Wat te doen na mogelijke hack (hoe oplossen en voorkomen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
Beste Tweakers,

een klant van mij is bang dat ze gehackt is door haar ex. Hij heeft volgens haar het geld, de tijd, en deels zelf de expertise zou heeft hij bijvoorbeeld allerlei spullen van apple hebben.

Tevens heeft hij toegang tot (veel) van haar spullen gehad tijdens de relatie of voor "geef maar even ik kijk hem wel even na" Haar telefoon heeft hij aangeschaft en heeft zij geen bon van.

Apparatuur is gebruik
  • router van tele2
  • vaste pc
  • iphone
  • draadloze thuistelefoon
2 telefoons van dochters met whatsapp erop.

Communicatiecatiemiddelen en accounts
  • Hotmail adres
  • whatsapp
  • apple account
Hoe moet ik hem uit haar communicatiemidellen en van haar apparatuur verwijderen. met een redelijke veiligheid? Omdat het niet te doen is aan alle spyware e.d. op te sporen denk ik aan alles resetten en AV erop.

ik wilde beginnen met router reset en beveiligen om hem buiten haar netwerk te krijgen
vervolgens een nieuw e-mail omdat deze niet vertrouwd is en anders via die e-mail weer toegang tot alles gekregen kan worden dmv wachtwoord vergeten etc.

Dit is het lijstje:
  • Router  reset + ww
  • Mail  nieuw mail adres
  • Telefoon  resetten en antivirus erop
  • Tablet  resetten en antivirus erop
  • Computer  naar fabrieksinstellingen + antivirus
  • Nieuw Apple account
  • (android) telefoons dochters documenten veiligstellen en dan resetten + antivirus erop
Mijn vragen zijn
mis ik nog wat wat redelijkerwijs te doen en te betalen is?
is een telefoon veilig na een reset of adviseren jullie nieuwe telefoon
moet je ook een nieuw nummer nemen en moet / kan je deze nog extra beveiligen

NB. Ik heb aangegeven dat er mogelijk ook spycamera's aanwezig zouden kunnen zijn en dat een zwakke plek zou kunnen betekenen dat hij opnieuw toegang krijgt en dat ik dit niet volledig zal kunnen opsporen / uitsluiten maar we willen een goede poging wagen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Denk ook aan fysieke toegang. (Huissleutels en dergelijke).
Check ook goed of er niet ergens in huis andere apperatuur is. Dus niet alleen de hardware van je klant. Maar bijvoorbeeld een raspberry of een accespoint ergens verstopt.
Als er spycamera's zijn, zullen die waarschijnlijk in het wifi netwerk hangen. Dus scan bijvoorbeeld met Fing het netwerk, en ga van ieder device na of je het apparaat kent.
Fing: Google Play: Fing - Network Tools

Als je onbekende dingen tegenkomt kan je op basis van het macadres kijken van welke fabrikant het komt. http://www.macvendorlookup.com/

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:13

Fiber

Beaches are for storming.

Als je het goed doet moet je bij router reset twee nieuwe wachtwoorden aanmaken...: Een login voor de router met password en een wifi wachtwoord.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

zou heeft hij bijvoorbeeld allerlei spullen van apple hebben.
Dit is toch geen reden om aan te nemen dat hij kan(en gaat) hacken?

Ik zou élk wachtwoord vernieuwen (van mail tot Facebook tot bank, DigID etc.), opletten dat eventuele social media accounts een beetje verborgen zijn en geen vriendjes meer met hem zijn.

En de tips van Biersteker zijn ook zeker niet verkeerd, onderzoek of er geen rare apparatuur in het netwerk te vinden is.

Én duidelijk de dochters inlichten dat ze niet de wachtwoorden alsnog door gaan geven...

[ Voor 9% gewijzigd door Afvalzak op 09-02-2016 13:24 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik zou niet alleen onderzoeken of er 'rare apparatuur' in het netwerk zit, ik zou ook alle bovenstaande punten onderzoeken of er al daadwerkelijk misbruik van is gemaakt.

