Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag: Ziggo 120mbit traag, COAX kabel probleem?

Pagina: 1
Acties:

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi,

Ik heb sinds kort Ziggo, met Horizonbox. Omdat die box bij de TV moet staan heb ik een "lange" 3 meter antennekabel liggen vanuit de muur naar de box. Echter lijkt het erop dat mijn internet niet echt snel gaat.
Als ik via Wifi zit dan haal ik 5-6mb per seconde download. Op zich prima, maar volgens mij moet het wel zeker dubbel zo snel kunnen?

Als ik mijn Playstation bekijk, die is direct aangesloten op de box, en ik download iets, dan lijkt hij ook nooit sneller te gaan dan 4-5mb per seconde.

Zou het kunnen zijn dat mijn antennekabel de bottleneck is? Zo ja, waar moet ik dan op letten bij het kopen van een nieuwe kabel? Wil namelijk liever geen versterker ertussen hangen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je je laptop al eens aan een kabel getest met de Ziggo speedtest? speedtest.ziggo.nl

Wifi nooit gebruiken om de snelheid van je internet te verifieren, daar is Wifi niet betrouwbaar genoeg voor.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Test het eens met een kabel op een computer.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
zoals hierboven aangegeven inderdaad vast kabel naar een pc en dan speedtest.net of de ziggo speedtest doen.

5 a 6 mb op wifi is erg netjes tenzij je het hebt over mbit dan is het inderdaad traag maar 5 a 6 mb download via wifi is persoonlijk niks mis mee je haalt maximaal ongeveer 11 a 12 mb download (via kabel aan pc) van je 120mbit verbinding.

in theorie moet je maximaal 15 mb kunnen halen gezien het als ik het goed heb 120mbit gedeeld dor 8 is dus 15mb :)

let er dus op dat als je zo test doet dat het altijd in mbit word berekent en niet mb!

[ Voor 8% gewijzigd door copywizard op 09-02-2016 11:31 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Inderdaad hou goed rekening met de bitjes en bytes, verder kan het zijn dat de andere kant (server) waarmee je meet het niet toelaat dat je sneller kan downloaden. Vandaar dat er gevraagd wordt om je snelheid te testen via speednet http://speedtest.ziggo.nl of http://www.speedtest.net.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42
PSN is sowieso een waardeloze test. De laatste keer dat ik daar wat downloadde ging het redelijk, maar vaak genoeg gezien dat het bij 5Mbps wel ophield.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
5milibit per seconde is niet zo snel. Wees precies in wat je schrijft, bedoel je megabits of megabytes. Zoals gezegd hier, probeer het eens met een kabel direct aan het modem, let erop dat je een gigabit ethernet adapter nodig hebt om meer dan 100Mbps te kunnen halen. Eventueel kan je het modem rebooten, soms kan ie nog op een lagere snelheid zitten.

Overigens, de horizon box is alleen om tv te kijken toch? Dat is toch niet ook het kabelmodem? (Ik heb ook Ziggo, en ik heb een apart kastje dat het modem is, en een ander kastje voor tv kijken). met andere woorden, volgens mij loopt het Internet niet via de Horizon box, maar bv via een ubee modem ergens anders.

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 09-02-2016 12:01 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

borft schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:00:
Overigens, de horizon box is alleen om tv te kijken toch? Dat is toch niet ook het kabelmodem? (Ik heb ook Ziggo, en ik heb een apart kastje dat het modem is, en een ander kastje voor tv kijken). met andere woorden, volgens mij loopt het Internet niet via de Horizon box, maar bv via een ubee modem ergens anders.
Horizon kan het ook allemaal. Een losse modem/router is een optie. Ik gebruik ook enkel de Horizon doos.

This footer is intentionally left blank

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Ah right, wat je kunt proberen is de 3M kabel er tussenuit te halen, en de korte kabel van Ziggo te gebruiken. Overigens, het kastje aan de muur, si dat waar de kabel daadwerkelijk je woning binnenkomt? Bij mij zit dat in de meterkast, en loopt er door de muur nog een hele lange kabel naar de woonkamer.

Als je HD zender het wel gewoon goed doen, dan denk ik eigenlijk niet dat je trage internet door de coax kabel komt, maar eerder door je wifi netwerk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wees zoals al gevraagd duidelijk over Mega vs milli en bits vs Bytes

Jij zegt "mb", wat je meet is vrijwel zeker MB of Mb.

Waarom hier relevant?

Omdat 4 a 5 Mbps zodanig traag is dat het mogelijk gevolg kan zijn van packetloss. En packetloss kan veroorzaakt worden door brakke kabel. 4 a 5 MBps is 40Mbps, wat nog altijd lang geen 120Mbps is, maar zodanig snel dat het zeker geen packetloss is en dus per definitie niet gevolg kan zijn van een brakke kabel.

Sowieso, als je twijfelt over de coaxkabel, post allereerst de signaalwaardes erover die je in de modem GUI kunt uitlezen.

Oslik blyat! Oslik!

• SamuraiP1zzaCat
Ok dank voor de input. Ik ga mijn laptop even via kabel aansluiten. Mocht het resultaat hetzelfde zijn, dan probeer ik de Horizon box wat dichter bij de muur te krijgen zodat ik de korte meegeleverde kabel kabel kan testen.

Mocht het dan nog traag blijven, heb ik dan nog recht om bijv. mijn abonnement naar beneden te schroeven? Het kan natuurlijk zijn dat Ziggo de snelheid niet kan garanderen op mijn adres.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ziggo kan niet garanderen, maar het ligt echt niet aan drukte oid als je 's morgens vroeg maar 40Mbps van de 120Mbps haalt, laat staan als het 4Mbps is. Begin eens met degelijk te troubleshooten.

Heb je misschien iets wat continu aan het down- of uploaden is (torrent client, Popcorn Time oid)?

Oslik blyat! Oslik!

• SamuraiP1zzaCat
Net met kabel getest op mijn laptop, en via de Ziggo speedtest komt er inderdaad 120Mbps uit. Wifi nu op 5Ghz gezet en kanaal aangepast, daar haal ik nu 90Mbps. Dus snelheid lijkt inderdaad goed te zitten.

Mijn vaste PC zit achter een homeplug, en deze maakt de boel wel traag denk ik. De homeplug heeft namelijk een max snelheid van 100Mbps volgens de specs. Op de vaste PC haal dan ook maar max. 40Mbps...

Heeft er iemand een goed alternatief voor die Homeplug? Zou een PCI kaartje op Wifi beter zijn dan een homeplug?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je werkt met een PLC (Homeplug) set? Beetje (erg) jammer dat je dat niet gelijk in je topicstart meldde waardoor we onnodig op een verkeerd spoor gezet werden :/

En jammer dat je nu ook nog niet exact meldt om welke het gaat :o

40Mbps met een "200Mbps" AV1.1 set is allerminst slecht. Als je dat door een "600Mbps" set zou vervangen zou je al snel richting de 120Mbps gaan. Heb je daarentegen nu al een "600Mbps" set, dan is 40Mbps minder indrukwekkend en is nog de vraag of je met een "1200Mbps" set wel de 120Mbps zou halen. Komt bij dat implementatie sterkt verschilt tussen merken en modellen. Een Sitecom LN-555 is veruit slechtste "500Mbps" adapter, zodanig dat het slechter presteert dan veel "200Mbps" gevallen. Een betere "500Mbps" set zou hier al een verdubbeling kunnen leveren.

In alle gevallen zal een simpele (en goedkope) netwerkkabel sneller en betrouwbaarder werken, maar meestal zal WiFi minder stabiel zijn. PLC kan een optie zijn voor als je geen zin hebt in die kabel, maar wel een duidelijk inferieure. Enig alternatief wat overblijft is MoCA, wat snel zat is (400Mbps met MoCA 2.0), maar redelijk aan de prijs (EUR 120 voor set van twee) - en je moet coax hebben op locatie waar je netwerk wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 09-02-2016 18:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SamuraiP1zzaCat
dion_b schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:18:
Je werkt met een PLC (Homeplug) set? Beetje (erg) jammer dat je dat niet gelijk in je topicstart meldde waardoor we onnodig op een verkeerd spoor gezet werden :/
De homeplug was ook gene issue, het ging erom dat WiFI en mijn Playstation erg traag waren. En ik dacht dat het aan mijn COAX zou liggen. Dit lijkt nu niet het geval omdat ik inderdaad met kabel heb getest en mijn WiFi kanaal heb aangepast. Ik ging de mist in omdat ik speedtest.nl gebruikte. Deze is blijkbaar niet accuraat.
En jammer dat je nu ook nog niet exact meldt om welke het gaat :o

