Hartelijk dank voor de reacties zover!
Ik had al een licht vermoeden dat ik qua eisen en wensen richting een ander framework en meer maatwerk zou gaan. Wat me vooral weerhield van deze stap / overweging was het (persoonlijke) gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied.
JJ93 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:34:
Gezien wat het allemaal moet kunnen moet er vrij veel custom code worden geschreven. Kan niet allemaal zomaar met Wordpress en wat plugins. Ook gezien je eis zo clean mogelijk code, en qua design less is more zou ik eerder denken aan een website die van de grond af aan wordt gebouwd met Laravel bijvoorbeeld. Je kunt dan precies laten bouwen wat je wilt.
Goed punt. Waar ik echter wat huiverig voor ben is het opzetten van een webshop component van de grond af. Hoe garandeer ik zo optimaal mogelijk de veiligheid van mijn kopers? Zowel hun betalingsgegevens als persoonsgegevens. Dat is toch het voordeel van bestaande producten: daar heeft een heel team mensen (i.c.m. een bak gebruikerservaring) nagedacht over hoe ze die veiligheid kunnen waarborgen.
Ger schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:45:
Je noemt performance en zo clean mogelijk qua code, en vervolgens Wordpress en Woocommerce. Dat zijn dingen die haaks op elkaar staan naar mijn mening. Wordpress is één en al spaghetticode en wat ik van Woocommerce heb gezien, is het niet veel beter.
Ja, daar heb je een goed punt, dit is ook zeker een issue met het gebruik van thema's, plugin's e.d. Je gebruikt over het algemeen maar 20% o.i.d. van de totale functionaliteit, de rest is overbodige ballast. De reden voor het gebruik van de bijvoorbeeld Woocommerce is, zoals ik hierboven beschrijf, het feit dat ik graag gebruik maak van een uitgebreid geteste, relatief veilige omgeving voor betalingen en klantgegevens.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet anti-Wordpress. Verre van. Het is zeer gebruikersvriendelijk en relatief gemakkelijk naar je hand te zetten. Ik heb er aardig wat websites mee gemaakt. Het is echter wel van belang dat je naast de kracht van Wordpress, óók de beperkingen ziet. Wil je een simpele website voor een blog, wat foto's, nieuws en wat presentatie, eventueel contactformulier, dan is Wordpress helemaal prima.
Wil je meer, dan krijg je vaak al plugin-op-plugin-op-plugin. Dat werkt enerzijds vertragend, anderzijds kom je dan gegarandeerd in de problemen met updates. Wordpress brengt zeer regelmatig updates uit (iets wat ook echt nodig is vanwege beveiliging) en dan moeten de plugins vaak ook bijgewerkt worden. Of er is simpelweg een update van een plugin zelf, los van Wordpress-updates. En als je dan diverse plugins hebt die samenwerken en van elkaar afhankelijk zijn, waarbij plugin X wel bijgewerkt is maar Y nog niet, dan snap je hoop ik wel waar dat fout kan gaan.
Bovenstaand is inderdaad de reden waarom ik over het algemeen naar Wordpress (o.i.d.) neig. Beheer en onderhoud van dergelijke sites is relatief eenvoudig en niet al te arbeidsintensief. Tot nog toe heb ik nooit met al te veel plugins te maken gehad; dus dan vallen de genoemde issues met updates ook wel mee. Ik snap echter zeer zeker je punt aangezien in in de werksfeer ook veel met software, plugins en onderlinge compatibiliteit te maken heb. Kort samengevat een drama af en toe.
Voor wat jij voor ogen hebt, moet je heel veel functionaliteit toevoegen aan Wordpress die er standaard niet is. Je noemt al Woocommerce, maar ook die heeft bijvoorbeeld geen koppeling met jouw leverancier. Ook moet je nadenken over aantallen: heb je enig zicht op het aantal producten dat je in de site wil presenteren en hoeveel orders je verwacht? Dat gaat ook flinke impact hebben op de performance
Correct. Uiteraard zou je dit stap voor stap uit kunnen bouwen en heb je in ieder geval een startpunt om een en ander te lanceren. Het vervelende is dan wel dat je met een beetje pech halverwege het traject je volledige site om zal moeten gooien.
De hoeveelheid producten (een stuk of 4-5 per maand) en aantal orders zullen initieel nog wel meevallen, maar in combinatie met een hoge eis qua beeldkwaliteit zal performance zeker een rol spelen.
Je bent dan ook beter af met iets wat op maat gemaakt is. JJ93 noemt al Laravel als voorbeeld. Prima framework om mee aan de slag te gaan, maar eigenlijk maakt dat an sich niet heel veel uit. CodeIgniter 3 of Yii kan net zo goed, veel relevanter is waar degene die het gaat maken ervaring mee heeft. Als je een goede developer vind die ervaring heeft met CodeIgniter zou ik diegene niet afwijzen omdat jijzelf een ander framework in gedachten hebt. Het framework is een stuk gereedschap van de developer, net als een hamer dat is voor een timmerman. Dat framework ga jij verder in de praktijk niet heel veel van merken, als beheerder is relevant wat er op het scherm komt en welke tools je voorhanden hebt.
Zoals ik al aangaf heb ik te weinig kennis van dergelijke frameworks om hier een oordeel over te vellen. Hoeft niet erg te zijn, daar huur je namelijk iemand voor in, maar ik wil wel duidelijk een beeld hebben van wat ik dan wil en hoe het werkt (mede i.v.m. veiligheid e.d.).
