Ik heb wat onzekerheden over het kalibreren van mijn monitoren, met name voor gebruik met webdesign. Ik heb dit een tijd moeten laten liggen, maar ik wil het weer oppakken. Ik heb al een aantal jaar twee wide-gamut monitoren, respectievelijk Dell U2711 en Dell U2410. Ik heb jaren gedaan zonder kalibratie, omdat ik daar simpelweg niet de apparatuur voor had. Momenteel heb ik een X-Rite ColorMunki Display voor kalibratie. De software die ik gebruik is niet de originele software, ik kon daar echt geen goede kalibratie mee krijgen, altijd een groenig tintje. Ik gebruik nu dus de opensource software DispCalGUI, met het onderliggende Argyll
Mijn vraag is dit:
Als ik mijn monitoren in DispCalGUI kalibreer voor de sRGB kleurruimte, kan ik er dan zeker van zijn dat de kleuren die uiteindelijk weergegeven worden NIET oververzadigd zijn voor gebruik in webdesign en eigenlijk algemeen internet/film/game/fotokijk gebruik?
De originele presets op de monitoren (waarvan één monitor officieel fabriekskalibratie heeft) voor sRGB zijn namelijk een stuk minder verzadigd dan het resultaat wat ik nu heb bereikt. Ik ben bang dat dat discrepantie oplevert als ik de content op een andere computer bekijk. En dan meer in de vorm van een gebrek aan verzadiging in het uiteindelijke eindproduct. Webcontent (alsook games en films) die ik nu al bekijk na het kalibreren zijn toch vrij verzadigd en ik vraag me af of dat zo hoort.
Mijn werkwijze (na lang uitproberen en uitzoeken)is als volgt::
De kleuren zijn gelijk, maar na kalibratie valt eigenlijk op hoe ongelijk de helderheid/witbalans is op verschillende delen van het scherm, dus naast elkaar vergelijken is moeilijk. Bij de U2711 zie ik bijvoorbeeld heel duidelijk verticaal waar de lampen zich bevinden. Waarschijnlijk omdat deze al een flink aantal branduren heeft gehad. Bij de U2411 zie ik meer onregelmatig verschil in kleur, maar over het algemeen minder dan bij de U2711.
Enfin, moet ik mij zorgen maken dat kleuren te verzadigd zijn als ik aan het designen sla? Dus of websites er op niet-gekalibreerde, niet-wide gamut monitoren er niet heel bleek uitzien?
Bedankt voor jullie input!!
Mijn vraag is dit:
Als ik mijn monitoren in DispCalGUI kalibreer voor de sRGB kleurruimte, kan ik er dan zeker van zijn dat de kleuren die uiteindelijk weergegeven worden NIET oververzadigd zijn voor gebruik in webdesign en eigenlijk algemeen internet/film/game/fotokijk gebruik?
De originele presets op de monitoren (waarvan één monitor officieel fabriekskalibratie heeft) voor sRGB zijn namelijk een stuk minder verzadigd dan het resultaat wat ik nu heb bereikt. Ik ben bang dat dat discrepantie oplevert als ik de content op een andere computer bekijk. En dan meer in de vorm van een gebrek aan verzadiging in het uiteindelijke eindproduct. Webcontent (alsook games en films) die ik nu al bekijk na het kalibreren zijn toch vrij verzadigd en ik vraag me af of dat zo hoort.
Mijn werkwijze (na lang uitproberen en uitzoeken)is als volgt::
- computer aanzetten en lange tijd (1 uur + ) de schermen laten opwarmen.
- DisplayCal opstarten.
- Monitor selecteren,
- preset sRGB uitkiezen en verder niks meer wijzigen aan de instellingen (kleurtemperatuur is bij deze preset niet geheel 6500K, ik geloof uiteindelijk meer iets van 6504K, maar deze preset werkt met coordinaten en gamma is dacht ik gewoon 2.2).
- kalibratie starten en (zwarte achtergrond aangevinkt) de ColorMunki plaatsen.
- Dan volgt er de eerste meting waarbij je handmatig de helderheid en witbalans instelt met de RGB sliders op je monitor. Op de U2711 heb ik alleen de beschikking over de Gain sliders, voor de kleuren Rood Groen en Blauw op een schaal van 0-100 (dus de verschillen zijn vrij groot per waarde). Bij de U2410 heb ik de beschikking om het Standaardprofiel (dus niet de custom) te veranderen binnen het service OSD, welke met een bepaald trucje geopend kan worden. Deze heeft de mogelijkheid om waardes van 0-255 te kiezen (ideaal).
- Ik stel eerst de helderheid in op 120cd/m²
- Dan pas ik de sliders aan, zodat ik ze allemaal zo hoog mogelijk heb staan waarbij ik de gemeten witbalans zo goed mogelijk probeer te benaderen. DisplayCal geeft mooi aan wanneer je binnen het juiste bereik zit.
- Ik pas weer de helderheid aan (deze wordt altijd minder als je de sliders naar beneden haalt)
- Ik kijk nog eens naar de witbalans
- etc.
- Dan laat ik dit scherm een tijdje zo staan en ga ik wat anders doen. De ColorMunki moet zelf ook nog warm worden en als je wat langer wacht, zie je dat de gemeten witbalans en helderheid veranderd zijn.
- Als de waarden gewijzigd zijn herhaal ik de stappen om de juiste balans opnieuw te vinden.
- zie ik geen veranderingen meer na lange tijd wachten, start ik eindelijk de kalibratie.
- Na de kalibratie en profilering en validatie (veeeeeel uitgebreider en preciezer dan de originele software, ook veel langer) is het klaar en krijg ik het rapport te zien.
U2711: 99,9% sRGB / 98.8% AdobeRGB / 91,5% DCI P3 (deltaE average 0,21)
U2410: 99,8% sRGB / 98.0% AdobeRGB / 91,0% DCI P3 (deltaE average 0,27)
U2410: 99,8% sRGB / 98.0% AdobeRGB / 91,0% DCI P3 (deltaE average 0,27)
De gamut volume ligt een stuk hoger, ik weet heel eerlijk gezegd niet wat die waarde aangeeft?
De kleuren zijn gelijk, maar na kalibratie valt eigenlijk op hoe ongelijk de helderheid/witbalans is op verschillende delen van het scherm, dus naast elkaar vergelijken is moeilijk. Bij de U2711 zie ik bijvoorbeeld heel duidelijk verticaal waar de lampen zich bevinden. Waarschijnlijk omdat deze al een flink aantal branduren heeft gehad. Bij de U2411 zie ik meer onregelmatig verschil in kleur, maar over het algemeen minder dan bij de U2711.
Enfin, moet ik mij zorgen maken dat kleuren te verzadigd zijn als ik aan het designen sla? Dus of websites er op niet-gekalibreerde, niet-wide gamut monitoren er niet heel bleek uitzien?
Bedankt voor jullie input!!