Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janamsterdam
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05-2021
Hey allemaal,

ik werk sinds kort voor een klein bedrijfje en de vraag is of wij aan een NAS oid moeten beginnen.

We zijn nu met zijn vijven, en daar komen er 2 bij.

Eigenlijk de oplossing die we nu hebben is alles via dropbox. Wanneer kun je nou eigenlijk zeggen: 'het wordt tijd voor een file server'

Ik heb redelijk wat IT ervaring, maar allemaal op netwerk gebiedt, en dan vooral laag 1 tot 4. Weinig tot geen ervaring met servers in het algemeen.

Wat is er tegenwoordig allemaal mogelijk? (ik ben er alweer 6 jaar 'uit')

Wat raden jullie aan?

Ik kwam bijvoorbeeld dit artikel tegen. Vooral het kopje security slaat de spijker op zijn kop denk ik.

http://www.computercourag...-or-a-traditional-server/

Maar hoe actueel is dit nog?

[ Voor 16% gewijzigd door janamsterdam op 09-02-2016 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:41
Wat zijn de wensen en eisen aan de oplossing? Als dropbox nu niet meer voldoet, waarom is dat dan? Is het te langzaam, te duur, te ongemakkelijk, te onoverzichtelijk, te onveilig, te weinig ruimte, enz. En wat heb je nog wel nodig? Snel delen met iedereen die je wilt, versiebeheer, toegangscontrole, uitbesteden beheer, enz.

Als je inhoudelijk advies verwacht, moet je meer informatie verschaffen over het (gewenste) gebruik en de situatie, relevante toekomstplannen (meer groei personeel of grote toename opslagbehoefte). Nu is het prijsschieten voor adviezen die 'iets' met opslag en delen te maken hebben.

na de edit;
Security is altijd actueel. Met een dienst als Dropbox is dat geen prioriteit waarschijnlijk. Waarschijnlijk worden de bestanden niet encrypted naar Dropbox gestuurd en krijg je ook geen inzicht in het aantal pogingen om bij je data te komen bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Crahsystor op 09-02-2016 17:18 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janamsterdam
Ja, het ding is eigenlijk een beetje dat we vooral zelf willen kunnen bepalen wie tot welke bestanden toegang heeft.

Ik zoek eigenlijk gewoon een oplossing waarbij

1: Alle bestanden centraal beheerd worden.
2: Een mogelijkheid om voor elke medewerker in te stellen tot welke bestanden hij/zij toegang heeft. (acces controle)
3: Data redundant opgeslagen wordt
4: Toegankelijk vanuit huis
5: Toegankelijk is voor zowel MAC als Windows en mobiel.
6: Relatief simpel in beheer is.
7: Gelijktijdig in een document kunnen werken. (Al is dit natuurlijk niet een functie van een server, ik zoek hier wel een oplossing voor :P)

We weten dus ook niet of we wel PERSE van dropbox af moeten. Vanuit een veiligheids perspectief zou ik ja zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door janamsterdam op 09-02-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: kan zowel via fileserver/nas als dropbox
2: Lijkt me met een fileserver eenvoudiger op te lossen omdat je zelf accounts/groepen/toegang kan instellen. Ik heb zelf geen ervaring met dropbox en heb geen idee of dat met dropbox mogelijk is.
3: Definieer redundant. Is dat voor jou dat er een raid1 gebruikt wordt zodat als er 1 schijf stuk gaat, de data nog beschikbaar is op de 2e schijf? Is dat fysiek op gescheiden lokaties? Wat als je een bestand verwijderd? Dan is dat bestand met een raid1 ook verwijderd. Er bestaan uiteraard 'undelete' opties (shadowcopy op windows bijv)
4: Toegang vanuit huis kan met zowel fileserver/nas als via dropbox. Op een fileserver kan je iets als owncloud installeren zodat je veel functionaliteit die dropbox heeft ook hebt op de fileserver (de meeste NASsen kan je ook remote op inloggen via een webschil)
5: Als het via webdav kan (owncloud/dropbox) dan kan het via alle platformen die je kan bedenken.
6: Relatief is...... relatief... :)
7: Dit wordt tricky. 9 van de 10 keer wordt een document gelocked als deze over het netwerk geopened wordt voor bewerking. Er zijn wel collaboratie mogelijkheden, maar dat lijkt me verder gaan dan dropbox vs fileserver/NAS.

