Breadcrumbs: doen of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:09
Momenteel ben ik bezig met een project waarbij onderdeel ook een (eigenbouw) CMS met bijbehorende content is. In totaal zijn er nu 14 pagina's gepland, plus nog wat dingen als Mijn account en een wizard. Misschien dat er nog een enkele pagina bijkomt, maar dat zal in de voorzienbare toekomst zeker de 20 niet overstijgen. Dieper als 2 niveaus zal het nooit gaan. Dus: Home > toplevel item > sublevel item.

Inmiddels heb ik het design ontvangen, maar Brabander als-ie is, is de ontwerper nu aan het carnavallen. Geeft mij de gelegenheid om even na te denken en wat te reflecteren op medetweakers. ;)

De ontwerper heeft namelijk bedacht dat er breadcrumbs in moeten. Nu vind ik die dingen best nuttig als je veel items hebt (bijv in een webshop met allerlei categorieën of op een forum o.i.d.) maar in dit geval vind ik het persoonlijk niets toevoegen. Zeker niet aangezien het ook direct onder de menubalk komt waar de actieve pagina in aangemerkt staat.

Nu hou ik me over het algemeen niet al te veel bezig met front-end werk, dus misschien mis ik de laatste trends in dezen. Ik heb even wat rond gegoogled, maar daar kom ik met name tegen dat je het toch vooral moet doen, want anders zijn mensen de weg kwijt. Aangezien dat me sterk lijkt, ben ik van mening dat het weinig meerwaarde heeft.

Zijn er mensen met nog meer meningen/ideeën en vooral: argumenten (voor dan wel tegen)?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

In principe is het altijd een goed idee, het geeft bezoekers een 'sense of place'. Zo zien ze snel waar in de site ze zich bevinden. Alle items in het topmenu zijn vaak wel duidelijk, maar een submenu al niet meer. Ze zijn voor een dusdanig kleine site niet heel noodzakelijk maar kunnen ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als de hiërarchie maar uit 2 levels bestaat en de content goed georganiseerd én zoals je aangeeft de menubalk deze niveaus ook weergeeft (mits deze altijd zichtbaar is!), nemen breadcrumbs alleen maar extra ruimte in en leiden licht af van de content en main-navigatie. Hier op Tweakers zie je broodkruimels ook alleen selectief gebruikt (o.a. pricewatch & forum).

En om Jakob Nielsen te quoten:
Offering users a Hansel-and-Gretel-style history trail is basically useless, because it simply duplicates functionality offered by the Back button, which is the Web’s second-most-used feature.

A history trail can also be confusing: users often wander in circles or go to the wrong site sections. Having each point in a confused progression at the top of the current page doesn’t offer much help.

Finally, a history trail is useless for users who arrive directly at a page deep within the site.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 08-02-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dat vind ik een beetje een beperkte visie van Nielsen.

Als je bijvoorbeeld hier op een videokaart klikt, krijg je bij wijze van:

Computers -> Onderdelen -> videokaart -> AMD BLABLA

Waarbij de tussenliggende items zoals "Computers" "Onderdelen" en "Videokaart" ook aanwezig en klikbaar zijn, zonder dat je daar al bent geweest, dat is functionaliteit die ikzelf zeer veel gebruik. Met de backbutton kom je daar helemaal niet heen als je meteen al via een diepe link ging.

Als je die breadcrumbs dan niet hebt moet je helemaal via Pricewatch weer een categorie gaan doorbladeren. Dat zijn echt veel en veel meer handelingen.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 08-02-2016 14:39 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 16:54

André

Analytics dude

Tja, Nielsen:

https://www.nngroup.com/a...dcrumb-navigation-useful/
Summary: One line of text shows a page's location in the site hierarchy. User testing shows many benefits and no downsides to breadcrumbs for secondary navigation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Hij maakt zelf het onderscheid tussen history trail (zinloos volgens hem) en hiërarchische trail (zeer bruikbaar). ToFast pakt dus onterecht zijn kritiek op history trail terwijl de TS spreekt over een hiërarchische trail.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
MsG schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:37:

Als je bijvoorbeeld hier op een videokaart klikt, krijg je bij wijze van:

Computers -> Onderdelen -> videokaart -> AMD BLABLA

Waarbij de tussenliggende items zoals "Computers" "Onderdelen" en "Videokaart" ook aanwezig en klik baar zijn, zonder dat je daar al bent geweest, dat is functionaliteit die ikzelf zeer veel gebruik. Met de backbutton kom je daar helemaal niet heen als je meteen al via een diepe link ging.
Dat is correct, hetzelfde geldt voor mij. Maar zoals ik ook aangaf, Tweakers gebruikt het selectief. Je ziet hier niveaus van 2-x levels diep. Vandaar dat je het volgens mij alleen in de Pricewatch en het forum ziet. Hier is het zeker nuttig en 'verplicht' naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

MsG schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:37:
Hij heeft het dan ook niet over een standaard kruimelpad op basis van de navigatie, maar een dynamisch kruimelpad op basis van hoe je je door de site begeeft (de history trail).

En dat laatste is redelijk nutteloos, omdat het je juist ook geen enkel inzicht geeft in waar je je in de site begeeft.

Een kruimelpad is erg nuttig, zeker als je veel bezoek van externe bronnen ontvangt, zoals organic search. Bezoekers hebben dan sneller een idee waar ze in de site terecht zijn gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 08-02-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:09
Bedankt voor de meningen. :)

Ik heb er zelf ook nog wat over nagedacht, en denk dat het wellicht ook uitmaakt met welk apparaat je bezoekers op de site komen. Heb je een full blown menubalk (desktop) waarbij er altijd al heel duidelijk is waar je zit, of zit je op mobiel waar je alleen een hamburgermenu hebt? In dat geval is een klein kruimelpad wel zinnig denk ik.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Pagina: 1