Tsjechie in de zomer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 17:07
Wij overwegen dit jaar een vakantie naar Tsjechie (Libun).

Zijn er hier mensen bekend in die omgeving?
Wij willen graag weten of de omgeving ook genoeg te bieden hefet voor onze kids (zijn dan 4 en 8 )

De prijzen zijn er laag, hierdoor houden we een leuk budget over om overdag te besteden aan leuke dingen.
Zijn er specifieke aanraders in die omgeving die we zeker niet willen/moeten missen?

Over een dagje Praag twijfelen we, dat zou ongeveer een uur rijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
Als je op een uur rijden van de prachtige stad Praag zit, moet je daar niet over twijfelen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 11:25
Ik ben een paar jaar geleden in Tsjechië geweest, ik weet niet hoe jong je kinderen zijn? Anders zou ik kijken naar een huisje met op z'n minst een zwembadje. Het land heeft een hoop mooie natuur en een hoop mooie steden, niet heel interessant voor kleine kinderen. Waar ik zat, in Lozice, was vrij weinig te doen. Heel rustig en heel stil.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
batumulia schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:30:
Ik ben een paar jaar geleden in Tsjechië geweest, ik weet niet hoe jong je kinderen zijn? Anders zou ik kijken naar een huisje met op z'n minst een zwembadje. Het land heeft een hoop mooie natuur en een hoop mooie steden, niet heel interessant voor kleine kinderen. Waar ik zat, in Lozice, was vrij weinig te doen. Heel rustig en heel stil.
Smiley aangepast in mijn TS... kids zijn dan 4 en 8.
Ze zijn nog nooit op vakantie geweest en houden niet van grote mensen menigtes ;) Wel zijn ze best avontuurlijk ingesteld.

Het adres waar we heen willen heeft inderdaad een zwembad en wat ruimte voor kinderen om zich uit te rennen. Wat we verder zoeken is eventueel een leuk kasteel om te bezichtigen of een leuk stukje natuur om wat foto's te schieten of evt. met een drone wat lucht beelden te maken. Uiteraard mag een leuk winkelcentrum niet ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik ken zelf Libun niet, maar aan kastelen heb je in Tsjechië geen gebrek, daar hebben ze blikken vol van. Van imposante enorme kastelen tot veredelde landhuizen. Van prachtig intacte kastelen tot ruines die niet meer zijn dan wat stenen op elkaar, you name it, they got it. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Category:Castles in the Czech Republic

Als ik ff zoek, is in de buurt van Libun al Wikipedia: Kost Castle van ruim 650 jaar oud (medio 14e eeuw) te vinden bijvoorbeeld, en er zullen er nog wel meer zijn.

En je zit natuurlijk relatief in de buurt van Praag, met haar bekende kasteel. Plus Praag zelf wat alleen al een bezoek waard is, absoluut één van de mooiste steden van Europa.

Voor wat betreft natuur zit je daar ook wel goed, Tsjechie is een gebied met veel, heel veel natuurgebieden.Sudetes, het Bohemian Forest etc etc.

Iets verder weg, en je moet ervoor naar Slowakije of Polen (het ligt op het grensgebied), maar wel bijzonder mooi (ik vind het het mooiste stukje zelfs) zijn de Tatra Mountains (onderdeel van de grotere Carpathian Mountains, die lopen van Tsjechie tot aan Roemenië).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Die kant van Tsjechie ken ik niet goed (als kind wel 3 keer in de Bohemen op vakantie geweest).

Maar in Mlada Boleslav zit de fabriek van Skoda met daarbij ook een heel tof museum van Skoda. Als je kids iets met auto's hebben is dat sowieso wel een succes denk ik :)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gadgeteer schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:52:
[...]

