Mailvirus verstuurd onder account overleden tante

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:13
Ik heb een vervelend probleem waar ik geen oplossing voor heb. Mijn tante is een paar maanden geleden overleden en een aantal dagen terug werd er een mail verstuurd onder haar naam naar veel mensen in de contactlijst. Via een hotmail adres

Wij hebben het wachtwoord niet en zij had dat ook niet, ik heb toendertijd een gmailadres voor haar geopend omdat zij niet meer in haar mailbox kon.

De mailinhoud is als volgt:

This is it

[link naar verdachte site stond hier]

Sent from my iPad
Begin forwarded message:

When I play with my cat, who knows whether she is not amusing herself more than I with her.

Wat kan ik hieraan doen? Is haar hotmail adres gehackt? De kans daarop lijkt mij klein, wss zijn contacten gekaapt en via een tooltje een fake mail verstuurd. Met google vind ik niks wat op een virus lijkt oid..

Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 09-02-2016 09:48 ]

Alle reacties

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:35
Eerst even het linkje in code tags zetten oid. Zo nodig je nog meer mensen uit om op het linkje te klikken.

Edit: met hieronder, pak even de mail headers erbij dan weet je meer.

[ Voor 35% gewijzigd door Craven op 09-02-2016 09:31 ]

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Waarom plaats je een link naar een virus online? Dat voegt niet toe.

Verder, kijk even hoe/vanwaar de e-mails zijn verzonden, dan zie je al wat meer.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je contact opgenomen met Outlook?
Zie bijv het antwoord hier

Ook Gmail contacteren, lijkt me. Zal waarschijnlijk op een soortgelijke manier gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 09-02-2016 09:33 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• TweakerVincent
Idd niet handig om link erbij te zetten, dacht dat het beter was omdat het mss vaker voorkwam? Ik zoek vanavond thuis de rest van de gegevens.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-11 14:27

Rmg

Het verzend adres gemakkelijk is te spoofen word eigenlijk niet op gelet (Naja je hebt SPF records, maar als de spammer/verzender ook hotmail gebruikt is dat alweer redelijk waardeloos.).

Hier is verder weinig aan te doen.

• TweakerVincent
Rmg schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:50:
Het verzend adres gemakkelijk is te spoofen word eigenlijk niet op gelet (Naja je hebt SPF records, maar als de spammer/verzender ook hotmail gebruikt is dat alweer redelijk waardeloos.).

Hier is verder weinig aan te doen.
maar hoe komt de spammer aan de contactadressen? Lijkt een hotmail hack?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11 15:32

Rannasha

Does not compute.

TweakerVincent schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:40:
[...]

Waarschijnlijk malware op de computer van je tante. Die kan dingen als contact-adressen verzamelen zodat het later gebruikt kan worden voor spam. Hoeft niet eens iets recent te zijn, zodra de gegevens eenmaal verzameld zijn, kunnen ze op een willekeurig later moment gebruikt worden voor dergelijke spam-acties.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• TweakerVincent
Rannasha schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:43:
[...]

Waarschijnlijk malware op de computer van je tante. Die kan dingen als contact-adressen verzamelen zodat het later gebruikt kan worden voor spam. Hoeft niet eens iets recent te zijn, zodra de gegevens eenmaal verzameld zijn, kunnen ze op een willekeurig later moment gebruikt worden voor dergelijke spam-acties.
Ok dus dan is er eigenlijk niks meer aan te doen?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

TweakerVincent schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:12:
[...]

Ok dus dan is er eigenlijk niks meer aan te doen?
De vraag is of de mail ook van de hotmail servers afkomt of dat het from adres gespoofed is.. Bij het eerste contact opnemen met microsoft / outlook en anders het mailadres in je spamfilter gooien. Voelt een beetje cru, maar wel de beste optie imo.

[ Voor 32% gewijzigd door Standeman op 09-02-2016 13:54 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:09
Nog gecondoleerd.

Je tante heeft het account dus niet meer gebruikt?
MS heft accounts op na 365 dagen inactiviteit, als malware dit gebruikt wordt het nooit opgeheven, bij een koppeling met een gebruikt Gmail ook niet.
Kan je wel bij Gmail?

Officieel beeindigen is een hoop rompslomp, je kan misschien voordoen dat je account gehackt is
Of een nieuw wachtwoord aanvragen als je genoeg weet?
En dan opheffen en nooit meer inloggen.

Of dat malwaretooltje zal dan op haar PC staan, kun je daar wel bij voor wat scans en opruimwerk?
Stond die aan? Vererft door iemand en doorgegaan zonder fresh install?
Dan kan een scan misschien wat aan het licht brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 09-02-2016 14:05 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-11 14:27

Rmg

TweakerVincent schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 11:40:
[...]

Kan een gezamelijke kennis zijn die jullie in het adresboek heeft en een virus heeft. Beetje slim mail virus gaat niet mailen met het adres van de besmette persoon maar pakt er 1 uit het adresboek van diegene

Malafiede app of virus (Facebook/android/ios/windowsphone etc etc.) die contact personen synct en matched.

Wat ook nog kan is dat iemand toch het hotmail account heeft gekraakt. En dat adresboek heeft gebruikt. Jullie hebben niet echt toegang tot die mailbox.

Er is ook een bepaalde tijd na niet gebruiken dat hotmail je mailbox weer vrijgeeft afaik...
Pagina: 1