40Mbps met een "200Mbps" AV1.1 set is allerminst slecht. Als je dat door een "600Mbps" set zou vervangen zou je al snel richting de 120Mbps gaan. Heb je daarentegen nu al een "600Mbps" set, dan is 40Mbps minder indrukwekkend en is nog de vraag of je met een "1200Mbps" set wel de 120Mbps zou halen. Komt bij dat implementatie sterkt verschilt tussen merken en modellen. Een Sitecom LN-555 is veruit slechtste "500Mbps" adapter, zodanig dat het slechter presteert dan veel "200Mbps" gevallen. Een betere "500Mbps" set zou hier al een verdubbeling kunnen leveren.

In alle gevallen zal een simpele (en goedkope) netwerkkabel sneller en betrouwbaarder werken, maar meestal zal WiFi minder stabiel zijn. PLC kan een optie zijn voor als je geen zin hebt in die kabel, maar wel een duidelijk inferieure. Enig alternatief wat overblijft is MoCA, wat snel zat is (400Mbps met MoCA 2.0), maar redelijk aan de prijs (EUR 120 voor set van twee) - en je moet coax hebben op locatie waar je netwerk wilt.
Ik heb dus die Sitecom dingetjes, exacte model weet ik niet, volgens mij de LN-515, (100Mbps). Ik ga denk toch maar een WiFi kaartje proberen. Ik vind een nieuwe PLC kopen tricky. Als je kijkt naar deze, dan zeggen ze 500Mbps Dual Pack, echter bij de specs staat "Ethernet:100Mbps". Sitecom PLC link. Ik ben dus bang dat ik weer rommel koop.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SamuraiP1zzaCat schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:15:
[...]

De homeplug was ook gene issue, het ging erom dat WiFI en mijn Playstation erg traag waren. En ik dacht dat het aan mijn COAX zou liggen. Dit lijkt nu niet het geval omdat ik inderdaad met kabel heb getest en mijn WiFi kanaal heb aangepast. Ik ging de mist in omdat ik speedtest.nl gebruikte. Deze is blijkbaar niet accuraat.
Understatement. Het is ingericht om DSL-verbindingen te testen in de tijd dat 8Mbps veel was, zeg zo'n 12 jaar geleden, en nooit sindsdien bijgewerkt. Boven de 16Mbps is het totaal niet in staat om zinnig te meten en geeft het soms veel te lage scores.

Anno 2016 zijn online de Ookla v3 speedtests de meest betrouwbare. Dan nog hangt het van de server af, maar die van Ziggo en KPN zijn meer dan prima. Mooie daarvan is dat als je om een of andere reden de resultaten van je eigen provider zou wantrouwen je een second opinion van hun grootste concurrent kan krijgen. Meer dan 1Mbps verschil heb ik er nooit tussen gezien.
[...]

Ik heb dus die Sitecom dingetjes, exacte model weet ik niet, volgens mij de LN-515, (100Mbps). Ik ga denk toch maar een WiFi kaartje proberen. Ik vind een nieuwe PLC kopen tricky. Als je kijkt naar deze, dan zeggen ze 500Mbps Dual Pack, echter bij de specs staat "Ethernet:100Mbps". Sitecom PLC link. Ik ben dus bang dat ik weer rommel koop.
Als ik naar de LN-515 kijk is het een "200Mbps" geval. Bovendien is het een typisch (slechte) Sitecom-ontwerp. Dat is in deze situatie goed nieuws, want nagenoeg alles wat je koopt zal aanzienlijk beter zijn. En als je hier al 40Mbps mee haalt, dan heb je goede kans op >120Mbps met ander spul.