Smiley aangepast in mijn TS... kids zijn dan 4 en 8.
Ze zijn nog nooit op vakantie geweest en houden niet van grote mensen menigtes ;) Wel zijn ze best avontuurlijk ingesteld.
Klinkt alvast als goede keuze dan :)
Het adres waar we heen willen heeft inderdaad een zwembad en wat ruimte voor kinderen om zich uit te rennen. Wat we verder zoeken is eventueel een leuk kasteel om te bezichtigen of een leuk stukje natuur om wat foto's te schieten of evt. met een drone wat lucht beelden te maken. Uiteraard mag een leuk winkelcentrum niet ontbreken.
Ken Libuň zelf niet maar ben tijdje terug lang weekend naar Hradec Králové, dat enigszins in de buurt ligt, geweest. Viel niet tegen. Zelfde geschiedenis, cultuur en mooie gebouwen als Praha (zij het minder veel en imposant natuurlijk), maar zonder het toeristische waardoor je nog meer de gastvrijheid van de locals merkt.

Minpunt is dat je echt niet overal met EN uit de voeten kunt. Jonge stedelingen (en ws ook dorpelingen) zullen altijd wel woordje spreken, maar de ouderen vaker niet dan wel. Beetje flexibiliteit en paar woorden CZ uit de reisgids zijn dan ook vereist, plus de typisch CZ ambiguiteit tov DE: *NOOIT* zelf in DE beginnen te spreken als je dacht dat NL het zwaar had in WOII onder de Duitsers moet je eens wat CZ geschiedenis lezen :o, maar goede kans dat juist die oudere CZ-mensen aardig woordje DE spreken en er zelf op overschakelen als ze merken dat je echt niet verder dan Dobrý den! Tři pivo, prosím! komt.

Iig zit je aan de rand van een van de mooiste gebieden van CZ, de Český ráj, terecht een UNESCO 'European Geopark' en letterlijk vol outdoor activiteiten, van kayakken en abseilen tot paardrijden en (al dan niet in groepsverband) wandelen.

Mbt dagje Praha... ik zou dat vooral van de kinderen af laten hangen. Het is voor volwassenen van alle leeftijden een geweldige stad, een van mijn favoriete wereldwijd, maar als je niet kunt genieten van het bier, geen oog hebt voor de architectuur, geen boodschap hebt aan de geschiedenis en niet enorm opgewonden wordt van eigenzinnige galerijen - oftewel als je een doorsnee kind bent - dan zou het wel eens saai kunnen zijn. Met m'n dochter maak ik sinds ze 11 stedentrips naar dat soort steden, maar 1) zij is bovengemiddeld geinteresseerd in de geschiedenis en kunst en 2) als we gaan doe ik het alleen met haar en heeft zij al mijn aandacht en bepaalt zij hoe lang we ergens blijven hangen. Met hele gezin... zou ik in Praha niet zo snel doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
dion_b schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:19:
[...]

Klinkt alvast als goede keuze dan :)

[...]

Ken Libuň zelf niet maar ben tijdje terug lang weekend naar Hradec Králové, dat enigszins in de buurt ligt, geweest. Viel niet tegen. Zelfde geschiedenis, cultuur en mooie gebouwen als Praha (zij het minder veel en imposant natuurlijk), maar zonder het toeristische waardoor je nog meer de gastvrijheid van de locals merkt.

Minpunt is dat je echt niet overal met EN uit de voeten kunt. Jonge stedelingen (en ws ook dorpelingen) zullen altijd wel woordje spreken, maar de ouderen vaker niet dan wel. Beetje flexibiliteit en paar woorden CZ uit de reisgids zijn dan ook vereist, plus de typisch CZ ambiguiteit tov DE: *NOOIT* zelf in DE beginnen te spreken als je dacht dat NL het zwaar had in WOII onder de Duitsers moet je eens wat CZ geschiedenis lezen :o, maar goede kans dat juist die oudere CZ-mensen aardig woordje DE spreken en er zelf op overschakelen als ze merken dat je echt niet verder dan Dobrý den! Tři pivo, prosím! komt.

