Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Beste Tweakers-vrienden,

Na de Lollipop - update van eind 2015 was mn batterij n stuk slechter geworden: uur minder schermtijd. Na de lollipop-update van januari was schermtijd ook al ietsie slechter dan met kitkat. Factory reset had geen nut. Heb kitkat erop gezet en nog steeds geen echte verbetering. Hier mijn lijdensweg beschreven Garret1410 in "terug naar kitkat? algemene vragen flash/root"

Ik heb t idee dat die laatste update "iets" in de telefoon veranderd heeft, geen idee overigens wat dat zou moeten zijn. Een andere optie is dat door de enorme warmte (tel werd echt heet tijdens laatste update) de batterij beschadigd is. Dat klinkt wel n beetje logisch toch ? Nu wordt de tel ook vaker warm, niet superheet als tijdens de update maar warmer dan eerst.

Welke oplossing heb ik verzonnen om mijn 6.5-7 uur schermtijd terug te krijgen. ? Een nieuwe batterij! Maar nu lees ik een en ander over kalibreren. Op verschillende sites worden verschillende manieren beschreven. Sommige mensen zeggen zelfs dat kalibreren onzin is.

https://www.androidpit.co...ry-on-your-android-device

http://www.droidviews.com...s-get-better-performance/

wat is jullie mening? Wat kan ik het best doen voor ik de batterij echt ga gebruiken.?

Groetjes ,

Negena

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:33
Batterij calibreren, via een app e.d., kan inderdaad niet :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ok Brad!

Duidelijk: kalibreren is onzin.

Ik ga m morgen helemaal opladen en daarna ga ik m gewoon gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door negena op 10-02-2016 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 16:04

The Wizard

Moderator Mobile
Kalibreren is idd niet mogelijk, gewoon de batterij opladen en helemaal leeg laten lopen. Daarna weer opladen en nogmaals compleet leeg laten lopen, je reset dan de batterijstatistieken en je laat het apparaat opnieuw inleren.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:23
Ofwel kalibreren gebeurt voortdurend en volledig automatisch vanuit de firmware.
Er wordt wel degelijk gekalibreerd, maar het is niet iets om zelf te doen of wat je moet forceren, het regelt zichzelf allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
The Wizard schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:56:
Kalibreren is idd niet mogelijk, gewoon de batterij opladen en helemaal leeg laten lopen. Daarna weer opladen en nogmaals compleet leeg laten lopen, je reset dan de batterijstatistieken en je laat het apparaat opnieuw inleren.
Helemaal leeg laten lopen, bijzonder slecht voor je batterij.
Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Momus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:47:
[...]

Goede tip!
Voor een enkele keer maakt dat niet uit!
Neem batteryuniversity.com maar eens door (van voor tot achter), voordat je ongenuanceerde uitspraken doet.

[ Voor 47% gewijzigd door Lip op 10-02-2016 17:28 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Op batteryuniversity lees ik dat hoge temperaturen slecht zijn voor de batterij.

Zoals ik zei was meteen de dag na de update eind 2015, tijdens welke de batterij heel heet werd, merkbaar dat de schermtijd met een uur terug was gelopen.

Er was dus geen sprake van minder schermtijd door normale slijtage van januari tot oktober. Aangezien kitkat terug zetten ook niet voor een betere schermtijd zorgde,lag het dus ook niet aan de nieuwste versie van lollipop.

De enige reden die overblijft is dus schade aan de batterij door de warmte. Klinkt dat logisch voor jullie? Vooral nu de batterij nu ook vaker wat warmer wordt.

Het lijkt me toch niet dat er idd "iets" gewijzigd is door de nieuwe update van android 5, want dat zou dan teniet moeten zijn gedaan door de factory reset en de downgrade.

Ps uiteraard laat ik weten of met de nieuwe batterij de schermtijd beter wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door negena op 10-02-2016 18:49 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Goede tip!
Flauwekul, de batterij loopt nooit helemaal leeg, alleen tot een bepaalde drempelspanning. Voor het opnieuw instellen van de batterij is dit de meest simpele handeling wat totaal geen schade veroorzaakt aan je telefoon/batterij.

En in vervolg geen ongenuanceerde reacties plaatsen maar gewoon onderbouwd.

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
The Wizard schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:53:
[...]

