Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi router achter ethernet adapter. Waarom werkt dit niet?

Pagina: 1
Acties:

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Hallo Tweakers,

Korte vraag. Ik ben niet tevreden over mijn wifi bereik in de woonkamer. Vandaar dat ik het volgende heb gedaan;

Modem in de meterkast staat in bridge modus.
Deze gaat bekabelt naar een powerline adapter om het signaal via het stroomnetwerk te sturen.

In de woonkamer staat de wifi dualband router aan de andere kant van de powerline.

Als ik dit echter doe krijg ik geen wifi signaal en ook bekabeld naar mijn pc vanaf deze wifi router krijg ik geen internet.

Klopt het dat dit niet kan via een ethernet adapter? Als ik vervolgens namelijk de router gewoon aan het modem direct zet heb ik wel weer signaal.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Je pc in de powerline heeft wel signaal? Daar zit probleem volgens mij.
Waarom modem in bridge modus?

modem -> powerline -> powerline -> router
Zou moeten werken.

Trouwens, een wifi extender is misschien beter en makkelijker.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 23:31
Je powerline zit rechtstreeks op je modem? Dan krijgt je powerline je externe ip adres vanuit ziggo, daarom werkt het niet,

Zet je router met een korte utp kabel neer bij je modem en prik op een LAN poort je powerline in

Dus. Modem>router>powerline zender > powerline ontvanger> pc

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dit komt omdat je Powerline nu het externe IP adres krijgt van je Ziggo modem in bridge.

Edit, wat shure-fan zegt dus :P

[ Voor 16% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-02-2016 12:09 ]

www.google.nl

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58
Powerline-adapters zijn bridge-dingetjes, die vragen niet om een IP-adres.

@TS: werkte het wel met je computer rechtstreeks op de powerline-adapter? Heb je daarna wel je modem gereset, want anders krijgt je router geen IP-adres (tenminste zo werkt het bij Ziggo).

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
DeBers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:48:
Hallo Tweakers,

Korte vraag. Ik ben niet tevreden over mijn wifi bereik in de woonkamer. Vandaar dat ik het volgende heb gedaan;

Modem in de meterkast staat in bridge modus.
Deze gaat bekabelt naar een powerline adapter om het signaal via het stroomnetwerk te sturen.

In de woonkamer staat de wifi dualband router aan de andere kant van de powerline.

Als ik dit echter doe krijg ik geen wifi signaal en ook bekabeld naar mijn pc vanaf deze wifi router krijg ik geen internet.

Klopt het dat dit niet kan via een ethernet adapter? Als ik vervolgens namelijk de router gewoon aan het modem direct zet heb ik wel weer signaal.
Als die router een fatsoenlijke Accesspoint mode heeft (geen LAN LAN troep) dan zou ik dat gebruiken. Ben je direct van dit probleem af

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Als ie dat niet heeft:
- modem niet in bridge mode
- dhcp uitzetten op je router
- ethernet kabel in een van de lan porten van je router stoppen

• DeBers
Wat wel werkt.; Modem (bridge) -> Router wifi > powerline > powerline > pc

Wat niet werkt; Modem (bridge) -> powerline > powerline > Router wifi >pc

De modem moet in bridge modus geloof ik toch om de wifi router het wifi signaal te laten verzorgen? De standaard ziggo wifi modem/router heeft erg instabiel wifi signaal. Vandaar dat ik een alternatief zelf heb aangeschaft om een stabiel dual band signaal te verzorgen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Nee dat hoeft niet, dat hoeft alleen als je de modem niet als router wilt gebruiken.

Als je gewoon de modem als router gebruikt en jouw wifi-router als accesspoint instelt zou alles moeten werken.

• DeBers
mcDavid schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:21:
Nee dat hoeft niet, dat hoeft alleen als je de modem niet als router wilt gebruiken.

Als je gewoon de modem als router gebruikt en jouw wifi-router als accesspoint instelt zou alles moeten werken.
Is dat niet zonde aangezien de modem erg instabiel wifi signaal levert en geen dual band is terwijl mijn andere router dat wel is?

• shure-fan
Wat mcdavid bedoelt, is dat de het ziggo modem puur als modem+router gebruikt, zonder wifi,

Wifi kun je laten afhandelen door je zelf gekochte router als AP in te stellen

• DeBers
shure-fan schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:28:
Wat mcdavid bedoelt, is dat de het ziggo modem puur als modem+router gebruikt, zonder wifi,

Wifi kun je laten afhandelen door je zelf gekochte router als AP in te stellen
Ah ok. Maar voor de leek. Wat win ik daar nu mee dan? Wat is het effect van de bridge modus?

• shure-fan
Je wint er de gewenste situatie mee, Je alles in 1 router is nu alleen een dom modem, in plaats van modem+router+draadloos toegangspunt.

