Welke kabel ? vmax lengte ~25m (hygro meting kruipruimte)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Welke kabel kan ik pakken voor permanente meting(en) in mijn kruipruimte

de max lengte die ik verwacht is 25m (eerder korter dan langer maar ik zoek max lengte dus langer = beter)

............................................................................................................

ik wil via een arduino/raspberry pi in mijn kruipruimte vocht + temp meting doen en de unit in de meterkast hangen, omdat ik weinig zin heb met batterij-en in de weer te gaan wil ik dit bekabeld doen.
zelf zit ik aan speaker/telefoondraad te denken de kabels gaan de kruipruimte in en ik zal met een pijp gaan werken zodat het netjes afgewerkt kan worden.

............................................................................................................

Toevoeging:
Gebruikte hardware:
- Arduino +
- DHT22 ipv DHT11 hydro/temp meter
- cat5 kabel (ader paren die ik ga gebruiken zullen wellicht via POE standaard oid)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 09-02-2016 13:43 . Reden: beetje schoner start topic ]

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 09-02-2016 13:12)

Verwijderd

Die DHT11-sensoren zijn inderdaad bagger, destijds kon ik er 5 voor een habbekrats kopen. Temperatuur meten ging inderdaad aardig, maar de grootste afwijking in luchtvochtigheid tussen sensoren, bedroeg zo'n 50%. Het schijnt dat je ze kan "resetten", door ze eerst een aantal uur in 100% luchtvochtigheid te houden en daarna een paar uur in de oven bij zo'n 60 graden/0% luchtvochtigheid te houden, bij mij maakte het echter nauwelijks verschil.

Afstand... was hetgeen waar ik juist wel tevreden over was, ik had er 15mtr cat5 tussen zitten, zonder dat het een probleem gaf.
Al zal er uiteraard een limiet aan zitten, Ik denk niet dat afstand de resultaten erg beïnvloed. Sensortje werkt nl. op 3-5.5v, de uitvoer is niet analoog maar serieel en daarnaast stuurt het ding een checksum mee over de gevonden waarden.

Voor zover ik begrijp werkt de DHT22 ongeveer het zelfde en zou je kabel kunnen verlengen, tot je geen goede checksums meer krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Hangt helemaal af van hoe je zal communiceren. Er bestaan de nodige protocols die allemaal wel op een of andere manier grote afstanden halen:
- RS-422 en 485: twisted pair bekabeling, differentiëel sturen, bitrate relatief hoog.
- stroom sturing: kabelweerstand valt weg, analoge waarde.
- DiSEqC: spanningen en stromen over coax.
- ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:30:
Hangt helemaal af van hoe je zal communiceren. Er bestaan de nodige protocols die allemaal wel op een of andere manier grote afstanden halen:
- RS-422 en 485: twisted pair bekabeling, differentiëel sturen, bitrate relatief hoog.
- stroom sturing: kabelweerstand valt weg, analoge waarde.
- DiSEqC: spanningen en stromen over coax.
- ...
Hoe simpeler(en dus ook goedkoper) hoe beter, dit omdat het relatief tijdelijk zal zijn..

ik ga liever voor 60m cat5e kabel per hygrometer, dan gesoldeerde speakerdraad I2c connectie tussen de meters.

Als ik de hygrometers voor arduino bekijk zijn ze met 3 kabels aan te sluiten, dus een POTS telefoonkabel zou nu mijn keuze kunnen zijn ? maar ja wat is de max afstand ..

het zou een plus zijn als ik computerventilator over diezelfde kabel kan "aansturen" (als buiten droger is dan binnen .. activeer ventilators ...)

Dit is echt tijdelijk .. die ventilators zouden max een paar maanden actief hoeven zijn .. de meters .. als die na een jaar werken is het leuk maar ik verwacht stabiele situatie te cree-eren waardoor ze niet meer nodig zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Het grootste probleem met sensoren is vaak dat ze vrij dicht bij hun specificatie moeten zitten om goed te werken qua spanning.

Een 5V sensor die op 4V hangt wil bijv waarschijnlijk prima werken maar is niet nauwkeurig.

Ik zou de sensor samen met een spanningsregelaar en een geschikte differentiaalchip (rs485 ofzo) erbij aan de kabel gooien.
Kost heel weinig, maar zorgt ervoor dat de sensor goed werkt.

Je kan natuurlijk ook de arduino erbij gooien, die heeft genoeg aan boord om dat ook te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hierom de vraag welke lengte kabel,

ik zit zoiets te denken

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_288612_1.jpg
Temperature Humidity Sensor DHT11 Module for Arduino

Met 4 aderige telefoon kabel .. bij de bouwmarkt op een rol van 10m a 20m

Ga ik dan problemen krijgen met weerstand c.q spannings verlies of is dat verwaarloosbaar ... ?

