Toon posts:

Coil whine in het moederbord (en GPU)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Recent heb ik een MSI GTX 970 kaart retour gestuurd vanwege een luide coil whine (wel duidelijk uit de GPU). Bij de webshop kon deze coil whine niet worden gereproduceerd.

Na goed gecontroleerd te hebben ben ik erachter gekomen dat het Asus Z170 PRO GAMING moederbord in combinatie met de Intel i5 6600k tevens een (minder luide) coil whine geeft.

Ik ben een beetje ten einde raad. Mijn vraag aan jullie: is de coil whine rondom de socket normaal met een splinternieuw moederbord van dit type? Of kan het zijn dat het moederbord defect is en deze juist voor de coil whine in de GPU heeft gezorgd? Wat zijn mijn volgende stappen?

Gebruikt systeem:
#Product
1Intel Core i5-6600K Boxed
1Asus Z170 PRO GAMING
1Fractal Design Define R5 Zwart
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16
1Corsair RM650x

Andere voedingen getest: Corsair RM550x en een OCZ Modstream PRO 600w

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2016 21:07 . Reden: Nu ook met C-states disabled ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Coil whine is vaak een combinatie van factoren, dus niet persee altijd een issue van alleen je GPU maar bijv GPU en voeding. De kunst is dus een combinatie te vinden van componenten die wel lekker werken. Wat lekker werkt is daarintegen een heel ander verhaal.

Ik zou beginnen met het proberen van een andere voeding, misschien dat dat je coilwhine problemen verhelpt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Zowel de GPU als CPU-socket coil whine komen ook voor bij het gebruik van een Corsair RM550x en een OCZ Modstream PRO 600w, Zou dit voldoende zijn om de PSU uit te sluiten?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Ik moet eerlijk bekennen dat ik helaas geen expert ben in coil-whine, ik herhaal alleen wat ik over soortgelijke problemen heb gelezen. Het feit dat je al 2 andere voedingen hebt geprobeerd lijkt mij idd ook te duiden op extreem veel pech dat zowel je GPU als moederbord coilwhine hebben. Qua voeding zou je afuture kunnen vragen welke voeding die winkel gebruikt om te testen, maar zelfs dan heb je geen garantie dat die bij jou geen coilwhine zal opleveren.

Zover ik weet ik coilwhine geen echt defect, dus retour sturen zou ik iig niet proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Toch heel erg bedankt voor je inzicht. Ik hoorde van de webshop dat dit soort klachten vaak het resultaat zijn van combinaties van verschillende componenten. Echter na 3 voedingen te hebben geprobeerd (waarvan toegegeven twee van dezelfde serie: RMx) en verder alles uit de pc te hebben getrokken blijven er nog maar twee componenten over: de CPU en het moederbord. Aangezien dit moederbord nagenoeg speciaal voor deze CPU ontworpen is kan ik me incompatibiliteit tussen deze twee bijna niet voorstellen.

Is het moederbord dan toch defect? Je zegt dat coil whine geen echt defect is maar ik ga ervan uit dat dit elektrische gezoem niet van de CPU hoort te komen. Ik zie verder ook geen coils om de socket heen zitten, enkel condensatoren.

EDIT:
Door de nieuwigheid van Skylake heb ik ook niemand in m'n omgeving waar ik het MoBo, danwel CPU even kan uitwisselen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2016 17:29 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:35:
Bedankt voor je reactie! Zowel de GPU als CPU-socket coil whine komen ook voor bij het gebruik van een Corsair RM550x en een OCZ Modstream PRO 600w, Zou dit voldoende zijn om de PSU uit te sluiten?
Neen! Je hebt de kans wel verkleint, maar uitsluiten kan je het niet.

Ik zou zeker eens contact opnemen met de leverancier en dit probleem voorleggen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik heb je advies opgevolgd en contact opgenomen met Asus. Ik heb in de tussentijd even rondgekeken en op PCpartpicker een redelijke hoeveelheid builds gevonden met deze MoBo - PSU combinatie.

Valt de CPU trouwens onder de mogelijke boosdoeners?

• jovadca
Volgens mijn informatie valt de CPU niet als boosdoener aan te merken. Meestal is het de GRAKA i.c.m. het MOBO en dan volstaat meestal een GRAKA wissel.

Je kan ook nog contact opnemen met de zaak waar je het gekocht hebt en aan hun het probleem voorleggen. Je weet immers nooit hoe zij reageren. Stel eens voor om een andere GPU te mogen testen op jouw MOBO. Wie weet wat dat oplevert.

Zo heb ik met een vriend exact dezelfde GRAKA's uitgewisseld en de coil whines waren verdwenen. We hebben beide tot op heden geen problemen meer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is goed om te weten m.b.t. de GRAKA. Het probleem is nu echter dat ik er niet eens een GRAKA in heb zitten! Ik boot het moederbord nu met:

- SSD
- Geheugen
- Corsair rm650x
- i5 6600k

Het gezoem komt van de CPU-socket bij de geringste load.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2016 21:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:56:
Dat is goed om te weten m.b.t. de GRAKA. Het probleem is nu echter dat ik er niet eens een GRAKA in heb zitten! Ik boot het moederbord nu met:

- SSD
- Geheugen
- Corsair rm650x
- i5 6600k

Het gezoem komt van de CPU-socket bij de geringste load.
Helaas een veel voorkomend probleem. Er worden wat goedkopere VRM's gebruikt die hier helaas last van kunnen hebben. Ik had dit bij mijn vorige Asus Maximus Hero 7 en mijn huidige Hero 8 heeft er ook wel wat last van.

