Vragen over glasvezel verbindingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Hi allemaal

Bij ons in de wijk is de afgelopen maanden glasvezel aangelegd en ik overweeg de overstap naar een glasvezel provider. Ik zit nu bij Ziggo en zie dat de glasvezel abonnementen over het algemeen goedkoper zijn. Ik betaal nu € 59,95 per maand voor 150\15 internet , standaard telefoon en TV. Daarnaast heb ik twee Harddisk receivers en 3 smartcards van Ziggo in bezit. Ik heb een aantal vragen:
  • Ik neem aan dat glas het huis binnenkomt en wordt afgemonteerd op een kastje. wat voor een kastje? Bridge met Router? Wat voor aansluitingen (RJ45 (UTP) en\of coax en\of RJ11 (telefonie)). WiFi
  • Bij de TV komt ook een “ontvanger” . Moet hier een smartcard in?
  • Is er een mogelijkheid om TV te kijken op een smart device en laptops via streaming, zoals Horizon bij Ziggo.
  • Ik heb thuis al decennia een homeserver draaien die ook vanaf het internet te benaderen is. Ik zag bij de aanbieder Vodafone (met wie ik van de week een informatief gesprek heb) dat het niet is toegestaan om servers aan te sluiten.
  • Zijn Ziggo smartcards overdraagbaar nadat ik mijn abonnement met Ziggo heb ontbonden? Twee ervan heb ik aangeschaft.
  • Extra ontvangers moeten gehuurd worden en dat kan aardig oplopen. Kan je eigen ontvangers aansluiten of misschien Docsis ziggo ontvangers gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat antwoorden op bepaalde vragen provider afhankelijk is en dat Reggefiber alleen een OSI laag 1 verbinding levert en de provider de rest regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
1. Dat hangt van de provider af.
2. Geen smartcard. Misschien later bij KPN mocht die aan de slag gaan met CI+.
3. Zie 1.
4. Het is een consumentenabonnement, hè. Niet dat er iemand echt gaat klagen. Als je dit trouwens heel strikt neemt zou je veel online spelletjes niet eens mogen spelen.
5. Als je ze laat deactiveren kunnen ze op een ander account weer worden geactiveerd.
6. Over het algemeen niet. Bij Tweak schijn je sommige zenders te kunnen bekijken met VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn geval bij Tweak (in een plaats waar ze eigen apparatuur hebben en daardoor 1 Gigabit verbinding aanbieden) komt de glasvezel binnen op een grondplaat, waar een leeg kastje op zat, wat vervangen werd
door een Genexis glasvezelmodem die het lichtsignaal omzet naar elektrisch en 1 Gigabit UTP aansluiting
heeft. Die word aangesloten op de Gigabit WAN poort van de meegeleverde Zyxel router, die dan verder internet, tv en telefonie verdeelt. En ook wifi heeft.

Voor elke tv is een decoder nodig (4 euro per maand per decoder bij Tweak) waar geen smardcard in hoeft.
Er is ook een tv-app om op telefoon of tablet tv te kunnen kijken. Dit zijn vaak niet alle zenders van je
pakket. Bij Tweak (maar alleen in gebied met eigen apparatuur) kun je ook een flink aantal streams met
VLC player of iets dergelijks op een pc draaien. Dat zij alleen de FTA of eh... nou ja, zeg maar Free To Fiber
zenders waar geen encryptie op zit.

Een groot aantal providers gebruikt trouwens KPN apparatuur op glas. Net als op DSL ook vaak gebeurd.
Er zijn nu een paar, o.a. Vodafone en Tweak die eigen apparatuur hebben in verschillende plaatsen.
Daardoor bied Tweak trouwens ook betere tv streams, met een hogere bitrate aan.
En ik dacht dat Vodafone dat ook deed in plaatsen waar zij eigen apparatuur hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar de glasvezel binnenkomt plaatst men een FiberXport met een RJ45 uitgang.
Die zal dan naar een glasvezelmodem gaan, waarop de computer(s) en de TV_ontvanger ook via UTP worden aangesloten.
De modem heeft ook wifi.
Coax komt bij glasvezel niet voor, je zult dus alle coaxkabels moeten vervangen door UTP
KPN levert standaard 2 TV-ontvangers en je kunt er 4 extra bij huren voor 4 euro p stuk
De andere providers leveren 1 TV-ontvanger, doch meestal is er de mogelijkheid wel om meerdere er bij te huren voor ongeveer hetzelfde bedrag
Of de Ziggo smartcards overdraagbaar zijn kan ik je niet vertellen.
De Ziggo ontvangers kun je niet gebruiken omdat die een coax-aansluiting hebben en de tV-omntvangers worden per ontvanger geregistreerd door de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-bird
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-12-2017
In mijn geval inderdaad een kast in de meterkast met daarop een RJ45 en een RJ11 aansluiting en coax aansluiting.