Iig zit je aan de rand van een van de mooiste gebieden van CZ, de Český ráj, terecht een UNESCO 'European Geopark' en letterlijk vol outdoor activiteiten, van kayakken en abseilen tot paardrijden en (al dan niet in groepsverband) wandelen.

Mbt dagje Praha... ik zou dat vooral van de kinderen af laten hangen. Het is voor volwassenen van alle leeftijden een geweldige stad, een van mijn favoriete wereldwijd, maar als je niet kunt genieten van het bier, geen oog hebt voor de architectuur, geen boodschap hebt aan de geschiedenis en niet enorm opgewonden wordt van eigenzinnige galerijen - oftewel als je een doorsnee kind bent - dan zou het wel eens saai kunnen zijn. Met m'n dochter maak ik sinds ze 11 stedentrips naar dat soort steden, maar 1) zij is bovengemiddeld geinteresseerd in de geschiedenis en kunst en 2) als we gaan doe ik het alleen met haar en heeft zij al mijn aandacht en bepaalt zij hoe lang we ergens blijven hangen. Met hele gezin... zou ik in Praha niet zo snel doen.
Dank voor deze info.
Hiermee kan ik verder plannen ;)

Praag blijft dan inderdaad nog even een twijfel gevalletje. Een beetje geschiedenis vindt mijn oudste wel interessant maar de vraag is of hij het een hele dag trekt in Praag. Mijn jongste vindt alles leuk zolang we maar iets ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-05 14:09
Ik zou zeggen doen.

Zeker als je met de auto gaat, is het een heerlijk land.
Prijzen voor uit eten of even wat drinken op terrasjes, zijn zeer betaalbaar.

Kinderen kunnen daar heerlijk rondrennen, en er is (ik ben vaker geweest in de regio (trutnov) echt wel genoeg te doen, paardrijden, kanoën, fietsen, en zoals eerder vermeld elke 40 km die je op de snelweg rijd, zie je wel weer een bruin bord met iets wat je kan bezichtigen.

Wij gaan altijd wel even langs Adršpach (rotsformaties) daar kun je tegen een kleine vergoeding echt wel een paar uur wandelen (en een beetje klimmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Libun ken ik niet, maar we zijn wel met kinderen in vergelijkbare leeftijd (iets jonger toen) naar omgeving Decin geweest.
Dat beviel goed, maar onze kinderen zijn ook echt buiten/natuurkinderen en natuur heb je daar genoeg.

Praag zaten we over te dubben om bovenstaande redenen, maar we hebben het uiteindelijk wel gedaan en het beviel goed. We hadden fietsen (met kinderzitje) gehuurd en zijn daar de stad een dagdeel mee wezen verkennen. Dat beviel goed. Aangezien er veel straatartiesen zijn en kastelen etc kan je het voor kinderen best interesant maken :)
Ook zijn er veel winkels met houten speelgoed, wat bij de kids het goed deed.
Uiteindelijk waren ze aan eind van de dag uitgeput maar vonden het wel een leuke dag..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Gadgeteer
ToolkiT schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:45:
Libun ken ik niet, maar we zijn wel met kinderen in vergelijkbare leeftijd (iets jonger toen) naar omgeving Decin geweest.
Dat beviel goed, maar onze kinderen zijn ook echt buiten/natuurkinderen en natuur heb je daar genoeg.

Praag zaten we over te dubben om bovenstaande redenen, maar we hebben het uiteindelijk wel gedaan en het beviel goed. We hadden fietsen (met kinderzitje) gehuurd en zijn daar de stad een dagdeel mee wezen verkennen. Dat beviel goed. Aangezien er veel straatartiesen zijn en kastelen etc kan je het voor kinderen best interesant maken :)
Ook zijn er veel winkels met houten speelgoed, wat bij de kids het goed deed.
Uiteindelijk waren ze aan eind van de dag uitgeput maar vonden het wel een leuke dag..
Hmm.. zo klinkt het dan inderdaad wel weer interessant om ook Praag te bekijken (iets wat ik zelf al een tijdje wel wil)Grootste bezwaar is dat we daarna nog bijna 90KM zouden moeten terugrijden met vermoeide kindertjes ;). Mijn kids houden inderdaad van de natuur en het buitenleven dus Tsjechie zal ze wel bevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gadgeteer op 11-02-2016 12:44 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gadgeteer schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:42:
[...]

