Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Ik ga binnenkort overstappen naar KPN, VDSL.

Nu heb ik die aansluiting pak 'em beet zo'n 15 jaar niet gebruikt. Hoofdaansluiting kwam uit naast de voordeur, in een vies, smerig hoekje (wat ik nu meteen maar schoongemaakt heb :X ). Kabel was lang genoeg (lag een lus in de oude meterput) en deze heb ik verlegd naar een waardig hoekje in de eetkamer.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sjPRDt2qt271JGkQAsBesAUW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/asbN4Oh360lHSn9stvoBwzHr/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cjRRKhsZWoLCgrOyWeKc9f5i/full.jpg

De 10de wordt tie als het goed is "aangesloten" en dan zou op 1 van deze vier draadjes een signaaltje moeten komen te staan.

Ik kan natuurlijk alle 16 combo's proberen en maar hopen dat ik dan lang genoeg heb gewacht voor het modem om aan te geven dat het signaal er op staat, of ik kan het gewoon even nameten.

Om 2 van de draadjes zat een plakkertje "DSL", dus ik vermoed dat ik de bundeltjes nog heb die bij elkaar horen, maar ik zie geen indicatie welk draadje + of - of iets anders is.

En daar is dus mijn vraag. Ik heb een multimeter, hoe kan ik zien welke de +, - is en (eventueel) welke bij elkaar horen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via InflatableMouse op 08-02-2016 20:35)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
De kleuren kun je nu niet goed zien.
Het is papier met een kleurtje welke verdwijnd in de loop der jaren.
Wanneer je de kabel aansnijd dan zou je het wel moeten zien.
Rood/blauw en oranje/wit zijn de paren die bij elkaar horen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rood (a) en blauw (b) horen bij elkaar en zijn meestal de primaire aansluiting.
Geel (a) en oranje (b) idem, maar dan voor een 2e aderpaar.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Als je geen analoge telefonie afneemt staat er geen spanning meer op de aders. Modem geeft trouwens niets om de polariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
spone schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:58:
Rood (a) en blauw (b) horen bij elkaar en zijn meestal de primaire aansluiting.
Geel (a) en oranje (b) idem, maar dan voor een 2e aderpaar.
De rood en blauw die je ziet zijn niet van de hoofdaansluiting. Die zijn allemaal groen, ik zie in ieder geval daar geen kleurcodering in.
hcQd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:59:
Als je geen analoge telefonie afneemt staat er geen spanning meer op de aders. Modem geeft trouwens niets om de polariteit.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er analoge telefonie bij komt of dat het digitaal is (is gewoon de alles-in-1 van KPN).

Maar elk signaal moet toch een sterkte zijn, al is het maar in mV?

Als +/- niet uitmaakt voor het modem maakt dat het in ieder geval een stuk makkelijker :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Dit is een oude loodkabel.
Als er lengte zat in zit dan heb je die nodig.
Al het groene wat je ziet is om de papieren isolatie te beschermen.
Ook zal het koper beschermt zijn met een rode of een blanke lak (nog oudere kabel)
Als je het goed wilt doen dan doe je het volgende:

Een stukje tape om de blauwe dikker beschermdraden.
Net boven de tape voorzichtig inzagen zodat je deze kunt afbreken.
Snij heel voorzichtig de loden mantel ietsje in en verwijder deze (rondom insnijden, niet in de lengte)
Dit kun je doen door deze er af te schuiven.
Dan kun je nog een stukje tape half om het lood en half om de aders doen, normaal gesproken wordt er lint gebruikt zoals bij de bloemist als versiering.
Dan voorzichtig met een draadschrapertje het papier verwijderen waar nodig en dan de koper aders schrapen om de lak er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
tlpeter schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:12:
Dit is een oude loodkabel.
Als er lengte zat in zit dan heb je die nodig.
Al het groene wat je ziet is om de papieren isolatie te beschermen.
Ook zal het koper beschermt zijn met een rode of een blanke lak (nog oudere kabel)
Als je het goed wilt doen dan doe je het volgende:

