Programmeren... Waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.799 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen te leren om te programmeren maar ik heb een probleem.

Ik zou graag willen leren om pc software en android/ios apps te maken maar ik vind het erg moeilijk om ergens te beginnen. Ik ben erg geïnteresseerd in het vak en ik vind het erg leuk om te doen. Maar het is allemaal zoveel dat ik eigenlijk nauwelijks weet waar je het beste kan beginnen als je nog maar een beginner bent en er eigenlijk niks vanaf weet.

Wellicht dat ik via dit topic iets meer helderheid kan krijgen.

Zelf heb ik via een tutorials op het internet wel eens een klein spelletje gemaakt in Java en heb ik mezelf met Youtube en tutorials HTML en CSS al helemaal aangeleerd wat over het algemeen wordt aangeraden als een goed begin.

Nu twijfel ik alleen best sterk waar ik nu het best door kan gaan. Het lijkt me zelf erg tof om meer naar de achterkant van een programma te gaan. Dus meer een beetje in de richting van Java, C++ en Objective C of Swift. Om vervolgens een beetje te leren om software te maken voor je windows pc of een app voor Android/Ios.

Wat raden jullie nu aan om als volgende stap te doen? Dus na HTML en CSS? Zelf dacht ik eraan om een tutorial serie Java te volgen via Youtube en zo meer daarover te leren.

Ik hoop dat iemand mij een advies kan geven.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-02-2016 17:07)

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zoals je hierboven ziet heeft iedereen zijn eigen kijk / voorkeur op een programmeer taal, dit kan je een beetje het zelfde zien als een keuzen voor een telefoon, moet ik een Windows phone, iPhone of toch Android nemen? Dit zijn allemaal persoonlijke keuzes net als een programmeer taal leren.

Zoals @janwillemCA zeer terecht zegt maakt het niet zoveel uit in het begin welke taal je pakt het gaat er om dat je de basis van programmeren snapt. Daarna pak je de taal die geschikt is voor het doel, wil je een IOS app maken kan je geen PHP gebruiken maar ben je aangewezen op bijvoorbeeld swift. Wil je een web applicatie maken zijn PHP / Java / .Net / JavaScript juist weer geschikt (of andere alternatieven).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom heb ik zo'n gevoel dat ik deze topic tekst al eens eerder heb gelezen.

Als ik van jou was zou ik die Java laten liggen voor wat het is en C++ of variant leren, dit geeft je veel meer mogelijkheden naar later toe.

Owja html/php enzo zijn script talen waarvan css een cascade stijl blad (cascading style sheet) is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:50
Probeer je in het begin niet teveel te focussen op welke taal je moet gebruiken, maar HOE je moet programmeren.

De juiste manier van denken leren toepassen, probleem oplossen en simpele algoritmes proberen te schrijven. Zorg dat je alle basic trucjes kent zoals: Statements en loops.

Als je al wat comfortabeler bent met het kunnen bedenken van oplossingen, probeer dan eens een simpel spelletje als Snake te maken in je terminal! Dat is een leuke uitdaging.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 13:17
Ik heb het zelfde gehad en ben toen begonnen met c# en hier zit ik tot op de dag van vandaag nog aan vast.

Inmiddels is visual studio (Je primaire IDE) ook gratis te downloaden voor eigen projecten.

Met c# develop je makkelijk voor windows / web / mobile en dit allemaal in een taal.

C# is ook een van de populaire talen en werkt veel samen met andere talen denk hierbij aan javascript / html voor web-development.

Voor mobile kun je Xamarin gebruiken. Om te beginnen met mobile is Xamarin gratis wil je een complexere app maken zul je hier voor moeten betalen ($25 /m).

Xamarin heeft ook een eigen "University" waar je 1 maand gratis lessen kunt volgen. Hier zitten ook beginner cursussen C# bij / mobile development.

Als je inspiratie voor een begin projecten zoekt adviseer ik je eens naar dit topic te kijken. Hier hebben veel tweakers tijdens de advent programma's gemaakt ik verschillende talen. De code is gelinkt in de main post.

En als laatste wat janwillemCA zegt :) Als je een maal de basis onder de knieën hebt is het een stuk makkelijker om andere talen op te pakken en deze te begrijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door koekjeh op 08-02-2016 20:29 ]

M3 - RWD / Ultra Red - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
Denk dat het verstandig is om eerst een keuze te maken voor een platform: online / Android / iOS / Windows / etc. Wat je ook kiest, dan heb je in ieder geval een beperkte scope. Als je eenmaal de basisprincipes van programmeren onder de knie hebt, kun je alternatieven redelijk snel bijleren.

Verder kun je met Java alle kanten op en is er veel vraag naar. Java is wel behoorlijk 'omslachtig', maar een goede taal om te leren programmeren. Cave of programming heeft wel een goede, gratis basiscursus (even wennen wel aan suffe intro en stem :-P).

Verder deze al bekeken: http://tweakers.net/advertorials/onlinejavaacademy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Als je al comfortabel bent met html en css is Javascript een logisch vervolg.

Ik zou als ik jou was niet direct beginnen met Andriod of iOS apps ontwikkelen. Daarvoor moet je eerst aardig thuis zijn in de wereld van OOP en je hebt direct een giga framework waar je wrs alleen maar van in de war raakt.