Hmm.. zo klinkt het dan inderdaad wel weer interessant om ook Praag te bekijken (iets wat ik zelf al een tijdje wel wil)Grootste bezwaar is dat we daarna nog bijna 90KM zouden moeten terugrijden met vermoeide kindertjes ;). Mijn kids houden inderdaad van de natuur en het buitenleven dus Tsjechie zal ze wel bevallen.
zo waren mijn dames er aan toe na de treinrit terug (daarna moesten we nog een stuk met de auto)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/s960x960/221046_10152038004960088_791663411_o.jpg

Oftewel knock out... de auto stond een stukje van het station dus die ben ik maar alleen gaan halen terwijl mrsT met hun op shoot bij station zat...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 18:26

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben zelf met mijn ouders en zussen altijd in Tsjechië, Slowakije, Polen en Hongarije op vakantie geweest.
4 weken rond reizen (soms door meerdere landen) en heb het altijd erg leuk gevonden, kinderen maken over het algemeen snel contact met lokale kinderen die bij campings of dergelijken met zwemgelegenheden vaak ook vertoeven omdat het meteen het lokale zwembad/speeltuin o.i.d. is.

Als ze van kastelen e.d. houden in Tsjechië geen gebrek hieraan en je kan je lol op met excursies en rondleidingen. Ook gebieden met veel grotten enzo zijn altijd erg leuk in mijn beleving.

Dagje Praag zeker doen, de stad is prachtig en al doe je het stiekem alleen voor jezelf is het al de moeite waard. Pro tip ga voor eten niet op het plein maar 1-2 straatjes erachter even goed of zelfs beter eten maar dan voor 1/3 van de prijs en veel authentieker qua restaurant. Laat je niet afschrikken door soms wat kantine achtige taferelen of in elk restaurant een TV aan (dat is/was normaal)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, als je naar Praha gaat, vooral niet alleen op de Celetna (de straat met alle toeristen) lopen en vooral niet daar eten/drinken. Je ontmoet er geen Czech (3/4 van de mensen die daar retail/horeca werken zijn Russen) en je betaalt een veelvoud van de normale prijs voor zielloos gemaakt toeristenvoer.

Als je naar Praha gaat kan ik een paar specifieke tips geven :)

Kopje koffie/warme chocolademelk en een jamdonut? Kavarna Imperial, Na Poříčí 15, metro Náměstí Republiky, in het noordoosten van Nové Město. Volledig gerestaureerd Art-deco 100-jaar oude cafe. In Wien zou het het toppunt van snobbisme zijn (vgl Cafe Central daar), maar in Praha is het gewoon relaxed, zijn kinderen welkom en zijn de prijzen voor wat het is bescheiden (EUR 2.50 voor een cappucino of warme choco). Helaas is de traditie van met oude jamdonuts gooien gestopt na laatste renovatie :')

Uit eten? Kijk eens op de grens tussen Praha 2 (Vinohrady) en Praha 3 (Žižkov). Precies juiste balans tussen chiq en aards. Laatste keer dat ik er was heb ik gegeten bij Pivnice u Sadu, een biertuin/herberg op Pospíšilova 1528/2, metro Jiřího z Poděbrad probeer dat eens na 5 bier uit te spreken :P. A la carte overpriced, maar de dagschotels zijn goedkoop en lekker (duurste dagschotel CZK 105, oftewel nog geen EUR 4 :) ) en zowel keuze als kwaliteit van bier is zelfs naar CZ-begrippen goed :)