Ikzelf zou gewoon geen gebruik maken van dropbox. Mijn privacy gevoel wordt daar te veel door aangetast. (net als bij Google apps, office 365 etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:57:
Mijn privacy gevoel wordt daar te veel door aangetast. (net als bij Google apps, office 365 etc...)
Dat gevoel kun je inderdaad hebben, maar voor zakelijke klanten is dit niet terrecht:

https://www.dropbox.com/help/238?path=security_and_privacy

https://www.microsoft.com...r/Compliance/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig die verklaringen. Helaas zijn ze niet zo betrouwbaar gebleken (al dan niet door Amerikaanse wetgeving die het overruled)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:12:
[...]

Prachtig die verklaringen. Helaas zijn ze niet zo betrouwbaar gebleken (al dan niet door Amerikaanse wetgeving die het overruled)
Ook dat kun je vinden, de werkelijk is toch echter anders het zijn niet zomaar "verklaringen". Het zijn standards en regulations die daadwerkelijk door diverse instanties getoetst worden. Microsoft en Dropbox in dit voorbeeld zouden een zeer groot juridisch probleem hebben als ze zich hier niet aan zouden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:05

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk ook voor het delen van bestanden naar O365. Samen werken en opslag in onedrive for business. Is dan goed mogelijk. Ook wat je met wie deelt is in te stellen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:03:
[...]

Ook dat kun je vinden, de werkelijk is toch echter anders het zijn niet zomaar "verklaringen". Het zijn standards en regulations die daadwerkelijk door diverse instanties getoetst worden. Microsoft en Dropbox in dit voorbeeld zouden een zeer groot juridisch probleem hebben als ze zich hier niet aan zouden houden.
Hoewel we hier aan het afwijken zijn wil ik je er wel op wijzen dat deze diensten dan wel aan bepaalde regels mogen voldoen en hierop ook geauditeerd worden dit echt niet betekend dat je data veilig is voor bijv. Amerikaanse inlichtingendiensten. Een dropbox of Microsoft heeft nog altijd toegang tot uw bestanden. De enige manier dat je dat kan voorkomen is door ze ofwel op eigen servers te zetten, danwel een dienst te gebruiken waarbij de private key ten allen tijde in uw eigen handen blijft (met alle daarbijhorende risicos)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:12:
[...]

Maar dat geld eigenlijk alleen weer in uitzonderingen. Als jij als gewoon normaal bedrijf je data er in zit, heb je niet echt wat te vrezen van de Amerikaanse overheid. Doe je zwaar vertrouwenlijke dingen, ben je een multinational, patentsen dan heb je eigenlijk niets te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Heb je Dropbox of Dropbox for Business? Volgens mij kan je bij Dropbox for Business wel toegang geven tot mappen.

https://www.dropbox.com/help/218

Met andere woorden, Dropbox is eigenlijk nog steeds de beste oplossing voor jullie toepassing.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• DeleteControl
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-03-2021
Gewoon een NAS aanschaffen. QNAP en Synology hebben modellen met een webinterface, als beheerder kun je hierop gebruikers/groepen/rechten instellen.

Hoe veilig is uw webapplicatie?

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 14:51

Dutch_guy

WYSIWYG

Eens, schaf een Synology NAS aan en je kan hier zonder veel kennis snel mee aan de slag. Neem wel een model met minimaal 2 schijven in bijvoorbeeld raid1. En denk ook aan een offline backup en security. Gelijktijdig werken aan een document zal niet gaan.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er is een verschil tussen veiligheid en verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid kun je prima afdekken met papieren contracten, simpel gezegd gaat dat alleen over de vraag wie moet betalen als er iets mis gaat. Voor de meeste bedrijven en situaties is dat goed genoeg.

Veiligheid heeft weer niks met papier te maken, dat gaat over wat je echt doet (of laat). Geen enkele schadevergoeding kan je bedrijfsgeheimen terug geven of daar echt voor compenseren. Als het geheime recept van Coca-Cola uitlekt dan wordt het nooit meer geheim en is CC een deel van z'n magie kwijt. Dat valt niet te compenseren in geld. Idem een ziekenhuis dat zjn patientendata kwijt raakt.

Denk na over wat nodig is in jouw situatie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dutch_guy schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:46:
Eens, schaf een Synology NAS aan en je kan hier zonder veel kennis snel mee aan de slag. Neem wel een model met minimaal 2 schijven in bijvoorbeeld raid1. En denk ook aan een offline backup en security. Gelijktijdig werken aan een document zal niet gaan.
Eensch ....
Een eenvoudige 2bay synology ( 215 / 216 serie NIET de 'j' of 'se' ) voldoet al prima voor middenklasse gebruik.

