Toon posts:

GU10 fittingen aan elkaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op dit moment druk bezig met mijn eerste huisje en ik heb een idee voor mijn tv kast.
Echter vergt dit ook een stukje techniek bij de aansluiting.

Ik ga twee lage steigerhouten TV kasten laten maken. Ieder van 1,75 meter. Deze zet ik dan tegen elkaar, zodat mijn muur een lage kast heeft. Het gaat om deze kast en dan op maat gemaakt: (http://www.xsteigerhout.nl/tv-meubel-bouwpakket-steigerhout).

In die kasten wil ik per kast drie led spots inbouwen die van kleur veranderen (http://www.banggood.com/1...nging-Light-p-912913.html )
Ik heb daarvoor deze fittingen besteld: (http://www.banggood.com/W...re-Connector-p-48445.html )

Mijn vraag is hoe kan ik deze lampen op elkaar aansluiten, zodat wanneer ik de lamp aanzet, de drie lampen in een kast aangaan. Daarnaast de vraag hoe sluit ik deze drie lampen op de stroom aan? Kan dat via een stekker in bijvoorbeeld een stekkerdoos?

Ik kwam bijvoorbeeld wel zoiets tegen: https://www.lampenmaken.n...n-stekker-aansluiten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gewoon parallel dus + op + en - op -

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Ik zou met kroonsteentjes werken om het iets veiliger te maken en vergeet geen schakelaar, da's wel zo handig. Uitzetten kan bij RGB LED spots vaak met afstandsbediening, maar écht uit is soms ook prettig.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar sluit ik de draden dan op aan? Op stekkers of op een lichtschakelaar die ik in de kast inbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Theo74 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:45:
Ik zou met kroonsteentjes werken om het iets veiliger te maken en vergeet geen schakelaar, da's wel zo handig. Uitzetten kan bij RGB LED spots vaak met afstandsbediening, maar écht uit is soms ook prettig.
GEEN kroonsteentjes, gebruik wago klemmen.
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:55:
Waar sluit ik de draden dan op aan? Op stekkers of op een lichtschakelaar die ik in de kast inbouw?
Weet niet op welke spanning die spots werken maar gu10 is meestal 230VAC dus gewoon achter een schakelaar (dan kan je ze volledig afzetten) met een deftige stekker.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 08-02-2016 20:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Damic, waarom geen kroonsteen en wel een Wago klem? Als omgescholde particulier in elektra is dit een afdoende manier van aansluiten, mits je de draden kort aanstript en het koperdraad even goed twist.
En oh ja, GU10 fittingen zijn niet 'meestal' voor 230VAC maar altijd. Wil hier even verwarring voorkomen.

Rico, neem een snoer met stekker en eventueel met schakelaar er tussen. Die koop je compleet bij de bouwmarkt. Neem hier dan ook gelijk wat los snoer en GU10 fittingen mee, als je LED lampen dus een GU10 voet hebben.
Sluit de twee draden van de eerste fitting aan op de bruine en blauwe draad uit het snoer met stekker. Het maakt niet uit welke kleur op welke draad omdat het wisselspanning is.
Doe dit aansluiten middels een kroonsteen of neem zoals Damic adviseerd Wago lasklemmen. Dit zijn kleine grijze lasdoppen met 3 of 5 oranje hendeltjes om de 3 of 5 klemmen te openen en te sluiten. (Inmiddels zijn er ook nieuwe typen, die zijn transparant met oranje hendeltjes, maar die heeft de bouwmarkt nog niet denk ik.)
Steek bij deze verbinding ook gelijk een volgend stuk snoer voor naar de volgende LED lamp, blauwe draad op blauwe draad, bruine draad op bruine draad.
Aan het einde van dit volgende stuk snoer sluit je weer een GU10 fitting aan en steek je ook weer het volgende stuk snoer er bij voor de volgende LED lamp, etc. Bij de laatste GU10 fitting vanzelfsprekend geen snoer bij steken omdat er geen volgende LED lamp komt.
Op deze manier krijg je een parallel geschakelde verbinding van alle GU10 fittingen. Dit lijkt een beetje op een ladder, waarbij de treden de fittingen met aansluitdraden zijn en de linker- en rechter staanders de blauwe en bruine draad. Voor je beeldvorming. Zoek anders even in Google op "Parallelschakeling" dan kom je legio plaatjes tegen.