In mijn geval is er voor het standaard tv pakket geen smart card of extra kastje nodig (Vind ik een groot voordeel).. Als je een extra pakket wilt dan krijg je wel weer een smart card.

Ziggo smartcards werken alleen maar bij Ziggo.

Ik denk dat uiteindelijk veel afhankelijk is van de glasvezel provider. De content providers moeten zich vaak de regels houden van de glasvezelprovider.

Misschien is het handig om aan te geven welke glasvezelprovider je gaat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor de vele antwoorden zo snel, het is me meteen een stuk duidelijker. Ik denk in eerste instantie aan Vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Bij Vodafone krijg je een Draytek en gaat de glasvezel via een SFP-module rechtstreeks in de router. Bridge-mode wordt niet ondersteund.

Wil je toch wat anders dan heb je een mediaconverter (en een router die met VLANs onderweg kan) of een managed switch met SFP nodig, je verliest dan wel telefonie want Vodafone geeft de SIP-gegevens niet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranarick
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:55:

Coax komt bij glasvezel niet voor, je zult dus alle coaxkabels moeten vervangen door UTP
Er zijn echter wel providers die COAX ondersteuning (ofwel je kunt tv kijken over COAX als je geen VOD etc wil/nodighebt) hebben ;) kijk naar bijvoorbeeld Trined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ranarick schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Er zijn echter wel providers die COAX ondersteuning (ofwel je kunt tv kijken over COAX als je geen VOD etc wil/nodighebt) hebben ;) kijk naar bijvoorbeeld Trined
Dat worden er steeds minder. De "grote jongens" bieden alleen nog IPTV. Het is nu wachten tot Ziggo afscheid neemt van DVB-C en ook IPTV aan gaat bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of dat met coax kan is afhankelijk van of je nog een aansluiting met een 2e fiber hebt. Ze zijn van plan om
nog maar 1 fiber per adres aan te leggen bij nieuwe glasvezelaansluitingen. Dus dan is die optie er
sowieso niet meer.

*edit: Bij GPON blijkt dit wel mogelijk te zijn over 1 fiber, en zijn er modems met een coax aansluiting voor tv.
Dit word in Nederland (nog?) bijna niet gebruikt. Jonaz doet dat bijvoorbeeld wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

Kijk gewoon eens op een site als https://www.glasvezel-vergelijken.nl wat er mogelijk is...

Kruis bijvoorbeeld 'analoog' aan om te weten of er nog coax mogelijk is. Worden steeds minder aanbieders wat dat betreft.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En die hebben ook maar een beperkt zender aanbod...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
pandit schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:35:
• Ik heb thuis al decennia een homeserver draaien die ook vanaf het internet te benaderen is. Ik zag bij de aanbieder Vodafone (met wie ik van de week een informatief gesprek heb) dat het niet is toegestaan om servers aan te sluiten.
Dat mag vaak wel. Echter mag je geen commerciële activiteiten ontplooien. Dus geen webshop.
En je mag geen onnodige belasting veroorzaken op het netwerken. Dus geen game od voip servers.
Maar dat is allemaal FUP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ranarick schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:07:
[...]

Dank je, zo leer je weer iedere dag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik begrepen dat Vodafone de beste hd-kwaliteit via glasvezel leverd. Zijn er nog meer providers in de regio Alblasserdam die de zelfde kwaliteit leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

pandit schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:35:
hcQd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:54:
4. Het is een consumentenabonnement, hè. Niet dat er iemand echt gaat klagen. Als je dit trouwens heel strikt neemt zou je veel online spelletjes niet eens mogen spelen.
Ik geloof niet dat ze hier tegen op mogen treden. Iets met netneutraliteit en zo ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:39:
Bedankt voor de vele antwoorden zo snel, het is me meteen een stuk duidelijker. Ik denk in eerste instantie aan Vodafone
Na vele jaren Ziggo zijn wij eerder ook overgestapt op Vodafone glas.
Eerlijk gezegd was ik blij dat wij die na een jaartje ook gedag konden zeggen, waar de support van UPC/Ziggo al af en toe twijfelachtig was, bleek die bij Vodafone gewoon niet bestaand.
Verwacht daar dus niets van. ;)

Wat voor Vodafone heeft gepleit was de stabiele internet verbinding en het goede tv signaal, maar de keren dat wij hun support belden, hadden wij net zo goed het lokale VVV kunnen bellen voor dezelfde non-info. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:14:
...De "grote jongens" bieden alleen nog IPTV. Het is nu wachten tot Ziggo afscheid neemt van DVB-C en ook IPTV aan gaat bieden.
LOL :D Daar gaat Ziggo al wel wat mee experimenteren. :)

'Ziggo werkt aan doorgifte nichezenders via IPTV.
Ziggo begint op korte termijn met het aanbieden van zenders via IPTV. Het combineert kabel met internet om minder bekeken nichezenders in het zenderaanbod op te kunnen nemen.'

