Terug naar Nederland en hoe dan verder..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik ben op zoek naar mensen die na lange tijd weer terug zijn gegaan naar Nederland.

Mijn situatie: heb Nederland ongeveer 20 jaar geleden verlaten en heb bij de laatste gemeente waar ik gewoond heb opgegeven “met onbekende bestemming vertrokken”. Heb geen studieschuld of andere schulden en heb altijd een huis gehuurd dus ook geen hypotheekschuld. Heb al die jaren ook geen inkomsten gehad in Nederland dus is mijn belasting naar Limburg verhuisd (Geleen als ik mij niet vergis), ook bij de belasting heb ik geen belasting aanslagen open staan dus ik ben 100% schuld vrij. Ik heb verder helemaal niets in Nederland en ook nooit gehad.

Heb buiten Europa mijn geld verdiend en belasting betaald, heb een lokale zorgverzekering, verder geen levensverzekering en geen pensioenopbouw. Heb slechts 14 jaar in Nederland gewerkt dus heb ik straks recht op 28% van mijn AOW als ik nu met pensioen zou gaan. In verband met een ongeval moest een vriend van mij terug naar Nederland omdat hij het hier niet meer kon betalen. Verzekering hier betalen maar een maximaal bedrag uit per geval 'ongeval' dus als dat op is moet je zelf gaan betalen en als je het geld dan niet hebt zit er maar een ding op – terug naar huis. Het heeft mij aan het denken gezet want wat nu als ik door omstandigheden ook terug moet naar Nederland. Aan mijn vriend kan ik het niet meer vragen, hij heeft ook nog eens een hersenbloeding gehad en is nu nog aan het revalideren. Of hij straks nog weet hoe of wat is maar de vraag…...

Wat nu als ik ook terug moet naar Nederland, krijg ik dan een aanslag over de laatste 20 jaar van mijn zorgverzekering / belasting etc. Moet ik gaan uitleggen hoe ik al die jaren mijn geld verdiend heb en moet ik daar dan alsnog belasting over betalen? Toen ik vertrok uit Nederland heb ik nog wel alle instanties telefonisch om advies gevraagd maar niemand kon / durfde mij een schriftelijk antwoord te geven. Sommigen instanties vertelde mij ook dat door veranderende regelgeving het gewoon niet mogelijk is om een antwoord te geven.

Kortom – heeft iemand hier ervaring mee.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Relax ;)

Nee, je hoeft geen belasting te betalen over de afgelopen 20 jaar, ook geen achterstallige zorgverzekeringspremies, helemaal niks.

Enige vraag is even of je aanspraak zou kunnen maken op een bijstandsuitkering mocht dat nodig zijn, dat zou ik niet weten, maar ik vermoed dat dat gewoon kan (zolang je nog een NL paspoort hebt, that is).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zelfs een bijstandsuitkering aanvragen zou moeten kunnen echter moet je wel eerst je vermogen opeten (dus ook buitenlandse rekeningen en/of bezittingen). AOW lijkt mij het moeilijkste omdat er weinig is opgebouwd. Hoe dat verder gaat zou ik je niet kunnen zeggen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Als ik het goed begrepen heb wordt je AOW - indien het onder het bijstands niveau komt, aangevuld tot het bijstands niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-08 09:25

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Vraag 1 die heel belangrijk is,
Heb je elke 10 jaar je nederlandse paspoort verlengt?
Indien dit niet het geval is ben je deze kwijt en kan je dus niet zomaar terugkeren.

http://www.ikkeerterug.nl...-terug-in-het-buitenland/ (eerste bruikbare hit uit google).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
In verband met reizen en visa heb ik altijd een geldig paspoort nodig, heb er nu - eindelijk - een die 10 jaar geldig is. Vroeger was dat maar 5 jaar maar dat is gelukkig eindelijk veranderd :-)

(nog bedankt voor de link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 08:34
Je bent belastingplichting in het land waar je woon (er zijn soms uitzonderingen inderdaad) maar je hoeft je daar geen zorgen over te maken.

Misschien interessant om hiernaar te kijken en met je toekomstig werkgever te bespreken: http://www.belastingdiens...rken/30_procent_regeling/
Zijn wel een aantal eisen voor..

