Probleem met het opstarten van het RAID menu in moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408794

Topicstarter
Even kort, ik ben bezig met herinstalleren en configureren van mijn oude desktop. Hierbij heb ik een kingston ssd toegevoegd en clean install van windows 10 gedaan.

Met mijn asus P5QL-E moederbord kan ik raid instelling creëren in het raid menu, zoals ik eerder ook al had. Nu heb ik in de setup van de bios "IDE config" omgezet naar "RAID". Vervolgens heb ik geprobeerd om tijdens opstarten met intoetsten van ctr+i in de raid menu te komen, dit is tot nu toe niet gelukt.

Toen dacht ik van ik zet het wel weer terug naar IDE config in de bios setup, maar daar kom ik nu ook niet meer in met het intoetsen van "DEL". (PS: het toetsenbord doet het wel).

Wie kan mij helpen ? :? Eerder ben ik wel in het menu gekomen, dat was toen ik nog niet de SSD had toegevoegd

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/n2ep1t.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 408794 op 08-02-2016 19:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels kan ik wel weer de bios setup opstarten en draait W10 gewoon normaal op mijn SSD, hiervoor heb ik even de batterij moeten loskoppelen van de moederkaart.

Maar het probleem blijft nog dat als ik in de bios instel op RAID, save & exit en dan ctr+I indruk om in het raid menu te komen, er nog steeds niks gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:31
Probeer het even met een PS/2 toetsenbord, geen idee waarom maar soms helpt dat als je het BIOS/RAID Config niet inkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ik denk inderdaad dat het komt door een USB toetsenbord. Oudere BIOS hebben hier toch af en toe problemen mee. In die tijd was een USB toetsenbord nog een speciaal iets, tegenwoordig is dat standaard. Met een PS/2 toetsenbord hoor je respons te krijgen op te toetscombinaties zoals F8 voor het bootmenu, DEL voor de BIOS CMOS setup en de toetscombinatie voor de RAID setup.

Je kunt je RAID devices overigens ook in Windows configureren, mits je er niet van hoeft te kunnen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Met Cipher.... ik zou echt die onboard fakeraid controllers niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, dat was niet echt wat ik bedoelde. :P

Ik bedoelde dat de Intel RST utility ook binnen Windows kan worden gebruikt om een RAID set te creëren - dat hoeft dus niet persé vanuit de RAID BIOS utility. Dat is wel de enige mogelijkheid als je Windows zelf op de RAID wilt installeren.

FakeRAID is ook weinig meer dan Software RAID met BIOS bootstrap firmware zodat Windows ervan kan booten - want Windows kan niet van een specifieke RAID booten - RAID1 is een uitzondering omdat de disk layout hetzelfde is als van een gewone disk.

Intel RST is ook de beste 'FakeRAID' die je kunt bedenken. Veel features en best goede drivers. Veel beter dan alle andere meuk (Marvell, Promise, SiS, VIA, nVidia Mediashield, Silicon Image, JMicron). AMD/ATi heb ik minder ervaring mee, maar kan denk ik niet tippen aan de drivers van Intel. Wel is Intel RST niet zo goed met RAID5.

Dus als je RAID0 wilt gebruiken is FakeRAID oftewel onboard RAID echt prima. RAID1 zou ook nog kunnen, maar bedenk dat een backup evenveel ruimte kost en superieur is afgezien van uptime/beschikbaarheid. Dus liever twee losse disks waarbij de één als backup wordt gebruikt, dan een enkele RAID1 van twee schijven. Ik bedoel, je hebt maar één filesystem die kan beschadigen en een stomme actie met de deleteknop of een virus of ransomware wat aan je bestanden en je bent ook de sjaak. Een backup (of snapshots met ZFS) is daarbij superieur aan simpelweg redundancy zoals RAID1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de info en tips! :9

Tot nu toe zit er gewoon een PS/2 toetsenbord op aangesloten, het toetsenbord functioneert ook als ik de desktop opstart. Kan wel nog altijd met een andere toetsenbord proberen, misschien dat die sneller reageert dan de andere.