Dat werd in december gemeld. Beetje off-topic, dat wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ik heb de bestelling gedaan bij Vodafone. Eerst komt reggefiber het glas afmonteren in de meterkast, en in April komt Vodafone de rest doen. Ben benieuwd of alles soepel verloopt zoals omzetten telefoonnummer etc. Ik laat mijn ervaringen dan hier weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit trouwens wel een kansje in dat Vodafone ophoud met vaste diensten
als het samengaat met Ziggo. Ben zeer benieuwd hoe dat verder gaat dan.

'De kans is groot dat Vodafone na een fusie met Ziggo stopt met het aanbieden van vaste diensten via koper- en glasvezelnetwerken van KPN. Dat heeft Vodafone-baas Vittorio Colao tijdens het Mobile World Congress in Barcelona gezegd.'

Ben ik benieuwd of ze ook de plaatsen waar ze eigen apparatuur hebben bedoelen.
Of misschien willen ze door het samengaan niet met de vaste diensten van Ziggo concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Wat ziggo gaat doen, al dan niet met IPTV, of de gevolgen van Vodafone.. da's niet relevant voor TS, iig niet voor nu of in dit topic. Dat is een andere discussie.

Graag weer terug naar de oorspronkelijke vraag van ts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oorspronkelijke vraag? De TS heeft toch een keus gemaakt & bestelling gedaan bij Vodafone?
Dus wat de gevolgen zijn voor Vodafone kan zeker nog wel eens belangrijk worden.

Oké, dat IP tv verhaal deed er inderdaad niet toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Even een update:

Een paar weken geleden hebben monteurs van reggefiber in de meterkast een glas aansluiting aangelegd en afgelopen vrijdag is namens Vodafone de verdere spullenboel aangesloten. Betreffende een Draytek modem\router die via glas is gekoppeld aan de glas aansluiting. De ontvangers worden met aparte UTP aansluitingen gekoppeld aan de router. Dit is mij niet verteld want nu moet ik extra UTP kabels gaan trekken (1 voor tv en 1 voor Netwerk :( ) . Er is slechts ruimte voor 2 tv ontvangers.

De Draytek is een mooie router, alleen geen 802.11AC zoals me is beloofd :-( . Wat mooi leek is dat je een gast netwerk kan aanmaken met een eigen ssid. Maar zover ik zie nutteloos omdat vanuit het gastnetwerk gewoon mijn interne netwerk opgegaan kan worden. Ik had begrepen dat je vanuit het gasten netwerk alleen het internet op kan. Hier is ruimte voor verbetering.

Een ander vervelend dingetje is dat dat je bij Vodafone anywhere wel terug maar niet vooruit kan spoelen. Zal wel te maken hebben met de content aanbieders dat je geen reclame kan doorspoelen :(

Ook blijkt Vodafone i.t.t Ziggo geen newsserver te hebben..

De komende dagen verder kijken naar de (on) mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

Gastnetwerk is vast een kwestie van instellingen, moet echt wel los kunnen staan van je eigen netwerk.

News servers bij je provider is zó vorige eeuw. Dat heeft bijna geen enkele meer of ze zijn meestal brak. Dat regel je gewoon zelf.

Als je AC wifi wil kun je zelf een router of accespoint bij plaatsen.

Soms werkt het om je ontvangers via powerline setjes aan te sluiten, hangt van je huis af. Of netwerk over coax, wat betrouwbaarder is, maar wel duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber op 18-04-2016 11:51 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er is slechts ruimte voor 2 tv ontvangers.
Nee hoor, als je een 32 poort switch koopt kun je er 31 aansluiten.
Dat je er geen 31 krijgt is wat anders, maximaal 5 volgens mij. Je moet ze wel via UTP of Powerline aansluiten. Maar UTP heeft de voorkeur vanwege de 100% betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Vooralsnog is 2 ontvangers voldoende, we hebben ook nog TV anywhere....!
Zo'n newsserver van de provider vond ik altijd handig, het dwingt je selectief te zijn en er snel bij te zijn bij nieuwe spullen. De Ziggo newsserver is zo slecht nog niet, alleen een de retentie van 30 dagen. Een abo bij een commerciële server is niet zo duur. Over dat gasten netwerk moet ik verder uitvogelen, Het lijkt mij ook dat je via zo'n netwerk alleen naar buiten kan.

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Er moest het e.e.a geconfigureerd worden op de Draytek voor een geïsoleerd gasten netwerk. Ik heb het nu werkend zoals ik wil. In het kort komt het hier op neer om het gasten netwerk in een eigen vlan te configureren. Werkt als een trein.
Pagina: 1