Voeding of videokaart? Of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 734605

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een kleine 2 jaar een pc aangeschaft, uiteraard volgens de tweaker best buy.
Ik kreeg een paar weken geleden het verschijnsel dat mijn monitor na 5 minuten GTA V op zwart ging. De audio leek door te gaan. Na het installeren van nieuwere drivers was dit probleem opgelost.
Nu gebeurde hetzelfde herhaaldelijk tijdens CS:GO, gisterenavond. Ik bleef in teamspeak zitten en kon nog praten met mijn teamgenoten. Het was laat en ik heb het toen maar opgegeven.

Toen ik vanochtend de pc opstartte bleef het beeldscherm zwart, het ontving geen signaal.

Ik heb geprobeerd:
- monitor aangesloten op moederbord. De monitor deed het. Ik heb toen opnieuw de nieuwste driver geïnstalleerd voor mijn videokaart. Toen ik de monitor weer aansloot op de videokaart, bleef het scherm zwart tijdens opstarten.
- De videokaart in een ander slot aangesloten op het moederbord. Geen verandering, mocht niet baten.

Nu heb ik de volgende hypothese, maar ik ben niet zo thuis op hardware gebied:
Het moederbord is het probleem niet, want heb beide pci-e sloten geprobeerd en de monitor werkte toen deze aangesloten was op het moederbord.
Dan blijven de voeding en de videokaart over? Vaak zie je strepen of verkleuringen als de videokaart faalt. Het opeens zwart worden van het scherm kan wijzen op de voeding? De voeding levert 520W en de minimale power voor de videokaart is 500, optimaal 650. Zou het kunnen dat de voeding is gaan slijten en de videokaart niet meer ondersteund? Ik kan morgen een nieuwe voeding lenen om dit te testen, maar kan de pc/pconderdelen laten ophalen voor reparatie, maar dan ben ik ze kwijt voor 4 weken.

Wat denken jullie dat er aan de hand is? En liefst geen al te ingewikkelde e taal, ik ben niet zo thuis op dit gebied.

Mijn pc bestaat uit:
FX Videokaart PCI-e Radeon HD7970 Double Dissipation 3GB
Seasonic Voeding S12II-520 520W
Seagate Harddisk 3.5" Desktop SSHD 1TB, SATA600, 7200rpm
Intel Haswell Core i5 4440 3.10GHz 6MB Box
Gigabyte B85M-D3H iB85, SATA600, USB3.0
Gelid Solutions Processor Koeler Tranquillo Rev.2 AMD & Intel
Crucial 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
Corsair Midi Tower Carbide 200R ATX, No PSU
840 EVO SSD 250GB

Groet!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 10:21

Spacialz

Ovenvers

Anoniem: 734605 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:14:
Dan blijven de voeding en de videokaart over? Vaak zie je strepen of verkleuringen als de videokaart faalt. Het opeens zwart worden van het scherm kan wijzen op de voeding? De voeding levert 520W en de minimale power voor de videokaart is 500, optimaal 650. Zou het kunnen dat de voeding is gaan slijten en de videokaart niet meer ondersteund? Ik kan morgen een nieuwe voeding lenen om dit te testen, maar kan de pc/pconderdelen laten ophalen voor reparatie, maar dan ben ik ze kwijt voor 4 weken.
Een andere voeding proberen is een goede optie.
Je wattage is aan de krappe kant misschien richting de 6xx + variant gaan denken/proberen

Eventueel kan je videokaart volledig opnieuw installeren door hem uit je hardwareoverzicht te gooien.
Hierna de laatste drivers toepassen.

Echter moet je denk ik wel je voeding als eerste prioriteit controleren :)

[ Voor 1% gewijzigd door Spacialz op 09-02-2016 12:35 . Reden: Typo ]

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:26

Nemesizz

Untouchable

Spacialz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:35:
[...]

Een andere voeding proberen is een goede optie.
Je wattage is aan de krappe kant misschien richting de 6xx + variant gaan denken/proberen

Eventueel kan je videokaart volledig opnieuw installeren door hem uit je hardwareoverzicht te gooien.
Hierna de laatste drivers toepassen.
Een 520W voeding van goede kwaliteit is ruim voldoende voor dat systeem, kon zelfs wel met een 450W af.

En drivers kun je denk ik ook wel uitsluiten, want als de PC bij het inschakelen al geen beeld geeft hebben drivers nog geen enkele invloed.

Zelf vermoed ik een probleem met de voeding, ook een goed merk kan kapot.
De videokaart zelf kan ook het probleem zijn metname omdat veel kaarten vanuit de fabriek overgeklokt worden en dan na een tijdje soms stabiliteitsproblemen gaan geven.
De voeding levert 520W en de minimale power voor de videokaart is 500, optimaal 650
Fabrikanten houden dat vaak heel ruim aan ivm b-merk en c-merk plofvoedingen die mensen vaak in hun PC zetten. Ook zijn die opgegeven wattages met een heel systeem in het achterhoofd, dus niet alleen de videokaart. Ze gaan dus uit van het ergste scenario ongeveer: PC vol fans, vol hardeschijven, zware CPU en dan die videokaart erbij en daarom adviseren ze een iets als 650W aan.

