Netwerkabels nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-01 08:56
We hebben onlangs de sleutel gehad van onze nieuwbouwwoning. Naar alle kamers heb ik loze leidingen laten leggen. Nu wil ik deze voorzien van netwerkkabels, maar er is nogal veel keus.

De kabels moeten toekomstproof zijn. Is Cat6 hier voldoende, of beter Cat7?
De kabels komen in een loze leiding, deze kunnen onderweg wel langs andere leidingen lopen met coax of stroomkabels. Is het verstandig om afgeschermde kabels te nemen?
Klopt het dat in loze leidingen stugge kabels worden aangeraden?
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt.

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Beste antwoord (via marijn18 op 25-11-2016 21:43)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Stugge kern is om af te monteren op patchpanelen en wall-outlets. Dit ziet er ook het mooiste uit :) Afgeschermd is niet nodig,ik neem tenminste aan dat je per wall outlet een PVC-pijp hebt lopen naar (bijvoorbeeld) de meterkast?

Welke kabel je neemt maakt niet zoveel uit, als je maar 100% koper hebt, dus geen CCA. Netwerkkabel op rol is (de keren dat ik gezocht heb) lastig te vinden in de Pricewatch, zelf heb ik hele goede ervaringen met netwerkwinkel.com maar er zijn er natuurlijk nog veel meer :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Verwijderd

Cat6 is meer dan voldoende. Deze ondersteunen Gb verbindingen. Je zal geen switch of netwerk adapters hebben die meer ondersteunen. Nu niet, en niet in de nabije toekomst.
Tegen de tijd dat 10Gb standaard is, kan je overwegen nieuwe kabels te trekken, maar dan nog.... dit gaat waarschijnlijk LANG duren.
Overigens Cat6 is 10Gb proof tot 55m lengte. Cat6a tot 100m.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2016 22:11 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20
En inderdaad, kabels met volle kern zodat ze er goed stekkers op kan zetten of op wandcontactdozen kan monteren. Patchkabels hebben gevlochten draad wat flexibeler is.

En bedraad is nog altijd de beste optie. Blij dat in ons huis ook overal UTP is getrokken. Weet je meteen dat langs 230v ook werkt want ze zijn deels later naar stopcontacten getrokken, langs coax zal sowieso geen probleem zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• marijn18
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-01 08:56
Bedankt voor jullie reacties.

Dan wordt het in ieder geval Cat6 met een stugge kern. Afgeschermde kabel is dus niet nodig?

Maakt het nog uit welke merken wel of juist niet te kiezen? Of kan iemand mij wijzen op een mooie rol in de pricewatch?

LR AWD / Black / Black / Aero, Bestelling 5-10, RN 5-10, VIN 26-11, levering verwacht: 8-15 december

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Stugge kern is om af te monteren op patchpanelen en wall-outlets. Dit ziet er ook het mooiste uit :) Afgeschermd is niet nodig,ik neem tenminste aan dat je per wall outlet een PVC-pijp hebt lopen naar (bijvoorbeeld) de meterkast?

Welke kabel je neemt maakt niet zoveel uit, als je maar 100% koper hebt, dus geen CCA. Netwerkkabel op rol is (de keren dat ik gezocht heb) lastig te vinden in de Pricewatch, zelf heb ik hele goede ervaringen met netwerkwinkel.com maar er zijn er natuurlijk nog veel meer :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock