SamuraiP1zzaCat schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:15:
[...]
De homeplug was ook gene issue, het ging erom dat WiFI en mijn Playstation erg traag waren. En ik dacht dat het aan mijn COAX zou liggen. Dit lijkt nu niet het geval omdat ik inderdaad met kabel heb getest en mijn WiFi kanaal heb aangepast. Ik ging de mist in omdat ik speedtest.nl gebruikte. Deze is blijkbaar niet accuraat.
Understatement. Het is ingericht om DSL-verbindingen te testen in de tijd dat 8Mbps veel was, zeg zo'n 12 jaar geleden, en nooit sindsdien bijgewerkt. Boven de 16Mbps is het totaal niet in staat om zinnig te meten en geeft het soms veel te lage scores.
Anno 2016 zijn online de Ookla v3 speedtests de meest betrouwbare. Dan nog hangt het van de server af, maar die van Ziggo en KPN zijn meer dan prima. Mooie daarvan is dat als je om een of andere reden de resultaten van je eigen provider zou wantrouwen je een second opinion van hun grootste concurrent kan krijgen. Meer dan 1Mbps verschil heb ik er nooit tussen gezien.
[...]
Ik heb dus die Sitecom dingetjes, exacte model weet ik niet, volgens mij de LN-515, (100Mbps). Ik ga denk toch maar een WiFi kaartje proberen. Ik vind een nieuwe PLC kopen tricky. Als je kijkt naar deze, dan zeggen ze 500Mbps Dual Pack, echter bij de specs staat "Ethernet:100Mbps".
Sitecom PLC link. Ik ben dus bang dat ik weer rommel koop.
Als ik naar de LN-515 kijk is het een "200Mbps" geval. Bovendien is het een typisch (slechte) Sitecom-ontwerp. Dat is in deze situatie goed nieuws, want nagenoeg alles wat je koopt zal aanzienlijk beter zijn. En als je hier al 40Mbps mee haalt, dan heb je goede kans op >120Mbps met ander spul.
Vuistregel bij PLC mbt merken (gaat niet altijd op, maar beter dan niets als je geen tijd/zin hebt je in individuele apparaten te verdiepen): Sitecom en Netgear (ver) beneden gemiddeld, TP-Link en AVM (Fritz!) iets bovengemiddeld en Devolo nagenoeg altijd beste binnen een bepaalde categorie.
Mbt die categorieen is het een feest van misleidende en vooral verwarrende marketing. In retail vind je twee PLC standaarden, namelijk HomePlug AV 1.1 ("200Mbps" en "500Mbps") en AV 2.0 ("600Mbps", "1000Mbps", "1200Mbps" en "2000Mbps"). Vervolgens heb je de bandbreedte op de stroomkabel die ze gebruiken, namelijk 2-30Mbps ("200Mbps") en 2-68Mbps (de rest), de modulatie die ze maximaal aankunnen AV1.1 (1024QAM) en AV2.0 (4096QAM), en tenslotte aantal datastromen naast elkaar, een (alles tem "1000Mbps") of twee ("1200Mbps" en "2000Mbps"). Belangrijkste constatering daar is dat er dus GEEN verschil zit tussen "600Mbps" en "1000Mbps" cq "1200Mbps" en "2000Mbps" qua performance, het verschil zit in marketingblaat van chipset vendors Qualcomm Atheros (600/1200) en Broadcom (1000/2000). Als je bovenstaande allemaal in een simpel tabelletje zou gooien zou het makkelijk zijn om te bepalen wat je hebt en wat je wint bij koop van een ander. Helaas kiest de markt ervoor om in plaats daarvan met die totaal ondoorzichtige (en onhaalbare) snelheden te adverteren, waardoor vrijwel niemand er nog niets van snapt
Nu, wat het beste is, is simpel: AV2.0 met twee datastromen, oftewel "1200Mbps" / "2000Mbps". Helaas is dat natuurlijk ook het duurst, EUR 85 ofzo voor een set van twee. Exact welke winst je daarmee gaat halen hangt o.a. af van of al je stopcontacten geaard zijn, of in ieder geval de stopcontacten waar je PLC wilt gebruiken. Zo ja kun je uitgaan van factor 6 tot 8 sneller, waardoor je richting de 280Mbps zou kunnen gaan in jouw geval. Geen geaarde stopcontacten? Dan valt de winst tegen, eerder zo'n factor vier of vijf, maar nog steeds goed voor zo'n 180Mbps verwacht ik op basis van de 40Mbps die je nu met AV1.1 "200Mbps" haalt.
Geen zin/mogelijkheid zoveel eraan uit te geven? Beste alternatief hangt af van je stroomnet. Als een oud setje als die van jou slecht presteert (<10Mbps), dan is "600Mbps" een heel slechte keus en kom je uit op "500Mbps" als beste alternatief, maar met kanttekening dat je max een verdubbeling kunt verwachten, misschien minder. Gelukkig heb jij zeer goede prestaties gezien de oude meuk die je hebt. Dan is een verviervoudiging te verwachten met "600Mbps". Dus 140Mbps zou haalbaar moeten zijn.
Maar goed:
1) bij PLC geldt dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor toekomst. Ieder electrisch apparaat dat je aansluit of verplaatst kan de eigenschappen van je PLC-net veranderen of zelfs helemaal om zeep helpen (hiero afgelopen jaar gebeurd met kerstverlichting

)
2) "600Mbps" setjes kosten nog altijd een veelvoud van 15m Cat6 UTP-kabel en leveren in geen velden of wegen zelfde performance of betrouwbaarheid. Ga uit van EUR 60 voor een TP-Link AV2 "600Mbps" set, vs EUR 10 voor 15m goede UTP.