Flauwekul, de batterij loopt nooit helemaal leeg, alleen tot een bepaalde drempelspanning. Voor het opnieuw instellen van de batterij is dit de meest simpele handeling wat totaal geen schade veroorzaakt aan je telefoon/batterij.

En in vervolg geen ongenuanceerde reacties plaatsen maar gewoon onderbouwd.
O.a. hier wordt toch echt duidelijk gemaakt dat volledig leeg laten lopen niet goed is voor de batterij.

http://www.phonearena.com...y-the-correct-way_id67159

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Momus schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:07:
[...]

O.a. hier wordt toch echt duidelijk gemaakt dat volledig leeg laten lopen niet goed is voor de batterij.

http://www.phonearena.com...y-the-correct-way_id67159
Ja, als je hem elke keer leeg laat lopen dan is het idd niet goed, net zoals elke keer tot 100% opladen. Het beste voor een accu is tussen de 50 en 70% houden, maar het blijft een accu, je hebt ook de normale (niet gebruik) schade, elke li-ion accu gaat achteruit na enkele jaren, ongeacht gebruik. Daarnaast is (in dit geval) het veel goedkoper en simpeler om een nieuwe batterij te kopen.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan de volgende zaken doen, om de levensduur van een accu zolang mogelijk te rekken.
[list]
• Zoveel mogelijk de bijgeleverde oplader gebruiken. hierdoor word er voorzien in een correcte laadstroom.
• Vermijd het bijladen in de auto
• Laad een lege accu direct op. (wanneer een lege accu te lang blijft liggen, zorgt de interne weerstand van een accu ervoor dat de drempelspanning te laag word met een defecte accu tot gevolg.)
• 0% (de telefoon valt uit) tot 100% zorgt voor een verlaging van het aantal cycles dat een accu mee gaat. (pak 'm beet 500 cycles) dat kan je beter niet doen

zie voor meer informatie : http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Brad Pitt
Eerste punt ontgaat mij. Het apparaat zelf bepaalt de laadstroom, niet de oplader.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Volgens mij is dat niet zo, wanneer de amperage van de gebruikte lader lager is dan de bijgeleverde lader. Het laden van de accu duurt dan langer ergo de laadstroom is dan lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Ja uiteraard :) En dat is erg vanwege? Tegen de tijd dat de meeste accu's "op" zijn wil je vaak toch weer een nieuwe mobiel. Ga daar allemaal niet op zitten letten.

Gewoon elke avond op de (Anker 40W) lader, vol in de ochtend, repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ik heb dat al een keer eerder op tweakers gelezen dat je beter je batterij niet tot 100% op kunt laden. Er zijn toch apps die ervoor zorgen dat de batterij maar tot 97 98 % ofzo oplaadt? Welke gebruiken jullie (ervan uitgaande dat jullie die gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Dat is niet eens mogelijk op een telefoon van de laatste 15+ jaar. Zodra het voltage te laag word sluit de controller chip de boel gewoon af en kan je niks totdat de batterij weer word opgeladen.

Met 'helemaal leeg' word hier dan ook bedoeld tot op het punt waarop de telefoon zichzelf automatisch afsluit en weigert aan te gaan totdat deze word opgeladen. :z

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 12-02-2016 01:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

negena schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 01:06:
Ik heb dat al een keer eerder op tweakers gelezen dat je beter je batterij niet tot 100% op kunt laden. Er zijn toch apps die ervoor zorgen dat de batterij maar tot 97 98 % ofzo oplaadt? Welke gebruiken jullie (ervan uitgaande dat jullie die gebruiken)
Geen, je kan ook vanaf de 20% tot 100 % opladen. Dat is hetzelfde als van 0 % tot 80% opladen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 12-02-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Ik heb een nieuwe batterij nu en de schermtijd is nu wel ongeveer 6 uur althans gisteren.
Edit: vandaag 5.5 weer :( :/

Maar k vraag me toch af:
Kan het toch zo zijn dat met updates iets aan de tel ten nadele veranderd is en dat dat niet beter wordt ook al ga je later terug naar een oudere android?
Vooral omdat ik zie bij batterijverbruik dat android systeem er 2 keer in staat vraag ik me dat af.

[ Voor 26% gewijzigd door negena op 13-02-2016 04:18 ]

Pagina: 1