Ook noem je dat het "correct moet functioneren op elk device en in elke browser". Nu weet ik vrij zeker dat je Internet Explorer 5 niet zo interessant vind en de eerste iPhone ook niet. Maar vind je Opera Mini bijvoorbeeld wel relevant? En welke oudere IE versies wil je ondersteunen? Denk daar eens over na. Als je dit gaat uitbesteden zal de webdesigner je hierin ook wel adviseren als het goed is, maar het is wel handig dat je vast een beeld vormt van je markt en hoe die naar je website komt.
Sja, misschien kan ik deze eis wel enigszins afzwakken inderdaad.

De meest gebruikte browsers (IE, Firefox, Chrome, Safari en evt Opera) en 1 a 2 versies (max) terug moet initieel voldoende zijn. Mobile devices zijn wel essentieel aangezien een groot deel van de doelgroep via een tablet of smartphone op de site uit zal komen.
Voordeel van custom werk is dat het helemaal op maat is: je krijgt wat je nodig hebt, en hebt geen last van wat je niet nodig hebt. Zeker in het kader van performance en cleane code is dat van belang. Nadeel is dat het wel meer tijd en meer geld gaat kosten dan een standaard CMS uit de kast pakken en daar wat plugins tegenaan gooien. Hetgeen je hebt voorgesteld is prima mogelijk met Wordpress/Woocommerce, maar je gaat wel tegen de eerder genoemde problemen aanlopen. Wat dat betreft is het aan jou om een afweging te maken v.w.b. het budget. Je kunt zomaar het dubbele kwijt zijn aan maatwerk t.o.v. Wordpress/Woocommerce.
De kosten zijn niet eens mijn grootste struikelblok. Eerder de mogelijke risico's (omdat ik niet exact weet waar mogelijke lekken of risico's zitten) en het feit dat ik voor onderhoud en updates e.d. voor een groot deel afhankelijk ben van de bouwer. Dit kan vervelend zijn als dit een eenmanszaakje is en ik tijdens zijn of haar vakantie of als hij of zij ziek is tegen een major problem aanloop. Niet iedere websitebouwer kan overweg met een door iemand anders opgebouwd platform.
Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om met een kleine investering te beginnen. Denk aan Wordpress met een gallery (zit er standaard in), en als ze klikken op bestellen, ze doorsturen naar een contactformulier. Dat vraagt meer handwerk, zowel voor het verwerken van de bestelling, de facturatie en het bijhouden van de voorraad op de site. Maar dan kun je met nog geen € 1000,- klaar zijn (minder ook nog wel mocht je willen). Op termijn als je wat geld gaat genereren en je meer orders te verwerken krijgt, kun je dan alsnog de stap maken naar een op maat gemaakt systeem. Heel Woocommerce en handenvol andere plugins laat je dan links liggen, je maakt dan in één keer de stap van "aanwezig en handwerk" naar een goed geautomatiseerd systeem. Onder aan de streep ben je dan natuurlijk duurder uit, maar het maakt de eerste investering een stuk minder risicovol, want kleiner.
offtopic:
Hmm, wilde korte reactie schrijven. Niet gelukt.
xleeuwx schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:06:
[...]
Dat Wordpress per definitie traag is wil ik niet zeggen, dit is afhankelijk hoe de plugins die je gaat gebruiken zijn geschreven. Daarnaast heb ik Wordpress websites al 2 jaar draaien zonder er naar om te hoeven kijken (kwa update's en plugin updates). Daarnaast kan je met caching een TTFB van 80ms hebben (eerste response van server).
Neemt niet weg dat ik voor de eisen zoals hierboven inderdaad naar een andere framework als Wordpress neig omdat dit gewoonweg te veel maatwerk wordt in WP. En zou inderdaad voor Laravel (OctoberCMS) gaan, maar dit is meer omdat het een persoonlijke voorkeur betreft. CodeIgniter of Yii kan net ook maar heb ik dan minder ervaring mee dus zal ik het niet zo snel aan een klant verkopen.
Afhankelijk van wat je budget is zou ik niet alleen een backend developer zoeken maar ook een frontend / designer, ik zie dat je in je eisen namelijk niet alleen koppelingen met API's zijn maar ook frontend skills nodig zijn JavaScript.
Zoals Ger terecht zegt is dit alles een beste investering en als ik dit project aan zou nemen zou ik het niet onder de € 2500 ,- doen (inv. design en API koppelingen). En als dit een probleem is dan zou ik voor een oplossing kiezen die wat meer handwerk verricht.
Nogmaals dank voor de reacties, er zitten hele fijne pointers in waar ik mee verder kan.
Ik ga er nog eens hard over nadenken en me alvast wat verdiepen en de do's en don't en can's en cannot's van bijv. Lavarel. Heb ik weer wat te doen om me van het weekend van de straat te houden.
Ik zit op het moment ook te overwegen om initieel voor een bestaand e-commerce platform te kiezen. Daarmee heb ik volgens mij de meeste ingewikkelde zaken en risico's redelijk afgedekt. Om vervolgens in een later stadium voor meer eigen identiteit en custom handige functionaliteiten te gaan. Grootste nadeel van dat soort platforms zijn de relatief hoge maandelijkse kosten.