Wordpress versimpelen voor echte leken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik vermoed dat hier wel een aantal ervaringsdeskundigen zijn: ik heb voor een goede vriend een hele simpele 5 pagina Wordpress site opgezet. Maar zelfs het beheer daarvan wordt hem te moeilijk, hij is kok en geen web persoon zeg maar ;)

Bestaat er een plugin die het beheer van een site, dus aanmaken en wijzigen van pagina's+titels+menu's enorm kan versimpelen? Zodat zelfs een die-hard leek het snapt? Dus het liefst zonder dat hij in de backend hoeft.

Ik ben al wat plugins tegengekomen die je live in de pagina laten editten, maar wellicht hebben jullie nog iets beters?

[ Voor 4% gewijzigd door André op 08-02-2016 22:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij had ik ooit een plugin gezien dat van WP geheel WYSIWYG maakte, erg helder maar niet echt aan te raden omdat het ontzettend traag werkt. Sowieso is WP traag het vereist het een hoop tweaking om het snel genoeg te krijgen dat het zichzelf kan vergelijken met een sites geschreven in een low level framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Mwah, met goede caching kun je een Wordpress site zelfs op je smartphone hosten, de server hoeft dan alleen maar HTML te serveren zonder enige wordpress code of database te gebruiken ;) Snelheid is wat dat betreft niet zo'n issue.

Maar hoe heette die plugin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien is WordPress dan niet de juiste tool voor hem?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In WordPress is een plugin beschikbaar die voor gebruikers delen van het admin menu kan verbergen. Ik ben alleen de naam vergeten, ik heb het zelf ooit gedraaid.

Mijn advies: Houd zelf het Admin account en maak een 2e account aan met rechten om pagina's en posts te plaatsen. Stel het menu zo in dat de rest niet te benaderen is.

Je blijft dan wel zelf het Admin account hebben, dus je moet van beide kantzen zorgen dat je vriendjes blijft ;-)

Volgens mij moet het zo redelijk goed komen.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 09-02-2016 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
DJMaze schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 01:38:
Misschien is WordPress dan niet de juiste tool voor hem?
Dat zou kunnen, maar ik denk dat je met de juiste plugins het wel geschikt kan maken. Als hij maar titels en teksten kan maken + nieuwe pagina's.
sypie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 07:17:
In WordPress is een plugin beschikbaar die voor gebruikers delen van het admin menu kan verbergen. Ik ben alleen de naam vergeten, ik heb het zelf ooit gedraaid.
Dat klinkt ook interessant, alleen al de overdaad aan opties is verwarrend.
Mijn advies: Houd zelf het Admin account en maak een 2e account aan met rechten om pagina's en posts te plaatsen. Stel het menu zo in dat de rest niet te benaderen is.

Je blijft dan wel zelf het Admin account hebben, dus je moet van beide kantzen zorgen dat je vriendjes blijft ;-)

Volgens mij moet het zo redelijk goed komen.
Dat spreekt vanzelf, ik geef een leek geen admin rechten ;)

[ Voor 54% gewijzigd door André op 09-02-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
André schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:26:
Dat zou kunnen, maar ik denk dat je met de juiste plugins het wel geschikt kan maken. Als hij maar titels en teksten kan maken + nieuwe pagina's.
Ik ontwikkel zelf een CMS waarmee je gewoon simpel pagina's kan maken en een menu.
Het is daarnaast flink uit te breiden.
Al mijn klanten die er mee werken snappen het, en als ze een fout maken kunnen ze zelf een rollback doen naar een vorige versie van een pagina.
Het pakket is maar 3,5 MiB en als tar.gz 900 KiB
offtopic:
Voor interesse zie https://bitbucket.org/djmaze/poodle-wcms

WordPress is 22 MiB (7.2 MiB) maar heeft als voordeel een berg plugins.
De vraag die ik altijd stel is: is die overhead nodig?
Zo ja, dan maak ik een website met WP of iets anders.
Zie: http://www.opensourcecms.com/ zat demo's waar je vriend eens mee kan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

WordPress + Advanced Custom Fields Pro!