Als je alles nu rukzichloos zou gaan resetten en herinstalleren vernietig je ook alle 'bewijs' dat ie toegang probeert te verschaffen. Beter eerst een beetje inzicht verschaffen hoe en wanneer ie toegang probeert te krijgen, zodat je een beeld hebt van hoe ie te werk gaat.

Als je weet hoe ie te werk gaat, kan je er ook beter tegen beveiligen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:24
De router resetten, nieuwe interne dhcp range gebruiken, bijv 192.168.2.1 ip 192.168.1.1. (Sommige hard ingestelde devices werken dan niet meer). Nieuw wifi wachtwoord + nieuw router wachtwoord.

Scannen met Fing (of andere netwerktool a la Angry IP scanner voor desktop) om eventuele verborgen devices te vinden.

Browsers die syncen (chrome bijvoorbeeld) resetten. Daar kunnen wachtwoorden blijven steken via de remind-me functionaliteit. Vanzelfsprekend alle accounts die daar zijn opgeslagen nalopen en de wachtwoorden wijzigen. Vertrouwde emails van haar ex, pincodes, alles wijzigen bij de overige accounts.
Vaak is er maar een enkele 'breach' nodig om weer toegang te krijgen tot alle andere accounts. Browsers die wachtwoorden opslaan zijn daar echt een kroonvoorbeeld van.

Computer goed formatteren. Dus geen Windows 8-like reset. Gewoon documenten (en ook dus echt alleen documenten, muziek, afbeeldingen, films) backuppen en opnieuw het OS er op installeren.

De telefoons/tablet (+ die van de kinderen):
In het geval van Android zou ik de telefoon resetten via het recovery menu en niet via de instellingen. Root apps kunnen dan blijven hangen. Via recovery wipe je hem gegarandeerd volledig.
Zelfde bij de iPhone, gewoon resetten via iTunes dan is alles er gegarandeerd af.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Uhm, is er überhaupt reden om aan te nemen dat iemand al die moeite gaat doen?

Lijkt me een behoorlijke "alu-hoedje" respons om gelijk alles te formatteren, telefoons te wipen en allerlei onzin uit te halen. Wat moet die man in godsnaam met al die gegevens?

Alsof je na een scheiding de telefoons van je dochter gaat remote wipen, of de router van je vrouw gaat "hacken".

Get real.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
Jeroenneman schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:36:
Uhm, is er überhaupt reden om aan te nemen dat iemand al die moeite gaat doen?

Lijkt me een behoorlijke "alu-hoedje" respons om gelijk alles te formatteren, telefoons te wipen en allerlei onzin uit te halen. Wat moet die man in godsnaam met al die gegevens?

Alsof je na een scheiding de telefoons van je dochter gaat remote wipen, of de router van je vrouw gaat "hacken".

Get real.
Ik heb hier toevallig ervaring mee. Hacken gebeurt zelden, maar het zal je verbazen hoe veel mensen er worden bespioneerd door exen en/of kennissen. En als zij zich er prettiger bij voelt, waarom niet? Beter safe than sorry.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Zo dat is snel heel erg bedankt allemaal.

Er zijn vermoedens dat hij haar daadwerkelijk bespied. Zo komen mails over de kinderen tussen haar en advocaat vaak niet aan. En als je het met de gedachte bekijkt is raar dat hij al haar apparatuur in handen heeft gehad om na te kijken. En er gebeuren meerdere rare dingen.

@bierstekker hele handige tips
@ fiber logisch inderdaad maar wel belangrijk goed admin password voor de router zelf
@luppie klopt wat je zegt gelukkig beschrijven je voorgangers hoe ik dat moet doen :)
@ kirovair net die extra dingen om het goed te doen. een vraag in het geval van android telefoons dus eerst starten in de veilige modus, en dan fabrieksherstel kiezen?
Wat is een slimme manier om android te backuppen?