Jij wil graag dekking hebben op de jou gewenste plek waar je ook maatregelen voor hebt getroffen (aanschaf nieuwe router en powerline)

Het is allemaal erg makkelijk te realiseren, echter dien je wel ziggo ff te bellen om het modem weer op normaal te zetten ipv bridge modus

• DeBers
shure-fan schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:36:
Je wint er de gewenste situatie mee, Je alles in 1 router is nu alleen een dom modem, in plaats van modem+router+draadloos toegangspunt.

Jij wil graag dekking hebben op de jou gewenste plek waar je ook maatregelen voor hebt getroffen (aanschaf nieuwe router en powerline)

Het is allemaal erg makkelijk te realiseren, echter dien je wel ziggo ff te bellen om het modem weer op normaal te zetten ipv bridge modus
Hartelijk dank voor de uitleg. Ik ga daar thuis even mee aan de slag dan. Hopen dat het lukt.

• mcDavid
DeBers schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:24:
[...]

Is dat niet zonde aangezien de modem erg instabiel wifi signaal levert en geen dual band is terwijl mijn andere router dat wel is?
Dat Ziggo-apparaat is (zoals sure-fan al zegt), eigenlijk 4 apparaten in één. Modem, router, switch en accesspoint.

Waarschijnlijk is de router+switch van het Ziggo-apparaat stabiel genoeg en zitten de problemen die jij omschrijft alleen in het accesspoint. Je hoeft de router-functionaliteit dus niet per se uit te (laten) schakelen, alleen de wifi wil je uitschakelen (of gewoon niet gebruiken).

Van je eigengekochte router moet je dan nog de DHCP-server uitschakelen, en deze aansluiten dmv een LAN-aansluiting (dus de WAN poort ongebruikt laten). Dan gebruik je daarvan alleen de switch+accesspoint.

Normaliter zou ik wel aanraden de bridge-modus icm je eigen (waarschijnlijk betere) router te gebruiken, maar in jouw situatie komt dat gewoon ongelukkig uit en is het makkelijker om het ziggo-apparaat als router te gebruiken. Als dat niet goed gaat of je specifieke redenen hebt om toch je eigen router te willen gebruiken, kun je altijd alsnog een andere oplossing zoeken.

• DeBers
mcDavid schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:17:
[...]

Dat Ziggo-apparaat is (zoals sure-fan al zegt), eigenlijk 4 apparaten in één. Modem, router, switch en accesspoint.

Waarschijnlijk is de router+switch van het Ziggo-apparaat stabiel genoeg en zitten de problemen die jij omschrijft alleen in het accesspoint. Je hoeft de router-functionaliteit dus niet per se uit te (laten) schakelen, alleen de wifi wil je uitschakelen (of gewoon niet gebruiken).

Van je eigengekochte router moet je dan nog de DHCP-server uitschakelen, en deze aansluiten dmv een LAN-aansluiting (dus de WAN poort ongebruikt laten). Dan gebruik je daarvan alleen de switch+accesspoint.

Normaliter zou ik wel aanraden de bridge-modus icm je eigen (waarschijnlijk betere) router te gebruiken, maar in jouw situatie komt dat gewoon ongelukkig uit en is het makkelijker om het ziggo-apparaat als router te gebruiken. Als dat niet goed gaat of je specifieke redenen hebt om toch je eigen router te willen gebruiken, kun je altijd alsnog een andere oplossing zoeken.
Ik snap er erg weinig van. Ik heb gedaan wat je hebt gezegd.

Het modem staat niet in bridge en ik heb het wireless uit staan.
Ik heb vervolgens een UTP kabel naar mijn wireless Belkin 1800AC router. De kabe;l zit daar ook in een LAN poort. Niet in de WAN poort. Vervolgens heb ik mijn pc via een UTP aan de Belkin zitten.

Nu komt het vreemde. Ik heb internet op mijn pc en het wireless internet doet het ook weer. So far so good dus. De Belkin router knippert echter oranje alsof hij geen signaal krijgt en ook kan ik hem via de login http://192.168.2.1/ niet bereiken om de DHCP server uit te zetten. Ik kan wel inloggen in mijn ziggo modem.

Operationeel geen probleem dus want alles werkt nu zoals ik wil. Maar ik vind het zo vreemd dat de wireless router wel wireless zend, maar het lampje dit niet aangeeft en ook kan ik er niet inloggen zoals ik dat voorheen wel kon. Nu kan ik dus geen instellingen aanpassen.

Iemand een verklaring?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vast wel, maar dan moet jij (eindelijk...) volledige info geven:
- exact welke Ziggo modem hebben we het hier over? (en indien Cisco EPC3925: zat je tot vorig jaar bij UPC of bij de oude Ziggo?)
- exact welke powerline set heb je?
- welk privaat IP krijgt je computer in deze setup?

Oslik blyat! Oslik!

