Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ford Focus, vreemd incident op de snelweg, nu weer normaal.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
dit weekend dacht ik echt dat het over & uit was met men 10 jaar oude focus 1.6 TDCi.

Ik rij de autosnelweg op, trek lekker door maar niet absurd hoog in toeren ofzo (~3500 rpm).
Plots hoor ik een vage plof en "tok tok tok tok tok", zo een 2 keer per seconde.

Achter me hangt een GIGANTISCHE witte rookpluim. Twee rijvakken zijn erdoor compleet aan het zicht ontnomen en m'n achterligger is niet meer te zien.

Ik los het gaspedaal even en evalueer de opties. Er branden geen waarschuwingslampjes en m'n achterligger is weer zichtbaar. Ik geef weer even gas bij, zelfde scenario. Getok & witte rook. De pechstrook dan maar.

Op weg naar de pechstrook geef toch nog heel even gas bij. Geen getok of witte rook deze keer. Alles weer ok.

Op bestemming aangekomen kan ik alleen constateren dat m'n koelvloeistof wat lager staat dan normaal. Deze was 6 maand geleden bijgevuld tot max en staat nu op min.

Ik denk zelf aan een lekke koppakking (koelvloeistof in de verbrandingskamer). Als jullie een ander idee hebben, gooi maar in de groep ;)
Er zijn allerlei kleine mankementjes aan de wagen, maar gesteld dat hij door de keuring zou raken was het plan hem nog een jaartje met minimale kosten in dienst te houden.

Het incidentje van hierboven gooit wat roet in het eten. Ik heb al meermaals het advies gekregen om uit te kijken naar een nieuwe, wat ik mss ook wel doe in afwachting van het verdict van de garage. De saloncondities lopen bijna ten einde en wil niet in de laatste week alles beslissen ;)

Iemand ooit gelijkaardigs meegemaakt?
En gesteld dat het de koppakking is, hoe lang kan je daar nog mee blijven rondrijden?

Sorki#2242

Beste antwoord (via Sorki op 22-02-2016 14:32)

Verwijderd

Ik kan uit ervaring vertellen dat dit inderdaad heel erg klinkt als de lage-druk pomp welke in de tank hangt.

Ik had in mijn Alfa Romeo diesel exact hetzelfde, vermogensverlies, enorme witte rookpluim.
Dit bleek inderdaad brandstofdruk, en na verder onderzoek de pomp in de tank.

Heel veel gezeur later bleek het het relais van de pomp te zijn, en niet de pomp zelf, maar de symptomen waren hetzelfde.

Ik zou dan inderdaad ook aanraden bij de pompen te zoeken, het kan een verstopping in de pomp zijn geweest of in het filter, een kapotte pomp. of wellicht zoals bij mij het relais.

De witte rook is bij een diesel te wijten aan slechte verbranding, dit wordt dan WIT, dus niet alleen koelvloeistof veroorzaakt dit :)

(extra opmerking: Ik ken de rookwolk, die is zo dicht en dik dat het niet eens lijkt op koelvloeistof. Dat is een veel lichtere rookvorming)

Alle reacties

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-11 15:53
De witte rookpluim kan ook een defect aan de turbo zijn. Heb je toevallig iets geroken? Geur van verbrande olie (mogelijk turbo) is goed te onderscheiden van verdampte koelvloeistof (koppakking). Zitten er oliesporen aan de uitlaat? Oliepijl gecheckt, is dat significant anders?

Er kan ook nog iets met de injectoren zijn, diesel verbrand dan niet goed en ook dat kan witte rook geven (maar ook dat zou goed ruikbaar moeten zijn).

Als het inderdaad een lekke koppakking is: Een krant onder de auto leggen is handig om te kijken of en hoeveel olie er lekt. Met een paar druppels gaat het eerst nog wel even. Maar te lang doorrijden maakt dat de boel krom kan trekken en uiteindelijk vastloopt (en dan kan 'ie naar de sloop).

