Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het Verhaal

Vriendin is zwanger en werkt in een winkel (veel lopen/traplopen). Nou heeft ze ook veel last van haar bekken waardoor ze vaak niet hele dagen meer kan werken. Eigenlijk zou ze halve dagen of 70% moeten werken, maar dat kan een bedrijfsarts bepalen. Het probleem is nu dat haar werkgever deze weigert in te schakelen, en ipv haar ziek te melden of loon inhoud, of de uren die ze eerder naar huis gaat van haar vrije dagen inhoud. Nou heb ik al heel wat gegoogled, maar ik lees telkens dat het bedrijf verplicht is de bedrijfsarts in te schakelen, maar nergens wat je moet doen als hij dat weigert. Iemand hier die hier advies in kan geven of dit ook heeft meegemaakt?

Ze heeft een vast contract, dus loon inhouden mag zowiezo niet zomaar, hij heeft na meerdere telefoontjes dan ook het missende bedrag teruggestort, maar nieuwe maand nieuwe kansen denk hij waarschijnlijk.

Huisarts is uiteraard ook ingeschakeld, maar mag/kan geen oordeel geven. Verloskundige en BekkenFysio idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Wat staat in de voorwaarden/bedrijfsreglement?

Heeft de bedrijf ook OR?

[ Voor 23% gewijzigd door Silver7 op 09-02-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

Even uit eigen ervaring met een soort gelijke situatie ( collega's die mijn vrouw vertelde doe het lekker zelf ik ben toch niet zwanger):

Hier moet je denk ik een zaak van maken met je rechtsbijstand of vakbond.
Zij staat hier gigantisch in haar recht lijkt mij!

Off topic: wat een trieste zaak!

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Silver7 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:14:
Wat staat in de voorwaarden/bedrijfsreglement?

Heeft de bedrijf ook OR?
Niks & Nope.

FNV is op de hoogte, en we gaan idd maar eens kijken of rechtsbijstand wat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

Rev! schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:16:
[...]

Niks & Nope.

FNV is op de hoogte, en we gaan idd maar eens kijken of rechtsbijstand wat kan doen.
Doe je goed aan om die twee partijen in te schakelen.
Google maar is naar arbeidsrecht i.c.m. zwangerschap.
Je zult merken dat haar werkgever nat gaat door zijn/haar acties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Zolang je niet met een bedrijfsarts gesproken wordt is het een kwestie van ziekmelden wanneer het niet meer gaat. Zeker bekkenproblemen kunnen echt problematisch worden. Wanneer je forceert en stug doorgaat kan je instabiliteit krijgen waar je misschien nooit meer afkomt.

Dus wanneer dit op de vrije dagen ingehouden kan je de werkgever met wetgeving om de oren slaan en alvast gaan praten met een vakbond / rechtsbijstand. (Let er op dat in sommige CAO's bepaald kan zijn dat de eerste ziektedag een opgenomen vrije dag betekend, ik weet niet of dit ook het geval kan zijn i.c.m. zwangerschap)

Zorg er wel voor dat je een overzicht / logboek bijhoud over de gang van zaken zodat je alles netjes op een rij hebt. Zodra het ooit escaleert in een echt conflict is dat héél handig!

offtopic:
Wat een *&%#^% werkgever zeg :/

[ Voor 29% gewijzigd door Standeman op 09-02-2016 14:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

Standeman schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:20:
Zolang je niet met een bedrijfsarts gesproken wordt is het een kwestie van ziekmelden wanneer het niet meer gaat. Zeker bekkenproblemen kunnen echt problematisch worden wanneer je forceert en stug doorgaat en instabiliteit waar je misschien nooit meer afkomt als gevolg.
Bovendien kan die instabiliteit ervoor zorgen dat verdere gezinsuitbreiding eventueel niet meer kan.
Zwanger worden wel maar het dragen en op de wereld zetten wordt dat een hele zware klus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:20:
Zolang je niet met een bedrijfsarts gesproken wordt is het een kwestie van ziekmelden wanneer het niet meer gaat. Zeker bekkenproblemen kunnen echt problematisch worden wanneer je forceert en stug doorgaat en instabiliteit waar je misschien nooit meer afkomt als gevolg.

Dus wanneer dit op de vrij dagen ingehouden wordt de werkgever met wetgeving om de oren slaan en alvast gaan praten met een vakbond / rechtsbijstand.

Zorg er wel voor dat je een overzicht / logboek bijhoud over de gang van zaken zodat je alles netjes op een rij hebt. Zodra het ooit escaleert in een echt conflict is dat héél handig!

offtopic:
Wat een *&%#^% werkgever zeg :/
Ja ziekmelden doet ze ook, maar wat als de werkgever dat "negeert" zeg maar? Heb haar nu maar het advies gegeven om ook maar iedere keer per mail zich ook ziek te melden, maar alle vorige keren is dat niet gedaan.

Edit
Blijkbaar heeft ze zich 2 weken geleden al schriftelijk ziek gemeld en daarbij ook gevraagd om een arboarts, scheelt alweer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rev! op 09-02-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 21:23
Ziek melden...
Komt de vraag waar je last van hebt:
Antwoord: Lichamelijk beperkt.
Vraag van leidinggevende: Wat is er dan?
antwoord: Ik hoef hier geen antwoord op te geven.
Vraag leidinggevende: Waarom niet?
Antwoord: U bent geen Arts, Indien je meer informatie wil zal je een bedrijfsarts in moeten schakelen.

Doen ze dit niet binnen 30 dagen na je ziekmelding,
nouja.. dan falen ze in het uitvoeren van de arbowet in nederland... mag je nog veel langer ziek blijven, zal je niet naar 70% gekort mogen worden (gezien de werkgever zich niet aan de wet houd) en over een jaar ongeveer toch maar een bedrijfsarts inschakelen.

Grootste fout die er in nederland gemaakt word is dat medewerkers hun leidinggevende vertellen waar ze last van hebben.
Zowel jij als je leidinggevende is (waarschijnlijk) geen dokter en mag / kan geen conclusies trekken aan je symptomen.
Jij kan het als een buikgriepje zien.. maar voor het zelfde geld heb je darmkanker.. (ik noem maar wat extreems).

In the end zijn er eigenlijk maar 2 mogelijkheden van ziekmelden:

1: Ik ben lichamelijk beperkt (dit dus als je lichamelijk ergens last van hebt, van hoofdpijn t/m amputatie van lichaamsdelen ? :P
2: Ik ben geestelijk beperkt (bij overspannen, geschillen met je werkgever, thuissituatie problemen waardoor werken niet lukt etc.)

Hoe dit op te lossen?
Taak voor Arbo dienst..

[ Voor 16% gewijzigd door pvnzoest op 09-02-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Rev! schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Ja ziekmelden doet ze ook, maar wat als de werkgever dat "negeert" zeg maar? Heb haar nu maar het advies gegeven om ook maar iedere keer per mail zich ook ziek te melden, maar alle vorige keren is dat niet gedaan.
Gewoon opschrijven wat je nog weet en in de toekomst zoveel mogelijk via e-mail doen of op zijn minst mondelijke afspraken bevestigen via e-mail.
Dat negeren is in principe het probleem van de werkgever.. Maar ja, van principes worden alleen advocaten rijk. ;)
Je hebt imo wel gelijk, maar als je een beetje "normale" werkgever hebt is het wat overdreven om er met een dergelijk gestrekt been er in te gaan en zet imo de relatie onnodig op scherp.

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 09-02-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
Je hebt imo wel gelijk, maar als je een beetje "normale" werkgever hebt is dat wat overdreven om met een dergelijk gestrekt been er in te gaan en zet imo de relatie onnodig op scherp.
Ik weet niet hoe jij ernaar kijkt..
Maar als je gevaar loopt voor bekken instabiliteit .. en je werkgever wil je niet ziek melden..
Welke gezonde relatie heb je het dan nog over? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

pvnzoest schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Ik weet niet hoe jij ernaar kijkt..
Maar als je gevaar loopt voor bekken instabiliteit .. en je werkgever wil je niet ziek melden..
Welke gezonde relatie heb je het dan nog over? :P
Mogelijk gevaar.. Ik ben ook geen arts :p

Maar in dit geval is jouw scenario mogelijk een idee... Ik denk dat de gros van de werkgevers er een stuk beter mee omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 09-02-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Hij weet gewoon wat ze heeft, en de bekken instabiliteit is gewoon een feit, ze gaat daarvoor ook naar de bekken fysio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
pvnzoest schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:26:
Ziek melden...
Komt de vraag waar je last van hebt:
Antwoord: Lichamelijk beperkt.
Vraag van leidinggevende: Wat is er dan?
antwoord: Ik hoef hier geen antwoord op te geven.
Vraag leidinggevende: Waarom niet?
Antwoord: U bent geen Arts, Indien je meer informatie wil zal je een bedrijfsarts in moeten schakelen.

Doen ze dit niet binnen 30 dagen na je ziekmelding,
nouja.. dan falen ze in het uitvoeren van de arbowet in nederland... mag je nog veel langer ziek blijven, zal je niet naar 70% gekort mogen worden (gezien de werkgever zich niet aan de wet houd) en over een jaar ongeveer toch maar een bedrijfsarts inschakelen.

Grootste fout die er in nederland gemaakt word is dat medewerkers hun leidinggevende vertellen waar ze last van hebben.
Zowel jij als je leidinggevende is (waarschijnlijk) geen dokter en mag / kan geen conclusies trekken aan je symptomen.
Jij kan het als een buikgriepje zien.. maar voor het zelfde geld heb je darmkanker.. (ik noem maar wat extreems).
Wat mag en wat gebeurt is een heel ander verhaal. Heb ook een keer met dat bijltje gehakt, vriendin had een werkgever die haar niet betaalde en ook niet ziekmeldde, later ook via UWV een reorganisatie in werking gezet, waarbij niks bekend was over haar ziekmelding en dus de ontslagvergunning binnen was nadat de kantonrechter die in eerste instantie geweigerd had.