• DeBers
dion_b schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:58:
Vast wel, maar dan moet jij (eindelijk...) volledige info geven:
- exact welke Ziggo modem hebben we het hier over? (en indien Cisco EPC3925: zat je tot vorig jaar bij UPC of bij de oude Ziggo?)
- exact welke powerline set heb je?
- welk privaat IP krijgt je computer in deze setup?
Modem = Ziggo EPC3925 (ik zat bij ziggo al drie jaar, maar heb een nieuwe opgestuurd gekregen een maand of 1-2 geleden. De nieuwe is geïnstalleerd)
Router = Belkin 1800AC

De powerline hoef ik nu gelukkig niet meer te gebruiken.

Private ip adres ipv4 ; 192.168.178.11
ipv4 DHCP (staat nog aan op modem): 192.168.178.1

Kan je hier iets mee?

[ Voor 9% gewijzigd door DeBers op 09-02-2016 19:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan is het in ieder geval duidelijk waarom je niet bij je router kunt komen als je daar 192.168.2.1 als IP ingevuld hebt, dat zit in een ander netwerk :o

Twee manieren om het op orde te krijgen:
1) Elegant maar bewerkelijker:
- Belkin loskoppelen van modemrouter.
- PC ook loskoppelen van modemrouter, WiFi uit en bedraad op Belkin aansluiten.
- Op PC een vast IP instellen in zelfde reeks als Belkin, dus bijv 192.168.2.11. Gateway doet er niet toe, maar 192.168.2.1 is iig wel goed.
- Benader de GUI van je Belkin op 192.168.2.1. Gaat nu wel lukken. Stel er een ander IP op in, in zelfde netwerk als de modemrouter, maar buiten de DHCP-pool. 192.168.178.254 bijvoorbeeld.
- PC kan nu niet meer bij de Belkin. Koppel beide apparaten los en verbind beide weer met de modemrouter.
- Zet IP in PC op automatisch. Je kunt nu als het goed is weer internet op - en je kunt de Belkin benaderen op 192.168.178.254 :)

2) Minder elegant maar minder stappen:
- Belkin een factory reset geven.
- Als het weer online is, GUI benaderen op default Belkin IP (geheid 192.168.0.1 of 192.168.1.1)
- Stel er een ander IP op in, in zelfde netwerk als de modemrouter, maar buiten de DHCP-pool. 192.168.178.254 bijvoorbeeld.
- PC kan nu niet meer bij de Belkin. Koppel beide apparaten los en verbind beide weer met de modemrouter.
- Je kunt nu als het goed is weer internet op - en je kunt de Belkin benaderen op 192.168.178.254 :)

Oslik blyat! Oslik!

• DeBers
dion_b schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:26:
Dan is het in ieder geval duidelijk waarom je niet bij je router kunt komen als je daar 192.168.2.1 als IP ingevuld hebt, dat zit in een ander netwerk :o

Twee manieren om het op orde te krijgen:
1) Elegant maar bewerkelijker:
- Op PC een vast IP instellen in zelfde reeks als Belkin, dus bijv 192.168.2.11. Gateway doet er niet toe, maar 192.168.2.1 is iig wel goed.
- Benader de GUI van je Belkin op 192.168.2.1. Gaat nu wel lukken. Stel er een ander IP op in, in zelfde netwerk als de modemrouter, maar buiten de DHCP-pool. 192.168.178.254 bijvoorbeeld.
- Zet IP in PC op automatisch. Je kunt nu als het goed is weer internet op - en je kunt de Belkin benaderen op 192.168.178.254 :)

2) Minder elegant maar minder stappen:
- Belkin een factory reset geven.
- Als het weer online is, GUI benaderen op default Belkin IP (geheid 192.168.0.1 of 192.168.1.1)
- Stel er een ander IP op in, in zelfde netwerk als de modemrouter, maar buiten de DHCP-pool. 192.168.178.254 bijvoorbeeld.
- Je kunt nu als het goed is weer internet op - en je kunt de Belkin benaderen op 192.168.178.254 :)
Bedankt voor de stappen. Ik ga het binnenkort even proberen. Ik moet vandaag thuiswerken dus ik durf niet aan het internet te gaan sleutelen :)

Ik heb overigens besloten de powerline niet meer te gebruiken. Ik heb 200mb internet en met die powerline wordt het dan 60mb.

Ik heb nu dus cisco <LAN> LAN Belkin (wifi) <LAN> PC.

In deze setup moet ik misschien dan toch gewoon mijn Cisco in bridge modus zetten, want in de oude situatie had ik 200mb internet en nu ineens 100mb volgens de speedtest.

Ik heb mijn vriendin kunnen overtuigen dat een kabel via het plafond trekken niet echt heel lelijk is, dus de Belkin wifi router kan bekabeld in de woonkamer staan.

• mcDavid
Als je je eigen router gewoon met een ethernet kabel aan kunt sluiten, zou ik idd adviseren de ziggo-router in bridge-modus te laten zetten. En je eigen router op de standaard instellingen laten staan natuurlijk.
Pagina: 1