Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare wifiverbindingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-11 21:34
Mijn vraag
Ik probeer de situatie te schetsen:

Mijn moeder heeft een Ziggo abonnement, met een Ubee modem en daarachter een Linksys router.

De laptop, welke via Wifi is verbonden met het netwerk, kan niet op internet, maar wel pingen tot het modem (192.168.1.1). Ook bedraad hetzelfde.
Laptop werkt ook NIET via een ander wifipunt op een fysiek andere ziggo aansluiting.
De smartphone, welke via hetzelfde wifinetwerk is verbonden, kan wel op internet en functioneert verder prima.

Als ik op de smartphone wifi tethering gebruik en de laptop daarmee verbinding laat maken, heeft de laptop wel internet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Toshiba laptop, met een realtek 8723ae wifichip, Windows 10
Ubee modem
Linksys wifi router (XXX160 model weet ik verder niet.)
HTC One M8s
Samsung S3 mini

Horizon is wel aanwezig, maar werkt niet als modem in het gebied van de aansluiting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Modem gereset
- Router naar fabrieksinstellingen
- ipconfig /flushdns
- 8.8.8.8 en 8.8.4.4 handmatige DNS op de wifiadapter
- Winsock uit register gehaald en de driver opnieuw geinstalleerd.

Daar de laptop met de ene router (telefoon) wel verbinding kan krijgen en de andere niet (vaste lijn) en de smartphones krijgen wel internet via de vaste lijn. Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 08-02-2016 14:43 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Alle reacties

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:43
IPv6 uitgezet op de Windows 10 machine bij de eigenschappen van de wireless netwerkkaart ? Dit nl. om e.e.a. uit te sluiten.
(ik heb geen ervaring met Ziggo)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Is die ubee in bridge gezet door ziggo?

Zonee, zou ik eerst eens de linksys afkoppelen en proberen via de ubee wifi verbinding te maken, of te wel beginnen bij het begin

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• maomanna
De ubee heeft geen eigen wifi. Nog een ouder model. Dus wifi via de Ubee is geen optie.

Afbeeldingslocatie: http://cloud.pubble.nl/12a20fa0/content/2015/4/a245f0da-6822-49ef-bb2a-fe8efd1c5540_thumb480.jpg

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Kun je het type ubee hier posten? Misschien een sticker op de achterkant waar dat opstaat?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Weet je zeker dat 192.168.1.1 wel de Ubee modem is en niet toevallig die Linksys router ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Breezers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:51:
Weet je zeker dat 192.168.1.1 wel de Ubee modem is en niet toevallig die Linksys router ?
Dit dus..

Modems hebben geen ip adres, dus daar zou je ook niet naar toe moeten kunnen pingen.

Als je hem dus wel kunt pingen heb je een router, geen modem :)
En je wilt geen 2 routers achter elkaar hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 08-02-2016 15:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• maomanna
Linksys heeft 192.168.1.10 (vast ip ingesteld)
De gateway/modem blijft op 1.1 staan.

Maar als het daar aan zou liggen, zou de smartphone ook geen internet moeten hebben via datzelfde wifinetwerk.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarschijnlijk heeft ie dat ook niet, en dus schakelt ie over op 3/4 g ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Mao,

Misschien dat je hier eens naar kunt kijken? (edit: ik zie nu dat dit gaat om het extenden van je ziggo netwerk voor wifi dus niet helemaal van toepassing misschien)

https://www.ziggo.nl/klan...20EVW320B%20Wi-Fi%20modem

Als je een router achter je ziggo device gaat hangen dan laat je of je router omzetten naar bridge of je knoopt er een ander subnet achter zodat je andere router ook kan routen. Twee routers in 1 netwerk gaat hem niet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Blankinho op 08-02-2016 16:19 ]

• maomanna
Het punt is, wellicht vergeten te melden, is dat het eerst gewerkt heeft.
Ik wilde de Horizon gebruiken als modem en wifipunt, maar dat is niet beschikbaar in die regio (noord limburg)

Na de oude situatie te hebben hersteld, kan alleen de laptop niet op internet. Mobiele telefoons wel. aangezien die wel toegang tot internet krijgen via Wifi (niet 3/4g) moet de doorgang wel werken.
Ook als ik DHCP uitschakel in de Linksys werkt het niet.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Staat die horizon nog in je netwerk ?
Als die ook DHCP staat uit te delen in het hetzelfde subnet, dan kan je allerlei vreemde zaken krijgen...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• maomanna
Nee, de horizon verzorgt alleen tv.

Het is nu dus
Muurdoos - ubee - linksys.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maomanna schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:09:
Linksys heeft 192.168.1.10 (vast ip ingesteld)
De gateway/modem blijft op 1.1 staan.

Maar als het daar aan zou liggen, zou de smartphone ook geen internet moeten hebben via datzelfde wifinetwerk.
Als je een Ubee EVM320 hebt zonder WiFi (dat ding wat je post hierboven), dan klopt iets grondigs niet...