Om achterdeuren uit te sluiten kies ik ook voor een nieuw gmail adres die niet gekoppeld is aan de bekende gegevens.

stappenplan is nu dus:
  • eerst fing draaien en analyseren en verder kijken.
  • nieuwe e-mail aanmaken wat ik trouwens van te voren op mij computer ga doen
  • router in andere range en goed beveiligen
  • alles "wipen" en kiezen voor een echt nieuwe installatie en daarna beveiligen

[ Voor 3% gewijzigd door piethoogland op 09-02-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
En 2 way authentication aanzetten op je Google account. Dan kan je wel het password hebben maar dan kan je zonder gekoppelde app toch niet inloggen.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
@donaldinho simpele maar hele goede tip

@ Kirovair of andere in dat geval hoeft een browser reset toch niet aangezien alle apparaten opnieuw worden geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Trouwens Apple en hotmail ondersteunen ook 2 way auth. Daar ook aanzetten.

Afhankelijk van hoe paranoïde je bent je gebruiker het vinkje "vanaf deze pc extra authenticatie niet gebruiken" niet aan laten zetten.

En checken of bij al deze services als herstel account en mobiel nummer alleen bekende adressen/telefoonnummers staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Donaldinho op 09-02-2016 16:02 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij google is het vandaag ook #SaferInternetDay: https://security.google.com/settings/security/secureaccount

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
piethoogland schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:20:
@ kirovair net die extra dingen om het goed te doen. een vraag in het geval van android telefoons dus eerst starten in de veilige modus, en dan fabrieksherstel kiezen?
Het verschilt per device. Maar vaak gaat het op die manier inderdaad. Even het device opzoeken via google.
piethoogland schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:20:
Wat is een slimme manier om android te backuppen?
Zelf kopieer ik gewoon de muziek/media naar een computer. (Met name de 'Whatsapp' map kan belangrijk zijn aangezien daar de chatgeschiedenis en ontvangen foto's inzitten). De apps kun je backuppen met Helium (of Titanium Backup maar dat is met root toegang wat niet iedereen heeft). Contacten en wifi wachtwoorden zitten in het Google account opgeslagen dus die heb je al. :)
Wellicht is er een betere manier voor het maken van een backup tegenwoordig, maar ben sinds mijn iPhone wat minder van Android op de hoogte.
piethoogland schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:44:
@ Kirovair of andere in dat geval hoeft een browser reset toch niet aangezien alle apparaten opnieuw worden geïnstalleerd?
Check even de tip van Fiber over de Google security. Als haar browser Chrome is kun je via de genoemde link alle sessies nalopen en op afstand uitloggen.
Zorg er voor dat je hiervoor wel of de two-way authenticatie hebt aangezet of het wachtwoord hebt gewijzigd. De browse/wachtwoorden geschiedenis zou ik als eerste toch even verwijderen zodat dit gesynchroniseerd wordt met alle online browsers. Zo weet je zeker dat er geen resten staan op andere computers. Ben zelf niet zo'n fan van de two-factor authenticatie (gezien de moeite) maar zo speel je wel 'echt' op safe. Voor je klant is het verwijderen/wijzigen van het secundair e-mailadres en het wachtwoord meer dan voldoende.

Let wel, misschien zijn mijn tips ietwat extreem, maar mocht de ex in kwestie maar een beetje tweaker kennis hebben van een van de platformen (of zelf maar even in de opgeslagen wachtwoorden sectie van de browser hebben gekeken) zitten er al snel veel gaten in de privacy van de persoon in kwestie. Vrijwel alles is te fixen natuurlijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door KirovAir op 09-02-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Er zijn al heel veel goede tips gegeven, dus niet veel meer toe toe voegen, maar:

- Denk erom dat Windows 10 wifi wachtwoorden deelt met contactpersonen.
- Android backuppen: aansluiten aan een pc of laptop. Eventueel in de mobiel de verbinding instellen als USB opslag, en alles daar naartoe kopieren, is er meteen ruimte vrijgemaakt.
- Email adressen zou ik niet opnieuw aanmaken, password veranderen en 2way auth aanzetten is voldoende.
- dat er emails verdwijnen zegt niets; als de ex slim is, laat hij emails niet verdwijnen. Ik maak aan de lopende band mee dat een verkeerd ingesteld apparaat emails laat verdwijnen. Die verklaring in simpeler en logischer.
- in de modem en in router moeten remote admin uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
allemaal heel erg bedankt lijkt mij een vrij complete lijst ik ga een stappenplan voor mijzelf maken en dit vrijdag uitvoeren. Een nieuw mail adres doe ik voor de zekerheid en het gevoel wel. Zo kan heel simpel forwarden etc.