Dat is toch wel dé manier om het voor de klant allemaal eenvoudig aanpaspaar te maken, zonder tig plugins te gebruiken. Hoe je dat doet verschilt natuurlijk per website, maar over het algemeen voeg je per template of post type aanpasbare velden toe in ACF.

Verder kun je met enkele filters/hooks/etc. zorgen dat bepaalde ongebruikte menu items en widgets niet zichtbaar zijn in het WordPress Admin menu. Zorg ook dat je klant een editor-account heeft, in plaats van admin. Dat scheelt al een boel onzin die de klant toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een tijdje een set van programma's gehad (Windows Essentials) waar ook een writerprogramma bij zat waar je Wordpress posts mee kon maken. Je kon met dat programma eigenlijk alleen maar nieuwe nieuwsitems aanmaken en je kwam niet eens in de backend terecht.

Ik denk dat dat nog steeds kan omdat er ergens in WP een setting is waarbij je vanaf afstand posts kan publishen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Je kunt vanuit Word publiceren naar WordPress:
https://premium.wpmudev.o...y-to-your-wordpress-site/
http://www.pcworld.com/ar...-with-microsoft-word.html

Zelf nooit geprobeerd. Ben wel benieuwd hoe eenvoudig het editen van bestaand materiaal is, via Word.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:15:
Ik heb een tijdje een set van programma's gehad (Windows Essentials) waar ook een writerprogramma bij zat waar je Wordpress posts mee kon maken. Je kon met dat programma eigenlijk alleen maar nieuwe nieuwsitems aanmaken en je kwam niet eens in de backend terecht.

Ik denk dat dat nog steeds kan omdat er ergens in WP een setting is waarbij je vanaf afstand posts kan publishen.
Er zijn zat programma's daarvoor http://alternativeto.net/software/bilbo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
sypie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 07:17:
Er zijn 2 plugins die dat kunnen en waarvan ik kan zeggen dat ze goed werken:

1. Adminimize
Hiermee kan je per gebruikersrol bepalen wat deze te zien krijgt in de Admin omgeving. Nadeel van deze plugin vind ik dat 'ie behoorlijk onoverzichtelijk is, en je de boel niet per gebruiker kan bepalen.

2. User Admin Simplifier
Deze heeft mijn voorkeur, je beheert de instellingen per gebruiker, ipv per gebruikersrol, zo kom je ook niet in de knoop met dat je niet wil dat 'ie plugins kan installeren, maar wél wil dat ie thema opties kan aanpassen bijvoorbeeld (allebei moet je Admin zijn om te doen), met deze plugin kan je de ongewenste opties gewoon uit het zicht nemen. Dit betekent dus niet dat hij geen rechten heeft om de door jou geblokkeerde items te wijzigen, ze verdwijnen alleen uit zijn menu, visueel zeg maar...

Anyhow. Top plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het het maken van pagina's+titels+menu's niet ook al te moeilijk? Meestal als iemand basis wordpress niet kan, dan kan je maar beter ook geen opties geven om dingen te maken/toe te voegen. Bestaande pagina's bewerken gaat meestal nog wel om dat er dan al wat is om tegenaan te leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

Zeror

Ik Henk 'm!

En als je nou de backend helemaal zou uitkleden voor hem?
Bijv. door de plugin Admin Menu Editor. Daarmee kun je alle overbodige knoppen in de backend verbergen voor een bepaalde userrole.

edit: Ja, ik zag het. had mn post editvenster iets te lang open staan. Daardoor was je eerder met posten :P

[ Voor 24% gewijzigd door Zeror op 17-02-2016 17:15 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-05-2024
@Zero. Hai. I pretty much just said that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik ga die zeker even proberen, ik laat het weten als het werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Google eens op: "Wordpress frontend editor" Dan zul je allicht genoeg oplossingen vinden waarbij het een en ander versimpelt wordt en je niets met de WP Admin. te maken hoeft te hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allerleidesign
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-06-2024
je zou hem natuurlijk ook kunnen laten werken via wordpress.com, stuk simpeler dan in de back-end, en iets minder fout gevoelig als via een front end editor plugin.

www.allerleidesign.nl -|- www.facebook.com/allerleidesign/

Pagina: 1