[ Voor 3% gewijzigd door Marinusvw op 09-02-2016 08:56 ]

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
*snip*

Technisch zijn er wel wat hobbels zoals het moeten hebben van woonruimte en ingeschreven moeten staan in een gemeente voor er bijstand aangevraagd moet worden, maar met een klein netwerk is dat zo opgelost.

AOW kun je vrij goedkoop 'bijkopen' bij de SVB.

Als je eerst een baan regelt of vermogen meebrengt is het typisch een eitje. De grootste uitdaging is typisch om betaalbare woonruimte te vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Smuggler schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 07:07:
Vraag 1 die heel belangrijk is,
Heb je elke 10 jaar je nederlandse paspoort verlengt?
Indien dit niet het geval is ben je deze kwijt en kan je dus niet zomaar terugkeren.
Je kúnt je paspoort niet kwijtraken als je geen ander paspoort hebt. Onze staat laat stateloos worden niet toe.

(Nou goed je paspoort kwijtraken is vrij simpel. Je nationaliteit echter is een ander verhaal.)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2016 10:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Friespeuk schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:08:
[...]

In de OP staat nergens de precieze reden dus het nogal een aanname...
De OP beschrijft hoe een vriend terug moet naar NL omdat de zorg in het buitenland niet meer te betalen is en vervolgens vraagt hij zich af wat er gebeurd als ook hij terug moet

De conclusie dat TS terug moet komen omdat hij het in het buitenland niet meer kan betalen is niet echt heel ver gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
Modbreak:Het moralisme of de redenen waarom iemand terugkeert mogen achterwege blijven, dat is hier helemaal de vraag niet. Ook moral high ground claimen met je belastingaangifte is nergens voor nodig.

[ Voor 102% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2016 10:46 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Señor Sjon schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:42:
Modbreak:Het moralisme of de redenen waarom iemand terugkeert mogen achterwege blijven, dat is hier helemaal de vraag niet. Ook moral high ground claimen met je belastingaangifte is nergens voor nodig.
Zeg wil jij anders even niet willekeurig relevante posts deleten? Dank je.
Wil jij dan het feedbacktopic of DM gebruiken i.p.v. te reageren op moderaties in het topic? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2016 10:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phaerion
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Rukapul schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:03:

Technisch zijn er wel wat hobbels
Subtiel! :P

Een kameraad van me was verhuisd naar Zweden. Zijn relatie heeft een tijdje op de tocht gestaan en hij was weer terug naar Nederland vertrokken. Nou.. hij heeft het welgeteld nog géén drie maanden volgehouden, en is linea recta, gillend en wel, weer terug naar Zweden gevlogen.

En waarom? Vanwege die verrekte bureaucratie, en het feit dat je bij nagenoeg ieder gesprek mensen aan de telefoon hebt, die niet in staat zijn om zelf te denken, opzettelijk negeren wat je zegt, terwijl ze je eerst je hele verhaal laten doen. Antwoord geven op dingen die je niet gezegd of gevraagd hebt Enzovoorts.

Eenmaal terug in Zweden viel alle stress van hem af, en was er geen vuiltje meer aan de lucht. Zo heb ik ookl nog een bekende in Denemarken,. En ook hij piekert er niet over om ooit nog terug te keren naar Nederland. En wederom voornamelijk vanwege dezelfde redenen.

Beide personen zijn nu niet bepaald wereldvreemd, en hadden toch al wel de nodige ervaring met de gang van zaken in ons land. Maar na eenmaal in Scandinavië te hebben gewoond, was het verschil met hier zó overduidelijk groot, dat ze al die stress, en vooral de oneerlijkheid waarmee men je vak tegemoet tredd niet meer aan konden.