ik blijf het jammer vinden dat dit soort dingen niet meer per categorie in een FAQ in het desbetreffende forumdeel worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
oheng schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:58:
Er zijn al heel veel goede tips gegeven, dus niet veel meer toe toe voegen, maar:

- Denk erom dat Windows 10 wifi wachtwoorden deelt met contactpersonen.
Dat is niet waar.

1) Je moet zelf BEWUST aangeven dat je TOEGANG tot een wifi netwerk wilt delen en
2) Er worden geen wachtwoorden gedeeld

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
Ander puntje. Misschien overbodig. Maar installeer windows niet opnieuw met dezelfde gebruiker/wachtwoord combo. (ivm netwerk toegang. en bijvoorbeeld dit soort grappen. \\SOMEUSER-PC\Users\someuser\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\History )
Mocht je een rogue device aantreffen.

Als je trouwens een spycam vind. Laat hem zitten en bel de politie. Duidelijker bewijs dan dat kan je niet krijgen.
piethoogland schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:06:
ik blijf het jammer vinden dat dit soort dingen niet meer per categorie in een FAQ in het desbetreffende forumdeel worden opgenomen.
Ik denk dat dit soort dingen toch te veel aan verandering onderhevig zijn. Je heb immers te maken met zoveel externe diensten. (google/gekoppelde chrome/windows/ etc ). En in dit geval ook fysieke toegang. Maakt het toch een hele andere aanpak dan een virus/mallware ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Biersteker op 09-02-2016 23:37 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ik had nog één vraag. Is whatsapp veilig of kan die eerder al gehack zijn? en moeten ze een nieuw nummer / simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
piethoogland schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:57:
Ik had nog één vraag. Is whatsapp veilig of kan die eerder al gehack zijn? en moeten ze een nieuw nummer / simkaart.
Whatsapp is veilig. Je kunt maar op 1 device max. zijn ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
@ Kirov bedankt voor al je input ook mijn laatste vraag is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Niet paranoia worden direct.
Probeer zoals eerder al werd aangegeven eerst eens bewijs te vinden of hij inderdaad hackt/spioneert. Indien dat zo is, dan moet daar aangifte voor gedaan worden. Zo bestaat er alvast een melding voor als hij in de toekomst nog eens de fout in gaat.

Maar vooral:
Blijkbaar zijn ze met ruzie uitelkaar gegaan, om direct overal iets achter te zoeken lijkt me te niet goed voor haar gemoedstoestant.

Uiteraard kan het verder geen kwaad om de beveiliging eens op orde te brengen en wachtwoorden te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Om nog even verder te gaan telefoons zijn vervangen. Vaste telefoon is niet meer aangesloten en weggegooid
  • e-mail zijn nieuwe gmail adressen met 2 staps authenticatie zonder de volledige naam of kenmerken in het e-mail adres
  • router is gereset, zit andere range, wifi heeft nieuwe naam en een andere WAP2 sleutel
Probleem nu is: De bellen dienst van het internet en bellen pakket via viop staat uitgeschakeld. Door de provider. Maar toch is er gebeld. (hiermee bedoel ik dat ze belkosten op de rekening krijgt terwijl ze niet gebeld heeft. Bovendien heeft de klant tijdens het bellen met mobiel en vast (toen ze dit nog wel deed). geen heldere verbinding ondanks nieuwe mobile telefoons e.d. ze hoort de lijn kraken en piepen en klikken op de lijn buitenshuis is dit probleem niet.

Het stalken is vermoedelijk een maand of 7 geleden begonnen. Belkosten waren vanaf toen via de vaste lijn hoger dan normaal. De mobile provider is inmiddels veranderd en de vaste telefoon op het viop modem is niet meer aangesloten.

Wat kan er nog zijn, en hoe op te lossen? wederom natuurlijk erg bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door piethoogland op 01-03-2016 20:03 . Reden: Situatie verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ziggo / UPC ? - Ah, Tele2 zie ik nu ...
( maar doet niet af aan remote calling )
https://www.ziggo.nl/mijn...n-instellingen/ziggo-bapp

De bapp kan je gebruiken om met je mobiel via de vaste telefoonlijn te bellen.
Niet direct over die lijn, maar wel worden de gesprekken gefactureerd op de vaste aansluiting.

Dit gebeurt door een aanmeldcode, deze kan je in "mijnziggo" veranderen, of uitzetten.

Als het al zo is, dat er extern gebeld kan worden, dan moet het via de pagina van de provider terug te vinden zijn

ps - no offence, maar :

Verder denk ik zomaar dat je iets professionelere hulp moet zoeken
Bovendien heeft de klant tijdens het bellen met mobiel en vast geen heldere verbinding ondanks nieuwe mobile telefoons e.d. ze hoort de lijn kraken en piepen en klikken op de lijn buitenshuis is dit probleem niet.
Je bespreekt dit alsof je nét teveel james bond gekeken hebt
Dit gaat kennelijk ver boven jouw kennis uit, en wordt je zelf nogal paranoïde van dit alles ....

[ Voor 50% gewijzigd door FreshMaker op 01-03-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

piethoogland schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:42:
  • Om nog even verder te gaan telefoons zijn vervangen. Vaste telefoon is niet meer aangesloten en weggegooid
  • e-mail zijn nieuwe gmail adressen met 2 staps authenticatie zonder de volledige naam of kenmerken in het e-mail adres
  • router is gereset, zit andere range, wifi heeft nieuwe naam en een andere WAP2 sleutel
Probleem nu is: De bellen dienst van het internet en bellen pakket via viop staat uitgeschakeld. Door de provider. Maar toch is er gebeld. Bovendien heeft de klant tijdens het bellen met mobiel en vast geen heldere verbinding ondanks nieuwe mobile telefoons e.d. ze hoort de lijn kraken en piepen en klikken op de lijn buitenshuis is dit probleem niet.

Het stalken is vermoedelijk een maand of 7 geleden begonnen. Belkosten waren vanaf toen via de vaste lijn hoger dan normaal. De mobile provider is inmiddels veranderd en de vaste telefoon op het viop modem is niet meer aangesloten.

Wat kan er nog zijn, en hoe op te lossen? wederom natuurlijk erg bedankt.
Hoe kan er gebeld zijn als het staat uitgeschakeld? En naar welk(e) nummer(s) is er dan gebeld? Begin daar met je onderzoek. Misschien is het gewoon het alarmsysteem wat met de meldkamer communiceert.

Je klant lijkt verder wel erg paranoia te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
@ freshmaker en Emnich.

Ik ben niet paranoia ik neem puur de info van de klant over. Voor mijn gevoel als de provider de dienst uitschakelt moet het daarmee klaar zijn. Maar dat is het dus niet ondanks dat de dienst uit zou moeten staan wordt er gebeld. (wat hier dus mee bedoelt wordt is niet dat zij zelf belt maar dat dit door derden gebeurd en zij de kosten gefactureerd krijgt.)

Ik geef toe dat het verhaal paranioa klinkt, Maar ik neig toch naar het serieus te nemen gezien het bewijs/ dat het niet klopt. Er is bovendien meermaars met de provider gebeld dus een "foutje" zal het niet zijn denk ik. Er lijkt dus toch mee aan de hand te zijn, ondanks dat dit wel erg ver gaat.

De klant vond het ook raar dat zij op marktplaats advertenties vaak onder bepaalde omstandigheden niks terug hoorde en krijg bij een prepaid kaart een bericht dat het anoniem was opgewaardeerd na opwaarderen.

