Zekering na 12v accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 20:51
Mijn vraag
Ik ben vaak bezig om ledstrips te solderen hier bij huis, Hierbij gebruik ik vaak de overbodige 12v 4ah accu die ik nog heb liggen.

Nu gebeurd het nog wel eens, dat er door het solderen onopgemerkt sluiting ontstaat. Met als gevolg dat de kabel begint te smeulen.

Nu zat ik te denken om er een zekering achter te plaatsen. 3ampere maximaal ( Meer ampere gebruik ik toch niet.) Maar van dat soort componenten heb ik weinig verstand 8)7 .

Zelf heb ik zitten kijken naar glaszekeringen, alleen die zijn voor 220v. Of heb ik dit mis.

Ik hoop dat iemand mij op de juiste weg kan helpen,

Wat heb ik zelf uitgezocht
-Steekzekeringen - Kon ze alleen vinden voor 36v of hoger
-Glaszekeringen - Kon ik alleen voor 220v vinden.

Ik hoor het graag van jullie.

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Beste antwoord (via MrMilco op 09-02-2016 21:39)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 12:07
Waarom niet gewoon een paar autozekeringen? (steekzekeringen).

Ff naar de action en je hebt voor een paar euro een doosje :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Mar.tin schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:30:

Deze zijn gewoon voor 12v neem ik aan? Zo ja, ga ik daar morgen even langs

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Mar.tin schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:36:
Auto accu = 12V dus dat moet goedkomen.

Overigens kun je volgens mij prima elke andere zekering gebruiken. 1A = 1A, ongeacht de hoogte van het voltage. (Roep ik zo eventjes...)
mn pa roept al, je hoeft niet naar de action, heb ze nog wel op zolder.

Heel erg bedankt, dacht dus te moeilijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Auto accu = 12V dus dat moet goedkomen.

Overigens kun je volgens mij prima elke andere zekering gebruiken. 1A = 1A, ongeacht de hoogte van het voltage. (Roep ik zo eventjes...)
Roep je zomaar even zeg je, maar je hebt wel gewoon gelijk.
TS, Je zegt: "Zelf heb ik zitten kijken naar glaszekeringen, alleen die zijn voor 220 V. Of heb ik dit mis".
Waarom denk je dat dit een probleem zou zijn? De waarheid is dat dit (in dit geval) helemaal niets uitmaakt, Je denkt 3 A nodig te hebben, wel dan volstaat elk willekeurig type van de waarde. Het enige verschil is dat er trage, snelle en supersnelle zekeringen zijn, ieder afhankelijk van het circuit dat ze moeten beveiligen. Maar ook dat maakt hier niets uit. Kortom, koop gewoon wat er is, glaspatroontje, autozekering, maakt niets uit. Of ga in op het aanbod dat ik zag van iemand die er zo een paar heeft liggen, hoegenaamd niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Beetje gevaarlijke statement....
(In deze situatie klopt die mogelijk ivm lage spanning)

Zekeringen zijn zeker bedoeld om te gebruiken tot een bepaalde maximale spanning, of er tussen DC en AC ook nog verschil zit weet ik niet

Wat betreft stroomsterkte, je hebt gelijk 1A = 1A, alleen die 1A bij 1V levert vermogen van 1W
bij 230V levert dit 230W.

De zekeringen in de auto of vrachtwagen, waarschijnlijk enkel geschikt voor spanning tot 12V.

Zekeringen in je stoppenkast of als hoofdzekering tot 500V

Bij mijn vorige opdrachtgever (netwerkbeheerder tot 150kV)
Had de volgende zekeringen op de stations (niet allemaal meer in gebruik, maar wel aanwezig):
tot 650V
tot 800V
tot 1kV
Deze zekeringen werden geschoten (lans met zekering en gaspatroon)

Hogere spanningen weet ik niet, dat was of een model met een karretje (tot ca. 50kV) of gewoon een set bestaande uit spanning- en stroomsterkte meter samen met een geïsoleerde schakelaar die in miliseconden schakelt.
Wel eens de vonken mogen aanschouwen toen ik op veilige afstand van de hoogspanningstuin stond.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Techneut schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:51:
[...]

Roep je zomaar even zeg je, maar je hebt wel gewoon gelijk.
TS, Je zegt: "Zelf heb ik zitten kijken naar glaszekeringen, alleen die zijn voor 220 V. Of heb ik dit mis".
Waarom denk je dat dit een probleem zou zijn? De waarheid is dat dit helemaal niets uitmaakt, Je denkt 3 A nodig te hebben, wel dan volstaat elk willekeurig type van de waarde. Het enige verschil is dat er trage, snelle en supersnelle zekeringen zijn, ieder afhankelijk van het circuit dat ze moeten beveiligen. Maar ook dat maakt hier niets uit. Kortom, koop gewoon wat er is, glaspatroontje, autozekering, maakt niets uit. Of ga in op het aanbod dat ik zag van iemand die er zo een paar heeft liggen, hoegenaamd niet moeilijk over doen.
Ik dacht blijkbaar veel te moeilijk. Probleem van mij |:(

Ik ga morgen even naar zolder, even in de kisten kijken met autospul... Mn pa zegt dat die er nog wel een aantal heeft, alleen de waarde weet hij niet. Anders dus even naar de action.