Onder normale omstandigheden, heb je pas een 650W nodig als je crossfire/SLI wilt gaan draaien (2 of meer videokaarten in 1 systeem), bij een enkele kaart is dat echt zelden of nooit nodig. Dus niet bang laten maken door die hele hoge wattages die fabrikanten (of sommige PSU calculators) als 'vereiste' aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 10:21

Spacialz

Ovenvers

Nemesizz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:29:
[...]

Een 520W voeding van goede kwaliteit is ruim voldoende voor dat systeem, kon zelfs wel met een 450W af.

En drivers kun je denk ik ook wel uitsluiten, want als de PC bij het inschakelen al geen beeld geeft hebben drivers nog geen enkele invloed.
Met 450W ja? Zou het zelf niet echt aandurven :P

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Spacialz schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:56:
[...]

Met 450W ja? Zou het zelf niet echt aandurven :P
XOV PSU Calculator component list

Motherboard: Desktop
Socket: Socket LGA 1150
CPU: 1 x Intel Core i5-4440 3100 MHz Haswell-DT
Memory: 2 x 4GB DDR3 Module
Video Card: 1 x AMD Radeon HD 7970
Storage: 1 x SSD
Storage: 1 x SATA 7200 RPM
Load Wattage: 362W
Recommended Wattage: 412W
Note: Standard keyboard, mouse, and 8 hours of computer utilization per day already included in calculations.
Generated by eXtreme PSU Calculator 2016-02-09 07:49:58

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:51:
[...]

XOV PSU Calculator component list

Motherboard: Desktop
Socket: Socket LGA 1150
CPU: 1 x Intel Core i5-4440 3100 MHz Haswell-DT
Memory: 2 x 4GB DDR3 Module
Video Card: 1 x AMD Radeon HD 7970
Storage: 1 x SSD
Storage: 1 x SATA 7200 RPM
Load Wattage: 362W
Recommended Wattage: 412W
Note: Standard keyboard, mouse, and 8 hours of computer utilization per day already included in calculations.
Generated by eXtreme PSU Calculator 2016-02-09 07:49:58
En een andere calculator laat zomaar 600 watt zien. persoonlijk zou ik naar benchmarks kijken voor een reëel verbruik.

http://www.tomshardware.c...ew-benchmark,3232-18.html

of

http://www.guru3d.com/art...eon-hd-7970-review,8.html

beide komen niet boven de 400 watt uit, dus 520 is plenty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ardjee schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:00:
[...]

En een andere calculator laat zomaar 600 watt zien. persoonlijk zou ik naar benchmarks kijken voor een reëel verbruik.

http://www.tomshardware.c...ew-benchmark,3232-18.html

of

http://www.guru3d.com/art...eon-hd-7970-review,8.html

beide komen niet boven de 400 watt uit, dus 520 is plenty.
Dit is een van de betrouwbaarste calculators. Het programma pakt het load vermogen van elk onderdeel. Dus in principe maakt het geen drol uit, of je nou al die benchmarks er bij pakt, of het via zo'n site doet. Het zal denk ik hooguit 10 watt schelen.. Deze site is betrouwbaar.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:23
DDU in safe modus al eens gedraaid? Anyways je voeding komt geen wattage te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tips tot zo ver.
Ik ga morgen een nieuwe voeding erin zetten.
Daarvoor zal ik met DDU alle graphic drivers te verwijderen.

Die DDU downloaden en laten runnen is aan te raden om in veilige modus te doen?
En moet ik dan kijken of de de monitor het dan wel doet zonder drivers, of is het aan te raden dan ook de meest recente driver opnieuw te installeren, om te kijken of de monitor weer signaal krijgt als ik hem terug aansluit op de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:51
Wat het beste voor DDU is is dit:
download en installeer DDU, reboot in safe mode
Uninstall alle oude drivers, reboot
Installeer nieuwe drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 18:25
Kan je je beeldscherm anders aansluiten? vga (d-sub) ? probeer dat eens... anders neig ik naar de videokaart.. (de voeding zou echter ook kunnen...maar dan verwacht ik bsods)

Topicstarter
Ik heb zojuist een andere voeding (750W) geplaatst.
Helaas mocht dat niet baten. Ik ga zo een RMA aanmaken voor voeding en videokaart en zal moeten accepteren dat ik de pc de komende weken niet zal gebruiken.

Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:26

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 734605 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:03:
Ik heb zojuist een andere voeding (750W) geplaatst.
Helaas mocht dat niet baten. Ik ga zo een RMA aanmaken voor voeding en videokaart en zal moeten accepteren dat ik de pc de komende weken niet zal gebruiken.

Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Wélke 750W voeding. Je hebt 750W voedingen die het leveren en je hebt '750W' voedingen die met 400W kapot ploffen *kuch* MSTech *kuch* Sweex/Qtec *kuch* ;)
Pagina: 1