Dus.. weet waar je aan begint wanneer je elders eenmaal een leven hebt opgebouwd. Want ook al ben je honderd keer Nederlander, een terugkeer wordt je niet als vanzelf sprekend ook kant en klaar in je schoot geworpen. En ik krijg daarbij het idee, dat als je eenmaal weg bent geweest ze je hier liever kwijt dan rijk zijn. Die indruk kregen die twee kameraden van mij iig wel. Dus ik kan TS aan raden om zich bij een eventuele terugkeer héél goed voor te bereiden, en zo veel mogelijk geregeld te hebben. Zodat hij niet voor nare verrassingen komt te staan. ;)

Ik denk dat het probleem met name ontstaat doordat je afgemeld bent als belastingbetaler. Voor het systeem komt het dan bijna op hetzelfde neer alsof je iemand die was overleden weer probeert aan te melden als actief. En omdat de communicatie tussen de verschillende instanties niet vlekkeloos verloopt, loop je steeds tegen een muur op wanneer je gegevens uit het archief naar boven komen. En daarbij moet je bijv. denken aan je ziektekostenverzekering en derglijke. Die niet weten waar ze met je naar toe moeten wanneer je als 'afgemeld' in het systeem opduikt. En doordat de mensen die je aan de telefoon krijgt, vaak óf niet verder kijken dan hun neus lang is, óf er simpelweg geen zin in hebben, loop je steeds tegen allerlei drempels en barrières op.

Al met al moet je dus behoorlijk stressbestendig zijn. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2016 14:25 . Reden: Hou het netjes ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb vaker gelezen over mensen die maar in het buitenland blijven omdat de terugkeer zo verdomd lastig is als je niet een flinke zak geld hebt.

De laatste gemeente waar je ingeschreven hebt gestaan is verplicht om je verder te "helpen". Als je zelf geen geld hebt om in je eigen onderhoud en onderdak te voorzien kom je wel in het daklozen-circuit terecht: je moet je dan, op afroep, melden bij de nachtopvang (die je zelf moet betalen overigens) en na een X-periode kun je daar een postadres krijgen. Met dat postadres kun je een bijstandsuitkering aanvragen en je op de wachtlijst plaatsen voor een sociale huurwoning.

Wat betreft je AOW: je kunt je binnen enige tijd nadat je terugbrengt weer inkopen bij de AOW. Dat heeft alleen nut als je je hiermee een volledige AOW kunt verschaffen, én je een aanvullend pensioen cq eigen vermogen denkt te hebben als je 67 bent geworden. Als je geen aanvullend pensioen of vermogen hebt, is er geen voordeel bij het inkopen bij de AOW: je gedeeltelijke AOW wordt dan automatisch door de bijstand aangevuld tot het niveau van een volledige AOW. Verschil tussen AOW en bijstand ligt dus in de inkomstenscheck en vermogenscheck.

Het meest belangrijke is dus een spaarpotje te hebben of een netwerk in Nederland.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08 11:29

LankHoar

Langharig tuig

Interessant dit. Ik zit nu bijna 3 jaar in Tsjechië en ben dan ook uitgeschreven uit de GBA in Nederland. Ik kan beamen dat het ook hier een stuk minder bureaucratisch aan toe gaat i.v.m. Nederland. Ben nieuwsgierig naar wat ik allemaal nog ga lezen over een eventuele terugkeer, kan dat wel gebruiken wanneer ik misschien ooit nog weer terugkeer. In Tsjechië zal ik niet heel lang meer blijven, maar ben voorlopig ook nog niet klaar met de wereld bekijken :)

Eigenlijk kan ik je weinig tips geven, behalve dat het altijd goed is om extra in je pensioen e.d. te investeren (bijvoorbeeld d.m.v. maandelijks een x bedrag te spenderen aan stabiel bewezen investeringen).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
kamstra schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 05:12:
Relax ;)

Nee, je hoeft geen belasting te betalen over de afgelopen 20 jaar, ook geen achterstallige zorgverzekeringspremies, helemaal niks.

Dat klopt. Toen ik terug kwam naar Nederland in 1992 heb ik ook niets extra hoeven te betalen. Wel moet je een SOFI nummer aanvragen want zonder deze kom je echt nergens.

Enige vraag is even of je aanspraak zou kunnen maken op een bijstandsuitkering mocht dat nodig zijn, dat zou ik niet weten, maar ik vermoed dat dat gewoon kan (zolang je nog een NL paspoort hebt, that is).
Als je bijstandsuitkering nodig heb dan moet je een SOFI nummer hebben. Let wel op, want om een bijstand te krijgen moet je wel je alles openstellen, en ik meen ALLES!! Maar als het klopt krijg je wel een uitkering. Alleen ben je dan verplicht om werk te vinden.