Bedankt in ieder geval voor de uitleg, Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Voor de volledigheid:

De spanning die op een zekering staat is dan ook een maximumwaarde: als je ze tóch heel eigenwijs voor een (veel) hogere spanning gaat gebruiken, kan het gebeuren dat er bij het doorbranden een vlamboog ontstaat waar de stroom tóch langs kan.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
kELAL schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:11:
Voor de volledigheid:

De spanning die op een zekering staat is dan ook een maximumwaarde: als je ze tóch heel eigenwijs voor een (veel) hogere spanning gaat gebruiken, kan het gebeuren dat er bij het doorbranden een vlamboog ontstaat waar de stroom tóch langs kan.
Duidelijk, Ben niet zo snel bang dat er meer dan 12v op komt, ( uiterlijk 14v volgens mij met een volle accu)

Toch leuk, dat zo'n relatief kleine vraag, dat ik daar zoveel weer van kan leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

MrMilco schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:15:
[...]
Toch leuk, dat zo'n relatief kleine vraag, dat ik daar zoveel weer van kan leren :)
Dat weet je toch? Dit is gathering.tweakers.net, je weet wel die techs die hun kanonskogel van kennis loslaten op een mug van een vraag...

Het is gewoon een spel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
T.C schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:19:
[...]

Dat weet je toch? Dit is gathering.tweakers.net, je weet wel die techs die hun kanonskogel van kennis loslaten op een mug van een vraag...

Het is gewoon een spel ;)
Haha, dat zeker, en daarom vind ik het ook niet erg om te vragen, onbewust leer ik een stuk meer. Waar anderen alleen zeggen hoe je het probleem kunt oplossen, krijg je hier meer dan dat, ze vertellen zelfs hoe het technisch werkt. En dat waardeer ik hier enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

T.C schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:06:
[...]

Beetje gevaarlijke statement....
(In deze situatie klopt die mogelijk ivm lage spanning)

Zekeringen zijn zeker bedoeld om te gebruiken tot een bepaalde maximale spanning, of er tussen DC en AC ook nog verschil zit weet ik niet

Wat betreft stroomsterkte, je hebt gelijk 1A = 1A, alleen die 1A bij 1V levert vermogen van 1W
bij 230V levert dit 230W.
Spanning is geen issue voor de zekering, de maximale spanning gaat alleen om de afstand van de 2 aansluitpunten zodat bij het doorslaan van de zekering een spanning over de afstand overslaat.

Bij een zekering gaat het (bennen het spanningsgebied) alleen om de stroom, dus een 3A glaszekering kan je prima gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

memphis schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:54:
[...]
een 3A glaszekering kan je prima gebruiken.
Fout.... een 3A glaszekering kun je niet altijd prima gebruiken.

Selectief knippen, plakken en reageren is een kunst.
Als je de behoefte hebt om te reageren, neem de volgende regels in acht:
* Lees datgene waarop je reageert.
* Gebruik bij het quoten de volledige quote die van toepassing is, zoals hieronder.
memphis schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:54:
[...]
Bij een zekering gaat het (bennen het spanningsgebied) alleen om de stroom, dus een 3A glaszekering kan je prima gebruiken.
Wat ik dus exact zei:
T.C schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:06:
[...]
Stukje tot een bepaalde maximale spanning of beinnen het spanningsgebied, is hetzelfde.
(enkel is bennen geen Nederlands woord, is het ook geen typefout de toetsen liggen niet naast elkaar)

[ON-TOPIC]

Gebruik de zekeringen enkel in installaties waarvan de spanningen binnen het correcte spanningsgebied vallen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
Bij DC dooft een vlamboog of overslag veel moeilijker uit. In het algemeen kun je bij lage spanningen een AC zekering gebruiken voor DC wanneer de zekering meer dan de dubbele spanning aankan. Bij keramische zekeringen is dit nog vaak 1:1. Voor DC spanning heb je ook speciale automaten van ABB al gebruik ik zelf gewoon ''normale'' 230/400VAC automaten van ABB voor 12VDC. Even getest en werkt perfect, slaat direct af bij meer dan nominale stroom.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 22:42

PVO

• MrMilco
Spul is al besteld. Alleen die zekeringen die je linkt zijn niet de juiste voor mijn gebruik. Ben 4ampere of lager nodig.

Pagina: 1