En niet minder belangrijk: werk veilig, maak stevige verbindingen, laat geen blote koperdraden uitsteken en controleer je creatie op degelijkheid. Je werkt met een gevaarlijke spanning dus doe het verantwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo74 op 09-02-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10 16:14

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrozine.be/images/ez_artikels/11/5589/wago-2273.jpg deze klemmen dus. Niet die gammele oranje pennetjes.
Erin steken en zit zo vast als wat.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 22:43
Sjoerdfoto schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:18:
[afbeelding] deze klemmen dus. Niet die gammele oranje pennetjes.
Erin steken en zit zo vast als wat.
Helaas gaan deze wago klemmen niet werken aangezien alle GU10 fittingen met soepele kern zijn uitgevoerd (misschien zit er een adereindehuls op het eind) maar dan is het alsnog niet de bedoeling om ze in de wago klemmen te steken voor vaste kern.
Daarbij is zijn de oranje wago klemmen helemaal niet gammel en super stevig. Daardoor is dit de beste manier om GU10 fittingen te verbinden. Hieronder even een afbeelding ter verduidelijking: Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicawereld.nl/productimages/15305.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Theo74 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 20:20:
Damic, waarom geen kroonsteen en wel een Wago klem? Als omgescholde particulier in elektra is dit een afdoende manier van aansluiten, mits je de draden kort aanstript en het koperdraad even goed twist.
Je kunt best kroonstenen gebruiken maar dan moet je bij soepel draad of een aderhuls gebruiken, of zorgen dat je van die kroonsteentjes hebt waar onder het schroefje een metalen lipje zit zodat de schroef je adertjes niet sloopt. Soepel draad in een normaal kroonsteentje (dus zonder zo'n metalen lipje) is een heel slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Damic schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:06:
[...]
GEEN kroonsteentjes, gebruik wago klemmen.

[...]
Weet niet op welke spanning die spots werken maar gu10 is meestal 230VAC dus gewoon achter een schakelaar (dan kan je ze volledig afzetten) met een deftige stekker.
Voor deze toepassing zijn kroonstenen juist uitstekend geschikt. Sterker nog, in werkelijk ieder verlichtingsarmatuur zitten kroonstenen om de verlichting op het net aan te sluiten. Maar gebruik wel adereindhulzen bij flexibele draad (draad die uit heel veel dunne draadjes bestaat).

Maar ik vraag me af of het verstandig is wat je wilt doen. Niet omdat het niet kan, maar omdat je vragen over zulke basale elektro zaken gaan, dat ik me afvraag of het verstandig is dat je met 230v-aansluitingen gaat klooien.

Moeten het trouwens per sé GU10 lampen zijn? Die RGB lampen kan je ook met een E27-schroeffitting krijgen en dat is wat makkelijker monteren en aansluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-10 16:14

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:35:
[...]

Helaas gaan deze wago klemmen niet werken aangezien alle GU10 fittingen met soepele kern zijn uitgevoerd (misschien zit er een adereindehuls op het eind) maar dan is het alsnog niet de bedoeling om ze in de wago klemmen te steken voor vaste kern.
Daarbij is zijn de oranje wago klemmen helemaal niet gammel en super stevig. Daardoor is dit de beste manier om GU10 fittingen te verbinden. Hieronder even een afbeelding ter verduidelijking: [afbeelding]
Excuus, even niet over nagedacht dat dat flexibele kern is.
Na ruim 300 meter vaste kern te hebben aangebracht is je denkwereld niet zo ver meer :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Sjoerdfoto schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Na ruim 300 meter vaste kern te hebben aangebracht is je denkwereld niet zo ver meer :+
Haha, kan gebeuren het was alleen iets waarvan ik schrok dat het werd gezegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

een wago klem mag gebruikt worden voor min of meer alles:

http://www.elektrototaalm.../222-413-4135378/222-413/

"Met de serie 222 is het dan ook geen enkel probleem om massieve geleiders met een doorsnede van 2,5 mm² met fijnaderige geleiders met een doorsnede van 0,5 mm² te verbinden - de fijnaderige geleiders worden gewoon vastgeklemd! "

super super fijne klemmen...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Sjoerdfoto schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Schaam je niet, wij komen in nieuwbouwwoningen soms rookmelders tegen waar het soepele 230V draad zo in de grijze Wago's is gestoken. Als je even hoest valt de soepele draad er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

alvast bedankt voor de tips.

Het enige dat ik me afvraag. De kabels die eraan zitten, zijn redelijk klein. De kast is 1,75 breed en de 5 spotjes (ik doe er toch 5 per kast) zitten verspreid over de breedte van de kast. Hoe kan ik de kabeltjes van de fitting het beste verlengen? Hoe kan ik ze dan op één stroompunt aansluiten?

De fitting ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.lampdirect.nl/media/catalog/product/cache/all/small_image/206x206/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/L/I/81410371bb5efa2bf109f809c9aa8fda/linden-gu10-fitting_al50259-20.jpeg

Heel erg bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:03:
Beste allemaal,

alvast bedankt voor de tips.

Het enige dat ik me afvraag. De kabels die eraan zitten, zijn redelijk klein. De kast is 1,75 breed en de 5 spotjes (ik doe er toch 5 per kast) zitten verspreid over de breedte van de kast. Hoe kan ik de kabeltjes van de fitting het beste verlengen? Hoe kan ik ze dan op één stroompunt aansluiten?

De fitting ziet er als volgt uit:
[afbeelding]

Heel erg bedankt!
Een mooie oplossing zijn deze wago lasklemmen: https://www.conrad.nl/nl/...arant-oranje-1188439.html

Je hebt ze ook 3, en 5 voudig.
Pagina: 1