- Marktplaats heb ik onderzocht en lijkt me haast onmogelijk in de meeste gevallen dat hij de bieders kan contacten dit heb ik dus afgedaan als toeval (net las wanneer er geen vermoeden van stalking zou zijn)
- Het smsje vodafone maakt je achterdochtig bekeken vanuit het oogpunt dat je gestalkt word maar heb ik gegoogled en blijkt legitiem te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door piethoogland op 01-03-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

En ondertussen is er geen touw meer aan vast te knopen.. Als je je klant serieus wil helpen geef dit dan uit handen. Dit is het tegenovergestelde van helpen, als er namelijk echt huisvredebreuk of computervredebreuk is zou dit voor slachtoffer zo snel mogelijk gestopt moeten worden.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hoe kan er nou gebeld zijn op een vaste telefoon als het toestel is weggegooid...?

Overstappen naar een andere ISP met een abo zonder telefoon is natuurlijk ook nog een, ietwat rigoureuze, optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
Fiber schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:54:
Hoe kan er nou gebeld zijn op een vaste telefoon als het toestel is weggegooid...?
Tsja, dat vond ik ook een aardige.
Misschien is er hier eerder een lieve heks nodig, om alle 'haunted' hardware van de boze vloek te ontdoen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ik bedoel niet dat zij zelf belt maar dat vermoedelijk derden bellen op haar lijn / abonnement. En dat zij ondanks dat er geen actief telefoon abonnement is en geen telefoon maar aangesloten kosten krijgt voor verbelde minuten.

Excuses voor de ontstane onduidelijkheid dat ook verbeterd in eerdere reply's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat kan ook gewoon een fout zijn bij je ISP die verder los staat van al dan niet gehackt zijn door je ex. Neem dus eerst eens contact op met je ISP en laat hun het uitzoeken en oplossen. Als dat niet helpt: Zie mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:47
Het is onmogelijk te bellen via Tele2 als je een internet abonnement hebt zonder telefonie. En al helemaal onmogelijk om daar belkosten gefactureerd over te krijgen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ik merk bij jullie het gevoel wat ik ook had van dat kan helemaal niet. Maar toch neem ik aan dat de klant niet gek is of liegt. Ik ga de dingen door freshmaker na en verder contact met de klant en provider opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
@Topicstarter,

Wat voor je klant wel erg belangrijk is om ook te doen is om met verschillende nutsbedrijven (Electra, telefonie, gemeente etc) te bellen of een brief op te stellen dat er niet zomaar wijzigingen mogen worden gedaan zonder dat duidelijk is dat zij de persoon in kwestie is.
Er wordt hier een paar keer gezegd over teveel wantrouwen maar ik heb in mijn vriendenkring ook meegemaakt dat een ex zonnepanelen besteld, gemeentelijke belastingen heeft gewijzigd vwb rekeningnummer, brievenbus aan de straat geleegd op bepaalde post (over die wijzigingen) etc.
Deze ex had dan geen IT kennis maar wel de kennis van bankrekening, adres, volledige naam etc waardoor ook al op dat soort vlakken overlast gecreëerd is. Er waren zelfs sporen van (amateuristische) inbraakpoging.

Ik heb destijds alle IT zaken voor haar aangepast en ook een IP-camera van Foscam (goedkoop maar erg makkelijk met een app en opslag) geinstalleerd. Het resultaat waarin duidelijk werd in welke frequentie betreffende ex langs kwam was daarmee in kaart.

Vlak na mijn scheiding werd er zelfs door een paar mensen gezegd waarom ik haar niet zou bespioneren/hacken ivm vaagheden/leugens van haar kant. Vanuit mijn eigen normen/waarden heb ik dat nooit overwogen maar helaas zijn er tegenwoordig echt veel mensen waar ik dit soort verhalen hoor.

Vwb de telefonie zaken vind ik het nogal een raar verhaal en zal toch echt vanuit de provider nadere uitleg gevraagd moeten worden! In de praktijk blijkt dat deze informatie niet altijd zo accuraat is dus vooral om meer details vragen zoals datum. tijden en gebelde nummer(s).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
@ Blankinho bedankt voor je prettige reactie
Pagina: 1