Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357641

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn Internetsnelheid door KPN laten verhogen van 20 mbits naar 60 mbits. De monteur die, langskwam, zei dat de aansluiting nooit had kunnen werken op de Fritzbox. Een collega, die hij belde, bevestigde dit ook. Ik vind dit maar gek, want het werkte wel. Nu heeft hij een Experiabox V10 aangesloten. Voorheen had ik een ADSL aansluiting via splitter. Hij heeft nu de kabel rechtstreeks naar het modem gevoerd.
Wat ik vreemd vind is dat, voordat de kabel het modem ingaat op de DSL aansluiting, deze ook eerst gesplitst wordt in een Y-stuk. Het lijkt mij in feite hetzelfde als voorheen. Maar de monteur had het over "pair-bonding", wat dat dan ook moge zijn.
In het verleden heb ik veel problemen gehad met de Experiabox, wat mij toen heeft doen besluiten om een Fritzbox 7170 aan te schaffen, die ik nog niet zo lang geleden heb vervangen door een 7490.
Kan iemand mij uitleggen of het inderdaad niet mogelijk is de Fritzbox aan te sluiten op de KPN lijn, of als dat wel mogelijk is hoe ik dat moet doen: gewoon op de DSL aansluiting of op LAN1 en moet ik dan nog iets aan de instellingen wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
Jij hebt blijkbaar twee telefoonlijn die samen bij elkaar je 60Mbit geeft. Volgens mij ondersteunt die Fritzbox 7940 geen pair bonding. Er zijn maar weinig modems/routers die het ondersteund. V10 ondersteunt het wel.
Check via breedbandwinkel hoe ver je van de centrale of straatkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Volgens mij gaat de FritzBox 7369 wel pair-bonding ondersteunen.

Zie ook http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7369/

[ Voor 32% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-02-2016 16:06 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:37
Je hebt pairbonding, wat wil zeggen dat twee aderparen samen worden gecombineerd tot één aansluiting. Voorheen liep ADSL over 1 aderpaar, daar werkt die Fritzbox wel op. Nu je omgezet bent naar VDSL, is blijkbaar ook het tweede aderpaar nodig om die 60Mb te kunnen halen. Dan gebruiken ze pairbonding. Het tweede aderpaar wordt hiervoor ingezet om de snelheid te grofweg te verdubbelen (bijv. aderpaar 1: 30Mb, aderpaar 2: 32Mb)

Er zijn maar weinig modems die daarmee overweg kunnen, en een Experiabox v10 is eentje die dat kan.

Nu is de v10 een hele verbetering ten opzichte van de vorige generaties. 5Ghz wifi, goede dekking, en vrij veel opties om in te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door krakendmodem op 08-02-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
Anoniem: 357641 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:02:
Onlangs heb ik mijn Internetsnelheid door KPN laten verhogen van 20 mbits naar 60 mbits. De monteur die, langskwam, zei dat de aansluiting nooit had kunnen werken op de Fritzbox. Een collega, die hij belde, bevestigde dit ook. Ik vind dit maar gek, want het werkte wel. Nu heeft hij een Experiabox V10 aangesloten. Voorheen had ik een ADSL aansluiting via splitter. Hij heeft nu de kabel rechtstreeks naar het modem gevoerd.
Wat ik vreemd vind is dat, voordat de kabel het modem ingaat op de DSL aansluiting, deze ook eerst gesplitst wordt in een Y-stuk. Het lijkt mij in feite hetzelfde als voorheen. Maar de monteur had het over "pair-bonding", wat dat dan ook moge zijn.
In het verleden heb ik veel problemen gehad met de Experiabox, wat mij toen heeft doen besluiten om een Fritzbox 7170 aan te schaffen, die ik nog niet zo lang geleden heb vervangen door een 7490.
Kan iemand mij uitleggen of het inderdaad niet mogelijk is de Fritzbox aan te sluiten op de KPN lijn, of als dat wel mogelijk is hoe ik dat moet doen: gewoon op de DSL aansluiting of op LAN1 en moet ik dan nog iets aan de instellingen wijzigen?
Je lijn was voorheen dus een ADSL lijn. Deze werden vroeger gesplitst, maar daar ging KPN al snel van af.

Doordat je een pakketwijziging hebt aangevraagd heeft KPN gekeken hoe het met je aansluiting zat. Het blijkt dus dat je de 60 alleen met Pair Bonding halen kan. Hierom heb je VDSL Pair Bonding gekregen. Je huidige fritzbox ondersteunt geen Pair Bonding.

Waarom wil je per se de fritzbox gebruiken?

Eventueel kan je zelfs de fritzbox aan de lan poort van de V10 hangen en in DMZ zetten, mocht je graag de fritzbox willen blijven gebruiken. Maar i.m.o. is er weinig mis met de V10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij duidelijk. Vind het wel vreemd dat de Fritzbox 7369 wel pair bonding ondersteunt en de 7490 niet. Ik had in het verleden een heel slechte ervaring met de Experiabox en ben toen tot grote tevredenheid overgegaan op de Fritzbox en als je nu eenmaal in een lekkere auto rijdt, waarom zou je dan van merk wisselen?
Robin, ik ben een betrekkelijke leek, hoe kan ik de Fritzbox eventueel in DMZ zetten? Is dat een instelling in het modem zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:37
Robin bedoelde dat je de Experiabox in DMZ moet zetten. Daar vul je een IP adres in waarop je fritzbox is te bereiken. Dat IP adres vul je dan in als statisch IP op de fritzbox. (kan met de wizard) Vervolgens handelt die fritzbox dan alles af.

Hou er wel rekening mee dat je LAN poort 1 hiervoor opoffert.

Dus v10 -> fritz -> internet/wifi

Overigens, dat je negatieve ervaringen had in het verleden wil niet zeggen dat het nu nog steeds zo is. ;). Of bevalt het nu nog steeds niet?

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 09-02-2016 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je HvanderT voor de uitleg. Op dit moment heb ik geen reden tot klagen over de Experiabox V10.
Ik heb inmiddels ook begrepen dat de 7490 niet dmv een update geschikt gemaakt kan worden voor pair bonding. Jammer, maar het is niet anders. Ik had dat modem nog niet zo lang geleden aangeschaft.
Pagina: 1