Vuistregel bij PLC mbt merken (gaat niet altijd op, maar beter dan niets als je geen tijd/zin hebt je in individuele apparaten te verdiepen): Sitecom en Netgear (ver) beneden gemiddeld, TP-Link en AVM (Fritz!) iets bovengemiddeld en Devolo nagenoeg altijd beste binnen een bepaalde categorie.

Mbt die categorieen is het een feest van misleidende en vooral verwarrende marketing. In retail vind je twee PLC standaarden, namelijk HomePlug AV 1.1 ("200Mbps" en "500Mbps") en AV 2.0 ("600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps" en "2000Mbps"). Vervolgens heb je de bandbreedte op de stroomkabel die ze gebruiken, namelijk 2-30Mbps ("200Mbps") en 2-68Mbps (de rest), de modulatie die ze maximaal aankunnen AV1.1 (1024QAM) en AV2.0 (4096QAM), en tenslotte aantal datastromen naast elkaar, een (alles tem "1000Mbps") of twee ("1200Mbps" en "2000Mbps"). Belangrijkste constatering daar is dat er dus GEEN verschil zit tussen "600Mbps" en "1000Mbps" cq "1200Mbps" en "2000Mbps" qua performance, het verschil zit in marketingblaat van chipset vendors Qualcomm Atheros (600/1200) en Broadcom (1000/2000). Als je bovenstaande allemaal in een simpel tabelletje zou gooien zou het makkelijk zijn om te bepalen wat je hebt en wat je wint bij koop van een ander. Helaas kiest de markt ervoor om in plaats daarvan met die totaal ondoorzichtige (en onhaalbare) snelheden te adverteren, waardoor vrijwel niemand er nog niets van snapt :/

Nu, wat het beste is, is simpel: AV2.0 met twee datastromen, oftewel "1200Mbps" / "2000Mbps". Helaas is dat natuurlijk ook het duurst, EUR 85 ofzo voor een set van twee. Exact welke winst je daarmee gaat halen hangt o.a. af van of al je stopcontacten geaard zijn, of in ieder geval de stopcontacten waar je PLC wilt gebruiken. Zo ja kun je uitgaan van factor 6 tot 8 sneller, waardoor je richting de 280Mbps zou kunnen gaan in jouw geval. Geen geaarde stopcontacten? Dan valt de winst tegen, eerder zo'n factor vier of vijf, maar nog steeds goed voor zo'n 180Mbps verwacht ik op basis van de 40Mbps die je nu met AV1.1 "200Mbps" haalt.

Geen zin/mogelijkheid zoveel eraan uit te geven? Beste alternatief hangt af van je stroomnet. Als een oud setje als die van jou slecht presteert (<10Mbps), dan is "600Mbps" een heel slechte keus en kom je uit op "500Mbps" als beste alternatief, maar met kanttekening dat je max een verdubbeling kunt verwachten, misschien minder. Gelukkig heb jij zeer goede prestaties gezien de oude meuk die je hebt. Dan is een verviervoudiging te verwachten met "600Mbps". Dus 140Mbps zou haalbaar moeten zijn.

Maar goed:
1) bij PLC geldt dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor toekomst. Ieder electrisch apparaat dat je aansluit of verplaatst kan de eigenschappen van je PLC-net veranderen of zelfs helemaal om zeep helpen (hiero afgelopen jaar gebeurd met kerstverlichting :X )
2) "600Mbps" setjes kosten nog altijd een veelvoud van 15m Cat6 UTP-kabel en leveren in geen velden of wegen zelfde performance of betrouwbaarheid. Ga uit van EUR 60 voor een TP-Link AV2 "600Mbps" set, vs EUR 10 voor 15m goede UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Vaak staat er op de doos van zo'n setje: 600 Mbps.... of zo.... en in de specificaties staat dat er een 100 Mbps UTP poort in zit.... Tja.... hoe kan je dan 600 Mbps er door heen persen?

Grappig...
Pagina: 1