Yep, als je naar Praha gaat, vooral niet alleen op de Celetna (de straat met alle toeristen) lopen en vooral niet daar eten/drinken. Je ontmoet er geen Czech (3/4 van de mensen die daar retail/horeca werken zijn Russen) en je betaalt een veelvoud van de normale prijs voor zielloos gemaakt toeristenvoer.
Als je naar Praha gaat kan ik een paar specifieke tips geven
Kopje koffie/warme chocolademelk en een jamdonut?
Kavarna Imperial, Na Poříčí 15, metro Náměstí Republiky, in het noordoosten van Nové Město. Volledig gerestaureerd Art-deco 100-jaar oude cafe. In Wien zou het het toppunt van snobbisme zijn (vgl Cafe Central daar), maar in Praha is het gewoon relaxed, zijn kinderen welkom en zijn de prijzen voor wat het is bescheiden (EUR 2.50 voor een cappucino of warme choco). Helaas is de traditie van met oude jamdonuts gooien gestopt na laatste renovatie
Uit eten? Kijk eens op de grens tussen Praha 2 (Vinohrady) en Praha 3 (Žižkov). Precies juiste balans tussen chiq en aards. Laatste keer dat ik er was heb ik gegeten bij
Pivnice u Sadu, een biertuin/herberg op Pospíšilova 1528/2, metro Jiřího z Poděbrad
probeer dat eens na 5 bier uit te spreken 
. A la carte overpriced, maar de dagschotels zijn goedkoop en lekker (duurste dagschotel CZK 105, oftewel nog geen EUR 4

) en zowel keuze als kwaliteit van bier is zelfs naar CZ-begrippen goed
Als de kinderen beginnen te stuiteren en je een mooie uitzicht over de stad wilt, kun je vanaf Žižkov de Vitkov-heuvel beklimmen, waar je bovenop een werkelijk enorme standbeeld ter ere van Jan Žižka vindt - de blinde generaal die meerdere kruistochten tegen de protestante CZ versloeg - en waarvandaan je over hele stad uit kunt kijken
Hoe meer ik hierover nadenk, des te meer ik weer snel die kant op wil. Goede vriendin van me is er een week geleden heen verhuisd. Klinkt als prima excuus om een keer op bezoek te gaan
[
Voor 15% gewijzigd door
dion_b op 12-02-2016 11:14
]