Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb iets meer dan een jaar geleden een woonhuis gekocht.
Aankoopsom was grofweg 200.000 euro. Hypotheek is nu nog ~ 170.000 euro. Dit huis is volledig mijn eigendom en ik ben ook de enige debiteur op de hypotheek. Gaat om een enkel annuitair leningdeel.

Nu zitten ik en mijn vriendin te kijken naar de mogelijkheid voor haar om zich in te kopen. Hier kunnen we volgens mij grofweg kiezen tussen twee opties.
Optie 1: Trouwen/geregistreerd partnerschap zodat het huis en de hypotheek in de gemeenschap valt.
Optie 2: Haar 50% van het huis laten kopen.

Nu heeft zij de middelen om de volledige hypotheek af te lossen. Waarschijnlijk zal ze niet al dat geld in de gemeenschap willen brengen waardoor ik dacht aan een verdeling van 50/50 eigenaar en de restant van de hypotheek door mij te laten aflossen. Dan zal ze dus 100.000 euro inbrengen en heb ik een restant hypotheek van 70.000 euro.

Echter wat is nu de voordeligste manier om dit te doen? Via optie 1 moet er een boete betaald worden over de aflossing en is ze alsnog 100% aansprakelijk voor de hypothecaire lening wat haar wellicht geen fijn gevoel geeft.
Mijn idee was dus om voor optie 2 te gaan en haar 50% van het huis te verkopen. Zij betaald dit cash aan mij en ik los hiermee de hypotheek af.

- Moet ik dan nog een boete betalen? In principe is het bij verkoop vrijwel altijd boetevrij aflossen maar geld dit ook voor gedeeltelijke verkoop? Kan er bij de ABN AMRO niet specifiek iets over vinden in de voorwaarden.
- Is zij dan overdrachtsbelasting verschuldigt?

Zijn er wellicht nog andere methoden om voordelig een deel van de hypotheek af te lossen met haar vermogen zonder dat een van ons een risico loopt? Voorlopig wonen wij nog wel met veel plezier in dit huis dus de komende vijf jaar zie ik ons geen ander huis kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Overdrachtsbelasting: Ja (volgens deze site). Bovendien moet je wss rekening houden met notaris-kosten om eea vast te laten leggen...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wellicht kunnen jullie elkaar 100k schenken (of is dat al afgelopen)?

Zij schenkt jou 100k voor de aflossing van de hypotheek, jij schenkt haar 100k in de vorm van 50% van je huis.

Overdrachtsbelasting krijg je sowieso en een stukje notariskosten maar dat laatste valt wel mee.

[edit]
Je kan ook háár een hypotheek geven. Het geld wat je van haar leent gebruik je dan om de hypotheek bij de bakt af te lossen. Waarschijnlijk kan je (minimaal) 20% boetevrij aflossen dus dan moet je het in 3 jaar doen. Hiervoor hoef je niet naar de notaris of naar de bank.

[ Voor 33% gewijzigd door emnich op 08-02-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
De kosten voor de notaris had ik al bedacht inderdaad, die ben je hoe dan ook kwijt. Zijn gelukkig redelijk verwaarloosbaar. De vraag is eigenlijk vooral of ik de boete kan omzeilen door verkoop. Als dat niet lukt maakt het in principe volgens mij niet uit of je nu verkoopt aan je partner of gaat trouwen/partnerschap toch?

De vrijstelling voor het schenken is er niet meer in 2015 en 2016 dus dat zou dan op 10% komen te staan per schenking voor zover ik kan vinden.

Ik kan helaas maar 10% boetevrij aflossen per jaar dus dan ben ik alsnog zo'n 10 jaar bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 08-02-2016 12:48 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Of je in zo'n geval boetevrij kunt aflossen, is iets wat volgens mij niemand met zekerheid kan zeggen zonder jouw voorwaarden in te zien, maar hier staat dat het (wss?) niet kan als je niet daadwerkelijk verhuist.

[ Voor 46% gewijzigd door naitsoezn op 08-02-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:51:
Of je in zo'n geval boetevrij kunt aflossen, is iets wat volgens mij niemand met zekerheid kan zeggen zonder jouw voorwaarden in te zien, maar hier staat dat het (wss?) niet kan als je niet daadwerkelijk verhuist.
Dan zal ik even nogmaals de voorwaarden erbij pakken. Als ik niet boetevrij kan aflossen dan maakt het qua kosten dus niet veel uit hoe we het gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Zo te zien ga je hoe dan ook een notaris nodig hebben. Die hebben hier ook wel kijk op. Zoek anders een die gratis/inloopspreekuur houdt en leg m de vraag voor. Bij de koop van mijn huis zat een gratis adviesgesprek over huwelijkse voorwaarden/samenlevingscontracten ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit is gekomen?

Eerst getrouwd, daarna geschonken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:50:
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit is gekomen?

Eerst getrouwd, daarna geschonken?
Samen een ander huis gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

En daarmee is de vraag van deze onnodige topic-kick beantwoord. Voordat er weer een hernieuwde discussie ontstaat die beter in een apart topic zou kunnen doe ik deze op slot.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.