Een modem in bridge mode heeft wel degelijk een IP, maar dat is 192.168.100.1, niet 192.168.1.1 (en een Ziggo modem/router in NAT-mode zit op 192.168.178.1, dus dat is het zeker niet), en daar wordt niet over gerouteerd.

In bridge mode moet de router als gateway staan. Dat is hier de Linksys - of een tweede router die tussen Linksys en EVM320 hangt die je niet noemt. Die moet NATten, DHCP client aan hebben staan op de WAN (waarmee het met modem verbindt) en DHCP server op de LAN.

Wat ik vermoed dat hier gebeurt is:
- je hebt een router als AP ingesteld en die (via LAN-poort) op de modem aangesloten.
- DHCP-requests van clients gaan richting DHCP servers van Ziggo.
- Ziggo's servers staan ingesteld om max een publiek IP uit te geven per modem.
- Het eerste apparaat wat DHCP doet krijgt dat IP, dat zal je smartphone geweest zijn.
- Tweede en volgende apparaat krijgen geen DHCP offer. Dat is de laptop dus.

Andere mogelijkheid is dat er dus een router achter de Linksys hangt die wel degelijk NAT en DHCP doet en door een of andere instelling daar roet in het eten gooit.

Hoe uitsluitsel te krijgen:
1) kijk even naar het IP dat de clients krijgen. Publiek of privaat? En in welke range? (in geval van twijfel hier posten)
2) je zegt 192.168.1.1 te kunnen pingen. Dat IP komt niet van een van de apparaten die je hier noemt. Wat zie je als je met je browser naar 192.168.1.1 probeert te gaan? Welk apparaat is dat?

Oslik blyat! Oslik!

• maomanna
de laptop kreeg 192.168.1.101 met als gateway 192.168.1.10 (linksys)
als ik naar 192.168.1.10 surf kom ik op de linksys terecht. en naar status -> router ga staan daar geen ip adressen. Net zoals hier http://m.setuprouter.com/...nl/status-15119-large.jpg

Deze zal wssn dan wel gekaapt zijn door een mobiel device? Maar als de router eerst verbinding maakt en dan pas de mobiel per wifi, is de mobiel de tweede device. Ik kan nu helaas niet testen welk ip een mobiel krijgt, daar ik niet meer op locatie zit.

Zou het kunnen zijn dat de toen ik de horizon als wifipunt aansloot, die het externe ip heeft geconfisqueerd? waardoor de rest niet meer werkt? Zou, als de horizon weer wordt aangesloten en wifi aan wordt gezet het geheel kunnen werken?

Dit is het pingresultaat naar 192.168.1.1
er naar toe gaan in de browser duurde erg lang.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FLJ9AFC.jpg

Inmiddels heeft mijn moeder, een neefje en nog iemand zoveel zitten prutsen, dat ze nog verder van huis zijn en zij alleen nog maar 169.254 ip's krijgt. Ook loopt haar laptop vaker en vaker vast, dus het lijkt erop dat het mogelijk dieper zit in de laptop.
a.s. vrijdag komt Ziggo het modem omruilen voor een versie met ingebouwde wifi (niet het beste, maar werkt voor haar wel prima). De vraag hierboven mbt de horizon blijft wel staan.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:24

D4NG3R

kiwi

:)

maomanna schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:27:
De ubee heeft geen eigen wifi. Nog een ouder model. Dus wifi via de Ubee is geen optie.

[afbeelding]
Contact opnemen met Ziggo dat je gebruik wil maken van de Hotspots maar zelf geen WiFi modem hebt. Ze sturen dan een nieuwe.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maomanna schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:29:
de laptop kreeg 192.168.1.101 met als gateway 192.168.1.10 (linksys)
als ik naar 192.168.1.10 surf kom ik op de linksys terecht. en naar status -> router ga staan daar geen ip adressen. Net zoals hier http://m.setuprouter.com/...nl/status-15119-large.jpg
Dan nog is hier iets raars aan de hand. Je zegt die Linksys naar fabrieksinstellingen teruggezet te hebben, maar 192.168.1.10 is zeker niet fabrieksinstelling van de Linksys.
Deze zal wssn dan wel gekaapt zijn door een mobiel device? Maar als de router eerst verbinding maakt en dan pas de mobiel per wifi, is de mobiel de tweede device. Ik kan nu helaas niet testen welk ip een mobiel krijgt, daar ik niet meer op locatie zit.
Het gaat om eerste of tweede apparaat per reboot modem. Maar goed, met private IP-adressen is dat sowieso niet aan de orde.
Zou het kunnen zijn dat de toen ik de horizon als wifipunt aansloot, die het externe ip heeft geconfisqueerd? waardoor de rest niet meer werkt? Zou, als de horizon weer wordt aangesloten en wifi aan wordt gezet het geheel kunnen werken?
Lijkt me erg sterk. Dat gezegd, verkeerd geconfigureerde Horizon boxen zijn perfect in staat je LAN te verneuken.