Samenwerken ( tegelijk) aan een document is een leuke gadget, maar in de praktijk vaak niet handig, omdat niet iedereen dezelfde snelheid ( begrijpen / typen ) heeft.
Maak een scheduled backup aan, die het ( desnoods) versleuteld verstuurd naar een dropboxaccount, of evt een 2e synology op een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:57:
Ikzelf zou gewoon geen gebruik maken van dropbox. Mijn privacy gevoel wordt daar te veel door aangetast. (net als bij Google apps, office 365 etc...)
Azure AD RMS.
janamsterdam schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:02:
Eigenlijk de oplossing die we nu hebben is alles via dropbox. Wanneer kun je nou eigenlijk zeggen: 'het wordt tijd voor een file server'
Waarom wordt het tijd voor een fileserver? Wat is de beperking van Dropbox? Kan Office 365 wellicht beter zijn? Scheelt namelijk zo veel in het beheer. Een fileserver voor 5 man is echt niet meer van deze tijd...

[ Voor 45% gewijzigd door Trommelrem op 13-02-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanl79
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-07 22:47
Ik zou zeker eens naar Office 365 kijken. 50GB mailbox, 1TB online opslag per gebruiker. Je kan overal en altijd bij je mail en documenten. Enige nadeel bij de abonnementen waar je alleen Office Online gebruikt is dat je niet bij lokale documenten kan, daar heb je de desktop versie voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 12:13
Zelf heb ik ook een bedrijf van 4 personen waar we gekozen hebben voor de Synology oplossing. (5 schijven). Thuis heb ik ook nog een Synology staan waar iedere nacht naar gebackupt wordt vanuit het bedrijf. Synology heeft hiervoor tools.
Voor 2 personen die veel onderweg zijn met de laptop maken we gebruik van Synology Cloudstation zodat ze altijd de bestanden bij zich hebben. Terug op kantoor of onderweg met internetverbinding wordt alles weer netjes gesynced.
Erg tevreden met dit systeem wat al jaren probleemloos draait.

[ Voor 3% gewijzigd door Star65 op 13-02-2016 22:24 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Ik zou ook een 5-bay kopen, of 2 bay afhankelijk van het type werk, en een vijftal externe schijven erbij als backup voor elke dag.
Of via Cloud Sync een sync opzetten naar één van de vele keuzes cloud services, mogelijk zelfs nog een synology nas bij de baas thuis.

Via OpenVPN kun je toegang tot de nas bieden van buitenaf, of via Cloud station synchroniseren.
Eventueel zelfs de juiste poorten forwarden voor https, met certificaat natuurlijk.

Een paar IP camera's kan hij ook nog beheren. All-in-one oplossing lijkt me zo?

Maar let wel op met eigen beheer:
Als de hardware kapot gaat zit je zeker 1 dag zonder fileserver.
Vergeet nooit backups te maken en te controleren.
Je kunt niemand aansprakelijk stellen bij diefstal/verlies van data.
Als het niet werkt moet je het zelf oplossen, er is geen 24/7 storingsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janamsterdam
Hey allemaal,

ik heb inderdaad een 2bay synology NAS gehaald.

Zelf ben ik al 7 jaar uit het netwerk wereldje... maar een goeie vriend van mij is nog actief. Maar samen komen we er zelfs niet uit.

We hebben nu eigenlijk een ziggo modem aangekoppeld aan een netgear firewall en daarachter die NAS.

We willen die nas eigenlijk in een soort van DMZ plaatsen, maar volgens die maat van mij is dit alleen mogelijk met een extra extern IP adres.

Ziggo geeft er maar 1 voor ZZP. Wil je meer, dan moet je een MKB pakket afnemen, inclusief IP telephonie van ziggo en bullshit en wtf.

Mijn vraag is eigenlijk.

Wat voor oplossing kunnen wij bouwen?

ik heb 1 NAS (synology215) 1 netgear firewall, en een ziggo modem met 1 extern ip adres.