Als de kinderen beginnen te stuiteren en je een mooie uitzicht over de stad wilt, kun je vanaf Žižkov de Vitkov-heuvel beklimmen, waar je bovenop een werkelijk enorme standbeeld ter ere van Jan Žižka vindt - de blinde generaal die meerdere kruistochten tegen de protestante CZ versloeg - en waarvandaan je over hele stad uit kunt kijken :)

Hoe meer ik hierover nadenk, des te meer ik weer snel die kant op wil. Goede vriendin van me is er een week geleden heen verhuisd. Klinkt als prima excuus om een keer op bezoek te gaan :P

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 12-02-2016 11:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
dion_b schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 11:07:

.....

probeer dat eens na 5 bier uit te spreken :P

.....
Dat lukt zelfs niet zonder bier :s

Er is veel in de buurt van waar we willen verblijven dus een dagje Praag zal vast geen probleem worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Kick ;)

Volgende week woensdag vertrekken we.
Het dagje Praag is zeker, de kids willen het ook graag al weten ze absoluut niet wat een Praag is :s

Veel plannen doen we niet, voor Praag proberen we echter wel in ieder geval de brug, de burcht, de oude stad en mogelijk het joodse gedeelte te bewandelen.

Verder zullen we proberen zoveel mogelijk van de cultuur op te snuiven. In de omgeving waar we zitten zijn een aantal activiteiten in de periode dat we er zijn (iets met lokale markten en middeleeuwse festiviteiten bij een kasteel enzo).

[ Voor 16% gewijzigd door Gadgeteer op 27-07-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Het joodse kerkhof vond ik erg indrukwekkend en toen (25 jaar geleden :X) zat daar een museum langs met allemaal kindertekeningen die in Theresienstadt gemaakt waren. Ook dat kamp was best wel indrukwekkend, al was dat natuurlijk het "voorbeeldkamp" voor de buitenwereld.

[ Voor 12% gewijzigd door arie_papa op 27-07-2016 15:28 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het oude Joodse kerkhof is niet iets wat ik met kleine kinderen zou doen, zowel ivm lastig uitleggen (kerkhof zelf is ver pre-holocaust, maar alles eromheen wemelt idd van de gedenktekens, vooral de Pinkas Synagoge) als omdat de kans dat minstens een ervan zich gedraagt op een manier dat niet passend is.

Overigens, als je toch naar (Joodse) kerkhoven gaat, overweeg om naar het nieuwe Joodse kerkhof te gaan (achter in Zizkov). Het is in 1891 ingericht en was bedoeld om zeker een eeuw lang mee te kunnen gaan. Halverwege dat eeuw liepen zaken anders. Je hebt dus een enorm kerkhof waarvan de helft gevuld is (o.a. met graf van Kafka), maar andere helft leeg. Op de rand daartussen kom je graven tegen die bedoeld waren voor meerdere generaties, maar waar hele gezinnen in een paar jaar tijd op vermeld werden. Eerst nog in gouden letters, later soms alleen maar gekrast. Plaats van overlijden steevast Terezin, Dachau, Oswiecim, Sobibor of Treblinka...

Ik ben naar concentratiekampen, vernietigingskampen en allerhande gedenkplaatsen geweest, maar niets maakte zo'n indruk als al die namen op graven - juist omdat het geen getallen zijn maar namen, mensen. Vaders, moeders, kinderen en kleinkinderen. Allemaal dood in korte tijd, allemaal levens.

Maar goed, ook dit zou ik niet aanraden met kleine kinderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Inderdaad even voorbij gegaan aan de leeftijd van de kinderen, ik was toen 13 jaar en voor het eerst aan de sterke drank, Becherovka!!