Maar kies gewoon de taal waar je de beste tutorials voor kunt vinden. Al begin je net ben je meer bezig met het leren van zaken die je in iedere taal terug gaat vinden zoals control flow, objecten, classes, overerving, interfaces en namespaces(en nog veel meer :) ). PHP heeft bv laracast.com, dat is echt 1 van de beste tutorialsites die ik ooit ben tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

https://www.codecademy.com/ - Dit is ook een hele leuke, kan gewoon vanuit je browser met nette hulp en voorbeeldjes. Ik zou bijvoorbeeld Ruby pakken en dan Rails, dan kun je vervolgens zeer eenvoudig zelf een webapp in elkaar draaien.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Damic schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:14:
Als ik van jou was zou ik die Java laten liggen voor wat het is en C++ of variant leren, dit geeft je veel meer mogelijkheden naar later toe.
Sorry, maar dit is onzin. Java is juist veel geschikter om mee te beginnen dan C++ en is het de taal die al jaren bovenaan de TIOBE lijst van programeertalen staat (muv van enkele jaren dat C bovenaan staat vanwege het gebruik op embedded systemen).

Java beperkt je absoluut niet qua mogelijkheden naar later toe.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
RagingPenguin schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:40:
Voor online past Javascript inderdaad prima, zeker in combinatie met HTML en CSS. Vind het zelf alleen niet de meest elegante taal. Het object model en namespaces is toch net niet helemaal lekker vergeleken met andere talen. Ook de manier waarop functies argument aannemen is bijvoorbeeld nogal archaïsch :-)

Qua gemak om te leren zou ik Python aanraden, maar dat past denk ik niet helemaal bij de doelen van de TS... En ook Python is niet perfect natuurlijk, maar je kunt er wel snel stappen mee zetten is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

TS geeft aan graag een Android/iOS app te willen maken. Dan kan je het beste een Android of iOS app gaan maken.

Pak een tutorial voor het maken van een simpele App. Voer die uit. Bedenk daarna wat jou eigen simpele app moet doen en maak die app.

Overigens zijn HTML en CSS geen programmeer talen. Verre van dat. Maar dat wist je vast al.

En negeer vooral alle adviezen over welke taal je zou moeten kiezen. Als je wil leren praten kies je ook geen Engels omdat dat een eenvoudige taal is, maar Nederlands omdat dat zo lekker bekt met je ouders. Na je eerste programma kan je altijd nog een ander dialect kiezen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruteForge
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-08 16:41
Janoz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:20:
[...]

Sorry, maar dit is onzin. Java is juist veel geschikter om mee te beginnen dan C++ en is het de taal die al jaren bovenaan de TIOBE lijst van programeertalen staat (muv van enkele jaren dat C bovenaan staat vanwege het gebruik op embedded systemen).

Java beperkt je absoluut niet qua mogelijkheden naar later toe.
En daar wil ik nog aan toevoegen dat als je een programmeer taal aardig tot goed kan. Dat je dan zeker door moet gaan om een andere programmeer taal te leren als je het leuk vindt. Want meestal zijn het niet totaal verschillende talen. Het idee is vaak een beetje van hetzelfde. En bedenk vooral wat je wil gaan maken en daar een beetje op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Idd, zou ook focusen op een platform. Bijv. Android apps. Of iOS apps. Dan heb je een richting en zijn je keuzes gelijk al wat beperkt, terwijl je ook echt ergens verder in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 19:59
RagingPenguin schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:40:

Ik zou als ik jou was niet direct beginnen met Andriod of iOS apps ontwikkelen. Daarvoor moet je eerst aardig thuis zijn in de wereld van OOP en je hebt direct een giga framework waar je wrs alleen maar van in de war raakt.
alhowel, het is mogelijk om web apps te maken met bijvoorbeeld http://phonegap.com. een beetje JS leren en dan kan je al beginnen met het maken van een eigen app voor bijvoorbeeld ios, android, WP, ubuntu phone en meer misschien is intel xda een goed programma om hiermee te starten https://software.intel.com/en-us/intel-xdk

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zoals je hierboven ziet heeft iedereen zijn eigen kijk / voorkeur op een programmeer taal, dit kan je een beetje het zelfde zien als een keuzen voor een telefoon, moet ik een Windows phone, iPhone of toch Android nemen? Dit zijn allemaal persoonlijke keuzes net als een programmeer taal leren.

Zoals @janwillemCA zeer terecht zegt maakt het niet zoveel uit in het begin welke taal je pakt het gaat er om dat je de basis van programmeren snapt. Daarna pak je de taal die geschikt is voor het doel, wil je een IOS app maken kan je geen PHP gebruiken maar ben je aangewezen op bijvoorbeeld swift. Wil je een web applicatie maken zijn PHP / Java / .Net / JavaScript juist weer geschikt (of andere alternatieven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ard1998 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:28:
[...]

alhowel, het is mogelijk om web apps te maken met bijvoorbeeld http://phonegap.com. een beetje JS leren en dan kan je al beginnen met het maken van een eigen app voor bijvoorbeeld ios, android, WP, ubuntu phone en meer misschien is intel xda een goed programma om hiermee te starten https://software.intel.com/en-us/intel-xdk
O ja, dat kan natuurlijk prima. Maar al zegt iemand tegen mij dat hij andriod en ios apps wil maken dan ga ik ervan uit dat diegene native apps bedoeld.

Maar zoals iedereen al zegt, maak je niet druk over de taal. Zolang je bezig bent met programmeren leer je. Maak je meer druk om 'wat wil ik maken?' en zoek daar een tutorial bij die jij snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi programmeur,
Leuke vraag, komt erg bekend voor van eigen ervaring.

1e Wat wil je gaan maken?
2e JS is hot en Java is moeilijk vind ik.
3e Ben je slim? Doe Java, anders zoek iets via Udemy cursussen, die worden voorgekauwd.Heel goed. :D

Succes
Beginnend Joomla websitebouwer.
Cor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Om nu na anderhalf jaar een topic omhoog te duwen met info die al een tijdje terug is gegeven is nu ook weer niet nodig.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.