Ja wat betreft de RAID in Windows bij computerbeheer, is deze niet perse slechter of beter dan de RAID op het moederbord? :D (Windows staat op de SSD, dus wat betreft booten hoeft die niet op die andere gespiegelde volumes te doen)

Ik had het al eens in Windows ingesteld en het was gelukt, maar wou het toch ook eens proberen via het moederbord in te stellen. Vooraf toen er nog vista opstond kwam ik wel in het raid menu, met hetzelfde toetsenbord, dus vind het raar dat het nu ineens niet meer lukt. Het kan niet zo zijn dat het te maken heeft met verschil dat eerst wel windows op de raid schijf stond en nu niet meer, enkel nog op de SSD.

Ter info:
(oude situatie: 2 harddrives 500gb incl. windows vista, in meerdere partitie ingedeeld met raid 1 instelling)
(nieuwe situatie: 2 harddrives 500gb clean, + SSD kingston 120gb KC400 met windows 10 pro installed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:09
Asus borden uit deze generatie hebben 2 settings die je naar raid moet zetten, weet alleen niet meer waar ze staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik volg gewoon de stappen van de handleiding, eerst deed ik hetzelfde en toen kwam ik er wel in. Heb alleen één stap wat ik niet kan vinden "Select the item Onboard serial-ata bootrom, press enter, then select enabled from the options."

Maar ik vraag me nog iets af, moet je voordat je in RAID instelling iets kunt doen, de harddrives al toekennen of gewoon als unallocated space laten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408794 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:01:
Ja ik volg gewoon de stappen van de handleiding, eerst deed ik hetzelfde en toen kwam ik er wel in. Heb alleen één stap wat ik niet kan vinden "Select the item Onboard serial-ata bootrom, press enter, then select enabled from the options."
De Boot ROM is datgene wat zorgt dat je tijdens het booten de melding ziet van de RAID firmware dat je op een bepaalde toetscombinatie kunt drukken voor de RAID setup utility. Als je dat doet kom je in de RAID BIOS setup utility. Maar zonder Boot ROM zul je nooit zo'n bericht krijgen en werkt je toetscombinatie dus ook niet.

Veelal is het echter één instelling in je (normale) BIOS die de SATA controller in RAID modus zet; dit activeert automatisch de RAID Boot ROM. Het kan zijn dat jouw moederbord / BIOS twee instellingen hiervoor heeft. Veelal staat dit in de categorie Integrated Devices maar elk BIOS is anders, even zoeken dus. :)
Maar ik vraag me nog iets af, moet je voordat je in RAID instelling iets kunt doen, de harddrives al toekennen of gewoon als unallocated space laten ?
Zodra je controller in RAID modus staat, kun je de hardeschijven in een RAID configuratie zetten. Het maakt niet uit welke data hiervoor op de schijven staat. Weet wel dat je de bestaande data als verloren moet beschouwen - dus eerst backuppen voordat je een RAID array aanmaakt. Maar dat spreekt voorzich.

Zodra je een RAID array hebt aangemaakt, zou je die in Disk Management / Schijfbeheer in Windows moeten kunnen zien als een apart volume. Stel je hebt een RAID0 van twee keer 2TB schijven dan hoor je een 4TB volume te zien in Windows. Die moet je initialiseren en daarna formatteren. Bij het initialiseren vraagt Windows of je MBR of GPT wilt initialiseren, dit gaat om het partitieschema. Om meer dan 2TiB ruimte te kunnen benutten, moet je GPT gebruiken! Dit is volgens mij tegenwoordig de standaard instelling. Maar let hierop anders kun je maximaal 2TiB van de bijvoorbeeld 4TB gebruiken! Ook meerdere partities aanmaken (2x 2TB) is niet mogelijk als je geen GPT gebruikt - uitzonderingen daargelaten zoals bij sommige externe hardeschijven die trucjes toepassen om het 2TiB limiet te omzeilen.
Pagina: 1