[ Voor 29% gewijzigd door arie_papa op 27-07-2016 18:46 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Becherovka :9

* The Eagle voor zijn vorige werkgever paar keer naar Praha geweest, erg leuk :)
Zat in Smichov (Praag 5). Hoop goede restaurantjes daar, prima Italiaan bij hotel Andels onder :)
Verder zitten in de zijstraatjes ook een hoop goede restaurantjes. Zit daar wat commercieel spul (o.m. ING) en die krijgen maaltijdcheques en kunchen tussen de middag, dus veel aanbod :)
Metro danwel tramstation Andel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:35
En als ze LEGO leuk vinden zit er nog een (duur) LEGO museum met een hele kwak opgestelde sets ... Ook geinig is het restaurant waar het drinken met modeltreinen aan tafel afgeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:56
Ik ben zopas in Sumava geweest, en kan dat heel graag aanraden. Veel bosgebied, veel rivieren. Veel wandel- en fietstochten mogelijk bovendien.

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-06 20:22
Ik kom heel vaak (zeker 4x per jaar) in Vitkovice v Krk, dat is vlak bij Splindrv Mlyn/Vrchlabi/Harachov. Midden in het Reuzengebergte.

's Winters kan je hier leuk skien (geen oostenrijk/frankrijk) maar zeker met kleine kinderen leuk en goedkoop. 's Zomers komen we vooral vanwege de natuur en het goede eten (als je de plekjes weet). Maar ook zeker vanwege de vele mogelijkheden die er zijn. Overal kan je wel iets doen, van dierentuin tot mountainbiken. Met de step een berg af (onroad en offroad), rodelen, klimmen, kanoën en zwemmen (zwembaden en meertjes zat). Daarnaast ga ik zeker eens per jaar naar een festival (rock/punk) en verschillende jaarmarkten en bierfeesten.

De truc is mensen kennen die je de leuke plekjes kunnen vertellen. En er wonen genoeg Nederlanders die je graag wat vertellen over de leuke/interessante uitstapjes.

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 09:14
Ik kom elk jaar in Tsjechië in het oostelijk gebied nabij Brno in een dorpje genaamd Baldovec. Daar zit een hele goede camping waar ik en mijn vrienden al jaren komen. Aan Engels daar geen gebrek en leuke locatie met veel leuks voor de kinderen, zwembad, restaurant en vele kampeergelegenheden (o.a. ook huisjes). In de omgeving (in zo'n 20km radius) de kalksteengrotten van Sloup en prachtige natuuromgevingen.

Zit op zo'n 20-30km afstand van Brno, dus ver de stad zit je ook niet. Enige nadeel is dat het wel ver rijden is (zo'n 12-13 uur rijden vanaf Nederland). Mijn inziens zeker een aanrader!

Rest van Tsjechië ben ik niet echt bekend mee, rijd ik altijd langs ;)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Interessant! Ik blijf hier even lurken. Binnenkort wil ik een paar dagen naar Praag om iemand te bezoeken, en samen wat van de stad te zien :)
Mocht iemand lekkere bier- en eettentjes weten, en bezienswaardigheden buiten de platgelopen toeristische paadjes dan verneem ik dat graag!
Waarschijnlijk ga ik drie dagen (toch wel het minimum voor een stedentrip), op vrijdag, zaterdag en zondag.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 14:09
Even topic nieuw leven in blazen.

Vroeger als kind zijnde kwamen wij 1 a 2x per jaar in het land voor de vakanties.
Omgeving praag,cerny dul,vrchlabi, janske lazne etc. (hoop dat de namen correct zijn)

Nu zouden wij daar misschien volgend jaar met onze eigen kinderen ook naar toe willen (kids 5,8 en 9 tegen die tijd).

Liefst huisje met zwembad of in de buurt zwem mogelijkheid. Maar via welke manier kan je nu het beste een huisje zoeken / boeken daar? Qua prijzen is het volgens mij nog prima te doen.

In de tijd dat ik zelf nog daar heen ging, huurden we huisje van vrienden. Maar die hebben het huis helaas niet meer.

Dus hoop dat iemand ons wat kan informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Airbnb een idee?

Wij zijn twee jaar geleden met het gezin naar een Airbnb in Tsjechië op vakantie geweest. Huisje, zwembad, etc.
Edit: En ook een zwembad in de buurt, maar daar mocht ik niet naar binnen, want je mocht geen zwemshort aan 8)7 (alleen van die speedo's :P )

Ook verschillende Airbnb's gebruikt voor Praag.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
G.Scholtens schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:26:
Even topic nieuw leven in blazen.

