Sata 3 ssd in Sata 2 pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerjunior
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 19:58
Beste mede tweakers !

Ik zoek een?
SSD van 250gb met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Wat is je budget?
€80

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De SSD wil ik graag in mijn oude pc stoppen. Die start langzaam op en in het taakbeheer zie je dat de harde schijf vaak op 100% draait. Het is 2016 dus tijd voor een SSD ;) Jammer genoeg heeft deze pc een SATA 2 controller. In hoeverre zal dit een SATA 3 SSD bottlenecken? Is het dus slimmer om een goedkope SATA 3 SSD te kopen omdat je toch geen verschil merkt?

Specificaties pc waar de SSD in komt:
  • Intel core 2 duo e8400 3.0 GHZ
  • 4gb DDR Ram
  • sata 2 controller
Deze SSD's heb ik gevonden:
pricewatch: Crucial BX200 240GB
pricewatch: OCZ Trion 100 240GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Ik denk dat deze 3 SSD's een goede keuze zijn. Alleen twijfel ik om voor de 850 evo te gaan (sneller en duurder) alleen zal ik een groot verschil merken en is het, het prijs verschil waard? Of kan ik beter een goedkopere nemen?

Een paar dagen geleden zag ik een bericht over de OCZ trion 150 (opvolger van de trion 100). Waarschijnlijk zal die goedkoper zijn dan de trion 100 :) Is dit het wachten waard?
linkje: http://nl.hardware.info/n...n-150-ssds-met-15nm-flash

Alvast bedankt d:)b

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 17:53

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

De absolute maximale data doorstroom van SATA2 is 300 MB/s. Je verliest dus een theoretische snelheid van ~200-250MB/s, mocht je een SSD in die PC willen stoppen. Dus wat jij al aangaf in je beginpost, als je niet je PC in de komende tijd gaat upgraden en je SSD wilt meenemen, dan kun je gewoon voor de voor jou goedkoopste optie gaan, want van een duurdere drive ga je toch niets merken.

Zelfs met SATA2 moet de snelheidswinst merkbaar zijn!

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Kort gezegd is de verschil tussen sata 3 en sata 2 de theoretische maximale doorvoersnelheid. 600 MB/s tegen 300 MB/s. Dan moet je ongeveer rekening houden op sata 2 met ~275 MB/s. Heeft het dus geen zin om voor de duurste te gaan.

Dat gezegd hebbende even terug naar de vraag over bottleneck. SSD's kunnen je systeem alleen maar versnellen. Dus zou het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerjunior
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik denk dat ik het beste voor een goedkope SSD kan gaan. Wat is een betere keuze ? De Crucial bx200 of de OCZ trion 100 ? Ik vind geen groot verschil tussen beide SSD's als ik de specificatie lijst bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de BX100 is goedkoper en is snel zat ;) (en volgens mij zelfs beter dan de BX200...)
http://tweakers.net/product/418573/crucial-bx100/

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:03
Als het voornaamste doel is je systeem te versnellen dan maakt sata 2 of 3 eigenlijk weinig uit. De voornaamste factor die het systeem met een ssd veel sneller maakt dan een conventionele harde schijf zijn de 4k read/writes.

OCZ heeft een nare historie achter de rug met hun Vertex 2 series, niet dat het iets zegt over hun huidige ssd's, maar ik heb me altijd voorgenomen nooit weer een OCZ ssd te kopen. De keuze tussen die Samsung of de Crucial is persoonlijk, beide ssd's zijn kei goed. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Snowwie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:36:
De keuze tussen die Samsung of de Crucial is persoonlijk, beide ssd's zijn kei goed. :)
Samsung komt toch wel wat beter uit de tests. En je krijgt ook nog is 2 jaar langer garantie. Maar dan nog het voordeel ga je met sata 2 volledig benutten dus zou gewoon voor de goedkoopste gaan.

pricewatch: Crucial BX200 240GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:34
Alleen de vraag is wil je over 3+ jaar nog wel een 240/250 gb ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 18:42

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Als je toch op SATA300 blijft dan zou ik persoonlijk voor de Crucial gaan. Qua snelheid is er geen enkel verschil op SATA300 en de Crucial heeft in elk geval een gegevensverliesbescherming (een rijtje condensators zodat de data weggeschreven kan worden bij uitval van de PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerjunior
Bedankt allemaal voor het reageren !
Ik denk dat ik toch voor de 850 EVO ga :)
Het prijsverschil is 2 tientjes voor twee jaar extra garantie. Bovendien ben ik van plan om over 2 jaar de SSD in een externe behuizing te stoppen en als externe SSD te gebruiken. Als het goed is ga(hoop) ik naar de universiteit en heb ik een laptop nodig:)

Excuses voor die iets latere reactie. Ik had het een beetje druk met school :)

Bedankt voor het helpen allemaal !
Heb de 850 gekocht en geïnstalleerd ! Pc weer als nieuw ;)

[ Voor 20% gewijzigd door tweakerjunior op 26-02-2016 19:51 ]

Pagina: 1