Het dingetje is een beetje dat we alles nu wel vanuit huis kunnen bereiken, maar ik kom dan alleen op het inlog scherm van die NAS. (netgear is nu ook extern te bereiken)

Maar hoe krijg ik het voor elkaar om

1: een VPN op te zetten, zodat alle werknemers vanuit huis erop kunnen komen, en dan wel encrypted.
2: hoe krijg ik het voor elkaar dat die NAS op alle windows en mac computers als netwerk schijf verschijnt (via het interne netwerk)

Fakking frustrerend dit. Ik kan werken met allerlei laag 1 tmt 4 protocollen, maar een simpel nasje draaiende te krijgen, is te moeilijk :'(

Is er iemand die ik kan toevoegen op FB oid die mij wilt ondersteunen een keertje? Wil zelfs wel een uurtje factuurtje betalen als ik en die maat er echt niet uitkomt :D

[ Voor 6% gewijzigd door janamsterdam op 17-02-2016 18:16 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ff kort door de bocht:
- Fileshare op NAS aanmaken, die kun je dan als netwerkschijf benaderen op pc's.
- VPN opzetten, kan je netgear als VPN server dienen?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

janamsterdam schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:43:
We weten dus ook niet of we wel PERSE van dropbox af moeten. Vanuit een veiligheids perspectief zou ik ja zeggen.
Wie gaat de server opzetten, beheren, updaten/patchen, Hoe ga je backups regelen, waar komt de off site backup, hoe ga je om met dataverlies of downtime, Heb je uberhaupt op de zaak een snel genoeg upload voor het aantal remote medewerkers en de bestanden die ze openen? Wat heb je voor authenticatie infrastructuur nu? draait er iets als een windows domain server? en ga je de authenticatie daar aan koppelen? Wie gaat gebruikers ondersteunen als er iemand zijn wachtwoord kwijt is?

Een slecht beheerde server vertrouw ik persoonlijk minder dan een bewezen clouddienst.

En vat het niet persoonlijk op, maar de expertise om een fileserver en VPN op te zetten is er op dit moment niet. En ja dat is te leren, maar wil je dat wel gaan doen met bedrijfsdata?
na de edit;
Security is altijd actueel. Met een dienst als Dropbox is dat geen prioriteit waarschijnlijk. Waarschijnlijk worden de bestanden niet encrypted naar Dropbox gestuurd en krijg je ook geen inzicht in het aantal pogingen om bij je data te komen bijvoorbeeld.
Verbindingen met dropbox gaan gewoon met SSL/TLS met een 128 bit AES key.. Je uploads zijn encrypted en daarnaast uploaden alleen de wijzigingen aan een file.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 18-02-2016 09:49 ]

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je echt per se een fileserver wilt zou ik voor owncloud gaan als dienst.

Dit is een opensource dropbox alternatief wat je op een eigen server kan draaien. Files sharen gaat voor de gebruiker eigenlijk hetzelfde als via dropbox. programma installeren en en mapje wordt gesynced met de server. Je kan mappen met elkaar delen, er is een webinterface etc etc

Daarnaast zijn er ook nog heel veel andere functies, zoals het delen van agenda's en kan je via de webinterface tegelijkertijd aan hetzelfde bestand werken.

Data is eigenlijk al redundant opgeslagen (staat op de pc van de gebruiker en op de server). Je moet wel zorgen voor DB backups enzo, mocht de server crashen.

Al met al een goede oplossing, maar ik denk dat een Office 365 of dergelijke cloud alternatieven ook een erg goede optie zijn

EDIT: Dit draait ook op een synology

• Trommelrem
janamsterdam schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:13:
We hebben nu eigenlijk een ziggo modem aangekoppeld aan een netgear firewall en daarachter die NAS.

Ziggo geeft er maar 1 voor ZZP. Wil je meer, dan moet je een MKB pakket afnemen, inclusief IP telephonie van ziggo en bullshit en wtf.
NAT achter NAT? Of is het een oud abonnement waarbij het Ziggo modem nog wel mag bridgen?
We willen die nas eigenlijk in een soort van DMZ plaatsen, maar volgens die maat van mij is dit alleen mogelijk met een extra extern IP adres. Je kunt de NAS natuurlijk ook een /29 geven, maar bij Synology is het voldoende om een paar TCP poorten in je NAT tabel fixed te maken.
Met NAT achter NAT kan dat, maar dat is niet conform best-practises. De NAS moet dan juist niet in de DMZ, maar daar achter.
1: een VPN op te zetten, zodat alle werknemers vanuit huis erop kunnen komen, en dan wel encrypted.
Kan via de Synology, maar ik adviseer je om dat via de router te doen, omdat je router dan in staat is om de route tabellen automagisch te maken.
2: hoe krijg ik het voor elkaar dat die NAS op alle windows en mac computers als netwerk schijf verschijnt (via het interne netwerk)
SMB en AFP inschakelen
Wat voor oplossing kunnen wij bouwen?

ik heb 1 NAS (synology215) 1 netgear firewall, en een ziggo modem met 1 extern ip adres.
Gewoon aansluiten en de instructies van de Synology volgen. De Synology vraagt vanzelf wel wat je precies wilt en configureert dat voor je. Ideaal voor kleine bedrijfjes. Maar als je niet de kennis hebt om de walkthrough te doorlopen, dan kun je beter een externe partij inschakelen. Kost je misschien een paar duizend euro plus jaarlijks wat kosten voor monitoring, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het werkt zoals de eindgebruikers dat willen. Uiteindelijk is dat goedkoper dan nu doorgaan met hobbelen op een hobbelpaard waarvan je niet weet welke kant het op hobbelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 18-02-2016 10:03 ]

• janamsterdam
Ik wil juist niet die synology walktrough gebruiken, want wat ik wil bouwen, moet dan via een synology server lopen en moet ik een account via hun aanmaken.

• Trommelrem
Nee, je hoeft geen Synology account aan te maken om de walkthrough te doorlopen. In sommige gevallen kan je Synology zelfs de juiste NAT mappings maken, zodat je ook die niet hoeft te configureren.

Zoals ik al zei: Zonder kennis kun je beter gewoon de walkthrough doorlopen.

[ Voor 55% gewijzigd door Trommelrem op 18-02-2016 10:47 ]

• janamsterdam
Nee dat snap ik, maar voor externe toegang wel ;-)

Edit: en wanneer je de walktrough doorloopt, zal je altijd zonder kennis blijven. No go dus ;-)

[ Voor 49% gewijzigd door janamsterdam op 18-02-2016 10:53 ]

• Trommelrem
Kun je dan niet beter een andere walkthrough gebruiken? Bijvoorbeeld deze?

• janamsterdam
Hey Thanks! :P ik ga hem ff doorspitten

• Trommelrem
Dat was de eerste hit in Bing met de term "DSM 5.2 manual." Als je dat al niet zelf kan bedenken, weet je dan zeker dat je de Synology zelf wilt configureren? Het zou op z'n minst netjes zijn als je je opdrachtgever meldt dat je hier met 0,0 kennis aan begint.

• janamsterdam
Trommelrem, Ik ben mijn eigen opdrachtgever ;-) Ik heb simpelweg teveel werk liggen om mij hier in te verdiepen. (ik heb nog nooit een server beheerd of een server omgeving gebouwd, wel de backbone van Vanco, Tele2, Britisch Telecom, en reliance globalcom)

Nu heb ik tijdens mijn tijd als netwerkbeheerder (CCNP opgeleid) honderden mensen op internet geadviseerd met bouwen en beheren, maar 7 jaar later is die kennis gewoonweg allemaal verloren gegaan. Dat krijg je als je zelfstandig ondernemer wordt in een ander werkgebied.

Zelf geloof ik in karma, dus ik durf te wedden dat er nu ook genoeg mensen zijn die mij willen ondersteunen.

Welnu, dat ben jij dan waarschijnlijk niet, want RTFM is waarschijnlijk jouw standaard antwoord ;-) Dat is niet erg, want dat zal ik nu ook doen. Verder no hard feelings x

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Je had al deze problemen niet gehad als je Office 355/Dropbox of een andere cloud dienst had genomen. Deze NAS geeft je alleen maar meer werk plus dat je niet zeker weet of jij het al die jaren goed draaiende kan houden.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• janamsterdam
Je hebt ergens misschien een punt. Echter denk niet in 'problemen' maar in 'uitdagingen'. Daarnaast vond ik het gewoon leuk om weer eens IT gerelateerd bezig te zijn. Dus misschien is het allemaal omslachtig, en gaat er veel tijd in zitten terwijl het sneller kan. Maar dat vind ik niet erg. Het is gewoon fijn om weer eens 'technisch' bezig te zijn.

Voor nu werkt de oude oplossing prima, en werk ik langzaam toe naar de nieuwe oplossing. Met of zonder jullie hulp ;-)

Mocht ik het zat zijn, dan kan ik altijd nog iemand inhuren.
Pagina: 1