Qua pensioen ben je de Jaren kwijt die je in het buiteland was. Dit kan je wel weer terug kopen maar het kost een vermogen. In plaat daarvan heb ik mijn geld in polissen gestopt maar ook hier zal het zijn dat je niet genoeg aan heb.

[ Voor 11% gewijzigd door lunarmoon op 09-02-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 16:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

lunarmoon schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:04:
[...]

Als je bijstandsuitkering nodig heb dan moet je een SOFI nummer hebben. Let wel op, want om een bijstand te krijgen moet je wel je alles openstellen, en ik meen ALLES!! Maar als het klopt krijg je wel een uitkering. Alleen ben je dan verplicht om werk te vinden.

Qua pensioen ben je de Jaren kwijt die je in het buiteland was. Dit kan je wel weer terug kopen maar het kost een vermogen. In plaat daarvan heb ik mijn geld in polissen gestopt maar ook hier zal het zijn dat je niet genoeg aan heb.
Sofi bestaat al een tijdje niet meer. BSN lijkt me geschikter.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-07 12:43
Een groot bezwaar wat hier steeds wordt geopperd is het missen van AOW/pensioen. Mij is echter niet duidelijk wat TS in het buitenland heeft gedaan, maar ik kan met zo voorstellen dat hij in een redelijk beschaafd land heeft gewerkt, met een vergelijkbaar system als on AOW stelsel. Het gat wat hij in Nederland heeft, wordt dan (wellicht deels) opgevuld met een latere uitkering van het buitenlandse systeem.

Het grootste problem lijkt mij om vanuit het buitenland een woonruimte te vinden en in mindere mate een baan. Als je een logeeraddres hebt en een potje waar je een tijdje op kunt teren, is een terugkeer buiten wat administratieve rompslomp geen enkel probleem. Daarbij opgemerkt dat de administratieve handelingen niet enkel in Nederland plaatsvinden, maar ook in het land waaruit je vertrekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreadramon op 09-02-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hm, interessant. Aangezien ik van de zomer vrijwillig werkloos ga worden, en terugkeer naar Nederland een optie is, moet ik dit topic maar eens in de gaten houden.

Ik vraag me wel af wat het probleem is. Ik heb een BSN nummer, ik heb nog een NL bankrekening/spaarrekening, en woonruimte zou ook geen probleem zijn (afbetaald koophuis in VK, verkopen en aankopen dus), dus waar zou het fout moeten gaan? Misschien dat het nog uitmaakt of we het over binnen EU en buiten EU/intercontinentaal hebben? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEddy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09-2020
*snip* dit is niet de plek en dat weet je.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 09-02-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gambieter, als jij enige tijd in je eigen onderhoud kunt voorzien en een dak boven je hoofd (met inschrijfadres!) hebt, zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Wel wil ik je adviseren om te kijken naar het inkopen van AOW-recht: ik ga ervan uit dat jij wel iets van pensioen geregeld hebt, en dan is de AOW een leuke extra.

http://www.svb.nl/int/nl/vv/algemeen/wat_is_vv/index.jsp

Overigens hebben zowel mijn moeder als stiefvader zich vrijwillig voor de AOW verzekerd toen ze naar Engeland emigreerden (Isle of Skye of all places 8)7), en beiden zijn overleden voor het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Leuke sponsoring van de staatskas is het dan :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 09-02-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
Tjebakka schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:32:
[...]

Sofi bestaat al een tijdje niet meer. BSN lijkt me geschikter.
Jij heb gelijk. Toen ik terug kwam toen was het SOFI maar nu is het BSN. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:38

Rannasha

Does not compute.

Ardana schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:46:
Gambieter, als jij enige tijd in je eigen onderhoud kunt voorzien en een dak boven je hoofd (met inschrijfadres!) hebt, zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Wel wil ik je adviseren om te kijken naar het inkopen van AOW-recht: ik ga ervan uit dat jij wel iets van pensioen geregeld hebt, en dan is de AOW een leuke extra.

http://www.svb.nl/int/nl/vv/algemeen/wat_is_vv/index.jsp
Inkopen van AOW kan alleen als je nog niet eerder in NL gewoond of gewerkt hebt. Als je terugkeert, dan is die optie er niet. Van de SVB site:
Inkoop kan alleen als u voor de eerste keer in Nederland komt wonen of werken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat vind ik raar, want ik heb cliënten gehad die na terugkeer daar een "schuld" hadden (schuld tussen aanhalingstekens, omdat, als je de premie niet betaald, de verzekering gewoon stopt en je geen schuld meer hebt). Maar het zou kunnen dat dat was omdat ze vóór vertrek deelname aan de vrijwillige verzekering geregeld hadden.

