Memory prestaties te laag?

Pagina: 1
Acties:

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is mijn geheugen performance te laag tov de cpu of lijkt dat maar zo?

mobo: asus p3v4x
cpu: PIII600E@744
mem: 128Mb pc100 (cas2)

Afbeeldingslocatie: http://riant.dhs.org/~wouter/cpu.gif
Afbeeldingslocatie: http://riant.dhs.org/~wouter/mem.gif

Ook krijg ik hem niet hoger dan 744, terwijl 800 toch makkelijk moet kunnen?

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Probeer hem eens op Cas3 te zetten, dan kan je je geheugen verder overclocken.
Opzich zijn de mem. scores vrij laag, maar dat komt waarschijnlijk door je Via chipset. Ik dacht dat je er wel iets aan kan doen, wat weeknie psies.
(je kan ook proberen je mem. op -33 Mhz zetten en dan naar FSB van 133 gaan, dan clock je dus niet je mem. over)
Is je proc. eigenlijk wel goed gekoeld?

specs

Verwijderd

www.viahardware.com en dan de memory tweakin guide lezen!!!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
hoe zit dat eigenlijk met dat geheugen, ik heb een celly940 met 64 mb en ik kom in sandra net boven de performance van een p3 500 met 128mb.

maar als ik er 128 mb bij duw dan blijft de performance in sandra precies hetzelfde.

Verwijderd

duhhh, de performance is bij oude moederborden afhankelijk van de langzaamste memory module dus een snelle past zich aan aan de langzaamste voor zover ik weet kun je alleen met abit ka7 voor iedere module afzonderlijk de snelheid instellen

• wouzer
  • Niet online
Ik heb al eens geprobeerd om mijn geheugen op cas3 te zetten, mocht niet baten. En mijn geheugen heeft het ook al eens -33MHz geprobeerd, no such luck. Mijn processor heeft een coolermastertje en wordt iets van 50 graden met continue rc5 belasting.

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik weet niet precies waar de thermometer zit op je mobo, maar 50 graden is best wel hoog (zeker als ie op de heatsink zit)
Misschien een andere koeler?

specs

• wouzer
  • Niet online
Standaard thermodiode onder processor, en ik heb inmiddels mijn cpu/ram divider weer op 1/1 gezet het geheugen draait nu op +_ 270/315, maar met 100Mhz geheugen kom ik zo natuurlijk nooit op de 133Mhz fsb.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-08 08:59

Superbeagle

Always smile

Bij geheugen optimalisatie gaat het niet alleen om CAS2 of CAS3. De timing van de burst, de waitstates en de refresh moeten in harmonie zijn. Dit is voor elke PC anders!

De volgende opties met bijbehorende waarden in je BIOS zijn belangrijk:

DRAM Read Burst Timing (x333)
RAM Write Burst Timing (x222)
DRAM RAS to CAS (3)
DRAM RAS Precharge Time (3)
DRAM R/W Leadoff Timing (6/5)

De namen kunnen in jouw BIOS iets anders zijn.
Probeer de waarden steeds stapsgewijs te verlagen.

En een tip bij het overklokken: Probeer de voltage iets te verhogen en denk aan een goeie koeling.
Iets duurder oplossing: Vervang die 128 pc100 in pc133 geheugen. Die zijn iets stabieler bij het overklokken
Pagina: 1