Een stukje tape om de blauwe dikker beschermdraden.
Net boven de tape voorzichtig inzagen zodat je deze kunt afbreken.
Snij heel voorzichtig de loden mantel ietsje in en verwijder deze (rondom insnijden, niet in de lengte)
Dit kun je doen door deze er af te schuiven.
Dan kun je nog een stukje tape half om het lood en half om de aders doen, normaal gesproken wordt er lint gebruikt zoals bij de bloemist als versiering.
Dan voorzichtig met een draadschrapertje het papier verwijderen waar nodig en dan de koper aders schrapen om de lak er af te halen.
De lengte die je in de onderste foto uit het gat zie komen, is alles helaas (staat nu strak uit de put naar de kamer). Ik vind het al wat kort en om daar nu mee te gaan spelen is denk ik niet handig, want als ik daar nu iets verkeerds mee doe, dan is tie te kort om er nog lekker mee te kunnen werken.

Is het niet verstandiger in dit geval om het zo te laten, en pas als het niet goed is (slecht signaal?) er mee te gaan klooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
De groene hulsjes die er nu al omheen zitten horen er niet op te zitten en zo te zien is het papier in de nek (tegen het lood aan) al gescheurd.
Juist dat kan al problemen opleveren.
Wat je kunt doen is een paar centimeter verwijderen van de mantel en dan heb je al genoeg om dit af te werken op het doosje wat er naast zit (effe verplaatsen)
Wat je ook kunt doen is vragen aan de KPN om een isra.
Waarchijnlijk zijn daar kosten aan verbonden maar dan zit het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Oke, dat kan ik wel doen, dat klinkt ook wel verstandig inderdaad.

Ik zoek nog even bevestiging over het volgende:
- klopt het dat er aan die draden van de hoofdaansluiting (die nu dus allemaal groen zijn maar dat niet horen te zijn) geen indicatie is wat aansluiting 1 en 2 is, en wat blauw of rood is? Hoe herken ik die anders?
- klopt het dat voor het modem polariteit niet uitmaakt zoals hierboven wordt gesuggereerd?

Bedankt iedereen zover!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
De kleuren kun je nu niet goed zien.
Het is papier met een kleurtje welke verdwijnd in de loop der jaren.
Wanneer je de kabel aansnijd dan zou je het wel moeten zien.
Rood/blauw en oranje/wit zijn de paren die bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Oke, perfect!

Bedankt iedereen voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Wat een ellende op die foto's zeg :X Beetje fatsoenlijke snelheid halen kun je hiermee wel vergeten denk ik.
Ik zou dit lekker door een monteur laten opknappen, monteur is gratis bij afsluiten KPN abonnement toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Je wilt niet weten hoe het er uit ziet in de grond :)
Ik heb jaren lang dit werk gedaan en ook een tijd bij de storingsdienst van KPN en dan kom je nog wel eens wat tegen.
Dit zijn nog best robuuste kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
kabel is weinig mis mee denk ik. Zit ook redelijk dicht bij de centrale, haalde met ADSL ook meestal wel tegen de max haalbare.

Ellende valt wel mee hoor, de eerste 2 moet je niet op letten verder, op de laatste foto moet het gewoon netjes afgemonteerd worden en die losse kabels weggewerkt worden.

Ik heb er alle vertrouwen in in ieder geval! :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
De kabel zal vast nog goed zijn, maar ik bedoel die verroestte groene kabels, kroonsteentjes e.d.
Ik zou de kabel laten afknippen door de monteur en hem de kabel laten afmonteren op een frisse nieuwe ISRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Thinkpd, dat is geen roest. dat zijn hulsjes die normaal over de zilvertjes moeten.
Zilvertjes zijn metalen buisjes waar je van beide kanten een ader in stopt en dan met een tang wafelt om deze met elkaar te verbinden.
Deze groene hulsjes isoleren dus de verbinding.
In dit geval gebruikt om het papier een beetje te beschermen omdat dit anders afwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Dat zal het zijn denk ik. Kroonsteentjes gebruik ik sowieso al niet, da's vloeken in de kerk.

Dat papier is ook smerig, alsof er olie overheen is gemorst of zo. Moest het in ieder geval goed schoonmaken.

Morgen gaat er een stukje vanaf in ieder geval en zal ik het beter afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dat is een soort vet om het vocht uit de kabel te houden en waarschijnlijk ook om het papier op zijn plek te houden.
Het zit er in iedergeval niet voor niks :)
Pagina: 1