Kost uiteindelijk zoveel energie en zoiets komt op een moment dat je het gewoon niet kan gebruiken (mijn vriendin zat ten tijde 5 dagen per week in groepstherapie, jouw vriendin loopt tegen het einde van dr zwangerschap), dus de werkgever denkt dat ie aan het langste eind trekt. Als je het erbij laat zitten trek je aan het kortste eind, zet je er een advocaat of rechtsbijstand op gaat dat de werkgever flink geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz

Spacialz

Ovenvers

Kan je jezelf aanmelden als zijnde ziek bij het UWV in deze situatie?
Omdat normaliter je werkgever je moet aanmelden hiervoor?

Anders lijkt mij het logisch gevolg: ziek melden en werkgever moet dan wel toegeven lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Standeman schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Mogelijk gevaar.. Ik ben ook geen arts :p
De werkgever ook niet, da's precies het punt. De werkgever mag die ziekmelding volgens mij helemaal niet weigeren zonder een arts in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ziekmeldingen schriftelijk bevestigen. Als ze dan anders zijn geboekt, moet er een advies van de bedrijfsarts bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
En dan nog.. gewoon ziek melden. Als je ziek bent ten tijde van verlof, mag er geen verlof worden afgetrokken ;) Daarom moet je je ook ziek melden als je griep krijgt in je vakantie.

Een ziekmelding weigeren lijkt me helemaal uit den boze, volgens mij kan ze zelf een arbodienst of evt. arbeidsinspectie informeren over de gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:50
Heel bizar dit.
Je vrouw moet haar grenzen heel duidelijk stellen, better safe than sorry. Deze klachten kunnen je een leven lang blijven volgen. Inderdaad gewoon ziekmelden, de werkgever heeft dan de verplichting om na een bepaalde periode de arbo in te schakelen.

Weet je werkgever wel dat ziekte ivm zwangerschap ook nog eens geheel/gedeeltelijk wordt vergoed door UWV?

[ Voor 18% gewijzigd door Cobb op 09-02-2016 16:33 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
Heb even mijn vrouw gesproken.. die heeft jaren gewerkt bij de arbo dienst..

Indien het een klein bedrijf is en je vermoed dat er geen contract of iets dergelijks is met een arbo dienst het UWV bellen.
Het gene wat je wil is een aos (arbeids omstandigheden spreekuur).
Dit mag je werkgever niet weigeren volgens de wet.

En uiteraard alles op schrift zodat je het met het UWV kan overleggen.. Let op.. het UWV is sowieso de instantie die het zwangerschapsverlof regelt..

Andere optie is.
100% ziekmelding .. binnen 6 weken MOET je uitgenodigd worden door een bedrijfsarts voor het opstellen van de plan van aanpak (wederom volgens de wet).
Vakantie dagen inhouden is absoluut niet toegestaan..

En nogmaals meld me vrouw mij nadrukkelijk.. een werkgever MAG niet eens vragen waarom je ziek bent.. dus zelfs lichamelijk of geestelijk beperkt zoals ik eerder zei is in principe al te veel info.

Ik ben ziek.

That's als you gotta say

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
pvnzoest schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:44:
[...]

En nogmaals meld me vrouw mij nadrukkelijk.. een werkgever MAG niet eens vragen waarom je ziek bent.. dus zelfs lichamelijk of geestelijk beperkt zoals ik eerder zei is in principe al te veel info.

Ik ben ziek.

That's als you gotta say
Dat. Inderdaad. !!!.

Het lastige is (in elk geval in onderwijsland), als je ziek bent als gevolg van zwangerschap - zoals in dit voorbeeld - dan valt het onder declarabele ziekte en wordt het door het UWV vergoed aan de werkgever. Vandaar dat eigenlijk wel altijd gevraagd wordt wat er is. Maar je bent absoluut niet verplicht om hier antwoord op te geven.

Volgens mij is daarnaast in de arbeidswetgeving vastgelegd dat in de laatste x aantal weken van de zwangerschap geen zwaar werk verricht mag worden. Daar heb je geen CAO voor nodig.
Probleem is vaak wel: ook al sta je in je recht, dat betekend niet dat je dat ook krijgt... Ik ken (helaas) werkgevers die bewust hun personeel het leven zuur maken in de hoop dat ze uit zichzelf ontslag nemen, je zult verstelt staan hoe veel werkgevers hier gewoon mee weg komen (vaak kleine ondernemers).

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Wat ze ook besluit te doen, laat haar i.i.g. voor zichzelf kiezen.
Pagina: 1