Vroeger als kind zijnde kwamen wij 1 a 2x per jaar in het land voor de vakanties.
Omgeving praag,cerny dul,vrchlabi, janske lazne etc. (hoop dat de namen correct zijn)

Nu zouden wij daar misschien volgend jaar met onze eigen kinderen ook naar toe willen (kids 5,8 en 9 tegen die tijd).

Liefst huisje met zwembad of in de buurt zwem mogelijkheid. Maar via welke manier kan je nu het beste een huisje zoeken / boeken daar? Qua prijzen is het volgens mij nog prima te doen.

In de tijd dat ik zelf nog daar heen ging, huurden we huisje van vrienden. Maar die hebben het huis helaas niet meer.

Dus hoop dat iemand ons wat kan informeren.
Janske Lazne, jeugdsentiment hier! Er is daar een zwembad http://www.janskelazne.cz/en/activities/thermal-pool/ waar ik vroeger als kind wel eens kwam. Als je op die site kijkt zie je gelijk wat overnachtingsmogelijkheden. Voor de rest zou ik op Booking kijken en dan de resultaten door een zoekmachine halen en direct bij het hotel boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
doomtech schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:37:
[...]

Janske Lazne, jeugdsentiment hier! Er is daar een zwembad http://www.janskelazne.cz/en/activities/thermal-pool/ waar ik vroeger als kind wel eens kwam. Als je op die site kijkt zie je gelijk wat overnachtingsmogelijkheden. Voor de rest zou ik op Booking kijken en dan de resultaten door een zoekmachine halen en direct bij het hotel boeken.
AIRbnb inderdaad een optie, totaal geen ervaringen mee.

Je hebt zoveel booking sites, bij de een betaal je 350 per week en sommige 1000. Allemaal wel betaalbaar, maar welke site is goed en betrouwbaar.

Ja janske lazne kwamen we ook veel, vooral in de winter.

Hotel lijkt me geen goed idee met kids. Huisje is gewoon ideaal, die huizen zijn zo groot daar. Kids kunnen gewoon eigen kamer en badkamer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

G.Scholtens schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:41:
[...]

Je hebt zoveel booking sites, bij de een betaal je 350 per week en sommige 1000. Allemaal wel betaalbaar, maar welke site is goed en betrouwbaar.

Hotel lijkt me geen goed idee met kids. Huisje is gewoon ideaal, die huizen zijn zo groot daar. Kids kunnen gewoon eigen kamer en badkamer krijgen.
"vroeger" boekten wij daar altijd via Belvilla, tegenwoordig is het hier Airbnb wat de klok slaat.

Werkelijk nog nooit een tegenvaller gehad via Airbnb, via Belvilla was het aanbod wel eens wat minder dan eigenlijk werd aangeboden (op papier). Als je via een "Superhost" boekt dan kan het bijna niet misgaan.

Ook Belvilla maakt gebruik van Airbnb om hun aanbod aan de man te brengen, dat is nog iets om rekening mee te houden. Over het algemeen is het aanbod dan wat karig, vergeleken met "eigen" woning aanbod.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Kwam deze ook tegen bohemia.nl, die heeft dan weer paar huizen in het dorp waar ik veel kwam. Is ook wel leuk. Rustig dorp, eet mogelijkheden, mooie natuur etc.

Maarja ken die hele site niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
G.Scholtens schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:41:
[...]