[achtergrond info]
mijn kruipruimte bestaat uit 3 compartimenten, vandaar de noodzaak om meerdere meters te gebruiken ..

Ik wil er niet elke keer inkruipen sterker nog, het doel is te meten zolang het kan, en na 1 a 2 jaar zal het afgekoppeld worden .. (tenzijn het nog betrouwbaar is ..) en hoe goedkoper het is hoe minder zeer het doet .. de data zal puur voor een blog zijn het isoleren v.d kruipruimte voor/tijdens en na ..
[/achtergrond info]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik bedenk me net, waarom zou je geen ESP8266 met direct gekoppelde sensor gebruiken? Dan hoeft je draad enkel voeding te voorzien (+5V ofzo) die dan lokaal op je ESP8266 bordje wordt nageregeld naar 3.3V.
Data gaat dan via wifi, en kost veel minder dan een arduino.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 07:56:
Ik bedenk me net, waarom zou je geen ESP8266 met direct gekoppelde sensor gebruiken? Dan hoeft je draad enkel voeding te voorzien (+5V ofzo) die dan lokaal op je ESP8266 bordje wordt nageregeld naar 3.3V.
Data gaat dan via wifi, en kost veel minder dan een arduino.
Was dat maar mogelijk, na uitgebreide tests met 5 laptops wifi dongels, nieuwe router, nieuwe AP is het eind resultaat dat in mijn huis het Access Point moet kunnen "zien" om ontvangst te hebben, youtube draaien van de verkeerde AP is niet mogelijk, je mag blij zijn als je een whatsapp ontvangt.

En een AP in de kruipruimte lijkt me geen oplossing ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
vso schreef op maandag 08 februari 2016 @ 23:24:
ik zit zoiets te denken

Temperature Humidity Sensor DHT11 Module for Arduino
Die DHT11 moet je vergeten. Temp meet die nog wel aardig, maar hygro gaat nergens over. Een dobbelsteen is betrouwbaarder.

De DHT22 is wat dat betreft een heel stuk beter.

Verder zou ik elke sensor een eigen Nano geven en icm met een Si4432 een 443Mhz verbinding laten maken.

[ Voor 12% gewijzigd door AllesKan op 09-02-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
AllesKan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:40:
[...]

Die DHT11 moet je vergeten. Temp meet die nog wel aardig, maar hygro gaat nergens over. Een dobbelsteen is betrouwbaarder.

Verder zou ik elke sensor een eigen Nano geven en icm met een Si4432 een 443Mhz verbinding laten maken.
ondersteund met reactie zoals https://community.particl...11-data-comparison/3030/2 vind ik dat wel goeie Tip, _/-\o_

Wireless lijkt me niet the way to go .. ook gezien ik er toch kabel voor de voeding er naar toe ga leggen.

En voor 12,- per stuk oid ga ik van 6+ naar 4 a 5 .. en zal het niet meer een set & forget worden ..
nu alleen nog de kabel ;)

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die DHT11-sensoren zijn inderdaad bagger, destijds kon ik er 5 voor een habbekrats kopen. Temperatuur meten ging inderdaad aardig, maar de grootste afwijking in luchtvochtigheid tussen sensoren, bedroeg zo'n 50%. Het schijnt dat je ze kan "resetten", door ze eerst een aantal uur in 100% luchtvochtigheid te houden en daarna een paar uur in de oven bij zo'n 60 graden/0% luchtvochtigheid te houden, bij mij maakte het echter nauwelijks verschil.

Afstand... was hetgeen waar ik juist wel tevreden over was, ik had er 15mtr cat5 tussen zitten, zonder dat het een probleem gaf.
Al zal er uiteraard een limiet aan zitten, Ik denk niet dat afstand de resultaten erg beïnvloed. Sensortje werkt nl. op 3-5.5v, de uitvoer is niet analoog maar serieel en daarnaast stuurt het ding een checksum mee over de gevonden waarden.

Voor zover ik begrijp werkt de DHT22 ongeveer het zelfde en zou je kabel kunnen verlengen, tot je geen goede checksums meer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AllesKan schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:40:
[...]

Als je de handel dan van een batterij gaat laten werken (en de nano LDO eruit haalt + verder netjes hem laat slapen), oké. Maar als je toch een kabel voor stroom trekt, dan kan je ook data via die kabel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:31:

Als hij inderdaad de checksum stuurt dan heb ik mijn antwoord :) en inderdaad jou maar ook
Ga ik voor de DHT22 de temp is voor mij mooie bonus,

ik zal als het project spul binnen is zal ik in iedergeval proberen om info aan het topic toe te voegen. (anders staat het in het kruipruimte isoleren topic in DED forum)

Tja vanalles

Pagina: 1