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Met een lekke koppakking zou ik niet blijven rijden. Kan je eens kijken of je olie nog zwart/doorzichtig ziet aan de vuldop of peilstok? Indien er een en soort van witte brij zichtbaar is, heb je zeker een lekke pakking. Anders kan het ook nog steeds een lekke pakking zijn, maar dan inderdaad tussen de verbrandingskamer en de koelleidingen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Barns schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:49:
De witte rookpluim kan ook een defect aan de turbo zijn. Heb je toevallig iets geroken?
Witte rook is (bijna) altijd koelwater. Dat komt alleen in je uitlaat terecht als je problemen hebt met de koppakking, dus daar kun je het eerst naar zoeken. Als je koelwaterstand duidelijk gezakt is dan is het duidelijk.

Dat het probleem zich hoog in de toeren pas voordoet wijst de turbo wel aan als tweede verdachte, maar dat kan heel goed een secundair symptoom zijn van de turbo die (door alle waterdamp die je wagen er nu uit gooit) zijn werk niet kan doen.

Advies is in ieder geval om niet ermee door te rijden of in ieder geval niet te lang. De kans is groot dat je turbo ook nog beschadigd raakt als ie niet al beschadigd is.

Koppakking is een onderhoudsgevoelig onderdeel. Hoeveel kilometers heeft de auto al gereden?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
Nu 135 000 km op de teller, nog relatief jong dus.

Niets geroken, we hadden al behoorlijke snelheid dus de rook was snel achter ons.
Ook bij het nakijken achteraf niets te bespeuren van abnormale geuren.

De auto is nagekeken en dit was de conclusie van de garage:
  • Koelwater is iets gezakt maar niets alarmerend (min en max staan ook zo dicht bij elkaar.)
  • Er zit spel op de turbo, en er was veel olie aanwezig in & rond de turbo (aanzuigleiding etc) maar deze is nog wel ok. Fluit ook niet.
  • Foutcode P0087 uitgelezen. "Fuel Rail/System Pressure - Too Low"
Lekke koppakking sluit hij uit, zeker gezien het aantal km er maar op de motor zit.
Waarschijnlijk heeft het dus met dat laatste te maken. De witte rook zou volgens hem ook daaraan kunnen liggen, door een slechte verbranding.

Voorgestelde oplossing:
1) vervangen brandstof filter, deze zou vuil/verstop kunnen zijn. Mijn filter is +- 10 000 km geleden vervangen.
2) als dat het probleem niet oplost kijken naar de dieselpompen. Blijkbaar is er een pomp in de dieseltank aanwezig op lage druk, en een aan de motorzijde een die de brandstof op hoge druk brengt. Dat laatste zou een kostelijk onderdeel zijn.

wordt vervolgd ..

Edit: ik tank voornamelijk bij Esso, nooit bij dubieuze goedkope stations. Er gaat dus normaal altijd "propere" diesel in.

[ Voor 4% gewijzigd door Sorki op 12-02-2016 15:22 ]

Sorki#2242

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ik kan uit ervaring vertellen dat dit inderdaad heel erg klinkt als de lage-druk pomp welke in de tank hangt.

Ik had in mijn Alfa Romeo diesel exact hetzelfde, vermogensverlies, enorme witte rookpluim.
Dit bleek inderdaad brandstofdruk, en na verder onderzoek de pomp in de tank.

Heel veel gezeur later bleek het het relais van de pomp te zijn, en niet de pomp zelf, maar de symptomen waren hetzelfde.

Ik zou dan inderdaad ook aanraden bij de pompen te zoeken, het kan een verstopping in de pomp zijn geweest of in het filter, een kapotte pomp. of wellicht zoals bij mij het relais.

De witte rook is bij een diesel te wijten aan slechte verbranding, dit wordt dan WIT, dus niet alleen koelvloeistof veroorzaakt dit :)

(extra opmerking: Ik ken de rookwolk, die is zo dicht en dik dat het niet eens lijkt op koelvloeistof. Dat is een veel lichtere rookvorming)

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
We zijn nu meer dan twee weken verder, het probleem is niet teruggekomen al moet ik toegeven het gaspedaal wat minder in te drukken dan voorheen.

De oorzaak blijft alsnog onbekend, maar vermoedelijk te zoeken in de dieselfilter/pomp.

Bedankt voor de reply's.

Sorki#2242

Verwijderd

Geqoon doorkarren tot die t begeeft.
Pagina: 1