Ik bedoel specifiek https://www.booking.com/, daar komen ook regelmatig appartementen/huizen/pensions op tegenwoordig. Daar zoek ik dan wat het aanbod is, en schrijf ik vervolgens de accommodatie zelf aan via hun website (krijg je vaak een veel betere prijs). Maar ik weet niet zo goed of dat aan jouw label betrouwbaar voldoet. Doe het zelf al jaren op die manier en gaat altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:16

MLLL

Palm Treo 650

Ik vraag mij af wat er mis is met het woord 'kinderen'
Kids klinkt zo 2002, ik krijg er elke keer de rillingen van op mijn rug als dat woord lees...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
MLLL schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:35:
Kids klinkt zo 2002, ik krijg er elke keer de rillingen van op mijn rug als dat woord lees...
off-topic, maar ook in 2002 kreeg ik daar ernstig de rillingen van. Alleen in de context van de film van Larry Clark kan je dat woord met goed fatsoen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Mijn oude topic.. :)

Ik ben dit jaar weer geweest, 3e keer inmiddels. Een appartementje geboekt via Booking.com dit maal, boven een restaurantje waar we altijd gingen eten eerdere jaren.

Je kunt voor huisjes ook kijken op TUIvillas. Zo filter je eenvoudig op huisjes met al je wensen. Ik heb via deze site 2 jaar geleden geboekt, verliep uitermate soepel en er werd goed gecommuniceerd.

Ook kun je eens googlen op huisjes van Nederlanders, die zijn er veel in Tsjechie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 19:13
MLLL schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:35:
offtopic:
Dan moet je toch echt bij jezelf te rade gaan. In Nederlands zijn wel meer leenwoorden ingeburgerd, geven die je allemaal de rillingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:16

MLLL

Palm Treo 650

Josk79 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:03:
[...]

offtopic:
Dan moet je toch echt bij jezelf te rade gaan. In Nederlands zijn wel meer leenwoorden ingeburgerd, geven die je allemaal de rillingen?
Flabbergasted is een goeie nummer 2.

• G.Scholtens
Hoe zit dat trouwens als je een woning huurt, waar zijn dan die bewoners zelf?
Gaan die massaal op vakantie dan of blijven die gewoon ook daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
Dat ligt er helemaal aan wat er afgesproken is dat je huurt..

Ik heb in Sofia, Bulgarije wel eens een kamer gehuurd, waarbij het er op neer kwam dat men gewoon letterlijk slaapkamers verhuurde, je gebruik kon maken van de keuken / badkamer / toilet, maar dat de mensen - in dit geval twee oudere mannen, zelf in de woonkamer sliepen. Volgens mij wisselden ze af, hoe dat exact in elkaar stak weet ik niet. Bijzonder was het wel.

In Polen hebben mijn vriendin en ik een keer een studio gehuurd. Vrij nieuw appartement, naar mijn idee ook volledig gerenoveerd juist voor de verhuur. Afgesproken voor het gebouw, waarbij iemand je dan ontvangt, de studio laat zien en de sleutel overhandigt. Een beetje afhankelijk wat van wat men afspreekt, maar bij het verlaten van het appartement, kun je de sleutel in de brievenbus gooien, oid.

In Noorwegen hebben we een keer een onderste etage van een huis gehuurd, ook vooral ingericht voor de verhuur. De bewoners die verbleven op de bovenverdieping, maar beide etages hadden een aparte ingang, dus dat was makkelijk.

Op een andere plek in Noorwegen hebben we meerdere keer een vakantiewoning gehuurd. Vrijwel alle boekingen zijn via Airbnb geweest, op de eerste na dan.

Daarnaast heb je, om verder in te gaan op je vraag, ook genoeg partijen die puur vakantiewoningen verhuren. Volledig ingericht op gebruik door huurders. Soms een tweede huis, waarbij de eigenaar in de weken dat de woning niet wordt verhuurd, er zelf gebruik van maakt.

Bottom line: als je een ruimte(!) huurt, dan zul je de beschikking krijgen op die ruimte en zal niemand anders daar - zonder toestemming - gebruik van maken. Bij het huren van een kamer zul je bijna altijd wel een gedeelde keuken, douche, toilet, etc. hebben, terwijl bij het huren van een studio of appartement, je alles ter beschikking hebt.
Pagina: 1