Maar goed, een belletje naar de SVB kan geen kwaad lijkt me zo :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ardana op 10-02-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDT-Maikel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02-2021
Inkoop kan alleen als u voor de eerste keer in Nederland komt wonen of werken.
De of in die zin is raar, als ik terug naar Nederland zou gaan zal ik waarschijnlijk wel voor het eerst in Nederland werken maar niet voor het eerst daar wonen. Als ik die zin dan letterlijk neem mag ik dus wel inkopen al lijkt me dat sterk.

Je kunt trouwens ook maandelijks (of jaarlijks) je vrijwillig voor de AOW verzekeren als je in het buitenland woont en/of werkt. Hetgeen ik vrij duur vind en daarom ook niet doe, ik zou dan minimaal 87 jaar oud moeten worden om quitte te spelen.

brick store | mdt.re

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:38

Rannasha

Does not compute.

MDT-Maikel schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:07:
[...]
Je kunt trouwens ook maandelijks (of jaarlijks) je vrijwillig voor de AOW verzekeren als je in het buitenland woont en/of werkt. Hetgeen ik vrij duur vind en daarom ook niet doe, ik zou dan minimaal 87 jaar oud moeten worden om quitte te spelen.
Ik doe dat ook niet. De kans dat het huidige AOW stelsel er nog net zo uit ziet als nu op het moment dat ik met pensioen ga acht ik nihil. Bovendien betaal ik in mijn huidige land ook een AOW-achtige premie, dus dat zou enigszins dubbelop zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb daar toendertijd ook voor gekozen, dwz niet bijverzekeren. Ik ga wel pensioen uit verschillende potjes krijgen (2 Britse pensioenfondsen en het ABP).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Bedankt voor alle reacties, financieel maak ik mij niet veel zorgen want als het echt niet anders gaat val je terug op Nederland met zijn sociale systeem.

Het is vooral de regelgeving waar ik het meeste problemen mee zal hebben en wat mij en vele andere mensen werkelijk tot wanhoop kan drijven. Kijk ook maar naar het voorbeeld hierboven over Zweden. Kan mij nog wel het verhaal herinneren van een Nederlander die met pensioen was en in Indonesie woonde. De Nederlandse regels - die niet altijd in het buitenland werken buiten onze schuld om - hebben deze man tot zelfmoord gedreven. Een in en in triest verhaal wat vermeden had kunnen worden als ambtenaren eens proberen in de schoenen te staan van mensen die NIET in Nederland wonen. Regels, regels, regels en nog eens regels.

Mocht het ooit zover komen dat ik terug moet, weet ik niet of ik nog lang zou willen leven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Rukapul schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:03:
[mbr]*snip*[/]

AOW kun je vrij goedkoop 'bijkopen' bij de SVB.
Ik weet uit ervaring dat dit niet goedkoop is. Ze gaan ook gewoon uit van je inkomen uit buitenland. Ik moest bv 10k euro per jaar afdragen om verzekerd te blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

*knip* lees de modbreak in Señor Sjon in "Terug naar Nederland en hoe dan verder.." nog eens aandachtig door.

[ Voor 118% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip* Wie zegt dat de TS jarenlang in Nederland geprofiteerd heeft? Hij schrijft toch dat hij 14 jaar in Nederland gewerkt heeft, en dus gewoon netjes z'n belasting betaalt heeft. Nederland is niet het paradijs op aarde dus ja, soms zijn er mensen die verder kijken dan de Nederlandse grenzen. Dat ze daarna alsnog geholpen worden door Nederlandse ambtenaren is vanzelfsprekend, je hebt zeker wel eens van ambassades gehoord?