Helaas kan je hier gewoon niets aan doen. Wat wel helpt is de CPU minder laten verbruiken door HT uit te zetten, maar dit is natuurlijk geen oplossing. Fabrikanten kiezen er gewoon voor goedkopere onderdelen te gebruiken die deze problemen geven. Voor zowel moederborden als GPU's zijn er VRM's die dit niet hebben maar die zijn gewoon duurder en worden alleen gebruikt bij de top producten.

De enige oplossing is voor die duurdere producten gaan of van te voren heel goed uitzoeken welke VRM's een bord of GPU heeft en of deze problemen geeft. Het is een kwestie van een paar euro, maar omdat de meeste mensen er niets van merken en omdat het bij veel producten om heel veel geld gaat is het helaas niet anders.

Edit: Bij moederborden komt het trouwens wat minder voor en zijn er zeker borden te vinden die het niet hebben. Qua GPU's is het alleen zo goed als normaal geworden dat kaarten dit hebben. Het kan prima zonder maar 90% van de kaarten hebben dit. Het heeft dus sowieso geen enkel nu om een kaart om te ruilen voor exact hetzelfde type. Als een kaart dezelfde onderdelen heeft zal deze ook coilwhine hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 09-02-2016 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal. Erg bedankt. Het gaat wel enigszins in tegen de ervaring van jovadca. (Tav dezelfde onderdelen). Ook hoor ik van mensen die met nagenoeg dezelfde setups geen geluid horen.

Maar als ik t goed begrijp is het volgens jou redelijk normaal en niet schadelijk? Ter interesse, wat voor z170 moederbord heeft hier geen last van?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:09
Heb je alles bij de zelfde winkel gekocht? Of mobo/cpu bij de zelfde winkel? Dan is het misschien mogelijk dat hun met een CW free combi komen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste loki, CPU en MoBo zijn bij verschillende winkels gekocht. Mobo en GPU bij dezelfde winkel. Ik heb al gevraagd wat zij me zouden aanraden, voorlopig nog geen reactie. Ik vermoed/hoop eerlijk gezegd dat het moederbord gewoon een defect heeft.

Ik kan verder gewoon geen lijn ontdekken in de problemen.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:59:
Duidelijk verhaal. Erg bedankt. Het gaat wel enigszins in tegen de ervaring van jovadca. (Tav dezelfde onderdelen). Ook hoor ik van mensen die met nagenoeg dezelfde setups geen geluid horen.

Maar als ik t goed begrijp is het volgens jou redelijk normaal en niet schadelijk? Ter interesse, wat voor z170 moederbord heeft hier geen last van?
Mijn PC is gemaakt om zeer stil te zijn. Dan ga je de coilwhine van het moederbord wel horen. Er zijn genoeg mensen die er wel last van hebben, maar die het gewoon niet horen. Een stock koeler komt er bijvoorbeeld makkelijk bovenuit. Als de PC op de grond staan en niet naast je is het ook goed mogelijk dat je het niet hoort.

Het kan verder sowieso geen kwaad en er zal dus ook niets van kapot gaan. Normaal is het eigenlijk niet het goede woord omdat het prima zonder kan als fabrikanten een paar euro meer uitgeven. Helaas is het wel standaard dat ze dit niet doen en word het als normaal gezien.

Ik durf zo niet te zeggen welk Z710 bord hier geen last van heeft. Dat hangt af van welke onderdelen er op gebruikt worden.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: ik heb bericht terug van Asus. Zij melden het volgende:
We have discussed the situation internally and we haven't heard of coilwine coming from the mainboard itself.
However with the extensive testing you have done we would advise to let the system be checked by the reseller.

They should be able to rule out an issue.
Zij geven dus aan hier nog nooit van gehoord te hebben m.b.t. dit bord. Is dit een beetje marketing praat?

Onderhand ligt het bord weer bij de webshop. Ten behoeve van anderen die evt geïnteresseerd zijn in dit bord zal ik verdere updates hier achterlaten.

• jovadca
Nou dat is goed nieuws en nu maar hopen dat het wordt verholpen!

Verwijderd

Coil whine hoeft niet zo'n probleem te zijn lijkt me. Het kan mischien storend zijn als je de PC pal naast je hebt staan. Coil whine ontstaat wanneer er gewoon flinke stromen door spoelen heengaan. Je kunt het zelf oplossen door warme lijm erop te doen. Dit voorkomt dat spoelen minder gaan trillen.

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:56:

Zij geven dus aan hier nog nooit van gehoord te hebben m.b.t. dit bord. Is dit een beetje marketing praat?
13.500 hits alleen al op Maximus Hero serie.

https://www.google.nl/sea...q=maximus+hero+coil+whine

Voor nog wat meer info trouwens: Moederbord Chokes zonder Coil-Whine.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 10-02-2016 18:03 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:56:

Onderhand ligt het bord weer bij de webshop. Ten behoeve van anderen die evt geïnteresseerd zijn in dit bord zal ik verdere updates hier achterlaten.
Heb je ook wel eens getest met C states in de bios uit bijv? In windows powerscheme op high performance? En voor de grap eens speedstep uit? (al werkt turboboost dan niet meer (toch?) dus dat zou ikzelf nooit standaard doen)

Ik heb hier op een moederbord ook coil whine als ik te veel powersavin' heb aanstaan en dus er continu wat wordt aangepast. Met bepaalde C-states uit heb ik er geen last van.

specs

Pagina: 1