niets nieuws voor hoeft te kopen en de relevante apparaten al op gewenste plek staan.
Tenzij ik iets overzie, heb jij het helaas in deze situatie verkeerd..

De MediaBox kan alleen als secundaire AP fungeren wanneer deze, zoals de HowTo, LAN-verbonden is met het Ziggo modem. Het enige punt is dat er op dit moment geen LAN-verbinding tussen zolder (modem) en de horizonbox (woonkamer, beganegrond) loopt. Anders was dit topic er niet eens geweest.. :)
shure-fan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:28:
Oke, even heel simpel, powerline= gewoonweg niet doen... De JUISTE oplossing word hier ook genoemd... Moca is perfect voor jou situatie, 2x een moca adapter aansluiten (1x bij je aop,(waar ook je modem staat) andere kant op zolder (aan je wireless router voor kantoor dekking)
Powerline leek mij al geen goede optie, desondanks ik positief verbaasd ben omtrent het resultaat van Twarp.

Jij zegt dus 2x een MoCA adapter aansluiten om zodoende Coax signaal om te zetten in een UTP-poort en zodoende randapparatuur aan te kunnen sluiten? Echter lijkt mij MoCA geen goed idee vanwege de véél lagere snelheid dan Gigabit-LAN, oftewel 1000Mbps over een Cat5E/6 kabel. Dan zou ik denken om juist een kabel te trekken, gezien dat verlies.

Of zie ik iets verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 10-02-2016 02:02 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-11 22:07
Met Moca 2.0 haal je ca. 450 Mb/s (bv de HIrschman MOKA 32 setjes die redelijk goed verkrijgbaar zijn). Dat is dus iets minder dan de helft van een gigabit, maar voor de meeste toepassingen nog ruim voldoende, zeker als het je vooral gaat om het draadloos uitbreiden van je netwerk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blackvibes schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 01:57:
[...]

Tenzij ik iets overzie, heb jij het helaas in deze situatie verkeerd..

De MediaBox kan alleen als secundaire AP fungeren wanneer deze, zoals de HowTo, LAN-verbonden is met het Ziggo modem. Het enige punt is dat er op dit moment geen LAN-verbinding tussen zolder (modem) en de horizonbox (woonkamer, beganegrond) loopt. Anders was dit topic er niet eens geweest.. :)
Die LANverbinding is inderdaad een vereiste, maar dat is het voor alle andere opties ook. Verschil is dat er hier niets anders dan die verbinding gerealiseerd hoeft te worden. EUR 10 voor UTP, of meer voor PLC (onzeker, vaak brak) of MoCA (zeker maar aan de prijs, al is het niet eens duurder dan de echt goede PLC oplossingen)
[...]

Powerline leek mij al geen goede optie, desondanks ik positief verbaasd ben omtrent het resultaat van Twarp.
In het verleden behaalde resultaten...

Alles hangt af van hoe je electriciteitsnet aan elkaar steekt en welke apparaten waar hangen. Een setje wat bij de een 300Mbps stabiel geeft kan bij de ander krap 10Mbps instabiel geven. Bovendien kan een prima stabiele verbinding instabiel worden van inpluggen of verplaatsen van een electrisch apparaat ergens in huis voorbeeld uit eigen huis: 70Mbps stabiel met "1200Mbps" setje, maar zodra de kerstverlichting aan ging zakte dat in naar 5Mbps met latencypieken richting meerdere seconden :X. Het kan maw goed gaan, maar of dat bij jou geval gaat zijn en zo ja of dat zo zal blijven kan niemand op voorhand zeggen.
Jij zegt dus 2x een MoCA adapter aansluiten om zodoende Coax signaal om te zetten in een UTP-poort en zodoende randapparatuur aan te kunnen sluiten? Echter lijkt mij MoCA geen goed idee vanwege de véél lagere snelheid dan Gigabit-LAN, oftewel 1000Mbps over een Cat5E/6 kabel. Dan zou ik denken om juist een kabel te trekken, gezien dat verlies.
Veel lagere snelheden? De 400Mbps die je (zeker) bij MoCA 2.0 haalt noem ik niet "véél" lager. Tenzij je een beest van een fileserver hebt, die continu gebruikt en waarbij transfersnelheden kritiek zijn, is 400Mbps voor alle practische toepassingen vergelijkbaar met 1Gbps.

Neemt niet weg dat MoCA minstens een factor tien meer kost dan Ethernet (EUR 120 voor twee adapters vs rond de EUR 12 voor 15m Cat6 UTP kabel en paar connectoren), en natuurlijk minstens twee extra kastjes (met twee extra voedingsblokjes) oplevert en (bescheiden) stroom vreet enzo.

Oslik blyat! Oslik!

• Sjeefr
Uit eindelijk toch gekozen voor 35meter CAT6 en een trekveer en nu is er dus van boven tot beneden internet door het huis. Top :)
Pagina: 1