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 13:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

fsfikke schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:19:
*knip* Wie zegt dat de TS jarenlang in Nederland geprofiteerd heeft? Hij schrijft toch dat hij 14 jaar in Nederland gewerkt heeft, en dus gewoon netjes z'n belasting betaalt heeft. Nederland is niet het paradijs op aarde dus ja, soms zijn er mensen die verder kijken dan de Nederlandse grenzen. Dat ze daarna alsnog geholpen worden door Nederlandse ambtenaren is vanzelfsprekend, je hebt zeker wel eens van ambassades gehoord?
En dat laat het opnieuw bijdragen aan de Nederlandse samenleving nog buiten beschouwing. Als ik het zo lees, is het veel gemakkelijker om als buitenlander hier binnen te komen dan als Nederlander terug te komen.

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 13:23 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:19:
knip Wie zegt dat de TS jarenlang in Nederland geprofiteerd heeft? Hij schrijft toch dat hij 14 jaar in Nederland gewerkt heeft, en dus gewoon netjes z'n belasting betaalt heeft. Nederland is niet het paradijs op aarde dus ja, soms zijn er mensen die verder kijken dan de Nederlandse grenzen. Dat ze daarna alsnog geholpen worden door Nederlandse ambtenaren is vanzelfsprekend, je hebt zeker wel eens van ambassades gehoord?
Tja als ik het lees gaat het eigenlijk alleen over terugkomen om van de verzorgingsstaat te genieten, maar hij maakt zichzelf toch van kant als hij terug moet komen. Dus ik zie niet helemaal de reden voor dit topic in.

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 14-02-2016 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clogie886
Ik heb inderdaad 14 jaar lang netjes al mijn preemies betaald en heb Nederland 'zonder schuld' verlaten. Als ik ooit terug zou komen vrees ik het meeste voor de administratieve lompslomp die ik over mijn heen zal krijgen

*knip* Dit topic is geen lang leven beschoren als je het als uitlaatklep gaat gebruiken. Beperk je ajb tot concrete vragen over het terugkeren.

[ Voor 73% gewijzigd door naitsoezn op 14-02-2016 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@clogie: kun je wat minder zielig doen? Jezelf als slachtoffer voordoen gaat hier niet helpen en lokt alleen maar slechte reacties uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Offtopic.

[ Voor 97% gewijzigd door naitsoezn op 14-02-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 14-02-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het topic gaat over de mogelijke terugkeer van de TS naar Nederland. *knip*

Volgens mij zijn de vragen van de TS al lang beantwoord, namelijk:
clogie886 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 04:58:
Wat nu als ik ook terug moet naar Nederland, krijg ik dan een aanslag over de laatste 20 jaar van mijn zorgverzekering
Nee natuurlijk moet je niet opeens voor een zorgverzekering betalen die je nooit gehad hebt.
/ belasting etc.
Nee natuurlijk moet je niet opeens belasting betalen, waarover?
Moet ik gaan uitleggen hoe ik al die jaren mijn geld verdiend heb en moet ik daar dan alsnog belasting over betalen?
Nee je wordt bij aankomst op Schiphol niet meteen in de gevangenis gestopt.

Allemaal vragen die met een kleine portie common sense en anders twee seconden Google ook te vinden waren geweest. Nog nergens zijn concrete hindernissen gebleken voor dat de terugkeer van de TS naar Nederland. Maar als hij zichzelf allemaal zielige verhalen in praat kan hij misschien maar beter daar blijven waar hij nu is :) Of inderdaad afstand doen van zijn Nederlandse nationaliteit als hij serieus denkt dat hij dan in de watten gelegd wordt :')

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 14-02-2016 17:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45

Don Quijote

El Magnifico

Megamind schreef op zondag 14 februari 2016 @ 05:57:
[...]

Ik weet uit ervaring dat dit niet goedkoop is. Ze gaan ook gewoon uit van je inkomen uit buitenland. Ik moest bv 10k euro per jaar afdragen om verzekerd te blijven!
Dat klopt. Echter betaal je dan waarschijnlijk weer geen sociale premies in het land waar je werkzaam bent. Dat zou elkaar ongeveer op moeten heffen. Ik betaal namelijk ook zo'n 10k per jaar aan sociale premies in NL, maar hoef daarom hier in de VS geen Social Security/Medicare etc. te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Ok begrepen, ik denk dat de meest belangrijke vragen wel zijn beantwoord waarvoor mijn dank. Schijnt allemaal geen probleem zo te lezen en ik wordt niet op 'extra' kosten gejaagd.

Pagina: 1