1) Is dat ding fysiek aangesloten op de router momenteel?
2) Staat het
Dit is het pingresultaat naar 192.168.1.1
er naar toe gaan in de browser duurde erg lang.

[afbeelding]
Dat is niet de browser, dat is Windows Command Prompt. Blijft de vraag wat je zag als je er met de browser heen ging, want je router zit dus op 192.168.1.10...
Inmiddels heeft mijn moeder, een neefje en nog iemand zoveel zitten prutsen, dat ze nog verder van huis zijn en zij alleen nog maar 169.254 ip's krijgt. Ook loopt haar laptop vaker en vaker vast, dus het lijkt erop dat het mogelijk dieper zit in de laptop.
Om software en prutserij uit te sluiten, boot laptop eens vanaf een LiveUSB/CD. Maakt niet uit welke, zolang het networking ondersteunt kun je daarmee OS en settings uitsluiten.
a.s. vrijdag komt Ziggo het modem omruilen voor een versie met ingebouwde wifi (niet het beste, maar werkt voor haar wel prima).
Hebben ze dan al verteld welke ze gaat krijgen? De Technicolor TC7210 die momenteel uitgedeeld wordt in oud-Ziggo gebied (waar je moeder zeker zit gezien de EVM320) is qua WiFi ronduit superieur aan die bejaarde Linksys.
De vraag hierboven mbt de horizon blijft wel staan.
Als de box op geen enkel manier met modem of router verbonden is kan het geen invloed hebben op situatie nu.

Maar we zijn nog steeds niet uit wat op 192.168.1.1 staat. Dat moet bijna het originele probleem veroorzaken. Dat die laptop nu grondig verprutst is, helpt niet, maar staat er los van.

Oslik blyat! Oslik!

• maomanna
De 192.168.1.10 van de linksys heb ik handmatig ingesteld na de factory reset.
Daarnaar toe pingen gaat goed.
Ook naar 192.168.1.1 gaat goed zoals je zag in de foto. Maar wat dat nou is.... Geen idee. In de browser laadt hij niks/pagina blijft leeg. Enigste dat aan staat zijn de linksys en de ubee.

Als ik de laptop van mam bij me had, had ik een liveusb kunnen proberen, maar dat is lastig met 130km ertussen. Kom er deze week ook niet meer dus dat gaat vertragen/nu niet werken. Wel de makkelijkste manier om t een en ander uit te sluiten idd.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-11 15:43
De horizon moet compleet uit het netwerk, alle kabels los ervan...
Deze is vaak toch de boosdoener
Heb zelf de Ubee, zeer goed modem. Geen wifi maar wel de hotspots :P

[ Voor 12% gewijzigd door Von Henkel op 08-02-2016 23:36 ]

• maomanna
De horizon is losgekoppeld van het netwerk.

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:12
Kijk eens naar de adapterinstellingen van de wifi-verbinding. Als deze per ongeluk nog een statisch IP of statisch DNS ingesteld heeft staan doet de verbinding ook niet veel. Deze instellingen zijn adapter afhankelijk dus dat zou ook verklaren waarom het wel werkt op de laptop via USB-tethering vanaf je telefoon.

Verder gewoon het Ubee modem aansluiten op de WAN van de Linksys, beste zou je alle devices gewoon kunnen factory resetten, werkt het dan niet, heb je simpelweg te maken met hardwarefalen.

• Gadgeteer
  • Laatst online: 24-11 15:40
Zet alle netwerk apparaten aan en ping naar 192.168.1.1. Zolang je kunt pingen staat het betreffende apparaat aan... zet nu 1 apparaat uit en ping opnieuw, herhaal dit tot je niet kunt pingen naar het adres -> boosdoener gevonden.

Constant aanklungelen gaat je probleem niet oplossen.

Je zegt bijvoorbeeld dat je horizonbox uit het netwerk is? Heb je de stekker eruit (stroom)?

• maomanna
Gadgeteer schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 17:06:
Zet alle netwerk apparaten aan en ping naar 192.168.1.1. Zolang je kunt pingen staat het betreffende apparaat aan... zet nu 1 apparaat uit en ping opnieuw, herhaal dit tot je niet kunt pingen naar het adres -> boosdoener gevonden.

Constant aanklungelen gaat je probleem niet oplossen.

Je zegt bijvoorbeeld dat je horizonbox uit het netwerk is? Heb je de stekker eruit (stroom)?
Nee niet stekker uit het stopcontact. Alleen coax (tv kanaal), stroom en hdmi naar tv.

De laptop krijgt geen ip meer van de linksys, ook niet na factory. Denk dat een groot deel wordt opgelost met een verse installatie van windows, met juiste drivers. Ziggo komt vrijdag een nieuw modem installeren, dus denk dst het dan gewoon weer moet werken.

Denk dat het niet zinvol is om het allemaal uit te zoeken en fixxen als het allemaal vernieuwd gaat worden. Keuze van ons mam. Ondanks dat wil ik jullie toch bedanken.

Pagina: 1